Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de echte doorzetters, op de Fastned site nu ook de komplete Dagvaarding en Pleitnotitie
Fastned
( onderaan de pagina )
Hoe Fastned er zelf naar zijn klanten toe over denkt / communiceert. Dus én kwartaalomzet ed. én de lopende rechtszaken met de vrienden van Shell + Rijkswaterstaat / 'wij' De Overheid, hoewel ik over het laatste nog weleens mijn twijfels heb. Namelijk of bij De Overheid redelijkheid, gezond verstand en algemeen belang echt wel prevaleren. Dat iets qua vergunning verlenen in de tijd gezien anders uitpakt kan gebeuren maar pas het dan gewoon aan....
 

Attachments

  • Fastned.Update.Jan.2018.pdf
    180.2 KB · Views: 34
  • Like
Reactions: FVO
Ik ben benieuwd wat Fastned bedoelt met stations die 'operational breakeven' draaien. Zijn dat louter de marginale uitgaven voor die plek (huur, onderhoud en elektriciteit) of zit er ook (naar evenredigheid) de operationele kost van de backend bij? Indien dat laatste dan ben ik redelijk onder de indruk en is er misschien toch een business case te maken van snelladen.
 
De Volkskrant besteedt er ook aandacht aan.

Exploitanten van laadstations verliezen het gevecht om de laadpalen langs de snelweg - Binnenland - Voor nieuws, achtergronden en columns

Ik verwacht (helaas voor Fastned) dat de palen van de exploitanten best wel een succes zouden kunnen worden ten koste van Fastned.

Een praktijkvoorbeeld zag ik bij De Andel (verzorgingsplaats bij Gouda met Shell-station + Fastned). Hier heeft Shell in een samenwerking met Allegro 2 laadstations neergezet. De laatste 2 keer dat ik hier koffie ben gaan halen, waren hier steeds 1 of 2 auto's aan het opladen. Waarom daar en niet verderop bij het luifeltje van Fastned?

1) De KWH-prijs voor incidenteel laden zit onder die van Fastned (55ct inclusief BTW). Shell heeft vast een lange(re) adem, maar heeft ook veel beperktere kosten (geen luifel, parkeerplaatsen lagen er al, aansluiting waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren etc).
2) De palen staan direct naast het tankstation (voor de kenners: tegen de zijkant thv de Starbucks).

Ik heb een tijdje terug een beetje bijgeladen bij Fastned verderop aan de A12 (Utrecht richting Arnhem). Door de ligging en afstand tot het tankstation is dat gewoon een matige ervaring; je moet dan over een zompig grasveld lopen om bij het tankstation uit te komen.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
De Volkskrant besteedt er ook aandacht aan.

Exploitanten van laadstations verliezen het gevecht om de laadpalen langs de snelweg - Binnenland - Voor nieuws, achtergronden en columns

Ik verwacht (helaas voor Fastned) dat de palen van de exploitanten best wel een succes zouden kunnen worden ten koste van Fastned.

Een praktijkvoorbeeld zag ik bij De Andel (verzorgingsplaats bij Gouda met Shell-station + Fastned). Hier heeft Shell in een samenwerking met Allegro 2 laadstations neergezet. De laatste 2 keer dat ik hier koffie ben gaan halen, waren hier steeds 1 of 2 auto's aan het opladen. Waarom daar en niet verderop bij het luifeltje van Fastned?

1) De KWH-prijs voor incidenteel laden zit onder die van Fastned (55ct inclusief BTW). Shell heeft vast een lange(re) adem, maar heeft ook veel beperktere kosten (geen luifel, parkeerplaatsen lagen er al, aansluiting waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren etc).
2) De palen staan direct naast het tankstation (voor de kenners: tegen de zijkant thv de Starbucks).

Ik heb een tijdje terug een beetje bijgeladen bij Fastned verderop aan de A12 (Utrecht richting Arnhem). Door de ligging en afstand tot het tankstation is dat gewoon een matige ervaring; je moet dan over een zompig grasveld lopen om bij het tankstation uit te komen.

Daarom is het des te belangrijker dat er een aantal zaken worden rechtgezet:
1) waarom mogen de benzinestations nu (tegen lagere kosten want ze hebben allerlei infrastructuur al) ook electrisch laden aanbieden, terwijl de consessies zijn afgegeven aan partijen die alle infra nog zelf moesten aanleggen ?
2) waarom mag Fastned niet net als de andere aanbieders koffie en broodjes verkopen ?
Ik liep van het weekend nog eens door een pompstation om een kaartje te halen voor een autowasserette en het viel me nog eens op hoe erg het daar stinkt en hoe die lucht eigenlijk op je keel slaat. Ik rij wel even verder.

Ben wel benieuwd: waren het auto's die echt aan het snelladen waren, of waren het hybrides die daar lekker parkeerden omdat het een mooie parkeerplek dichtbij was ?
 
Uit hun eigen persbericht:

"The upcoming second generation of electric cars has larger battery packs which can charge faster, as will be demonstrated at the Geneva International Motor S (8rd to 18th March 2018), where manufacturers such as Jaguar, Audi and Hyundai will present several second generation cars. These cars will hit the road this year, and Fastned will be ready for them."

Ben benieuwd om welke auto's dat gaat.. de I-Pace iig niet, die komt maar tot 100kW.
 
Uit hun eigen persbericht:

"The upcoming second generation of electric cars has larger battery packs which can charge faster, as will be demonstrated at the Geneva International Motor S (8rd to 18th March 2018), where manufacturers such as Jaguar, Audi and Hyundai will present several second generation cars. These cars will hit the road this year, and Fastned will be ready for them."

Ben benieuwd om welke auto's dat gaat.. de I-Pace iig niet, die komt maar tot 100kW.

Klopt, al is de toename van 50 kW naar 100 kW natuurlijk al heel mooi. Ben benieuwd hoe lang het vermogen volgehouden kan worden voordat de tapering begint.
 
en we kunnen onze tesla daar opladen op 100+ kW?

In principe wel, zolang je de juiste aansluiting hebt naar de auto. Voor Chademo bestaat een adapter tot 50 kW. Voor CCS is die er volgens mij nog niet. Ook is bestaande adapter volgens mij nog niet geschikt voor meer dan 50 kW. Overigens heb je deze 100 kW laders denk ik niet eens nodig met een Tesla. Meer dan genoeg bereik bij thuis opladen en anders even kort bij de SuC.
 
In principe wel, zolang je de juiste aansluiting hebt naar de auto. Voor Chademo bestaat een adapter tot 50 kW. Voor CCS is die er volgens mij nog niet. Ook is bestaande adapter volgens mij nog niet geschikt voor meer dan 50 kW. Overigens heb je deze 100 kW laders denk ik niet eens nodig met een Tesla. Meer dan genoeg bereik bij thuis opladen en anders even kort bij de SuC.
Mooie locatie om de laadsnelheid van de CCS poort op je Model 3 uit te proberen, toch?
 
Ja, er is een groepje nieuwe auto's (aangekondigd, niet allen leverbaar) die een piek laadvermogen van ongeveer 100kW kunnen gebruiken. Alleen EV's met een accupack met een packspanning van 800V kunnen met significante hogere piekvermogens laden. Enige auto die met zeer kleine aantallen in productie zou gaan die een dergelijk pack heeft, is de Porsche Mission-e.

Een auto met (waarschijnlijk) een 90kWh pack met een packspanning van ergens rond de 800V. Rekeninghoudend met maximale stroomstrektes van de CCS (350kW) standaard en wat nu al gebruikelijk is bij de SuC, kan je als piekvermogen tijdens het laden waarschijnlijk op max 250-260kW rekenen bij die auto. Erg gaaf, maar geen 350kW. Dat geldt alleen bij 1000V!! De Mission E accupack zal bij een SoC van 40-50% misschien ergens rond de 750V zitten?

Veel media maken wederom de fout om dit te doen:

laden van 20 naar 80% -> 60%
60% van 90kWh = 54kWh

(54kWh / 350 kW) = 9 minuten!!

Een laadtijd van ongeveer 20 minuten voor een dergelijke sessie ligt meer voor de hand. Door de (vermoedelijk) vrij sterke tapering boven de 50-60%. Nog steeds super snel...maar "teleurstellend" als je alleen van de maxima uitgaat die op de stickers staan.

Dat dat maar snel werkelijkheid is....:)

So say we all :)
 
  • Like
Reactions: widodh