Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De 50kW is een 125A lader en dan ligt het aan het voltage van de accu hoe veel kW je kan laden.
Bedankt voor de uitleg! Ik had TeslaFi meedraaien, en die rapporteert een Charger Voltage van 318V. Dat verklaart (met wat % verlies) inderdaad de 36 kW die ik zag. Het voltage liep op naar 333V / 38 kW voordat ik met laden stopte. Effectief betekent dit voor mij dat ik de 50 kW FastNed laders nooit meer ga bezoeken.. duurt me veel te lang.
 
Met een 85kWh aan de 350kW bij FastNed:

C0703F52-C6F5-454A-AA4B-E1122D806005.jpeg

Na een paar jaar bye bye DC-snelladen.
 
  • Informative
Reactions: widodh and PaulusdB
Bedankt voor de uitleg! Ik had TeslaFi meedraaien, en die rapporteert een Charger Voltage van 318V. Dat verklaart (met wat % verlies) inderdaad de 36 kW die ik zag. Het voltage liep op naar 333V / 38 kW voordat ik met laden stopte. Effectief betekent dit voor mij dat ik de 50 kW FastNed laders nooit meer ga bezoeken.. duurt me veel te lang.
Daarom filter ik op enkel 175kW laders :)
 
Wut? 45kW max? Is dat alleen bij fastned of ook bij tesla?

Deze was bij FastNed aan een 350kW.
Er staat ook een 175kW. Zelfde lage snelheden.
Ook de Tesla SuCs geven minder.
De snelheden variëren enorm waarbij je snel terugvalt richting 70-40. Type2 & CCS.
DC is pak-em-beet gehalveerd.
AC is normaal met 22kW max.

Na bijna 6 jaar met deze 85kWh plus CCS-upgrade.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Exact. Voor ons ook reden de CCS-upgrade te doen. Meer en sneller.
Met chargegate 85kWh gaat het echter niet of nauwelijks sneller dan CHAdeMO. (En de SuCs zijn ook geknepen.) Wel meer laadopties.
Op mijn S100D werkt de upgrade wel fantastisch en dus ook bij Fastned een 136kW wat gewoon een fijn gevoel geeft.

Alle vrijheid om snel te laden. Op onze S85 heb ik de upgrade niet gedaan aangezien deze nooit meer hele lange ritten maakt.

Wel benieuwd hoe veel Tesla’s er nu bij Fastned laden. 3, S en X.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Ik ben heel benieuwd, want wat ze aanbieden is bot gezegd een commodity waar nu pas concurrentie begint te ontstaan. Ze kunnen zich nu nog onderscheiden door snelladen op AC, snelladen op DC met CCS en CHAdeMO, een goeie support en automatisch afrekenen, maar ik zag dat Ionity ook al trots support in 8 verschillende talen aanbied.
 
Ik ben heel benieuwd, want wat ze aanbieden is bot gezegd een commodity waar nu pas concurrentie begint te ontstaan. Ze kunnen zich nu nog onderscheiden door snelladen op AC, snelladen op DC met CCS en CHAdeMO, een goeie support en automatisch afrekenen, maar ik zag dat Ionity ook al trots support in 8 verschillende talen aanbied.

..commodity.... dat zal best, maar voor een Shell om er eens eentje te noemen, is het natuurlijk eerder een noodzakelijk kwaad dan hun core business. Een beetje als Tesla versus de traditionele autohap. Die hoefden toch ook alleen maar een beetje gas te geven om Tesla weg te blazen / 'in te halen'. o_O
 
Ik heb het dan ook niet echt over Shell, maar wel over de Ionity's en Allego's van deze wereld die ook een netwerk aan het uitbouwen zijn. En Shell met hun NewMotion overname zit niet aan de top qua uitbouw van een snellaadnetwerk, maar je kan ook niet zeggen dat ze ondanks die overname de boot al gemist hebben.

Het grote probleem lijkt mij dat een snellaadnetwerk minder relevant is dan het huidige netwerk van tankstations. Iedereen met een benzine of diesel moet naar een tankstation, maar in een wereld met allemaal EV's die 300km kunnen op 1 lading, is je markt enkel die mensen die meer dan 300km op een dag moeten doen. De rest laad thuis, op het werk of aan een publieke tragere laadpaal.
 
Laatste keer, geen enkele professionele partij wou Fastned onderbrengen/plaatsen...... tja.
En meer rente last dan winst (los van de schuldenlast).
Maar hoop dat ze blijven of iemand ze koopt, zijn uitstekende stations (dus zit wel een gun-factor).

Geloof ik hun business model, voor geen meter......geef het geld liever aan vrienden.
 
[...] is je markt enkel die mensen die meer dan 300km op een dag moeten doen. [...]
Als die publieke laadpaal beschikbaar is, en een beetje in de buurt.

Ik denk dat de laadsnelheden nog enorm gaan stijgen en met een grotere accu kun je op elektriciteit precies zo rijden als je met je fossiel gewend was. Dat is voor veel mensen ook best wel aantrekkelijk. Veel mensen zullen liever 1x per week een kwartiertje snelladen dan steeds op zoek moeten naar een beschikbare laadpaal. We zullen het zien.
 
Ik moest gisteren weer 700km door Nederland rijden, dan ben ik blij met Fastned! Maar het was helemaal vol. Beide 175kW laders bij Den Ruygen Hoek-West waren vol, dus ik heb aan de 50kW moeten laden. Dan baal je best wel.

Wel moet ik zeggen dat de Fastned stations niet handig zijn als er veel auto's komen. Je moet behoorlijk heen en weer steken om goed te parkeren.