Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moest gisteren weer 700km door Nederland rijden, dan ben ik blij met Fastned! Maar het was helemaal vol. Beide 175kW laders bij Den Ruygen Hoek-West waren vol, dus ik heb aan de 50kW moeten laden. Dan baal je best wel.

Wel moet ik zeggen dat de Fastned stations niet handig zijn als er veel auto's komen. Je moet behoorlijk heen en weer steken om goed te parkeren.
Ruygen Hoek zijn de drukste FastNed stations. Oost heeft 4 175 kW-laders. Helaas had je daar dus niet aan ;)
 
Ik moest gisteren weer 700km door Nederland rijden, dan ben ik blij met Fastned! Maar het was helemaal vol. Beide 175kW laders bij Den Ruygen Hoek-West waren vol, dus ik heb aan de 50kW moeten laden. Dan baal je best wel.

Wel moet ik zeggen dat de Fastned stations niet handig zijn als er veel auto's komen. Je moet behoorlijk heen en weer steken om goed te parkeren.
Die ervaring zijn ze nu pas aan het opdoen. Het was er meestal niet zo druk. Ik vindt de opbouw ook zeer bijzonder mbt bereikbaarheid.
 
Die ervaring zijn ze nu pas aan het opdoen. Het was er meestal niet zo druk. Ik vindt de opbouw ook zeer bijzonder mbt bereikbaarheid.
Ik denk dat ze er ook zeker van leren. Je ziet nu ook dat auto's soms moeten keren omdat anders de laadkabel er niet in kan. Dat is gevaarlijk en onhandig.

De opbouw van die stations zal dus op termijn anders moeten.
 
Het hangt natuurlijk sterk van de auto af. Traditionele plekken voor de aansluiting, zoals Tesla heeft, zijn natuurlijk erg onhandig... Aansluiting aan de voorkant is het handigst.
Ik vind het idee van de eTron nog beter. Gewoon aan beide kanten een aansluiting om te kunnen snelladen!

De plek van Tesla is leuk voor de SuperCharger, maar verder alleen handig als de snellader aan de kant van de bestuurder staat.
 
De plek aan de voorkant, zoals de Kona die heeft is echt ideaal, nog beter dan aan de zijkanten. Nog geen plek gevonden waar ik niet handig kon laden.
Bij Leafs ook ad voorkant, vonden we altijd erg handig. Zeker gezien de waardeloze achteruitrijcamera en 'ontbrekende P-sensoren'.
Maar Tesla SuC's met achteruit inparkeren ( met die geweldige Model 3 achteruitrijcamera en P-sensoren echt een makkie... ) is qua ruimtegebruik, met al die stalls pal naast elkaar, natuurlijk wel super efficiënt... ! ;)
20190915_131644.Flachau.jpg
 
  • Funny
Reactions: grommelsch
Het hangt natuurlijk sterk van de auto af. Traditionele plekken voor de aansluiting, zoals Tesla heeft, zijn natuurlijk erg onhandig... Aansluiting aan de voorkant is het handigst.
Behalve dat ik altijd achterwaarts inparkeer en dus niks heb aan een aansluiting vooraan.
Ik vind het idee van de eTron nog beter. Gewoon aan beide kanten een aansluiting om te kunnen snelladen!
Behalve dat de meeste snelladers niet zijn geplaatst om zijdelings te laden. De eTron past niet binnen de parkeervakken aan een Ionity, waar je met een Tesla achterwaarts geen probleem hebt.

Dan is vooraan toch nog iets handiger. De aansluiting moet aan een uiterste punt liggen zodat je dat uiterste punt makkelijk kan manoeuvreren aan een snellader. De onzin met maar 1 aansluiting en dan nog aan passagierskant zorgt ervoor dat je nodeloos moet omlopen als je thuis komt en 'm thuis in de lader wil prikken. Tesla is dan wel echt creme de la creme want je kan uitstappen en op 2 passen kan ik 'm kabel vastgrijpen en inpluggen.
 
Fast Charging.......Lijkt mij een gruwel voor een Tesla; speciaal als het geen Superchargers zijn. En ik moet al helemaal niet aan Chademo denken.......Geef mij maar AC thuis en Destination Chargers bij hotels e.d. Heb nu een half jaar de M3 en > 10.000 km gereden, maar nog nooit aan een Super- of een fastcharger geladen. En ik kom er het hele land mee door.
 
Fast Charging.......Lijkt mij een gruwel voor een Tesla; speciaal als het geen Superchargers zijn. En ik moet al helemaal niet aan Chademo denken.......Geef mij maar AC thuis en Destination Chargers bij hotels e.d. Heb nu een half jaar de M3 en > 10.000 km gereden, maar nog nooit aan een Super- of een fastcharger geladen. En ik kom er het hele land mee door.
Er komen echt geen andere elektronen uit een Fastned paal dan uit een supercharger, en met chademo heb je als m3-rijder al helemaal niets te schaften :) maar je hebt wel gelijk, als je het helemaal zonder snelladen redt is dat beter voor je batterij, goedkoper en wellicht zelfs minder tijdrovend (als je kunt laden terwijl je toch al zou stilstaan)
 
  • Like
Reactions: widodh
Lekker kort door de bocht. Er zijn zat mensen die ze wel nodig hebben. Prima uitbreiding van Fastned. Vooral met een M3 zijn we erg verwend met alternatieven voor de drukke SuC’s.
Kort door de bocht is toch wat je wilt met een M3.
Maar je hebt gelijk. Zat mensen die ze nodig hebben, maar als het niet perse moet.........AC laden is nog wel beter voor het batterijpak. Nu nog wel iig. In de toekomst wellicht niet meer.
Eigenlijk zit ik te wachten op een aanvulling op het batterijpak, namelijk capacitors, die het accelereren en het regenereren overnemen van het batterijpak of wellicht wel Solid State batterijen. Jammer dat die laatsten nog niet bestaan in de praktijk.
 
Last edited:
7 ervan liggen op regelmatige routes van mij. Ideaal om op terugweg even bij te laden ipv te hypermilen tot Heusden-Zolder of aan 40kW in Diegem te staan.

AC laden terwijl je geparkeerd staat is beter, maar in België kost het 4 jaren om 2000 AC laadpalen bij te plaatsen. In NL plaatsen jullie er 2500 per jaar bij.

Oh, en qua DC laden zijn er momenteel maar 4 locaties in België met +100kW snelladers (muv Tesla Superchargers)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Kort door de bocht is toch wat je wilt met een M3.
Maar je hebt gelijk. Zat mensen die ze nodig hebben, maar als het niet perse moet.........AC laden is nog wel beter voor het batterijpak. Nu nog wel iig. In de toekomst wellicht niet meer.
Ik sta er ook niet voor de lol, maar een rit naar familie in het noorden van het land is toch gauw 700 km. Dat lukt niet met de AC uit mijn garage. Zo’n Fastned Is dan een uitkomst.