Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn wel hele straffe uitspraken. Supercharging tegen een acceptabel prijs met behoud van batterij levensduur is zo'n beetje de heilige graal van de EV-industrie. De wens lijkt hier de vader van de gedachte.
Chemie maakt een groot verschil per type accu. 4C op een 28kWh accu is helemaal niet zo raar.

Zal wel tot maximaal 20% SoC zijn voordat tapering begint, misschien eerder al.
 
Dus eigenlijk is het heel misleidend. Beginnen met 116 Kw en dan al snel terug.

Wellicht beter om gemiddeld Kw over de sessie van 0 naar 100% (of 80 of 90) aan te geven.

En op de één of andere manier heb ik het meeste vertrouwen in wat J.B. Straubel en zijn team ontwikkelen i.p.v. ad hoc opgerichte batterijfabriekjes. Als ze nou toch gewoon eens samen gingen ontwikkelen. Dan komen ze verder en, wellicht speelt dat geen rol, het is in het voordeel van de consument.
 
Zoals ik het er staat, lees ik dat je eigenlijk geen enkele ontwikkeling buiten Tesla vertrouwt? Dat vind ik toch wel heel kort door de bocht. Ze zullen er heus wel zijn, maar LG Chem bv is echt geen ad hoc opgericht batterijfabriekje. Wat zij produceren kan op technisch vlak de concurrentie met Tesla echt wel aan.

En samenwerking? Tja, het is toch echt Tesla die daar het minst van wakker ligt. Zie hoe maar hoe lang het heeft geduurd eer de Chademo adapter er was : het was gewoon geen prioriteit. Zie ook hoe lang het heeft geduurd eer ze lid werden van CharIN. En dan waarschijnlijk ook enkel maar omdat CCS de steeds duidelijkere voorkeur van de Europese regelgevers heeft, niet omdat ze het ook effectief willen. Een CCS adapter is zelfs nog niet eens aangekondigd, terwijl dit echt eenvoudig te ontwerpen is. Je kan zelfs niet zeggen dat dit komt omdat de supercharging standaard beter is : op wat trivialiteiten in de signalling na, hebben de superchargers en CCS een bijna identieke implementatie.

Logisch ook : samenwerking speelt gewoon niet in het commerciele voordeel van Tesla, dus ze doen het niet.
 
Dus eigenlijk is het heel misleidend. Beginnen met 116 Kw en dan al snel terug.

Wellicht beter om gemiddeld Kw over de sessie van 0 naar 100% (of 80 of 90) aan te geven.

En op de één of andere manier heb ik het meeste vertrouwen in wat J.B. Straubel en zijn team ontwikkelen i.p.v. ad hoc opgerichte batterijfabriekjes. Als ze nou toch gewoon eens samen gingen ontwikkelen. Dan komen ze verder en, wellicht speelt dat geen rol, het is in het voordeel van de consument.
Tesla doet dat toch ook niet? Ze zeggen ook 120kW of meer voor een Supercharger.

Wat hier boven wordt aangegeven is dat ik het ook apart vind dat alles wat niet Tesla is zulk wantrouwen krijgt.

Ja, Tesla loopt nu voor, maar een Supercharger is echt geen spannend apparaat. ABB heeft hele goede engineers die probleemloos een 150kW lader kunnen maken.

Het enige wat het langzamer maakt is de fabrikanten die samen aan CCS 2.0 werken. Tesla zit straks wellicht met een verouderd netwerk omdat ze zijn ingehaald met meer snelheid en betere locaties.

Ik vind wat dat betreft Fastned nog steeds veel betere locaties hebben dan Tesla.
 
  • Like
Reactions: Merijn
Ik vind wat dat betreft Fastned nog steeds veel betere locaties hebben dan Tesla.
Hm, dat ben ik dus echt niet met je eens. Ik vind de locaties op (fossiele) tankstations, dus waar Fastned zit, over het algemeen zeer onaangenaam om te laden/verblijven. Ook al zou dat straks met CCS korter duren, zo kort als fossiel gaat het niet worden. En dan ga ik me toch ergeren aan de omgeving. Ja, dan rijd ik liever letterlijk een paar straten om naar een van der Valk of iets dergelijks.
 
Hm, dat ben ik dus echt niet met je eens. Ik vind de locaties op (fossiele) tankstations, dus waar Fastned zit, over het algemeen zeer onaangenaam om te laden/verblijven. Ook al zou dat straks met CCS korter duren, zo kort als fossiel gaat het niet worden. En dan ga ik me toch ergeren aan de omgeving. Ja, dan rijd ik liever letterlijk een paar straten om naar een van der Valk of iets dergelijks.

Dat verschilt per gelegenheid vind ik. Ideaal zou snelladen op beide soorten locaties zijn.
Soms red ik het net niet met een acculading en moet ik even 5 minuten bijladen. Dan baal ik wel als het me 5 tot 10 minuten kost om van de snelweg af te gaan naar een SuC en weer terug. Een simpel snelweg tankstation is dan praktischer. Ander voordeel van de Fastned locaties: 24/7 wc en heerlijke koffie (bij de meeste tankstations tegenwoordig). Paadjes naar de shop kunnen nog verbeterd worden bij Fastned.
Als ik daarentegen een echt lange rit moet maken of op vakantie ben en langer moet laden dan maakt het minder uit om even van de snelweg af te gaan. Op dat moment is aanbod/kwaliteit/prijs/snelheid/openingstijden van de aanwezige horeca veel belangrijker.
 
  • Like
Reactions: Keezje and dicktump
Tesla doet dat toch ook niet? Ze zeggen ook 120kW of meer voor een Supercharger.

Wat hier boven wordt aangegeven is dat ik het ook apart vind dat alles wat niet Tesla is zulk wantrouwen krijgt.

Ja, Tesla loopt nu voor, maar een Supercharger is echt geen spannend apparaat. ABB heeft hele goede engineers die probleemloos een 150kW lader kunnen maken.

Het enige wat het langzamer maakt is de fabrikanten die samen aan CCS 2.0 werken. Tesla zit straks wellicht met een verouderd netwerk omdat ze zijn ingehaald met meer snelheid en betere locaties.

Ik vind wat dat betreft Fastned nog steeds veel betere locaties hebben dan Tesla.

Wido, ik heb wat breder gereageerd in een nieuw draadje. Was jij degene die de moderator is van onze groep? Kun je dat draadje naar het gepinde deel overhevelen? Het lijkt me goed als we een draadje bijhouden waarin de de rode draad volgen wat ook voor nieuwe deelnemers handig kan zijn.

De grote lijn, de rode draad.
 
Dat verschilt per gelegenheid vind ik. Ideaal zou snelladen op beide soorten locaties zijn.
Soms red ik het net niet met een acculading en moet ik even 5 minuten bijladen. Dan baal ik wel als het me 5 tot 10 minuten kost om van de snelweg af te gaan naar een SuC en weer terug. Een simpel snelweg tankstation is dan praktischer. Ander voordeel van de Fastned locaties: 24/7 wc en heerlijke koffie (bij de meeste tankstations tegenwoordig). Paadjes naar de shop kunnen nog verbeterd worden bij Fastned.
Als ik daarentegen een echt lange rit moet maken of op vakantie ben en langer moet laden dan maakt het minder uit om even van de snelweg af te gaan. Op dat moment is aanbod/kwaliteit/prijs/snelheid/openingstijden van de aanwezige horeca veel belangrijker.
Dat heb ik dus ook en daarom vind ik Fastned vaak fijner. Bij een tankstation van nu heb je:

- Zeer snelle toegang vanaf snelweg zonder verkeerslichten of kruisingen
- Prima WC's
- Goede koffie (al drink ik het niet)
- Verse broodjes

Ik wil niet altijd bij een v/d Valk naar binnen toe en daar even wat eten. Ik heb vaak aan 15 min laden al voldoende. Drinken, broodje en verder.

Daarom vind ik Superchargers echt niet ideaal staan en Fastned een stuk beter staan.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de uitbreiding naar DE toe en CCS 2.0 met Plug&Charge en 150kW laden.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Op termijn wint een charging netwerk met veel locaties en minder stalls het altijd van eentje met weinig locaties en veel stalls in gebruiksgemak. De enige reden dat supercharging in Nederland nog competitief is in gebruiksgemak, is omdat hun maximale laadsnelheid zoveel hoger ligt. Als dit zich in de toekomst gelijk trekt, kan je de superchargers eigenlijk sluiten wegens overbodig.
 
Ik denk persoonlijk dat nu het tijdperk van gratis SUC gedaan is, Fastned toch wel een toekomst heeft als ze op een of andere manier de Tesla even snel kunnen laden als een SUC. Ik vraag me af of Fastned reeds pogingen gedaan heef tot onderhandeling over het kunnen aanbieden van de suc laadstandaard. Begrijp ook niet goed waarom Tesla dit systeem gesloten zou houden als eenmaal nieuwe modellen uitkomen met de nieuwe EU standaard dat waarschijnlijk wel zullen kunnen.

En als dat allemaal in kannen en kruiken is, dan zou ik veel liever gaan tanken bij FastNed voor dezelfde prijs (en misschien ietsje meer) langs de snelweg dan een SUC te moeten opzoeken op een of andere ongure parking. Ik heb wel graag zo een mooie snelweg winkel met verse koffie, gebak, broodjes etc... dan de lobby van een hotelketen waar je eigenlijk toch gewoon niks te zoeken hebt?

Als de laadsnelheid dezelfde wordt, en de kost gelijk, en andere bedrijven kunnen uit dat model ondanks de lagere prijs die Tesla vraagt (momenteel) toch een winstgevende case maken, dan denk ik eigenlijk dat de SUC gewoon ten dode opgeschreven is en over 5 à 10 jaar we eerder SUC's gaan zien sluiten dan bijkomen. En dit kan Tesla enkel tegenhouden door de SUC nog véél sneller te maken dan wat andere standaarden aankunnen. Dat zal de enige wijze zijn om dat bestaande en nog steeds uitbreidende netwerk als selling point te kunnen gebruiken.
 
Ik denk persoonlijk dat nu het tijdperk van gratis SUC gedaan is, Fastned toch wel een toekomst heeft als ze op een of andere manier de Tesla even snel kunnen laden als een SUC. Ik vraag me af of Fastned reeds pogingen gedaan heef tot onderhandeling over het kunnen aanbieden van de suc laadstandaard. Begrijp ook niet goed waarom Tesla dit systeem gesloten zou houden als eenmaal nieuwe modellen uitkomen met de nieuwe EU standaard dat waarschijnlijk wel zullen kunnen.

.......

Volgens mij kan er van de SUC standaard gebruik gemaakt worden het patent is open, wat de eisen zijn daarvoor weet ik niet.
 
Fastned heeft een tweede CHAdeMO adapter bij het station Ten Bosch in Den Haag opgehangen wegens toenemend gebruik. Ze gaan het ook bij andere drukke stations doen. Blijkbaar zijn snellaadstations van Fastned een toevoeging aan de Superchargers van Tesla.

Fastned on Twitter

Absoluut. Gisteren had ik een beetje drukke dag met afspraak eerst in het oosten en toen in één ruk helemaal naar het westen. Door de temperatuur en natuurlijk het stevig doorrijden zou ik het laatste stukje naar huis net niet halen. Nu gooide Tesla roet in het eten door net vorige week Dordrecht te openen maar anders zou ik zeker (voor het eerst, op een keer in de eerste weken van Fastned met de Leaf na) bij een Fastned geladen hebben. Ik hoefde maar heel weinig, was ook in 10 minuten klaar in Dordt. Was trouwens de enige op de 12 stalls. Laden ging met rond 80 Kw.
 
Fastned cijfers voor het laatste kwartaal van 2016 zijn bekend. https://cdn.fastnedcharging.com/uploads/documents/fastned-results-q4-2016.pdf Grosso modo kan je stellen dat ze hun cijfers meer dan verdubbelen op jaarbasis maar dat de inkomsten nog steeds ver onder de operationele kosten blijven. Wat dat betreft is de komst op de Nederlandse markt van een aantal modellen met een middelgrote batterij van 30-60kWh wel goed nieuws voor ze. Deze autos kunnen niet terugvallen op superchargers en met een bereik dat geregeld niet toekomt om een volledig dag af te dekken is snelladen onderweg een steeds aantrekkelijker alternatief.
 
Vanmorgen bij Fastned Hondsiep (A73) stond er al een Model S. Nu heb ik zelf een CHAdeMO adapter, maar dat station heeft maar 1 CHAdeMO lader.

Moest uitwijken naar ander station, was even vervelend.

Wel merk ik op dat er steeds vaker auto's staan te laden bij Fastned.
 
Fastned cijfers voor het laatste kwartaal van 2016 zijn bekend. https://cdn.fastnedcharging.com/uploads/documents/fastned-results-q4-2016.pdf Grosso modo kan je stellen dat ze hun cijfers meer dan verdubbelen op jaarbasis maar dat de inkomsten nog steeds ver onder de operationele kosten blijven. Wat dat betreft is de komst op de Nederlandse markt van een aantal modellen met een middelgrote batterij van 30-60kWh wel goed nieuws voor ze. Deze autos kunnen niet terugvallen op superchargers en met een bereik dat geregeld niet toekomt om een volledig dag af te dekken is snelladen onderweg een steeds aantrekkelijker alternatief.

Klinkt goed, maar het zal nog een uitdaging voor ze worden de operationele verliezen te dekken totdat er voldoende "tankende" EV's bij hen staan.

Er worden geen grote aantallen "middengrote" BEV's verwacht dit jaar hoor. Als wereldwijd dit jaar 30.000 Ampera-e's/Bolts worden gemaakt en het merendeel naar de VS gaat...komen er niet spectaculair meer klanten bij. Misschien dat het evengoed redelijk optelt allemaal door de leaserijders die in een e-Golf, Ioniq, Zoe40 en Ampera-e willen gaan rijden dit jaar en komend jaar. Een paar duizend klanten is voorlopig zeer stevige groei voor hen.

Nu maar hopen dat ze niet een paar jaar te vroeg hun kruid verschoten hebben ;).