Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ze hebben echt de Model 3 nodig. Ja, die kunnen ook op een supercharger. Maar in prijs maakt het niet veel uit en dan komt het neer op : hoe handig is de locatie voor je trip. En er zijn voldoende trips te bedenken waar Fastned toch handiger zal blijken. Daarbij de grote getallen in combinatie van de verschuiving van trage straat stations naar snelle laders. Het kan zomaar eens iets gaan worden met dit bedrijf.
 
View attachment 342810
Is de voorspellende waarde van dit draadje dan zo klein?
Ik pak tamelijk willekeurig wat posts uit het recente verleden, zoals Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging #2383 van mei 2017 of Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging #2588 Dec 2017... :confused::D :)
Die eerste is van mij. Het is nog steeds een money pit. 'operational break even' is volstrekt nietszeggend en zelfs misleidend. De OPEX van Fastned was vorig jaar in de buurt van de 4.8M. Pas als ze 1.2M omzet per kwartaal maken en die kosten zijn constant gebleven zijn ze echt break-even. En dat duurt nog minstens 2 jaar.
 
Ze hebben echt de Model 3 nodig. Ja, die kunnen ook op een supercharger. Maar in prijs maakt het niet veel uit en dan komt het neer op : hoe handig is de locatie voor je trip. En er zijn voldoende trips te bedenken waar Fastned toch handiger zal blijken. Daarbij de grote getallen in combinatie van de verschuiving van trage straat stations naar snelle laders. Het kan zomaar eens iets gaan worden met dit bedrijf.

Het is niet bekend of en zo ja, wanneer de Model 3 gebruik kan maken van CHAdeMO (adapter). Ook niet of de Model 3 native een CCS aansluiting krijgt (al hoopt iedereen van wel). Het is dus onzeker momenteel of een Model 3 überhaupt (AC laden daargelaten) bij FastNed kan DC snelladen. Ik hoop het voor alle toekomstige eigenaren en FastNed van wel, maar afgezien van geruchten, heb ik geen officiële bevestiging van Tesla kunnen vinden.
 
Niets, zeggen niets te kunnen zien en waren ook niet op de hoogte van issues al dan software updates.
2017 Chademo Tesla Adapter Not Working With Charging Stations

Draadje uit 2017. Blijkbaar is er een hardware revisie welke roet in het eten kan gooien. Ook zijn er firmware updates, maar vele Tesla medewerkers weten hier blijkbaar niets vanaf. Blijkbaar kunnen ServiceCenters middels de "Tesla Toolbox" de adapters van de nieuwste firmware voorzien. Blijkbaar is niet uit te lezen welke versie een adapter momenteel heeft. Middels de toolbox wordt gewoon geprobeerd te pushen...bij nieuwere versie beschikbaar wordt deze ingelezen, anders melding dat de versie al geïnstalleerd is.

Geen idee of bij nieuwere Tesla's de adapters voorzien moeten zijn van een bepaalde firmware, of dat er een bepaalde hardware revisie gebruik moet worden. Wellicht zit er een bug in de Tesla's zelf?

Blijkbaar kan het lonen flink rond te shoppen bij diverse medewerkers, op zoek naar iemand die er verstand van heeft.
 
  • Helpful
Reactions: widodh and PaulusdB
Ik heb vanmiddag met mijn eigen CHAdeMO adapter ineens wel succesvol kunnen laden langs de A30. 11kWh geladen terwijl ik een broodje aan het eten was.

De Fastned adapter heb ik niet getest omdat ik even wilde dat mijn eigen adapter er een tijdje in zou zitten voor het geval deze toch de FW van de adapter zou updaten (Wat dus blijkbaar niet zo is).
 
@widodh ; zit er misschien nog verschil tussen een "oude" 50kW ABB lader of een nieuwe welke met 175kW CCS is gecombineerd? Of toch "stiekum" een nieuwe firmware op de auto zelf?
Ik heb enkel aan de 50kW laders getest de afgelopen tijd. Maar inderdaad, sinds mijn laatste test heb ik V9 ontvangen, dus ik kan niet uitsluiten dat die problemen op lost.

Dat kan ik pas testen als ik weer bij een CHAdeMO ga proberen te laden die de vorige keer niet werkte.
 
En de 7e Fastned locatie in Duitsland is een feit. Ze hebben op het moment even veel locaties als Ionity.

Ook is de eerste snellader bij een Appie XL in Tilburg geopend. Het zijn 2 stuks 50 kW laders geworden met CCS en CHAdeMO, maar zonder AC. Het is wel nog even wachten op de CHAdeMO adapter.

#84 and counting...
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
En de 7e Fastned locatie in Duitsland is een feit. Ze hebben op het moment even veel locaties als Ionity.

Ook is de eerste snellader bij een Appie XL in Tilburg geopend. Het zijn 2 stuks 50 kW laders geworden met CCS en CHAdeMO, maar zonder AC. Het is wel nog even wachten op de CHAdeMO adapter.

#84 and counting...
upload_2018-12-1_15-52-11.png

Mooie en als typisch Fastned herkenbare vormgeving wederom. Fastned is zo langzamerhand een merk / brand aan het worden. Ook belangrijk.
 
  • Like
Reactions: FrankNL and Adm
En de 7e Fastned locatie in Duitsland is een feit. Ze hebben op het moment even veel locaties als Ionity.

Ook is de eerste snellader bij een Appie XL in Tilburg geopend. Het zijn 2 stuks 50 kW laders geworden met CCS en CHAdeMO, maar zonder AC. Het is wel nog even wachten op de CHAdeMO adapter.

#84 and counting...

Ionity heeft wel 6 CCS laders ter plekke - daarmee is het risico dat je moet wachten als je ter plaatse komt wel geringer. Maar gaat wel snel in D met Fastned - goede ontwikkeling!
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Door die supersnelladers langs de snelweg ipv 50kW en door snelladers bij winkels durf ik er een beetje in te gaan geloven, nice.
Ja dat ligt natuurlik voor niet-Tesla EV-rijders ( wij rijden nu voor t 3e jaar in een Leaf-30kWh ) een stuk simpeler. Zonder Fastned waren vele niet-Tesla-EV-rijders wrsch helemaal (nog) niet / nooit aan een EV (-avontuur) begonnen! Wij iig niet. Toch als privérijders maar private lease gekozen ipv koop, kun je er ook weer redelijk gemakkelijk vanaf. Fastned + een niet-Tesla-EV is een mooie opstap. Hulde aan het lef van Fastned wat ons betreft. :cool: En idd wij hebben daarom WEL Fastned obligaties! :mad: