Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Fastned heeft lang in de vooronderstelling geleefd dat ze exclusiviteit hadden op de 200 locaties waar ze een vergunning voor hadden verworven. Meen me te herinneren dat deze discussie eerder is geweest.. vond hun recatie toen nogal klungelig overkomen. Alsof ze daar nooit echt over hadden nagedacht. Op zich misschien niet zo vreemd omdat in die situatie er helemaal geen belangstelling was van de Shells van deze wereld voor het plaatsen van laadpunten..
Klopt is eerder aan bod geweest, volgens mij was de uitspraak dat elektriciteit geen brandstof was en daardoor (ook) door FastNed verkocht mocht worden. Of zoiets.
 
Volgens mij is dit een principieel andere zaak. In het geval van Gouda betreft het een operationeel Fastned station met vergunning.

In onderhavige geval was er geen Fastned station en had Fastned ook geen vergunning.
"De aanvraag van Fastned was zes jaar geleden in de wacht gezet omdat de A1 ingrijpend werd vernieuwd."

Ik zie derhalve geen relatie tussen de twee zaken.
Volgens mij is dit een principieel andere zaak. In het geval van Gouda betreft het een operationeel Fastned station met vergunning.

In onderhavige geval was er geen Fastned station en had Fastned ook geen vergunning.
"De aanvraag van Fastned was zes jaar geleden in de wacht gezet omdat de A1 ingrijpend werd vernieuwd."

Ik zie derhalve geen relatie tussen de twee zaken.

Inderdaad. Deze zaak ging om de A1 Muiderpoort waar Fastned nog niet stond. Daar wil Shell nu ook openen.


Hele andere zaak dan de A12 waar Fastned al wel staat.
 
Autoweek berichtgeving geeft weer wat meer info en zet de hele zaak in een wat breder perspectief zo te zien... Of hier nu toch ook al De Andel aan bod kwam is mij eigenlijk onduidelijk. Ik ga ervan uit dat dat pas ong de 18e Dec speelt.
Fastned verliest zaak om laadstations Shell | Autonieuws - AutoWeek.nl

..verder leuke reacties ook onderaan, zoiets geeft altijd weer een mooie dwarsdoorsnede van voors en tegens en natuurlijk het bekende domme geleuter los van wat het onderwerp ook maar is.
 
Het oorlogskas(je..) bij FN is iig door de recente zeer succevolle obligatie-uitgifte goed gevuld.
Tja, en zo blijven ze doorgaan met goed geld (bedoeld voor meer snelladers) gooien naar kwaad geld (juridische haarkloverij, zinloze vierkante meters en dakjes, exploitatie te korten, onbetrouwbare marketing).
Janken over vergunningen is een zwaktebod. Blijkbaar was er geen business model anders dan de exclusiviteit. (Overigens nog los van de mistigheid rondom het verkrijgen van die vergunningen.)
Waarom niet opgestoomd met de exploitanten van die 200 stations en samen in korte tijd 200 sneladers neergezet. Dan hadden die zonder risico mee kunnen doen en hadden we 3 maal zo veel snellaadplekken gehad?
Succes heeft vele vaders, dus die moet dan wel zoeken.
Ruzie maken en hameren op je monopolie helpen dan niet echt.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Fastned heeft de zaak tegen Shell verloren. Tenzij beroep de zaak zou veranderen mag een bestaande exploitant van een service of benzine station dus ook als aanvullende voorziening electriciteit leveren. De uitspraak zelf.

Dat maakt concessies voor electriciteitslevering als basisvoorziening (zoals Fastned dus doet) een stuk minder waardevol.
Is hier boven al besproken :)

Het is niet de zaak die verloren is, maar een zaak en dan specifiek deze waar Shell langs de A1 snelladers wil plaatsen op een plek waar Fastned nog niet staat, maar bezig is met het vergunningstraject.

Dit gaat dus nog niet over de situatie waar Shell een snellader plaatst op een plek waar Fastned al staat.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Is hier boven al besproken :)

Het is niet de zaak die verloren is, maar een zaak en dan specifiek deze waar Shell langs de A1 snelladers wil plaatsen op een plek waar Fastned nog niet staat, maar bezig is met het vergunningstraject.

Dit gaat dus nog niet over de situatie waar Shell een snellader plaatst op een plek waar Fastned al staat.

Ja en nee.

In principe was dit niet het onderwerp van discussie, maar de rechter heeft wel een uitspraak gedaan over meerdere energielaadpunten op één locatie. Een quote uit de uitspraak:"De rechtbank is van oordeel dat de minister niet beoogd heeft om energielaadpunten als aanvullende voorzieningen onmogelijk te maken. Het is dus, behoudens de toetsingscriteria van de Wbr, wel mogelijk dat twee energielaadpunten, één basis- én een aanvullende voorziening op één verzorgingsplaats gerealiseerd worden."

Met andere woorden: De rechtbank acht het mogelijk dat Fastned op een specifieke locatie een energielaadpunt als basisvoorziening aanbiedt, terwijl (bijvoorbeeld Shell) op dezelfde locatie een energielaadpunt als aanvullende voorziening levert.

Uiteraard zal de tekst ook anders geïnterpreteerd kunnen worden, maar deze zienswijze zal Shell ongetwijfeld aanhouden.
 
Is hier boven al besproken :)

Het is niet de zaak die verloren is, maar een zaak en dan specifiek deze waar Shell langs de A1 snelladers wil plaatsen op een plek waar Fastned nog niet staat, maar bezig is met het vergunningstraject.

Dit gaat dus nog niet over de situatie waar Shell een snellader plaatst op een plek waar Fastned al staat.
Dit is niet zomaar 'een zaak'. Hiermee is de basis onder FN weggeschopt. FN stelt zich op het standpunt dat benzinestations geen stroom mogen verkopen. Met deze uitspraak is die schone gedachte uit de wereld. Nu is het gewoon wachten tot de vergunningen van FN aflopen.
Shell en de andere olieboeren staat het dan vrij, mits ze gelukkig loten of de veiling winnen, om overal laders te plaatsen.
Ik zie het dan ook als een groot verlies voor FN en zal blijken dat degenen met de diepste zakken, de winst gaan binnenharken.
 
:"De rechtbank is van oordeel dat de minister niet beoogd heeft om energielaadpunten als aanvullende voorzieningen onmogelijk te maken. Het is dus, behoudens de toetsingscriteria van de Wbr, wel mogelijk dat twee energielaadpunten, één basis- én een aanvullende voorziening op één verzorgingsplaats gerealiseerd worden."

Benzine is ook energie en een benzinepomp is ook een energielaadpunt.
Dus het staat FN nu ook vrij om naast hun laadpalen ook een benzinepomp neer te zetten ?
 
Benzine is ook energie en een benzinepomp is ook een energielaadpunt.
Dus het staat FN nu ook vrij om naast hun laadpalen ook een benzinepomp neer te zetten ?
Het installeren van een serie brandstofpompen, de ondergrondse tanks, de milieumaatregelen, de vergunningen e.d. kost miljoenen.
Dat geld heeft FN niet, en in ieder geval gaan zij het niet doen.
En ... benzinepompen is een uitstervend ras.
 
Nou, Shell is er klaar voor :) Ze drukken op alle goede knopjes:
  • Snel uitrollen - de eerste klap is een daalder waard!
  • Groene, Nederlandse energie
  • Broodjes/koffie, Wifi en toiletten
  • Allegro voor Service
Dit wordt héél lastig voor Fastned (en ook voor de obligatiehouders!)

Bij Shell-station De Andel nabij Gouda is het eerste Shell Recharge snellaadpunt in gebruik genomen.

‘We werken in Nederland aan een snellaadpuntennetwerk’, zegt Machteld de Haan, General Manager Shell Retail Benelux & France. ‘Hiermee willen we voorzien in de behoefte van een groeiend aantal automobilisten met een elektrisch voertuig dat ook onderweg wil kunnen laden. We hebben de ambitie om een eerste netwerk van 25 laadpalen te realiseren, waarvan de eerste snellaadpunten in de Randstad zullen komen.’

Shell Recharge is de naam van de nieuwe oplaadservice. De elektriciteit die klanten afnemen is afkomstig van groene, Nederlandse energiebronnen.

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt toe. De voertuigen krijgen een steeds groter bereik en door technologische innovaties duurt het opladen aanzienlijk korter.

De Shell Recharge-laadpunten komen in eerste instantie bij belangrijke snelweglocaties met goede voorzieningen. Gasten kunnen hier tijdens het laden verse broodjes en koffie verkrijgen en gebruikmaken van gratis wifi en schone toiletten.

Nog voor het einde van het jaar zijn ook de Shell-stations Hellevliet bij Harmelen en Peulwijk Oost bij Den Hoorn voorzien van Shell Recharge. In de weken en maanden daarna volgen steeds meer stations met snellaadpunten, die samen een eerste netwerk in de regio Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht zullen vormen. Shell werkt voor het snellaadpuntennetwerk langs snelwegen samen met Allego. Deze partner heeft alle oplaadpalen onder beheer en biedt directe ondersteuning aan automobilisten die van de dienst gebruikmaken.

Shell opent eerste snellaadpunt langs de a12 – Groene Courant
 
De stroom voor de bestaande Allego snelladers komt voor zover ik weet van VandeBron - van groene Nederlandse bronnen.
Zouden zij ook de stroom leveren voor de Shell Recharge laders? :D

Ik denk dat Shel zo zijn eigen inkoopkanalen/contracten heeft. Als je het meeneemt met de rest van de energieaankoop, heb je ook meteen een voordeel van een lagere energiebelasting wegens verbruik boven de 10.000 kWh. Ik denk dat de meeste Fastned chargers dat niet halen.

Allegro zal gewoon een SLA hebben voor de chargers.
 
Nou, Shell is er klaar voor :) Ze drukken op alle goede knopjes:
  • Snel uitrollen - de eerste klap is een daalder waard!
  • Groene, Nederlandse energie
  • Broodjes/koffie, Wifi en toiletten
  • Allegro voor Service
Ja, het wordt lastig. Maar één ding is ook niet tof, Allego is van Alliander en krijgt daar ook zijn geld uit.

Tegen Allego/Alliander lopen ook al wat zaken dat geld vanuit de netbeheerder wordt gebruikt voor commercieële zaken. Dat zou ook geen eerlijke concurrentie zijn.

Wel ben ik benieuwd hoe snel Shell ook daar gaat naar de 150kW laders e.d. Want nu zijn het nog allemaal 50kW laders.....

Ik denk dat Shel zo zijn eigen inkoopkanalen/contracten heeft. Als je het meeneemt met de rest van de energieaankoop, heb je ook meteen een voordeel van een lagere energiebelasting wegens verbruik boven de 10.000 kWh. Ik denk dat de meeste Fastned chargers dat niet halen.
Zeker! Dat zal voor Shell direct al een voordeel zijn. Hun tankstations gaan nu zeker al over 10.000kWh per jaar.
 
Ja, het wordt lastig. Maar één ding is ook niet tof, Allego is van Alliander en krijgt daar ook zijn geld uit.

Tegen Allego/Alliander lopen ook al wat zaken dat geld vanuit de netbeheerder wordt gebruikt voor commercieële zaken. Dat zou ook geen eerlijke concurrentie zijn.
Ik ben het je eens, en ik vind ook de manier waarop Fastned hier uit de markt wordt geduwd ook niet chique. Ik had verwacht dat de actuele installaties + vergunningen wel waarde zouden hebben voor een overname partij. Wellicht kunnen ze het meenemen in een deal met Duitsland, maar daar heb je ook te maken met datzelfde Ionity, waarbij daar de 'spelers' BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group met Audi en Porsche zijn. Ik wens ze veel sterkte in al dit geweld. 5 autofabrikanten gaan 400 snellaadstations bouwen – Groene Courant