Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij betreft wordt elke boerderij met zonnepanelen een laadstation, of elk hotel, of wegrestaurant of elke lantaarnpaal. Dat hele tankstation denken vind ik maar ouderwets. Inclusief Fastned en Shell.
Het nieuwe laden, laden met 350 kW, komt eraan. Dit soort laadvermogens kunnen niet bij een boerderij of winkelcentrum komen.
Shell en de zijnen kunnen die laadinfra straks wel aanbieden, net als Tesla.
Het nieuwe laden bij de huidige tankstations sluit straks naadloos aan bij wat de mensen nu doen. Ze tanken, kopen een broodje en een flesje drinken. Doen een plasje, pompen de banden op, wassen de ramen enz. enz. Het tanken wordt straks laden, duurt tien minuten tot een kwartier.
Uiteraard zijn er daarnaast nog talloze andere mogelijkheden om te laden, van 3,7 tot 22 kW thuis en onderweg en snelladen van 50 tot 100 kW. Al die mogelijkheden zullen er komen, zijn er deels ook al, en worden door elkaar gebruikt.
Maar de rol van Shell en de zijnen is nog lang niet uitgespeeld.
 
Het nieuwe laden, laden met 350 kW, komt eraan. Dit soort laadvermogens kunnen niet bij een boerderij of winkelcentrum komen.
Shell en de zijnen kunnen die laadinfra straks wel aanbieden, net als Tesla.
Het nieuwe laden bij de huidige tankstations sluit straks naadloos aan bij wat de mensen nu doen. Ze tanken, kopen een broodje en een flesje drinken. Doen een plasje, pompen de banden op, wassen de ramen enz. enz. Het tanken wordt straks laden, duurt tien minuten tot een kwartier.
Uiteraard zijn er daarnaast nog talloze andere mogelijkheden om te laden, van 3,7 tot 22 kW thuis en onderweg en snelladen van 50 tot 100 kW. Al die mogelijkheden zullen er komen, zijn er deels ook al, en worden door elkaar gebruikt.
Maar de rol van Shell en de zijnen is nog lang niet uitgespeeld.

Alleen die 350 Kw blijft iets voor de Bühne. Meer iets dat begonnen is door Porsche uit frustratie dat ze niet meer de grootste of snelste zijn en weer iets willen hebben om mee te schermen. De rest volgt als schapen.
Mijn voorspelling is dat voor personenauto's de max. rond 220 Kw wordt (overigens ook door J..B.. Straubel van Tesla eens expliciet aangegeven en ik denk dat hij er wel zicht op heeft), iets dat met de nieuwe batterijen kan worden afgenomen en ook langer vastgehouden. Met de huidige batterijen is het nog anders. Waarom kan een Tesla 120 Kw laden en een andere EV maar 50 Kw. Dat heeft te maken met de omvang van de batterij. Een grotere batterij kan door parallel laden het dubbele en meer aan.

Daarnaast zullen de kosten bepalend zijn. Inrichten op 350 Kw is veel duurder en het is de vraag of de automobilist dat ervoor over heeft. Dan kan hij bijv. kiezen tussen 350 Kw (als dat er ooit zou komen) voor 70 ct/kWh en 200 voor 40 Ct/kWh (oh ja, en dat laatste bij de SuC voor 20 ct/kWh)
Voorlopig zijn het zoethoudertjes.
Interessanter is straks het laden van een Semi. Daar kunnen, ook door het parallel schakelen van zeg 4 batterijpacks, enorme laadsnelheden gehaald worden.

Dan is er natuurlijk ook nog de batterijprijs. Straks zit die bij Tesla op 75$ per kWh opslag, misschien wel minder dan de helft van die bij de concurrentie.

Interessante ontwikkelingen. En natuurlijk zal Shell het zo spelen dat in ieder geval de doorbraak van de elektrische auto zo ver mogelijk vooruit wordt geschoven. Teveel andere belangen.
 
Wanneer bereikt Fastned nou toch eens het eindpunt van zijn obligatielening, die vorige week di begon met een eerste uitgifte van slechts 3.3mi. Zal wel het Shell-effect zijn? Van 3,3=> 6 => 8 =>10 en nu huppekee weer 2.3 mi erbij!

FN12.3mi.jpg
 
Alleen die 350 Kw blijft iets voor de Bühne. Meer iets dat begonnen is door Porsche uit frustratie dat ze niet meer de grootste of snelste zijn en weer iets willen hebben om mee te schermen. De rest volgt als schapen.
Mijn voorspelling is dat voor personenauto's de max. rond 220 Kw wordt (overigens ook door J..B.. Straubel van Tesla eens expliciet aangegeven en ik denk dat hij er wel zicht op heeft), iets dat met de nieuwe batterijen kan worden afgenomen en ook langer vastgehouden. Met de huidige batterijen is het nog anders. Waarom kan een Tesla 120 Kw laden en een andere EV maar 50 Kw. Dat heeft te maken met de omvang van de batterij. Een grotere batterij kan door parallel laden het dubbele en meer aan.

Daarnaast zullen de kosten bepalend zijn. Inrichten op 350 Kw is veel duurder en het is de vraag of de automobilist dat ervoor over heeft. Dan kan hij bijv. kiezen tussen 350 Kw (als dat er ooit zou komen) voor 70 ct/kWh en 200 voor 40 Ct/kWh (oh ja, en dat laatste bij de SuC voor 20 ct/kWh)
Voorlopig zijn het zoethoudertjes.
Interessanter is straks het laden van een Semi. Daar kunnen, ook door het parallel schakelen van zeg 4 batterijpacks, enorme laadsnelheden gehaald worden.

Dan is er natuurlijk ook nog de batterijprijs. Straks zit die bij Tesla op 75$ per kWh opslag, misschien wel minder dan de helft van die bij de concurrentie.

Interessante ontwikkelingen. En natuurlijk zal Shell het zo spelen dat in ieder geval de doorbraak van de elektrische auto zo ver mogelijk vooruit wordt geschoven. Teveel andere belangen.

BMW and Porsche join forces to enable 15-min electric car charging at 450 kW charge rate
De remmen zijn los.... 450kW snelladen en niet minder!
 
Fastned wil bij de nieuwe laadplaatsen niet langer AC snelladen installeren. Dat is een vreemde beslissing omdat een AC snellaadmogelijkheid nauwelijks iets kost en omdat de Renault Zoe, toch al jaren de meest verkochte EV van Europa (weliswaar niet in Nederland) daardoor als potentiële klant wegvalt. De Zoe kan enkel AC-snelladen en voorlopig niet DC-snelladen.
Bij andere providers wordt gelukkig nog wel AC-snelladen voorzien.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO

Tja: "Interestingly, the German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure supports the project with a € 7.8 million grant, which is supervised by the National Hydrogen and Fuel Cell Technology Organization (NOW)."

Onzin en zo leggen ze de toekomst weer een jaar of tien verder. Electrek merkt ook terecht op dat het moet gaan om de voertuigen. Het plaatje van een i3 die niet eens echt kan snelladen maakt het niet geloofwaardiger. Ze doen maar.

Er is nog niet één auto gemaakt die kan snelladen met > 100 Kw. Ondertussen vult het speelveld zich de komende jaren met best practice auto's die de balans hebben tussen thuisladen, lokaal laden en onderweg snelladen, behoorlijk sneller dan wij nu doen door meer Kw's en langer vasthouden. Dan blijkt ook of er behoefte is aan kanonladen. Ik denk van niet.

Er is een natuurlijke grens. Ik heb heel wat gereisd en na een paar honderd kilometer is het dan snel tanken, als het druk is parkeren of anders bij de pomp laten staan en een kop koffie drinken, naar de WC gaan en (toen) een sigaretje roken. Er waren twee fases, het bij de auto staan die paar minuten dat hij getankt werd en de fase van de pauze.
Wanneer het laden tot het gewenste niveau in 5 minuten kan dan krijg je hetzelfde beeld, je blijft bij de auto, gaat daarna de dingen doen die je ook wilt doen.
Is de laadtijd 15 minuten dan doe je die dingen tijdens het laden.

De winst is in feite nul, behalve die ene keer dat je gloeiende haast hebt zoals bij een sterfgeval of zo.

Ook dit heb ik onthouden uit één van de verhalen van J.B. Straubel, volgens mij zelfde waarin de grens rond 200 Kw werd aangegeven. Ben al even op zoek maar heb hem nog niet terug gevonden.

Aan de andere kant spreekt en ook nu van kortere laadtijden maar ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen omdat de vermeende voordelen de extra kosten niet rechtvaardigen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Edi99
Tja: "Interestingly, the German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure supports the project with a € 7.8 million grant, which is supervised by the National Hydrogen and Fuel Cell Technology Organization (NOW)."

Onzin en zo leggen ze de toekomst weer een jaar of tien verder. Electrek merkt ook terecht op dat het moet gaan om de voertuigen. Het plaatje van een i3 die niet eens echt kan snelladen maakt het niet geloofwaardiger. Ze doen maar.

Er is nog niet één auto gemaakt die kan snelladen met > 100 Kw. Ondertussen vult het speelveld zich de komende jaren met best practice auto's die de balans hebben tussen thuisladen, lokaal laden en onderweg snelladen, behoorlijk sneller dan wij nu doen door meer Kw's en langer vasthouden. Dan blijkt ook of er behoefte is aan kanonladen. Ik denk van niet.
Hans, je hebt volkomen gelijk dat er veel gebeurt voor de bühne.
Maar ik wil ontwikkelingen in de Duitse industrie toch niet onderschatten. De verzamelde Duitse industrie is echt wel wat mans.
Zolang elektrisch rijden nog erg duur is, wacht die Duitse industrie rustig zijn kansen af. Tot dat moment blijven ze miljoenen en miljoenen fossiele auto's maken. Daar verdienen ze nu eenmaal hun geld mee.
Als het omslagpunt, prijs en bereik van de elektrische auto daar is, gaat het m.i. heel hard. Laten we niet vergeten dat de Duitse industrie hele diepe zakken heeft en als het moet tientallen keren het ontwikkelingsbudget van Tesla op kan hoesten.
Tesla loopt voorop, mijlen ver zelfs, maar is te klein om op wereldschaal meer dan een deuk in een pakje boter te slaan.
 
  • Like
Reactions: ivog
Hans, je hebt volkomen gelijk dat er veel gebeurt voor de bühne.
Maar ik wil ontwikkelingen in de Duitse industrie toch niet onderschatten. De verzamelde Duitse industrie is echt wel wat mans.
Zolang elektrisch rijden nog erg duur is, wacht die Duitse industrie rustig zijn kansen af. Tot dat moment blijven ze miljoenen en miljoenen fossiele auto's maken. Daar verdienen ze nu eenmaal hun geld mee.
Als het omslagpunt, prijs en bereik van de elektrische auto daar is, gaat het m.i. heel hard. Laten we niet vergeten dat de Duitse industrie hele diepe zakken heeft en als het moet tientallen keren het ontwikkelingsbudget van Tesla op kan hoesten.
Tesla loopt voorop, mijlen ver zelfs, maar is te klein om op wereldschaal meer dan een deuk in een pakje boter te slaan.

Ik relativeer die diepe zakken. Veel zit in huidige productie en R&D en natuurlijk willen ze die niet snel afschrijven en moeten de investeringen terugverdiend worden. Dat maakt dat we gepast en gedoseerd wat aankondigingen krijgen.

Zouden ze vandaag volledig voor elektrisch willen gaan waren ze direct failliet door de directe afschrijving en de personele kosten. De Duitse economie zou in een grote crisis komen want het gaat ook om de vele toeleveringsbedrijven die in leven moeten blijven.
Daardoor zien we enerzijds een zo lang mogelijk rekken van de echte aanpak van de EV en anderzijds een panieksituatie omdat ze zien dat ondanks alle verwachtingen die ze in het verleden hebben geuit de elektrische auto het best doet, het cultmerk steeds meer aanhangers krijgt (ook in Duitsland al komt het langzamer op gang), elk jaar weer iets nieuws brengt en in 2020 de Fremont Factory een miljoen auto's per jaar gaat afleveren. Inmiddels is al een fabriek in Shanghai (meen ik) aangekondigd en wellicht al in bouw en we kunnen op korte termijn aankondigingen van nieuwe fabrieken en (denk ik) samenwerkingsverbanden verwachten.

Daarnaast zitten de Chinezen niet stil. Zij hebben het meest progressieve beleid als het op duurzaamheid aankomt. Dat merken de Duitse merken door de quota's daar en in de komende jaren zullen we ook hier auto's vanuit China op de markt zien komen. Doordat ze daar dan hebben opgeschaald zullen ze zeer concurrerend zijn (ook voor Tesla).

En met de jaren verandert de automobilist. Zwoor de vader nog bij de Ster, de zonen van nu nemen daar gemakkelijk afstand van o.a. door het ontbreken van milieugerichtheid. Er is veel ingezet op hybrides maar die worden door de maatschappij meer en meer gewoon als fossiele auto's aangemerkt. Ik noem zijdelings ook even het Dieselschandaal.
En dan heb je nog de plannen voor de deelauto's waardoor het totaal aantal benodigde auto's een stuk minder wordt. Dat gaat gewoon gebeuren al duurt het een paar jaar. Maar het zijn wel die paar jaar waarin zij nog niets aanbieden.

Ik verwacht dat er van de Duitse merken er misschien eentje overblijft straks en dan alleen wanneer zij ingrijpende stappen durven te nemen. Maar laten we hopen dat ik het mis heb.
 
Last edited:
//..//
Tesla loopt voorop, mijlen ver zelfs, maar is te klein om op wereldschaal meer dan een deuk in een pakje boter te slaan.
Wat dat laatste betreft ben ik het oneens...
Tesla heeft wel degelijk een grote invloed.
Reken maar dat het woord Tesla al heel dikwijls in bestuurskamers van de "grote" merken gevallen is.
En niet enkel maar smalend.

En als straks de omslag volledig is; en de geschiedenis van de automobielindustrie wordt geschreven; dan zal er zeker een hoofdstuk Tesla in staan; als zijnde de mijlpaal in de overgang van ICE (terug) naar EV.
 
  • Like
Reactions: FVO
Fastned wil bij de nieuwe laadplaatsen niet langer AC snelladen installeren. Dat is een vreemde beslissing omdat een AC snellaadmogelijkheid nauwelijks iets kost en omdat de Renault Zoe, toch al jaren de meest verkochte EV van Europa (weliswaar niet in Nederland) daardoor als potentiële klant wegvalt. De Zoe kan enkel AC-snelladen en voorlopig niet DC-snelladen.
Bij andere providers wordt gelukkig nog wel AC-snelladen voorzien.

Ik denk dat dat niet een keuze van Fastned is maar van de fabrikanten.
Bij de 'oude' 50kW laders was een AC aansluiting een veel gekozen optie maar de nieuwe ABB ultraladers hebben die mogelijkheid niet meer.
En op de EWS zag ik diverse nieuwe 150kW (of hoger) laders van andere fabrikanten, maar een AC aansluiting daarop was echt een uitzondering.
Ik voorzie niet dat andere autofabrikanten hun auto met snellere onboard AC laders geen uitrusten.
En mensen met een ander merk EV gaan ook niet voor hun lol met 11kW een uur lang langs de snelweg gaan laden.
Dus ik snap het wel, het zou een extra optie zijn die in de toekomst beperkt zou worden gebruikt.
 
Wat dat laatste betreft ben ik het oneens...
Tesla heeft wel degelijk een grote invloed.
Reken maar dat het woord Tesla al heel dikwijls in bestuurskamers van de "grote" merken gevallen is.
En niet enkel maar smalend.

En als straks de omslag volledig is; en de geschiedenis van de automobielindustrie wordt geschreven; dan zal er zeker een hoofdstuk Tesla in staan; als zijnde de mijlpaal in de overgang van ICE (terug) naar EV.
Ik zeg ook niet dat de invloed van Tesla gering is. Tesla heeft de hele automobielwereld heel hard wakker geschud.
Maar er worden wereldwijd elk jaar 125.000.000 auto's gemaakt.
Als Tesla er daar eens 1.250.000 van maakt, dan hebben we het over 1%.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het gaat er alleen om wie de baas is. Shell kan op een eenvoudige manier FastNed uitroken. Als het beestje op zijn rug ligt, is het voor een appel en een ei in te lijven. Dat is wat er m.i. gaat gebeuren. Is overigens de vaste strategie van grote bedrijven als Microsoft, Apple en andere grote bedrijven.
Eerst maak je het een kleine concurrent moeilijk, vervolgens steel je hun technologie en zal die kleine rakker zich verweren.
Als de middelen om te procederen tegen het eind lopen doe je als grote club een bod op de kleine concurrent.
Die heeft dan geen andere keus meer.
Het is een harde wereld.
Met fastned missen we niets. Bedrijven komen en gaan. Als kleinbedrijf moet je de juiste niche zoeken. Fasrned heeft dat niet gedaan. Verkeerde investeringen, liegen tegen klanten, onjuiste informatie, ruzie zoeken. Fastned draagt weinig bij aan de verdere introductie van de ev. Integendeel, ze werken de verdere uitrol van laadpalen tegen en zullen met hun aanstaande faillissement voor negatieve publiciteit zorgen.
 
  • Disagree
Reactions: MusQueTear and FVO
Met fastned missen we niets. Bedrijven komen en gaan. Als kleinbedrijf moet je de juiste niche zoeken. Fasrned heeft dat niet gedaan. Verkeerde investeringen, liegen tegen klanten, onjuiste informatie, ruzie zoeken. Fastned draagt weinig bij aan de verdere introductie van de ev. Integendeel, ze werken de verdere uitrol van laadpalen tegen en zullen met hun aanstaande faillissement voor negatieve publiciteit zorgen.
Fastned is (naast de SuC's) het enige openbare netwerk waar je 100% op kan vertrouwen dat de plekken niet ge-ICEd zijn, er een 24/7 backoffice is, free-wifi aanbeiden voor mensen zonder abonnement maar wel gestrand zijn en zich moeten registreren alvorens te kunnen laden.
Ben er als Belg en ook eigenaar van een short-range (lees: < 300km) EV best jaloers op!
 
Fastned is (naast de SuC's) het enige openbare netwerk waar je 100% op kan vertrouwen dat de plekken niet ge-ICEd zijn,

Kleine kanttekening: ik heb regelmatig meegemaakt dat ik aankwam bij een FN plek terwijl het hard regende, en daar diverse ICE's aantrof onder het dakje doat de bestuurders droog konden staan roken. En als ik dan aangeef dat ik graag wil laden krijg een paar hele boze blikken en de opmerking "Ja, ik ga zo als mijn sigaret op is".

Dus ook daar zie je dat :(