Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk als Shell echt een leiderschapsrol wil vervullen in de energietransitie dan ga je natuurlijk niet beginnen met laadpalen juist op plekken waar Fastned al zit ...
Het gaat er alleen om wie de baas is. Shell kan op een eenvoudige manier FastNed uitroken. Als het beestje op zijn rug ligt, is het voor een appel en een ei in te lijven. Dat is wat er m.i. gaat gebeuren. Is overigens de vaste strategie van grote bedrijven als Microsoft, Apple en andere grote bedrijven.
Eerst maak je het een kleine concurrent moeilijk, vervolgens steel je hun technologie en zal die kleine rakker zich verweren.
Als de middelen om te procederen tegen het eind lopen doe je als grote club een bod op de kleine concurrent.
Die heeft dan geen andere keus meer.
Het is een harde wereld.
 
precies - dat is ook mijn beeld natuurlijk... maar tegelijkertijd in de communicatie framen dat je het allemaal zo belangrijk vindt.. Newmotion opkopen, CO2 neutraliteit aankondigen etc.. die schijnheiligheid zit me dwars. Ook hier maakt Elon Musk het verschil - gewoon oprecht vertellen wat je drijft. In plaats van "ik maak de beste auto's"..gaat het over "the why" (van Simon Simek)
 
  • Like
Reactions: FVO
En de huidige discussie Shell vs Fastned blijkt misschien wel een achterhoedegevecht te zijn.

Als we de verwachte populatie van EV's de komende jaren bezien dan zal de grote aanwas toch zitten in Model 3. Simpelweg omdat er voorlopig geen alternatieven zijn. De Model 3 heeft een grote range (misschien zit daar zelfs nog een verrassing) en kan terecht op het groeiende netwerk van Superchargers en Citychargers en Destinationchargers naast het thuisladen en appartementsladen (iets waar tesla ook aan gaat werken).

De prijs van de stroom aan de Supercharger is al bekend, 20 ct incl. BTW. Dat is behoorlijk concurrerend.

Of er dan behoefte is aan laden aan de snelweg zal zeer de vraag blijven wanneer men met voldoende lading de dag kan beginnen. Ik denk dat mijn 90D minder range heeft dan Model 3 straks en ik heb al bijna nooit meer laden onderweg nodig. En als het dan een keer nodig is dan ga ik graag naar een Supercharger waar ik het voor een half uurtje prettiger toeven vind dan bij een benzinestation.

En als dan die anderen komen, waarbij de enige kanshebber op dit moment als het om volume gaat de Nissan Leaf zal zijn is het de vraag of deze gekocht wordt door kilometervreters of dat deze toch kiezen voor de Superchargers.

Zo blijft het allemaal nog erg ongewis.
 
Nog niet zo lang geleden was de grote discussie hier nog : er is geen markt voor wat Fastned doet. En nu is het : ze worden uit de markt gedrukt. Het kan verkeren zullen we maar zeggen.

Dat lijkt tegenstrijdig, maar misschien toch niet zo gek als het lijkt. Rode draad is "oneerlijke concurrentie/kans". Als bedrijf dure locaties bouwen en alleen je geld verdienen met een laadservice, is inderdaad moeilijk rond te breien. Daar sta ik nog steeds achter. Wanneer je laden kunt combineren met andere diensten, dan kan je als bedrijf al meer verdienen aan een klant per laadsessie.

Dan komen de shops, etc tevoorschijn. Het originele idee van FastNed om een prachtige infra op te bouwen met diensten terwijl u laadt, was prima. Alleen door de beperkingen en (naar het laat aanzien) "tegen"werking van wegbeheerder/rechtspraak, wordt de markt wel erg dun.

Maar ondanks alle praktische argumenten, blijft ook een beetje "robin hood" gevoel leven bij FN. Zij zijn dik voor elektrisch rijden en steken hun hoofd boven het maaiveld. Dat verdient op zich al mijn respect.
 
Ik heb het Fastned ook via Twitter gevraagd: Wido on Twitter

Maar langs de A4 heeft BP ook een snellader staan bij Den Ruygen Hoek. Daar heb ik nooit wat over gehoord. Waarom is dat geen probleem dan?
Goeie vraag, benieuwd naar het antwoord. Dan zijn er op de grotere doorgaande provinciale wegen ( die vaak ogen als Rijkswegen ) ook nog aardig wat vb te vinden denk ik van snelladers die gewoon maar neergezet zijn! Heel handig, daar niet van. Bv hier eentje op N-Beveland. afslag-kortgene_86220.jpg Tankstation Deltaweg / Afslag Kortgene / Noord-Beveland : quick charging station in Kats
 
Twee rechtszaken tegen de staat
Fastned [ en Mistergreen in één zaak ] bestrijdt het beleid van Rijkswaterstaat in twee procedures.... zie
 

Attachments

  • Fastned wil principe-uitspraak rechter over eerlijke concurrentie _ Energeia.pdf
    546.1 KB · Views: 48
Twee rechtszaken tegen de staat
Fastned [ en Mistergreen in één zaak ] bestrijdt het beleid van Rijkswaterstaat in twee procedures.... zie
Dat vat het verhaal wel goed samen. Ik geef FN en Mister Green groot gelijk.

Als Shell zich gewoon zou richten op plekken waar nog geen snellader is dan is het geen probleem.

Nog steeds blijft het een lastige business-case, maar het speelveld moet wel eerlijk zijn.
 
Dat vat het verhaal wel goed samen. Ik geef FN en Mister Green groot gelijk.

Als Shell zich gewoon zou richten op plekken waar nog geen snellader is dan is het geen probleem.

Nog steeds blijft het een lastige business-case, maar het speelveld moet wel eerlijk zijn.

Shell doet dit met opzet. Als de rechter ze dit toestaat, is de weg vrij om alle stations te voorzien van net zoveel laders als ze willen. Wat er dan nog van FN resteert, weinig. Van marktleider op dit moment worden ze dan een kleine concurrent.
Als Shell nu de laders alleen zouden plaatsen op stations waar geen FN laders staan, erkennen ze formeel de rechtmatigheid van de FN claim.
Dit wordt een cruciale rechtzaak, het is erop of eronder voor FN.
 
Als consument hoop ik alleen maar op zoveel mogelijk laadpunten met zo laag mogelijke tarieven en dus op een keiharde concurrentie.
Waarom eigenlijk concessies? Gooi die markt zoveel mogelijk open wat mij betreft.
Keiharde concurrentie leidt tot zulke lage prijzen dat alleen de sterkste overblijft. En wat gaat die vervolgens doen? De prijzen verhogen.
Een beetje regulatie kan geen kwaad. In winkelstraten wordt ook gekeken of iedereen wel een boterham kan verdienen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Als consument hoop ik alleen maar op zoveel mogelijk laadpunten met zo laag mogelijke tarieven en dus op een keiharde concurrentie.
Waarom eigenlijk concessies? Gooi die markt zoveel mogelijk open wat mij betreft.
..dit is wel heel gemakkelijk om dat zo even neer te schrijven! Het gaat om een gelijk speelveld met gelijke kansen. Als je als overheid eerst eisen stelt maar die dan heel gemakkelijk maar weer vergeet, dat kan natuurlijk niet.
 
  • Like
Reactions: Superendo and FVO
..dit is wel heel gemakkelijk om dat zo even neer te schrijven! Het gaat om een gelijk speelveld met gelijke kansen. Als je als overheid eerst eisen stelt maar die dan heel gemakkelijk maar weer vergeet, dat kan natuurlijk niet.
Je hebt gelijk, maar die overheid doet regelmatig niks anders dan dat.
De laatste drie grote kolencentrales die de laatste 5 jaar zijn open gegaan, kregen hun vergunning op basis van de afvang van CO2 en de ondergrondse opslag daarvan.
Die kolencentrales zijn er, ze werken, ze laten hun CO2 vrijelijk in de atmosfeer los en ... de overheid doet niks.
Ik snap wel waarom, kolencentrales worden dan duurder dan gascentrales, maar op deze manier wordt het speelveld oneerlijk verdeeld door onze overheid.
 
Je hebt gelijk, maar die overheid doet regelmatig niks anders dan dat.
De laatste drie grote kolencentrales die de laatste 5 jaar zijn open gegaan, kregen hun vergunning op basis van de afvang van CO2 en de ondergrondse opslag daarvan.
Die kolencentrales zijn er, ze werken, ze laten hun CO2 vrijelijk in de atmosfeer los en ... de overheid doet niks.
Ik snap wel waarom, kolencentrales worden dan duurder dan gascentrales, maar op deze manier wordt het speelveld oneerlijk verdeeld door onze overheid.
Helaas maar al te waar. Fastned en MisterGreen hebben weinig keus denk ik dan idd de rechter.
 
Shell doet dit met opzet. Als de rechter ze dit toestaat, is de weg vrij om alle stations te voorzien van net zoveel laders als ze willen. Wat er dan nog van FN resteert, weinig. Van marktleider op dit moment worden ze dan een kleine concurrent.
Als Shell nu de laders alleen zouden plaatsen op stations waar geen FN laders staan, erkennen ze formeel de rechtmatigheid van de FN claim.
Dit wordt een cruciale rechtzaak, het is erop of eronder voor FN.
Goede input, zo had ik de zaak niet bekeken. Helder!

Als consument hoop ik alleen maar op zoveel mogelijk laadpunten met zo laag mogelijke tarieven en dus op een keiharde concurrentie.
Waarom eigenlijk concessies? Gooi die markt zoveel mogelijk open wat mij betreft.
Krijgen we dat dan óók voor benzine stations, winkeltjes en toiletten langs de snelweg? Want dát is wel keihard beschermd.

Helaas maar al te waar. Fastned en MisterGreen hebben weinig keus denk ik dan idd de rechter.
Mooi om te zien dat ook MisterGreen zich ook bemoeit in deze zaak. Zo is het niet alleen Fastned.
 
Helaas maar al te waar. Fastned en MisterGreen hebben weinig keus denk ik dan idd de rechter.
En die rechter weegt meerdere belangen tegen elkaar af. Shell kan er voor zorgen dat elektrische mobiliteit een enorme boost krijgt door overal laders neer te zetten. Dat is een zwaarwegend belang. FN heeft het doel om er 200 neer te zetten. Ze zijn nu meerdere jaren bezig en zijn nu tot ruim 60 gekomen. Dat is flink minder dan gepland. Ze hebben ook steeds nieuw geld nodig.
De rechter zou zomaar het grotere belang van een alom beschikbare laadinfrastructuur kunnen laten prevaleren boven het individuele bedrijfsbelang.
Ik ga er niet over, maar het is wel heel belangwekkend.
 
En die rechter weegt meerdere belangen tegen elkaar af. Shell kan er voor zorgen dat elektrische mobiliteit een enorme boost krijgt door overal laders neer te zetten. Dat is een zwaarwegend belang. FN heeft het doel om er 200 neer te zetten. Ze zijn nu meerdere jaren bezig en zijn nu tot ruim 60 gekomen. Dat is flink minder dan gepland. Ze hebben ook steeds nieuw geld nodig.
De rechter zou zomaar het grotere belang van een alom beschikbare laadinfrastructuur kunnen laten prevaleren boven het individuele bedrijfsbelang.
Ik ga er niet over, maar het is wel heel belangwekkend.

De rechter gaat niet over wel of niet promoten van electrisch rijden. Shell bouwt ook aan een network van 400 waterstofstations (wat volgens mij ook niet erg opschiet), die laat dus helemaal niet zien dat ze electrisch rijden een boost geven. Hoe de toekomst van onze mobiliteit eruit ziet kan/mag een rechter geen keuze in maken.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
De rechter gaat niet over wel of niet promoten van electrisch rijden. Shell bouwt ook aan een network van 400 waterstofstations (wat volgens mij ook niet erg opschiet), die laat dus helemaal niet zien dat ze electrisch rijden een boost geven. Hoe de toekomst van onze mobiliteit eruit ziet kan/mag een rechter geen keuze in maken.

De rechter gaat niet over het promoten van elektrisch rijden. De rechter weegt belangen af en die zijn nu in het geding.
Shell is veel slimmer dan we denken. Die stappen mondjesmaat in een markt die ze natuurlijk ook zien groeien. Met een zo laag mogelijke investering proberen ze grip op de markt te krijgen en te vergroten. De overname van NewMotion is daarbij veelzeggend.
Shell probeert nu voor de rechter de vrijheid te verkrijgen om op alle stations laders te plaatsen. Als ze dat lukt is de waarde van FN direct verminderd met zeg 80%. Voor de resterende 20% wil Shell FN wel overnemen.

Begrijp me goed, ik ben niet voor Shell. Ik heb jaren geleden mijn forse aandelenpakket Shell verkocht.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and FVO