Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Fastned stuurt net bericht rond van Q4 2018,
..bekend soort grafiekje ;) .... voor een ieder die bijv de produktieaantallen vd Model 3 volgt!
Ook op de Fastned site via Investor relations incl toelichting.

View attachment 369037

Nog lang niet voldoende om te compenseren voor die €5 miljoen die er elk jaar uit giert. Maar wie weet komt het nog goed.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik wou het net vragen. Want ik herinner me nog de levendige discussies van 2?-tal jaar geleden.

Ja mij bekruipt ook wel eens het idee dat op dit Tesla forum, de bijdrage van Fastned aan de opkomst van EV in NL wat onderschat wordt. Ook wel begrijpelijk als je als Tesla-rijder zo'n fantastisch SuC netwerk tot je beschikking hebt. Goed wij komen dus uit de Leaf hoek, patsboem 3 jr geleden uit onze ineens kapotte 17jr oude Saab gewoon even halsoverkop in een private-lease Leaf gaan rijden. Als je dan bemerkt wat in NL bijv. de Leaf-community er voor over heeft om EV te rijden, sjapoo....! Was zonder FNed onmogelijk geweest. Ik heb het hier niet over onszelf. En die 5 mi die eruit giert, Tesla kan / kon er ook wat van, duurde ook even voor er zwarte cijfers kwamen. Toch? Ze, FNed dus, hebben net weer 11 mi opgehaald ( 3e keer al geloof ik afgelopen 3 jaar, iedere keer probleemloos en snel... ), dus idd wie weet, het is bij FNed best wel een beetje als bij Tesla. Benieuwd nu naar de Q4 cijfers van Tesla.
 
Fastned bouwt een betrouwbaar en zichtbaar netwerk van snelladers wat in de toekomst veel waard gaat worden.

Nog steeds verwacht ik dat ze over een tijd mer leasemaatschappijen een all-in/flat-fee deal gaan maken en misschien ook wel met Audi, VW, Mercedes, Nissan of wie dan ook.

Vervolgens gaat iemand met een grote zak geld hun netwerk kopen.
 
Nog lang niet voldoende om te compenseren voor die €5 miljoen die er elk jaar uit giert. Maar wie weet komt het nog goed.

Met de komst van de Model 3 is het dit jaar zowat gegarandeerd dat de omzet weer verdubbelt. Gezien de bruto marges wordt die 5 miljoen dan ineens een heel wat kleinere horde. In zoverre mate dat hun financiers het dan een stuk minder erg vinden als de operationele kosten vanwege expansie weer vergroten. Fastned kan nog altijd dik mislopen maar het staat wel een stuk sterker dan twee jaar geleden.
 
Met de komst van de Model 3 is het dit jaar zowat gegarandeerd dat de omzet weer verdubbelt. Gezien de bruto marges wordt die 5 miljoen dan ineens een heel wat kleinere horde. In zoverre mate dat hun financiers het dan een stuk minder erg vinden als de operationele kosten vanwege expansie weer vergroten. Fastned kan nog altijd dik mislopen maar het staat wel een stuk sterker dan twee jaar geleden.

Doe eens gek zou ik zeggen aan alle Fastned twijfelaars, koop gewoon bij de volgende ronde ook wat obligaties. 6% prima toch! :cool: Én Tesla rijden én in brede zin EV rijden stimuleren, wat is er mooier ? ;)
 
Vervolgens gaat iemand met een grote zak geld hun netwerk kopen.
De vraag is dan, wat zijn de assets?
Dakjes? Een stekker hoef je niet in de regen of hitte vast te houden.
Herkenbaarheid? Shell, BP, Esso je ziet ze op kilometers afstand, waarom zouden die hun eigen merk aantasten.
Ruimte? Een laadpunt neemt geen vierkante meter in beslag op parkeerplaatsen die er toch al zijn bij de grote stations.
Shops en catering? Hebben ze geen vergunning voor.
De procedures om concurrentie tegen te gaan? Verloren.
Investeringen in snelladers? Voor iedere miljoen geïnvesteerd kunnen 20 snelladers aangelegd worden.
Handige plekken langs de snelweg? Bij een Ikea kun je gratis laden en goedkoop eten.
Neemt overigen niet weg dat hun nieuwe dakjes, weliswaar niet functioneel, er goed uitzien. Doen het goed in presentaties over transparante zonnepanelen en dubbel gebruik oppervlakte.
 
De vraag is dan, wat zijn de assets?
Dakjes? Een stekker hoef je niet in de regen of hitte vast te houden.
Herkenbaarheid? Shell, BP, Esso je ziet ze op kilometers afstand, waarom zouden die hun eigen merk aantasten.
Ruimte? Een laadpunt neemt geen vierkante meter in beslag op parkeerplaatsen die er toch al zijn bij de grote stations.
Shops en catering? Hebben ze geen vergunning voor.
De procedures om concurrentie tegen te gaan? Verloren.
Investeringen in snelladers? Voor iedere miljoen geïnvesteerd kunnen 20 snelladers aangelegd worden.
Handige plekken langs de snelweg? Bij een Ikea kun je gratis laden en goedkoop eten.
Neemt overigen niet weg dat hun nieuwe dakjes, weliswaar niet functioneel, er goed uitzien. Doen het goed in presentaties over transparante zonnepanelen en dubbel gebruik oppervlakte.

Gewoon even aandacht voor een ..asset... als je het zo mag noemen dat te vaak over het hoofd wordt gezien. S E R V I C E ! Bij Fastned doen de snellaadpalen het altijd, snelladen is hun bestaan, een beetje zoals Tesla 100% EV is en al die andere automerken absoluut niet EV zijn of kunnen / willen / mogen zijn! Wallstreet begint dat langzamerhand ook te begrijpen.
Benzinemij. Total, al jaren op hun bestaande tanllokaties bezig met EV snelladen, is wat dat betreft een prachtig voorbeeld, een absolute ramp... Snellader Olymp.Stadion A'dam wie kent die EV snellaadlokatie nog, niemand, deed het ook niet / nooit. Ik kan er zo nog een aantal opnoemen. Google wat een op een niet-Tesla-forum over Total en EV-laden, één grote puinhoop. In en heel groot bedrijf ( BP, Shell, etc etc ) met een bestaande formule een totaal andere wind laten waaien is gewoon bijzonder moeilijk. Dat is nou precies de ruimte die nieuwe jonge bedrijven / disruptors als Tesla en Fastned pakken. Kodak, Nokia, ..... remember.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Zo vraag ik me ook af of er wel eens iemand gebruik maakt van die paar 'snelladers' die Shell bij hun stations heeft geplaatst.
Iemand die iets heeft te biechten ? :)

Ik gelukkig niet, al mijn Shell aandelen alweer 10jr geleden verkocht en nu dus ook waar mogelijk géén NewMotion gebruiken maar Ecotap bij gewone laders ( ...kwartje van Kees.. ) en Fastned als snellader. Ecotap gaat trouwens tot dusver overal verrassend goed.
 
De vraag is dan, wat zijn de assets?
Dakjes? Een stekker hoef je niet in de regen of hitte vast te houden.
Herkenbaarheid? Shell, BP, Esso je ziet ze op kilometers afstand, waarom zouden die hun eigen merk aantasten.
Ruimte? Een laadpunt neemt geen vierkante meter in beslag op parkeerplaatsen die er toch al zijn bij de grote stations.
Shops en catering? Hebben ze geen vergunning voor.
De procedures om concurrentie tegen te gaan? Verloren.
Investeringen in snelladers? Voor iedere miljoen geïnvesteerd kunnen 20 snelladers aangelegd worden.
Handige plekken langs de snelweg? Bij een Ikea kun je gratis laden en goedkoop eten.
Neemt overigen niet weg dat hun nieuwe dakjes, weliswaar niet functioneel, er goed uitzien. Doen het goed in presentaties over transparante zonnepanelen en dubbel gebruik oppervlakte.
Locaties, netwerk aansluitingen, backoffice, kennis, alles bij elkaar.

Je koopt niet zo zeer de snelladers, maar wel al het denkwerk wat al vóór je gedaan is.

Shell, BP, Essent, RWE, wie dan ook kan ze kopen met een grote zak geld.

Ik vermoed dat men nog even afwacht totdat Duitsland en UK grotendeels gedaan zijn, dan stapt iemand naar Fastned en zegt: Bedankt mannen en vrouwen! Hier is een zak geld, nu nemen wij het wel over.

Integreer het met je verkoop van auto's, je leasevloot of gewoon om relatief gemakkelijk de transitie te doen van benzine naar EV toe.

Shell begint nu ook met snelladen, maar gaat alsnog armzalige 50kW snelladers neer zetten. Total (zoals hier boven beschreven) bakt er al jaren niets van.

Fastned doet het ALTIJD.

Zodra ik met ~100kW CCS (met de aankomende Tesla adapter) kan laden bij Fastned verkies ik hen direct boven de SuperChargers. Ik vind de snelweg locaties véél beter.
 
S E R V I C E !
Dat zou natuurlijk een blinde vlek voor een Tesla-rijder kunnen zijn. Dit sluit ik voor mijzelf niet uit. De paar keer dat ik bij Fastned was vond ik de service beneden pijl. Laadsnelheid lager dan op gegeven, geen toilet, geen koffie, etc. Maar we zijn verwend natuurlijk.
Voor niet-Tesla rijders kan dat heel anders zijn. En een werkende paal in vinden in Frankrijk en Italië is lastig, misschien dat fastned daar iets gaat betekenen

Dat is nou precies de ruimte die nieuwe jonge bedrijven / disruptors als Tesla en Fastned pakken. Kodak, Nokia, ..... remember.
Tja, ik dacht dat het grootste netwerk van laadfaciliteiten inmiddels van de Koninklijke is.
Niet ieder start-up is een disrupter. Voor iedere verdwenen Nokia of kodak staat er duizenden of tienduizenden failed start-ups of zelf benoemde disrupters.
Ik weet ook niet of Rob Lubbers en Elon Musk wel van de zelfde orde zijn.

Bedankt mannen en vrouwen! Hier is een zak geld, nu nemen wij het wel over.
Het lijkt me niet uitgesloten. Maar deze optie laat ik toch aan mij voorbij gaan. Rob Lubbers/Fastned hebben iets weg van Nina Brink/World-online.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: MusQueTear
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat het goed zal komen. Die investeerders zijn natuurlijk niet gek. Die zien ook de enorm scheve verhoudingen tussen uitgaven en inkomsten - een stuk schever dan bij Tesla de afgelopen jaren - maar ze zien ook de pot met goud aan de horizon: een multinational voor wie geld geen rol speelt en die wel 50 of 100 miljoen over heeft voor een goedwerkend en opvallend snellaadnetwerk. Ik gok zelf op Shell. Wat dat betreft is de kleur alvast goed gekozen.
 
... Zodra ik met ~100kW CCS (met de aankomende Tesla adapter) kan laden bij Fastned verkies ik hen direct boven de SuperChargers ...

@widodh
Mag ik je vragen:
1. is die 100 kW de hoogst haalbare snelheid met de CCS-adaptor? Ook voor de 2013 MS Original?
2. is je keuze/voorkeur voor 100 kW FastNed tov 120 kW SuCs louter gebaseerd op de locaties?
Het is namelijk nogal een prijsverschil per kWh (en tov een MS Original al helemaal)
 
De vraag is dan, wat zijn de assets?.

Ik denk vooral de klanten; de overeenkomsten cq. abonnementen. De hele organisatie die daar om heen zit, de naamsbekendheid. Hoewel zo'n laadstation aanleggen misschien technisch niet super ingewikkeld is kost het wel een hoop tijd met vergunningen, netaansluitingen, etc. Dat in 1x kopen scheelt ongetwijfeld geld en vooral tijd die je misschien niet hebt in een concurrende markt.

De activa zal inderdaad niet zo heel spannend zijn. Zeker al die 50 kW laders zijn over niet al te lange tijd allemaal oud ijzer.
 
@widodh
Mag ik je vragen:
1. is die 100 kW de hoogst haalbare snelheid met de CCS-adaptor? Ook voor de 2013 MS Original?
2. is je keuze/voorkeur voor 100 kW FastNed tov 120 kW SuCs louter gebaseerd op de locaties?
Het is namelijk nogal een prijsverschil per kWh (en tov een MS Original al helemaal)

Specs CCS adapter zijn nog onbekend. Is nog niets over naar buiten gekomen.

Widodh heeft inderdaad moeite met al die hotellocaties die toch vaak weer 5 tot 10 minuten omrijden zijn. En dat begrijp ik eigenlijk wel, dat is ook 1 van mijn frustraties met Superchargers. Moet je misschien maar 15 minuten laden maar je bent al met al toch al snel 30 minuten verder voordat je weer op hetzelfde punt bent als waar je de snelweg moest verlaten.

Zeker locaties als bv. Hoorn en Badhoevedorp wara je met uitrijkaartjes moet kloten (hoewel Badhoevedorp vaak de slagboom al open doet)
 
Niet onderschat voordeel van de SuC's is het aantal stalls en de zichtbaarheid (min of meer) in de auto van drukte. Fastned zal eerst stevig moeten uitbreiden met het aantal laadpunten per locatie. Met alle nieuwe EV;s sta je anders snel te wachten en kan je beter die paar minuten omrijden naar een SuC (als daar al sprake van is, ik vind het wel meevallen..)
 
@widodh
Mag ik je vragen:
1. is die 100 kW de hoogst haalbare snelheid met de CCS-adaptor? Ook voor de 2013 MS Original?
2. is je keuze/voorkeur voor 100 kW FastNed tov 120 kW SuCs louter gebaseerd op de locaties?
Het is namelijk nogal een prijsverschil per kWh (en tov een MS Original al helemaal)
Niet bekend inderdaad, maar ik vermoed dat zo ~100kW (250A) wel een mogelijkheid gaat zijn.

Zoals @Tozz al correct zei is dat ik hotel locaties sub-optimaal vind. Heb ik op dit forum al meerdere keren aangegeven. Het kan aan mij liggen, maar ik vind het gewoon een hele onderbrekeing van mijn reis.

Ik rij 50.000km per jaar en daarvan is heel veel in Nederland waarbij ik MOET laden tijdens een dag. Ik vind een Fastned locatie veel makkelijker om bij te komen dan SuperChargers die altijd bij hotels zitten. Ik wil gewoon een lekker broodje en blikje frisdrank er bij.

15min laden en weer verder. Bij de SuC komen kost al snel 5 min, dus bij elkaar 10 min. Voelt voor mij niet fijn.

Ik vind de Fastned locaties daardoor veel fijner.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank