Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Niet bekend inderdaad, maar ik vermoed dat zo ~100kW (250A) wel een mogelijkheid gaat zijn.

Zoals @Tozz al correct zei is dat ik hotel locaties sub-optimaal vind. Heb ik op dit forum al meerdere keren aangegeven. Het kan aan mij liggen, maar ik vind het gewoon een hele onderbrekeing van mijn reis.

Ik rij 50.000km per jaar en daarvan is heel veel in Nederland waarbij ik MOET laden tijdens een dag. Ik vind een Fastned locatie veel makkelijker om bij te komen dan SuperChargers die altijd bij hotels zitten. Ik wil gewoon een lekker broodje en blikje frisdrank er bij.

15min laden en weer verder. Bij de SuC komen kost al snel 5 min, dus bij elkaar 10 min. Voelt voor mij niet fijn.

Ik vind de Fastned locaties daardoor veel fijner.

Mee eens. Zeker als de laadsnelheid in de toekomst hoger gaat worden, wordt de afstand van de snelweg naar de snellader steeds relevanter.
Voordeel van de Tesla locaties is overigens dat deze meestal van twee kanten makkelijk te bereiken zijn.
 
Dat is dan ook 1 van de drukste locaties van Fastned. Hebben ze al een paar keer uitgebreid en het is nog niet voldoende.

Eigenlijk zou Schiphol Fastned moeten uitnodigen om een snellaadlocatie uit te baten bij de parkeergelegenheid op de luchthaven. Inclusief valet service zodat je met een volle lading weer vertrekt. En uiteraard voor taxi’s ook.
 
Ik lees hier dat Fastned altijd (met hoofdletters) werkt, maar die keren dat ik er ben geweest was er bijna altijd wat mis.

Zo werd mijn laadsessie meerdere keren onderbroken (na een paar minuten al) en nog nooit heb ik 50 kW laadsnelheid gehaald (X90D).

Gisteren arriveerde ik bij Fastned Meedenertol, ten oosten van Groningen, en trof daar de Chademo lader, inclusief Tesla adapter, liggend op de grond aan.
Aanvankelijk dacht ik nog “slordig achtergelaten”, maar al snel bleek dat laden onmogelijk bleek. De Fastned display meldt “Connected OK”, maar na starten sessie toch een foutmelding.

Ter plekke Fastned support gebeld en zij waren heel behulpzaam. Iemand had de Tesla adapter verkeerd om aangesloten en zat muurvast. Niet los te krijgen.
Op hun advies aan de overkant van de snelweg gaan laden.

Dat het mogelijk is zo’n adapter verkeerd om aan te sluiten, en niet meer los te krijgen, is wel een grote misser. Dat is een terugkerend probleem waiting-to-happen.
Tweede nadeel vind ik dat er op een Fastned “station” maar 1 geschikte lader is voor de meest verkochte EV Tesla. Bij 1 probleem, of bezet, is er meteen een groot probleem, want ik ga echt niet met 11kW AC laden langs de snelweg.

50 kW vind ik trouwens zeker geen “snel”-laden.

Het is mooi dat Fastned er is, en ik weet dat het beter is dan al die andere laadpaalnetwerken, maar het is niet voldoende om de EV revolutie te laten plaatsvinden. Tesla is de enige die al in een vroeg stadium begrepen heeft hoe het moet.
Ik hoop dat Fastned alles goed op orde krijgt (100kW+, minstens 8 laders per station) voordat hun vergunningen expireren.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Ik lees hier dat Fastned altijd (met hoofdletters) werkt, maar die keren dat ik er ben geweest was er bijna altijd wat mis.

Zo werd mijn laadsessie meerdere keren onderbroken (na een paar minuten al) en nog nooit heb ik 50 kW laadsnelheid gehaald (X90D).

Gisteren arriveerde ik bij Fastned Meedenertol, ten oosten van Groningen, en trof daar de Chademo lader, inclusief Tesla adapter, liggend op de grond aan.
Aanvankelijk dacht ik nog “slordig achtergelaten”, maar al snel bleek dat laden onmogelijk bleek. De Fastned display meldt “Connected OK”, maar na starten sessie toch een foutmelding.

Ter plekke Fastned support gebeld en zij waren heel behulpzaam. Iemand had de Tesla adapter verkeerd om aangesloten en zat muurvast. Niet los te krijgen.
Op hun advies aan de overkant van de snelweg gaan laden.

Dat het mogelijk is zo’n adapter verkeerd om aan te sluiten, en niet meer los te krijgen, is wel een grote misser. Dat is een terugkerend probleem waiting-to-happen.
Tweede nadeel vind ik dat er op een Fastned “station” maar 1 geschikte lader is voor de meest verkochte EV Tesla. Bij 1 probleem, of bezet, is er meteen een groot probleem, want ik ga echt niet met 11kW AC laden langs de snelweg.

50 kW vind ik trouwens zeker geen “snel”-laden.

Het is mooi dat Fastned er is, en ik weet dat het beter is dan al die andere laadpaalnetwerken, maar het is niet voldoende om de EV revolutie te laten plaatsvinden. Tesla is de enige die al in een vroeg stadium begrepen heeft hoe het moet.
Ik hoop dat Fastned alles goed op orde krijgt (100kW+, minstens 8 laders per station) voordat hun vergunningen expireren.

Begrijpelijk, begrijpelijk, vanuit een Tesla ( was altijd Model S of X hier in NL met eigen SUC netwerk ) bezien met noodzakelijke adapter is het perspectief natuurlijk wat anders dan als je een Leaf rijdt zoals wij nu nog. Part of the EV-evolution zou ik zeggen... Zo'n Leaf batterijtje daarentegen is/was natuurlijk best snel vol met 50kW. ( ik vergeet even #rapidgate ) Wij zijn altijd weg binnen 30min op 93% SoC, meestal hebben we dan een 22-25kWh geladen! Mijn advies, niet somberen of tobben over Fastned, ze houden het ala Tesla al fantastisch lang uit en weten steeds maar weer meer geld op te halen! :)
 
  • Like
Reactions: FVO
Zo werd mijn laadsessie meerdere keren onderbroken (na een paar minuten al) en nog nooit heb ik 50 kW laadsnelheid gehaald (X90D).

Dat laatste dat klopt, die CHAdeMO adapter gaat tot 43 kW. Die haalt dus de 50 inderdaad niet. Maar dat is dus een gebrek (of eigenschap) van de adapter en niet een probleem aan de Fastned kant. Met een CCS adapter zal dit hopelijk verleden tijd zijn.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Okay... wel zo handig als je wat wel correct is meteen even vermeld! :confused:
lang geleden waren er in de Benelux al veleTesla's ModelS, nog voor er superchargers waren.
En die hebben Europa, ook zonder supercharger, doorkruist.

Daarom dat 'was altijd Model S/X in Nederland mét superchargers' niet correct is.

Waarmee ik bedoel dat de superchargers wel degelijk een héél belangrijke asset is voor Tesla en Tesla-rijders...maar niet onontbeerlijk.
 
lang geleden waren er in de Benelux al veleTesla's ModelS, nog voor er superchargers waren. En die hebben Europa, ook zonder supercharger, doorkruist. Daarom dat 'was altijd Model S/X in Nederland mét superchargers' niet correct is. Waarmee ik bedoel dat de superchargers wel degelijk een héél belangrijke asset is voor Tesla en Tesla-rijders...maar niet onontbeerlijk.

Klopt - en als je dan dit (9 lessons from a ski-trip Amsterdam - Austria with an electric car) - blog van 18 januari 2019) leest doet je dat inderdaad terugdenken aan die periode eind 2013/ begin 2014. Het laat nog eens zien hoe ver Tesla voor loopt in het EV-rijden: gewoon instappen en wegrijden!

In een bijzin worden in de blog de andere ervaringen van Tesla rijders wel even aangehaald. Niettemin geeft de blog je het gevoel dat EV-rijden - in het algemeen - qua uitdaging vergelijkbaar is met de eerste lang-afstand autorit van Bertha Benz in 1888. Zij legde, samen met haar twee puberzoons, een afstand af van maar liefst 106km. Zij deed dat overigens- zonder toestemming van de autoriteiten - in een "Model III -;).

Het is ook niet verwonderlijk dat iemand reageert met: "Rent a normal car and go skiing without all this to worry about. Enjoy your holiday."
 
Goed nieuws voor FastNed:

Fastned
Wie Fastned Labbegat kent, zie mijn twitteraccount, weet hoe van belang dat op sommige lokaties is..
FN-Labbegat.jpg FN-Labbegat.2.jpg