Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Net even bij de Andel gestopt n.a.v. de werkzaamheden die afgelopen donderdag zouden zijn gedaan. Vermoeden was dat hier de snellere 150kW-laders van ABB zijn geplaatst en dat bleek te kloppen. Nog niet in gebruik, maar het meeste werk is zo te zien al gedaan. Je ziet het oude laadstation, het nieuwe laadstation (onder een kap), en de grote kast waarin AC omgezet wordt naar DC. Aan de andere kant staat ook een laadstation onder een kap.

Ben benieuwd of de oude laders in gebruik blijven na de upgrade, en waneer de nieuwe laders in gebruik worden genomen.

Deze Prius kan er alleen maar met grote ogen naar kijken, meer dan 2kW accepteert 'ie niet ;-) Nu maar hopen dat de Model 3 in Europa CCS gaat krijgen.

IMG_20171216_181816.jpg
 
re Fastned - Shell De Andel

ECLI:NL:RBAMS:2017:9630, Rechtbank Amsterdam, AMS 17/6658
Hieruit
"...
7.5
Omdat het beroep van Fastned op het gelijkheidsbeginsel niet slaagt, behoeft dus niet te worden beoordeeld of de norm, die niet strekt ter bescherming van haar belangen, is geschonden. De beroepsgrond van Fastned ten aanzien van de verkeersveiligheid op de verzorgingsplaatsen12 zal daarom niet inhoudelijk worden beoordeeld, maar buiten beschouwing worden gelaten. Zij kan immers niet tot vernietiging van het bestreden besluit leiden.

Conclusie
8. Het beroep is ongegrond.
...
etc etc... De beslissing is in het openbaar uitgesproken op 22 december 2017.
..."

Dus Fastned krijgt als ik het allemaal goed lees iig voorlopig zijn zin niet en het punt van verkeersveiligheid ( speelt ook te A4 BP / Den Ruygen Hoek ) is niet beoordeeld.

Kortom wordt vervolgd...
 
Ben er nog eens ingedoken. Een elektrisch laadpunt ("energielaadpunt - tbv zelfstandige exploitatie van een solitair energielaadpunt") als extra mogelijke basisvoorziening (naast een benzinestation, een wegrestaurant of een servicestation’.) op een verzorgingsplaats is als optie in in 2012 toegevoegd. Dit omdat exploitanten van reeds aanwezigen basisvoorzieningen niet geneigd waren laadpunten neer te zetten. Daarmee werd het mogelijk dat een andere partij dit wel kon doen. In principe is maar één basisvoorziening (per type) op een verzorgingsplaats toegestaan (ivm verkeersveiligheid) - gegeven doorgaans beperkte beschikbare ruimte. Overigens is ook sinds 2012 duidelijk dat het plaatsen van een aanvullende voorziening wel is toegestaan.: " Het plaatsen en exploiteren van energielaadpunten als aanvullende voorziening door de huidige exploitant van een basisvoorziening is overigens wel toegelaten. (hier)" Denk aan een DeC bij een restaurant of dus de laadpunten die Shell nu neerzet. In bovenstaande zit ook de motivatie waarmee Fastned geweigerd wordt een koffieshop oid op deze verzorgingsplaatsen te realiseren.

Op zich allemaal begrijpelijk - je wilt ook geen twee tankstations op een en dezelfde verzorgingsplek aan een snelweg. Aan Shell moreel verwijtbaar vind ik dat ze onder het mom van "voorstander van energietransitie" nu juist beginnen met een laadpunt op een plek waar Fastned al zit. Op een concurrentie tussen Goliat en David zit op dit moment geen enkele EV-rijder te wachten, laat staan dat het ons iets verder brengt in de noodzakelijk veranderingen. Shell heeft 450 tanklocaties - ze kunnen heel snel en met voor zo'n bedrijf een zeer marginale investering zorgen voor een grote verdichting van 50+ kW laadpunten - maar kiezen er bewust voor te starten op een plek waar Fastned al zit.
 
Ben er nog eens ingedoken. Een elektrisch laadpunt ("energielaadpunt - tbv zelfstandige exploitatie van een solitair energielaadpunt") als extra mogelijke basisvoorziening (naast een benzinestation, een wegrestaurant of een servicestation’.) op een verzorgingsplaats is als optie in in 2012 toegevoegd. Dit omdat exploitanten van reeds aanwezigen basisvoorzieningen niet geneigd waren laadpunten neer te zetten. Daarmee werd het mogelijk dat een andere partij dit wel kon doen. In principe is maar één basisvoorziening (per type) op een verzorgingsplaats toegestaan (ivm verkeersveiligheid) - gegeven doorgaans beperkte beschikbare ruimte. Overigens is ook sinds 2012 duidelijk dat het plaatsen van een aanvullende voorziening wel is toegestaan.: " Het plaatsen en exploiteren van energielaadpunten als aanvullende voorziening door de huidige exploitant van een basisvoorziening is overigens wel toegelaten. (hier)" Denk aan een DeC bij een restaurant of dus de laadpunten die Shell nu neerzet. In bovenstaande zit ook de motivatie waarmee Fastned geweigerd wordt een koffieshop oid op deze verzorgingsplaatsen te realiseren.

Op zich allemaal begrijpelijk - je wilt ook geen twee tankstations op een en dezelfde verzorgingsplek aan een snelweg. Aan Shell moreel verwijtbaar vind ik dat ze onder het mom van "voorstander van energietransitie" nu juist beginnen met een laadpunt op een plek waar Fastned al zit. Op een concurrentie tussen Goliat en David zit op dit moment geen enkele EV-rijder te wachten, laat staan dat het ons iets verder brengt in de noodzakelijk veranderingen. Shell heeft 450 tanklocaties - ze kunnen heel snel en met voor zo'n bedrijf een zeer marginale investering zorgen voor een grote verdichting van 50+ kW laadpunten - maar kiezen er bewust voor te starten op een plek waar Fastned al zit.

Helemaal mee eens.

Zie ook nog eens
Oppositie vraagt Shell en Unilever tevergeefs naar invloed dividendmaatregel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
zoals Marjan van Loon, directeur van Shell Nederland, toen na afloop zei..:
" Shell houdt van Nederland. Ik hoop dat die liefde wederzijds is. "
Je vraagt je nu toch af wat de beminnelijke Mw Marjan van Loon hier eigenlijk mee bedoelt ?

Ik zou zeggen Shell, Rijkswaterstaat, Fastned, Mr Green ga gewoon met elkaar om tafel zitten, maak er wat moois en redelijks van, in plaats van elkaar de tent uit te vechten over een onderwerp waar iedereen mag ik hopen het beste mee voor heeft. Is dat nou zo moeilijk ?
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Nu maar hopen dat de Model 3 in Europa CCS gaat krijgen.

Daar is inmiddels meer over bekend geworden (o.a. van de fabrikant van deze laadstations) en dat zal de reden zijn dat hier verder in geïnvesteerd gaat worden. In de loop van dit jaar, begin volgend jaar, ineens een aantal van naar schatting 30.000 potentiële klanten voor CCS met hogere laadsnelheid in de vorm van Model 3. Dat is een gunstige ontwikkeling en het heeft denk ik Shell in NL ook over de streep getrokken. Voor het overige eens met Beert van Sas. Laat het belang van de (toekomstige?) klant prevaleren boven onderling gekissebis. Maar dan allemaal samen.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Shell heeft 450 tanklocaties - ze kunnen heel snel en met voor zo'n bedrijf een zeer marginale investering zorgen voor een grote verdichting van 50+ kW laadpunten - maar kiezen er bewust voor te starten op een plek waar Fastned al zit.
Eerst dat concurrentje es efkes het vuur aan de schenen leggen, en dan zien we daarna de rest wel (wanneer we er zin in hebben en zelf de laadprijs kunnen bepalen, het moet natuurlijk wel winstgevend zijn allemaal, zonder onze huidige (olie)business te kannibaliseren...).
 
Er wordt op dit forum wel heel erg vóór Shell gedacht zo van '...concurrentje eruit drukken...', terwijl ad andere kant De Andel was net helemaal afgebrand vorig jaar, dus toevallig ook meteen een goede mogelijkheid lijkt mij vanuit Shell gedacht om meteen wat snellaadinfrastructuur aan te leggen.
En de BP's, Shells (of hun exploitanten dan) etc van deze wereld verdienen langs de snelweg het echte geld toch met broodjes en koffie ...?

De politiek, Rijkswaterstaat zijn aan zet lijkt mij. De rechtszaken rommelen nog wel even door, maar het is wel duidelijk dit krakkemikkige RWS vergunningenbeleid niet opschiet. Zoals hier al eerder opgemerkt bij BP / A4 / Den Ruygen Hoek is t precies andersom, daar was BP al aanwezig met snellader(s ?) en kwam Fastned erbij.
 
Eerst dat concurrentje es efkes het vuur aan de schenen leggen, en dan zien we daarna de rest wel (wanneer we er zin in hebben en zelf de laadprijs kunnen bepalen, het moet natuurlijk wel winstgevend zijn allemaal, zonder onze huidige (olie)business te kannibaliseren...).
Sorry hier moesten nog wat cynische smileys bij, niet te serieus nemen hoor :D
 
Er wordt op dit forum wel heel erg vóór Shell gedacht zo van '...concurrentje eruit drukken...'
En de BP's, Shells (of hun exploitanten dan) etc van deze wereld verdienen langs de snelweg het echte geld toch met broodjes en koffie ...?.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat de directeur van Shell in een nieuwjaarstoespraak zei dat het aandeel duurzame energie wereldwijd gezien minder was dan 1%. En dus verwaarloosbaar / niet van belang.
En als bewoner van het gaswinningsgebied in Groningen kan ik ook niet heel enthousiast worden van Shell, immers grootaandeelhouder van de NAM? :mad:

Volgens mij betekent 'Shell houdt van Nederland' niets anders als 'zolang er flink geld wordt verdiend door Shell in Nederland, houdt Shell van Nederland.' :confused:
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg and FVO
Het is nog niet zo heel lang geleden dat de directeur van Shell in een nieuwjaarstoespraak zei dat het aandeel duurzame energie wereldwijd gezien minder was dan 1%. En dus verwaarloosbaar / niet van belang.
En als bewoner van het gaswinningsgebied in Groningen kan ik ook niet heel enthousiast worden van Shell, immers grootaandeelhouder van de NAM? :mad:

Volgens mij betekent 'Shell houdt van Nederland' niets anders als 'zolang er flink geld wordt verdiend door Shell in Nederland, houdt Shell van Nederland.' :confused:

Ja een heel begrijpelijke neiging om er van alles en nog wat bij te halen... ( het lijstje van foute Shell dingen kan moeiteloos uitgebreid worden..! ) maar gelukkig probeert de rechter ( zoals het in een rechtsstaat hoort ) puur en alleen naar 'de feiten / de zaak' en het in dit geval denk ik vooral heel krakkemikkige Rijkswaterstaat vergunningenbeleid te kijken en te oordelen. :-(
 
Beleid is in de basis niet zo krankzinnig. Ze reguleren dat er per type niet meer dan één basisvoorziening per locatie komt - hebben zelfs het aantal types uitgebreid om ook E-laden mogelijk te maken toen bestaande uitbaters die voorziening niet wilden gaan bieden. Argumentatie is dat je anders complex en mogelijk gevaarlijk verkeer gaat krijgen van consumenten die naar de beste/goedkoopste voorziening op zoek zijn - met argumentatie dat er sprake is van doorgaans schaarse ruimte en verkeerstechnisch dus weinig valt aan te passen. Vreemd is dan dat bijplaatsing (een laadpaal bij het tankstation toevoegen) wel kan. Ook dat kan potentieel gevaarlijk verkeer van zoekende consumenten op gaan leveren. Vraag me ook af of huidig beleid nu toestaat dat op een lokatie waar een Fastned al een basisvoorziening invult een bestaand tankstation mag worden omgevormd naar een 100% laadstation? Dan heb je twee basisvoorziening zonder dat wegaanpassingen noodzakelijk zijn (beleid staat dit toe). Ben bang dat het daar op uit gaat draaien en een Fastned (MrGreen etc) altijd aan het kortste eind zal trekken.
 
Beleid is in de basis niet zo krankzinnig. Ze reguleren dat er per type niet meer dan één basisvoorziening per locatie komt - hebben zelfs het aantal types uitgebreid om ook E-laden mogelijk te maken toen bestaande uitbaters die voorziening niet wilden gaan bieden. Argumentatie is dat je anders complex en mogelijk gevaarlijk verkeer gaat krijgen van consumenten die naar de beste/goedkoopste voorziening op zoek zijn - met argumentatie dat er sprake is van doorgaans schaarse ruimte en verkeerstechnisch dus weinig valt aan te passen. Vreemd is dan dat bijplaatsing (een laadpaal bij het tankstation toevoegen) wel kan. Ook dat kan potentieel gevaarlijk verkeer van zoekende consumenten op gaan leveren. Vraag me ook af of huidig beleid nu toestaat dat op een lokatie waar een Fastned al een basisvoorziening invult een bestaand tankstation mag worden omgevormd naar een 100% laadstation? Dan heb je twee basisvoorziening zonder dat wegaanpassingen noodzakelijk zijn (beleid staat dit toe). Ben bang dat het daar op uit gaat draaien en een Fastned (MrGreen etc) altijd aan het kortste eind zal trekken.

.. ja die bijplaatsing dat bedoel ik vooral, dat is een gek gebeuren. Bijv op de De Andel vanaf Fastned even tegen het verkeer in naar de Shell snellader terugrijden omdat bijv. de 2 FN snelladers bezet zijn! Super onveilig.

Maar daarentegen bij A4 BP Den Ruygen Hoek was het Fastned die als 2e bij volle verstand ( neem ik aan... ) zijn snelladers ging plaatsen terwijl BP er al lang met snellader(s ?) aanwezig was! Precies andersom dus als bij De Andel...!

FN zal wellicht zijn businessmodel wat moeten aanpassen en zich veel meer op lokaties als VdValk ( schijnen ze ook een kontrakt / samenwerking mee te hebben ) moeten richten en lokaties zoals bijv. die 2 'in' Den Haag.

Maar duidelijk en aangepast Rijkswaterstaat beleid zou ook wel helpen. Toch ? :D
 
Mooie klantervaring van Tesla/taxi-eigenaar Erwin van Eekhout on LinkedIn: “Daar sta ik dan met…
On LinkedIn Erwin van Eekhout said:
Daar sta ik dan met mijn Tesla. Nog maar 14 km aan energie, bij #Fastned Den Ruygen Hoek-West. Dan kun je eigenlijk geen kant meer op maar het opladen lukt niet! Gelukkig staat er een telefoonnummer bij het oplaadpunt. Er lijkt een fout te zitten in mijn account. Maar ja, 30 december dus de administratie is dicht. Zelf ook snel mijn betalingen gecheckt, ai, laatste betaling 23 november. Had ik even geen saldo? Is Fastned het vergeten af te schrijven? Geen idee. Fastned weet het ook niet maar zonder enige aarzeling wordt er een noodaccount gebruikt en kan ik tot mijn grote opluchting laden.

Maar goed, ik ben taxi en heb bijna dagelijks een lading nodig. Dus 31 december hetzelfde probleem, en 1 januari weer. Werkelijk zonder aarzeling wordt het noodaccount weer gebruikt.



Het voordeel van de twijfel geven heet dat.


2 januari uiteraard weer hetzelfde probleem maar nu was de administratie open en is het probleem defenitief opgelost.


Ik werk ook zo maar het is een zeldzaamheid dat ik nu eens zelf van het voordeel van de twijfel mag genieten. Dit zit dus in de genen van Fastned want ik had met verschillende medewerkers te maken.


Bedankt #Fastned!
 
Last edited:
Dit past allemaal in het beeld van Klein Duimpje tegen Goliath. We hebben in de IT wereld gezien hoe dit in 99% van de gevallen uitpakt.
De grote steelt van de kleine, deze gaat naar de rechter en begint te procederen. Dat gaat de kleine op den duur verliezen, het kost vermogens om dit vol te houden. Het bedrag dat met processen wordt uitgegeven vermindert de waarde van de kleine tot vrijwel niks en .... de overname voor een luttel bedrag is de uitkomst.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Dit past allemaal in het beeld van Klein Duimpje tegen Goliath. We hebben in de IT wereld gezien hoe dit in 99% van de gevallen uitpakt.
De grote steelt van de kleine, deze gaat naar de rechter en begint te procederen. Dat gaat de kleine op den duur verliezen, het kost vermogens om dit vol te houden. Het bedrag dat met processen wordt uitgegeven vermindert de waarde van de kleine tot vrijwel niks en .... de overname voor een luttel bedrag is de uitkomst.

...De voorzieningenrechter doet op 24 januari uitspraak in het kort geding....
 

Attachments

  • Fastned spant kort geding aan tegen staat om snelladers bij benzinepompen _ Energeia.pdf
    599.3 KB · Views: 41
  • Informative
Reactions: robertvg