Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Zo eigenwijs is Musk nu ook weer niet.

ModelS is toch met de toenmalige standaard type2 stekker naar Europa gekomen. En niet met de proprietary Tesla Roadster stekker.

Tesla is verder ook lid dan van CCS-club.

Ik ben optimistisch.

Ben zeker zelf optimistisch. Laat ik dan zeggen dat ik niet heel teleurgesteld ben, mocht CCS niet in de Model 3 verschijnen. ;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ja mogelijk. Wordt wel een bijzonder situatie qua concessie mocht Shell Fastned overnemen. Een aantal Fastned locatie staan op plekken waar een Shell brandstof station is maar ook heel veel plekken waar BP of Total de brandstof verkoopt. Blijft een ontwikkeling om in de gaten te houden. Voor de eventuele investeerders is het best scenario dat Shell Fastned overneemt. @widodh Ben jij 1 van die investeerders?
 
Ja mogelijk. Wordt wel een bijzonder situatie qua concessie mocht Shell Fastned overnemen. Een aantal Fastned locatie staan op plekken waar een Shell brandstof station is maar ook heel veel plekken waar BP of Total de brandstof verkoopt. Blijft een ontwikkeling om in de gaten te houden. Voor de eventuele investeerders is het best scenario dat Shell Fastned overneemt. @widodh Ben jij 1 van die investeerders?
Ja, ik ben een investeerder in FN.

Maar de situatie zou idd apart zijn. Een Shell/Fastned lader bij BP of Total langs de snelweg. Ik sluit hem alleen niet uit.

Scheelt Shell heel veel werk, backoffice en veel infra is er al.
 
Fastned haalde afgelopen dagen (di begonnen) bijna 2 miljoen euri per dag op...
Obl lening uitgebreid van 3,3 => 6 => 8 en nu naar 10 miljoen!

Fastned

fned.nu.jpg
 
Paul Laseur neemt het (best een beetje) op voor Fastned in zijn Sint gedicht op BNR vanochtend:

Cookiewall | BNR Nieuwsradio
Jep!

Maar het slaat eigenlijk nergens op dat er twee shops, twee toiletten en twee laders komen.

Dit was natuurlijk een tijdje geleden al wel te zien dat BP/Total/Shell een keer zou beginnen met serieuze laders.

Je wil het toch uiteindelijk simpel hebben voor de rijder langs de weg? 1 shop, 1 toilet gebouw, 1 aanbieder.

Het hoeft niet persé te betekenen dat Fastned nu direct failliet gaat, maar het wordt wel lastig.

FN berekende dat het 40M zou kosten om in heel NL die snelladers te bouwen. Shell doet dat probleemloos bij zeg 50 stations in Nederland.

Het gaat in ieder geval interessant zijn.

Want het kan ook een andere olie (of energie?) reus zijn die FN koopt om zo een vuist te maken tegen Shell.
 
Paul Laseur neemt het (best een beetje) op voor Fastned in zijn Sint gedicht op BNR vanochtend:

Cookiewall | BNR Nieuwsradio
Prima toch....
Inmiddels is er in 12h alweer 100k euro bijgestort op de Fastned obligatielening. Zie Fastned in vergelijking met gisteravond. Prima toch... En wat betreft de komende Shell snelladers, laat de rechter er maar eens naar kijken.
Ik ben verder benieuwd of Shell met zijn snelladers ( merk Efacec wat bij Total heel veel problemem gaf en geeft weet ik uit eigen ervaring ) hetzelfde nivo van snelladen gaat halen als Fastned. Markt- ,nood- en publiciteitsgedwongen EV erbij doen is nog iets anders dan er 100% voor gaan...
 
Ik ben verder benieuwd of Shell met zijn snelladers ( merk Efacec wat bij Total heel veel problemem gaf en geeft weet ik uit eigen ervaring ) hetzelfde nivo van snelladen gaat halen als Fastned. Markt- ,nood- en publiciteitsgedwongen EV erbij doen is nog iets anders dan er 100% voor gaan...
Ze staan nu bij 'De Andel' langs de A12 te wachten om open te gaan.

Ik heb niet heel veel geladen met de 50KW Efacec laders, maar werkten bij mij altijd probleemloos.
 
Het is een zooitje met de regelgeving. Op deze manier verliest FastNed veel geld met procederen. Zeker wanneer ze zaken gaan verliezen.

FastNed mag geen shops (verkeersveiligheid!?), maar tankhouders zouden wel laadpalen mogen plaatsen...terwijl eerder is bepaald dat een vergunning (concessie) voor brandstof, niet betekent dat je zomaar palen mag plaatsen. Tankhouders wilden eerst dat FastNed geen palen mocht plaatsen omdat ze vonden dat ZIJ het alleenrecht hadden auto's te voorzien van "brandstof".

Ik heb vaker gezegd dat FastNed een mooi concept is met een goed werkend product...maar ik ben pessimistisch over de kans op succes. De prognoses voor groei van EV's (en dus hun klanten), zijn veel te positief. Belangrijker is het feit dat men 10x meer operationele kosten heeft dan omzet. Ook met omzetgroei met drie cijfers, duurt het een aantal jaar voordat je bedrijf voldoende "body" heeft om zelfstandig tegenwind te kunnen weerstaan. Die jaren van overleven zijn er al een poos. De ene Obligatie launch na de andere, ook schuift Lubbers van alle kanten geld in de toko. Bewonderenswaardig...maar de bierkaai is erg groot.

Zelf vergelijken ze zich graag met Tesla. Omdat Tesla ook verliesgevend is. Kosten voor de baten. Echter loopt die vergelijking mank. Tesla heeft een compleet andere verhouding tussen omzet en operationele kosten. Tesla maakt verlies door investeringen, maar hun product heeft een positieve bruto marge. Bij FastNed is de corebusiness verliesgevend. Mede omdat de daadwerkelijke omzetgroei achter blijft op hun initiële prognoses.

Ik hoop dat Shell wordt teruggefloten, maar gezien de belangen, zal het bedje wel weer gespreid gaan worden ben ik bang.
 
Ze staan nu bij 'De Andel' langs de A12 te wachten om open te gaan.

Ik heb niet heel veel geladen met de 50KW Efacec laders, maar werkten bij mij altijd probleemloos.

..vooral bij Total stations in Belgie en Frankrijk heel vaak kapot afgelopen jaar (Chargemap info) . Ook bij VdValk / Nivelles merkte ik toen we daar vw de snellader ( met een Leaf moet je wel goed plannen namelijk... ) wilden boeken, ook al(weer) kapot. De G3-Efacec verbinding is / was (vaak) slecht blijkbaar, 1e hands info van een NL-service monteur die we ontmoetten bij de Total-Allego (Efacec) in Namen (Be). Dat was sept. dit jaar. Het is blijkbaar niet vanzelfsprekend dat snelladers op het nivo van Fastned en hopelijk ook Tesla Superchargers ( geen ervaring mee uiteraard ) probleemloos werken. Afgelopen sept in Arles, Z-Frankrijk, alledrie de snelladers daar niet werkend ... dat was 1x Nissan dealer (merk DBT) en 2x CNR (merk Cahors) . ...nou ja... om met Jeroen Pauw te spreken ...we gaan beginnen...