Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Zat ik gisteren ook al aan te denken.
Dat was toch een rechtzaak die FN had gewonnen?

Grappig dat de rollen nu omdraaien.
Dat is correct. De ironie is moeilijk te ontlopen.

Ook is het als overheid (wegbeheerder) wel erg flauw om FastNed niet te "steunen" door knappe bordjes langs de weg te plaatsen. "Toevallig" is het bordjes verhaal ergens tussen 2020 en 2022 "aan de orde". Misschien is FastNed dan al dood en begraven en staan op veel tankstations (niet)werkende DC "snellaad" paaltjes van 50kW.

Ik hoop dat de rechter verbiedt de tankhouders laadpalen te laten plaatsen...in ieder geval op de concessies waar FastNed al een laadstation heeft staan.
 
  • Like
Reactions: widodh and FVO
Dat is correct. De ironie is moeilijk te ontlopen.

Ook is het als overheid (wegbeheerder) wel erg flauw om FastNed niet te "steunen" door knappe bordjes langs de weg te plaatsen. "Toevallig" is het bordjes verhaal ergens tussen 2020 en 2022 "aan de orde". Misschien is FastNed dan al dood en begraven en staan op veel tankstations (niet)werkende DC "snellaad" paaltjes van 50kW.

Ik hoop dat de rechter verbiedt de tankhouders laadpalen te laten plaatsen...in ieder geval op de concessies waar FastNed al een laadstation heeft staan.
Mag FN benzine, diesel, lpg en cng verkopen? Nee? Dan Shell ook geen stroom!
 
Ook is het als overheid (wegbeheerder) wel erg flauw om FastNed niet te "steunen" door knappe bordjes langs de weg te plaatsen. "Toevallig" is het bordjes verhaal ergens tussen 2020 en 2022 "aan de orde". Misschien is FastNed dan al dood en begraven en staan op veel tankstations (niet)werkende DC "snellaad" paaltjes van 50kW.

Ik hoop dat de rechter verbiedt de tankhouders laadpalen te laten plaatsen...in ieder geval op de concessies waar FastNed al een laadstation heeft staan.
Shell zou met Ionity samen gaan werken voor 350kW snelladers: Shell gaat samenwerking aan met IONITY – netwerk van snelste oplaadpunten in Europa in de maak

Maar met de 63 locaties die FN nu heeft gaan ze het wel lastig hebben.

Ik zie het echter wel redelijk rooskleurig omdat ze ook met binnenstedelijke snelladers bezig zijn, dáár zie ik nog wel eens een grote groei.

Maar ze hebben veel locaties en volume nodig om winst te kunnen maken.

Ik schrijf FN zeker niet af, maar het wordt lastig.
 
Key in die hele rechtszaak is m.i. toch in hoeverre de consessies die FN heeft hun ook daadwerkelijk het alleenrecht geeft om opladers te plaatsen.
Die consessies waren er juist om nieuwe partijen een kans te geven op de markt toe te treden.
Dat is gebeurd. Er is m.i. nooit gezegd dat de nieuwkomers niet gewoon ook tegen de bestaande partijen zouden moeten concureren.
Het enige waar je nog over kan steggelen is een gelijk speelveld qua het aanbieden van broodjes en toiletruimte
 
merk Efacec wat bij Total heel veel problemem gaf en geeft weet ik uit eigen ervaring.

Heeft weinig met Efacec te maken, en alles met Total.
Ik heb al vele Efacec palen gehad op roadtrips; nooit probleem gekend.

Nu ben ik in ZuidSpanje; amper laadpalen in een straal van pakweg 200km.
Vooral Tesla Dec hier... en daarvan doen het er ook meer niet dan wel.
Dat ligt aan het gebrek aan interesse van de parking of het grootwarenhuis waar ze staan.
Overigens zijn van de andere laadpunten er ook meer stuk dan actief.
 
  • Informative
Reactions: HWS and FVO
Heeft weinig met Efacec te maken, en alles met Total.
Ik heb al vele Efacec palen gehad op roadtrips; nooit probleem gekend.

Nu ben ik in ZuidSpanje; amper laadpalen in een straal van pakweg 200km.
Vooral Tesla Dec hier... en daarvan doen het er ook meer niet dan wel.
Dat ligt aan het gebrek aan interesse van de parking of het grootwarenhuis waar ze staan.
Overigens zijn van de andere laadpunten er ook meer stuk dan actief.

Desinteresse beheerder
zou best wel eens voornaamste reden kunnen zijn bij (snel)laadproblemen. In NL (A'dam Villa Florya ) heb ik idd met Allego / Efacec en idem dito in Belgie (Gent en Kortrijk) tot dusver ook geen problemen gehad.

Ondertussen loopt de teller op de Fastned obl lening rustig door naar de 10 miljoen zie ik....

...ennuh wel mooi dat Fastned nu al met 175kW snelladers komt..

bert van sas on Twitter

FNed.175kW.jpg

 
Shell zou met Ionity samen gaan werken voor 350kW snelladers: Shell gaat samenwerking aan met IONITY – netwerk van snelste oplaadpunten in Europa in de maak

Maar met de 63 locaties die FN nu heeft gaan ze het wel lastig hebben.

Ik zie het echter wel redelijk rooskleurig omdat ze ook met binnenstedelijke snelladers bezig zijn, dáár zie ik nog wel eens een grote groei.

Maar ze hebben veel locaties en volume nodig om winst te kunnen maken.

Ik schrijf FN zeker niet af, maar het wordt lastig.
Ja, dat is waar. Shell doet mee met Ionity. Uiteindelijk blijven de bezwaren dan nog steeds wel overeind staan natuurlijk.

Binnenstedelijk. Nou, geen idee of dat nu een plek is waar een DC snellader tot zijn recht komt.
- Je kan je auto daar niet een nacht "laten staan".
- Wanneer je in de ochtend "langs" een dergelijke snellader wilt voor een laadbeurt, dan zal je door de koude accu belabberde laadprestaties hebben.
- Je kan eigenlijk alleen "op de terugweg" langs een dergelijk station, maar alleen wanneer je reis voldoende lang is geweest en de accu voldoende is opgewarmd.

Vooral punt "nummer twee" is erg belangrijk. De "massa" is slecht geïnformeerd en het helpt niet dat er idiote claims in de media worden gedaan dat auto's in 5-7 minuten "vol" geladen gaan worden. Never ever gaat dat gebeuren, totdat (1000+V) accupacks komen die met gemiddeld > 5C van 20->80% geladen kunnen worden....middels CCS. Daar zijn we echt nog een eind vanaf.

Hoe ik op de 5C kom?
Ga uit van een 75kWh pack. Laden van 20 -> 80% -> 45kWh
7 minuten is 0.12 uur

45 / 0.12 = 375 kW
375 / 75 = 5C

Om als bedrijf break-even te draaien (los van bouw nieuwe locaties), zal de omzet minimaal een factor 4-8 omhoog moeten. Die minimaal 5 jaar overbruggen zal erg lastig blijken. Niet omdat ik FN hun succes misgun, maar ik zie daadwerkelijk niet het licht aan het eind van de tunnel.
 
Snelladers in steden zet je bij plekken waar je toch al een kwartier tot half uur stilstaat: supermarkten etc.
Punt blijft dat snelladen alleen "werkt" onder bepaalde omstandigheden. Wanneer je op zaterdagochtend naar de supermarkt rijdt en je plugt je auto in een 350kW station, dan kijk je beteuterd wanneer blijkt dat je in dat kwartier slechts 5-10kWh hebt binnengehaald en niet de "beloofde" 87.5kWh.

In de stad heb je geen "extreem" laadvermogen nodig, maar wel onderweg bij een lange trip.
 
Snelladers in steden zet je bij plekken waar je toch al een kwartier tot half uur stilstaat: supermarkten etc.
Punt blijft dat snelladen alleen "werkt" onder bepaalde omstandigheden. Wanneer je op zaterdagochtend naar de supermarkt rijdt en je plugt je auto in een 350kW station, dan kijk je beteuterd wanneer blijkt dat je in dat kwartier slechts 5-10kWh hebt binnengehaald en niet de "beloofde" 87.5kWh.

In de stad heb je geen "extreem" laadvermogen nodig, maar wel onderweg bij een lange trip.

(snel)Laden waar het kan... heeft nu al veel gezichten. Zie de Ikea-, Lidl- en (in frankrijk de vele) Auchan (snel)laders. Afb toont de nieuwe Lidl XL in Halsteren. Lidl.Halsteren.overzicht.5p.jpg
 
Punt blijft dat snelladen alleen "werkt" onder bepaalde omstandigheden. Wanneer je op zaterdagochtend naar de supermarkt rijdt en je plugt je auto in een 350kW station, dan kijk je beteuterd wanneer blijkt dat je in dat kwartier slechts 5-10kWh hebt binnengehaald en niet de "beloofde" 87.5kWh.
Daarbij ga je uit van de huidige stand van accu techniek. Solid State accu's zouden hier veel, veel minder last van hebben en zouden er met 3 jaar moeten zijn.

In de stad heb je geen "extreem" laadvermogen nodig, maar wel onderweg bij een lange trip.

Nee, maar 150kW is wel fijn als je bij de Supermarkt/bouwmarkt staat en na 20 min weer vertrekt.

Toch weer 50kWh geladen en kan je een stukje mee rijden :)


Daar zie ik wel een goede use-case voor Fastned.

Maar langs de snelwegen waar óók al een tankstation is zie ik het somber in helaas. Daar zie ik concurrentie niet werken.
 
Daarbij ga je uit van de huidige stand van accu techniek. Solid State accu's zouden hier veel, veel minder last van hebben en zouden er met 3 jaar moeten zijn.



Nee, maar 150kW is wel fijn als je bij de Supermarkt/bouwmarkt staat en na 20 min weer vertrekt.

Toch weer 50kWh geladen en kan je een stukje mee rijden :)


Daar zie ik wel een goede use-case voor Fastned.

Maar langs de snelwegen waar óók al een tankstation is zie ik het somber in helaas. Daar zie ik concurrentie niet werken.

..eens, 50kWh is heel veel... zeker als je inmiddels al ruim 1,5 jaar met een hele kleine Leaf-accu (30kWH) toch nog steeds met heel veel plezier elektrisch rijdt, zelfs ad Mediterrannee bent geweest (ok was een uitdaginkje). En dan begrijp je af en toe niet waar de Tesla-rijders zich druk over maken. Maar misschien is dit wel mijn voorland?
 
Een discussie over Solid State is misschien een beetje offtopic, maar ook niet helemaal. Ja, ik ga uit van de "huidige" techniek met vloeibare elektrolyt @widodh. Dat zijn de accu's die de komende (behoorlijke lange tijd) in auto's zal gaan zitten. Twee bedrijven hebben in de media heel stoer gedaan over solid-state; Toyota en Fisker. Toyota claimt in 2022 mogelijk met een dergelijke accupack te komen en het dromerige Fisker ergens vanaf 2024.

Minimaal 5 jaar zal het duren voordat deze techniek, mogelijk in auto's terecht komt. Het zou kunnen, maar is absoluut niet zeker.

ALS met een koude accu geladen kan worden met >100kW, dan is dat natuurlijk geweldig, maar de komende 5 jaar zal dat onmogelijk blijven. En dat zijn net de jaren die voor FastNed zo belangrijk zijn.

Eerst bouwde FastNed haar business op basis van cijfers uit de ICE wereld. Er werd gezegd...stel we halen (maar) een (bescheiden) percentage van de omzet van de huidige tankstations, dan kan de business case uit. Vervolgens heeft men (veel te) lang geschermd met mogelijke toekomstige groei door een onrealistisch aantal toekomstige EV's te gebruiken in de scenarios. Ik hoop toch niet dat men nu overgaat tot..."ja, maar binnenkort gaat alles beter omdat er solid state accu's komen en iedereen kan met 150kW+ laden".

Aan de ene kant heb je mensen die stellen, "Wat nu niet kan, kan in de toekomst ook niet". Aan de andere kant heb je mensen die stellen "binnenkort is er een doorbraak in x, y of z waardoor alles anders wordt. Ik zit daar tussen in. Ja, er wordt een hoop ontwikkeld op accugebied en er is veel (theoretisch) mogelijk, maar ik ben te nuchter om zomaar in een "wonder" te geloven. Ontwikkelingen gaan vaak stapsgewijs. Meestal met kleine stapjes en soms een grotere.
 
Eerst bouwde FastNed haar business op basis van cijfers uit de ICE wereld. Er werd gezegd...stel we halen (maar) een (bescheiden) percentage van de omzet van de huidige tankstations, dan kan de business case uit. Vervolgens heeft men (veel te) lang geschermd met mogelijke toekomstige groei door een onrealistisch aantal toekomstige EV's te gebruiken in de scenarios. Ik hoop toch niet dat men nu overgaat tot..."ja, maar binnenkort gaat alles beter omdat er solid state accu's komen en iedereen kan met 150kW+ laden".
Dat ben ik met je eens, je moet niet vast houden aan de Solid State Accu om daar je business case uit te halen. Voor de duidelijkheid, ik haalde dat aan, niet Fastned ;)

Maar het maakt de business-case voor snelladen wel lastiger ja, want je wil óók met die koude accu kunnen snelladen.

Wel denk ik dat stations in steden een goede case kunnen zijn, want iedereen een laadpaal geven elke avond wordt lastig. Maar is dat voldoende om FN te laten draaien?

Maar aan de andere kant, gaat Shell monopolist worden? Nee, dat denk ik ook niet. We hebben nu toch ook diverse merken tankstations door het land heen.
 
Dat ben ik met je eens, je moet niet vast houden aan de Solid State Accu om daar je business case uit te halen. Voor de duidelijkheid, ik haalde dat aan, niet Fastned ;)

Maar het maakt de business-case voor snelladen wel lastiger ja, want je wil óók met die koude accu kunnen snelladen.

Wel denk ik dat stations in steden een goede case kunnen zijn, want iedereen een laadpaal geven elke avond wordt lastig. Maar is dat voldoende om FN te laten draaien?

Maar aan de andere kant, gaat Shell monopolist worden? Nee, dat denk ik ook niet. We hebben nu toch ook diverse merken tankstations door het land heen.

Ja, natuurlijk heeft FN het niet over solid state (nog). Maar ze hebben er een handje van een dikke worst voor te houden die in de praktijk niet (of moeilijk) te realiseren is. Nu lees ik in het NOS artikel de laadsessie van 5-7 minuten. Geen idee of dit door FN is aangegeven. Maar ik lees veel te vaak rooskleurige laadsessie-tijden. Men lijkt doodleuk een fictieve sessie te gebruiken van 36kWh (20->80% van 60kWh accu) en dan 350kW vermogen -> 6 minuten laden. Het is levensgevaarlijk met dergelijke cijfers te schermen. Die zijn absoluut onhaalbaar (misschien ooit...maar voorlopig nooit).

FN is al overdreven positief over laadsnelheden:
Laad je met een CCS of CHAdeMO stekker? Dan is je accu in het algemeen in 15 tot 30 minuten tot ongeveer 80% opgeladen.

Er zullen accu's zijn die in 15 minuten van 20->80% geladen kunnen worden. Maar dit zijn wel de erg kleine accu's. In de tijd van 40->100kWh accu's is dat gewoon veel te positief.

Een Ampera-e doet er 55 minuten over. Filmpje van Bjorn van van 20-80% in 67 minuten. Via twitter had ik een discussie met iemand van Fastned die bleef volhouden dat het veeel sneller bij hen ging. Op basis van hun gegevens bleek dat de genoemde sessie 55 minuten zou duren.


Een Model S75 doet er aan de SuC ongeveer 44 minuten over. De sessie omgerekend voor de 75 is dan vanaf 7:48 min tot 54 min.


Een Zoë (43AC) en een Leaf zullen na 30 minuten weer ongeveer 80% SoC hebben. Ook de nieuwe Leaf zal waarschijnlijk tegen de 30 minuten bezig zijn van 20 naar 80%.

15->30 minuten communiceren terwijl 30->60 minuten in de praktijk gehaald wordt, is gewoon niet handig van FN (of wie dan ook).

Zelfs voor de 175kW laders geven ze af:
Op onze nieuwe stations en enkele bestaande stations zullen we een nieuwe generatie snelladers plaatsen waarmee je tot wel 3x sneller kunt laden (maximaal 175 kW) met auto's die daarvoor geschikt zijn. Op dit moment kun je met een Hyundai Ioniq tot 50% en met een Opel Ampera-e tot 20% sneller laden bij deze nieuwe laders.

Bij een sessie van 55 minuten voor de Ampera-e, laad je met 39kW gemiddeld. 20% "sneller" is laden met 47kW gemiddeld. Nog steeds 46 minuten.

Eigenlijk is er geen goede business case te maken voor het vervangen van de 50kW laders bij FasNed. Afgezien van marketing, zijn er zeer weinig auto's de komende tijd beschikbaar die veel profijt kunnen hebben van die stations (tenzij Model 3... :) ). Bij nieuwe locaties natuurlijk nieuwe standaard plaatsen...de oude zou ik niet direct vervangen. Zeker gezien de financiële positie van FN.

Shell monopolist? Nee, denk het ook niet. Maar dat Ionity zou dat misschien graag willen zijn. Zeker gezien de bedrijven die hebben ingetekend.
 
Ze staan nu bij 'De Andel' langs de A12 te wachten om open te gaan.
Ik heb niet heel veel geladen met de 50KW Efacec laders, maar werkten bij mij altijd probleemloos.

Hoe meer laadpunten - hoe beter - zeker als ze snel zijn. Maar Shell heeft 406 tankstations in Nederland en gaat nu uitgerekend op een lokatie waar Fastned al zit ook laadpalen neerzetten. Gaat het ze echt om de transitie of willen ze zo snel mogelijk Fastned de markt uit drukken?