Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
We leggen verschillende accenten. Ik zie straks dat de EV gebruiker commercieel waarde krijgt voor een onderneming die is aangewezen op bezoekende klanten. Die waarde leidt er dan toe dat de ondernemer (een deel van) de kosten voor zijn rekening neemt of er genoegen mee neemt dat hij aan de stroom niets verdient maar wel aan andere zaken. Daardoor zullen er op natuurlijke wijze al veel laadmogelijkheden bijkomen waar je, als je sport, shopt, dagelijkse boodschappen doet, dineert of wat dan ook al een redelijke basis binnenhaalt. Dat is dan meestal nog 11/22 Kw maar het is wel de tijd die je toch stilstaat en zonder meer moeite dan inpluggen.

Dat is iets dat ik zeker ook zie gebeuren. Maar in mijn beeld valt dat onder publiek laden / laden terwijl je parkeert.

Nu is dit niet Den Haag (in de grote steden ligt het uiteraard anders) maar ik noem nooit als voordeel dat je een poosje in de buurt moet rondrijden tot je een vrije paal vindt (wat hier dan het geval zou zijn).

Denk dat er inderdaad een verschil zit in de regio/steden waarnaar we kijken.

En, wie ik ook meeneem, men is enthousiast over onze Superchargers. Ook al heb je dan na een uurtje of twee rijden verplicht een rustpauze.

Ik ben ook dolblij met de Superchargers en deze zijn een goed verkoopargument voor Tesla boven andere EV's. Maar het is niet echt een verkoopargument voor een EV ten opzichte van een ICE (zeker niet als ze straks niet meer onbeperkt gratis zijn).
Ja, je 'moet' toch af en toe rusten tijdens het rijden, maar ik doe dat als ik eerlijk ben toch liever op zelf gekozen locaties op zelf gekozen momenten. En hoe meer zelfrijdend auto's worden des te minder het noodzakelijk wordt om te rusten. Een paar lege flessen meenemen en je kunt zonder stops doorrijden. :rolleyes:
 
Ik ben ook dolblij met de Superchargers en deze zijn een goed verkoopargument voor Tesla boven andere EV's. Maar het is niet echt een verkoopargument voor een EV ten opzichte van een ICE (zeker niet als ze straks niet meer onbeperkt gratis zijn).
Ja, je 'moet' toch af en toe rusten tijdens het rijden, maar ik doe dat als ik eerlijk ben toch liever op zelf gekozen locaties op zelf gekozen momenten. En hoe meer zelfrijdend auto's worden des te minder het noodzakelijk wordt om te rusten. Een paar lege flessen meenemen en je kunt zonder stops doorrijden. :rolleyes:

Dus sluiten we toch nog fijn af. Ik heb een geschiedenis vanaf jaren 90 van een flink aantal malen per jaar naar Hongarije rijden. Vooral de laatste jaren vóór de Model S kwam was dat een continu spanningsveld tussen mijn drive om maar door te rijden en de behoefte aan pauzes van het inmiddels ontstane gezin.
Daar helpt niet echt een lege fles bij. In een andere context wellicht wel een volle :)

De laatste jaren is het zo dat er een enorme stabiliteit is. Ze weten wanneer en waar de stops zijn, wat ze daar kunnen verwachten, dat er altijd een "redelijke" tijd tussen zit en op die manier, met weliswaar iets meer stops, lijkt het alsof de reis minder lang is.

Ook als ik alleen ga naar bijvoorbeeld vrienden in Zuid Duitsland dan verheug ik mij bijvoorbeeld op de Espresso in Mogendorf met stukje Käsekuchen en dan Wertheim waar altijd een praatje te maken is.
Of richting mijn zoon in Oostenrijk Waldlaubersheim aan de A61. Heerlijke Schnitzels, formaat Fernfahrer.

Ten opzichte van vroeger is het gewoon leuker geworden.

De rest komt ook wel goed.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
@Hans Noordsij
@Merijn

Wat een leuke, interessante discussie. Waar gaat dit wanneer naar toe? Private paaltjes of collectieve chargers? Of...?
En in welk tempo?

Het mooie lijkt me dat er zo veel variabelen zijn dat zelfs dr. Spock een verhoogde kans heeft op gelul in de ruimte.
Met minister Kamps nota voor ogen dat we over 20 - 35 jaar alleen nog FEVs kunnen kopen, what if:
- nieuwe auto's dan geen (be)stuur(der) meer hebben - ja, zelfs leeg kunnen rijden?
- je auto via een verkeersleidingsapp toestemming vraagt en krijgt om 's nacht een kwartiertje te laden aan een van de vier stedelijke 300kW-laadpunten. Daar autonoom naar toe rijdt, laadt en terugkomt...?
- je auto tijdens het rijden op de I9 (de voormalige A9 met inductiebaan) laadt?
- je straks zelf geen FEV meer mag hebben maar meerijdt in een paternostersysteem?
- ???

Vrees dat de paaltjespest de komende 5 à 10 jaar zal uitbreiden, doch dat centraal gecoördineerd rijden en laden de richting wordt.
Gelukkig zal dat uiteindelijk allemaal boven mij gebeuren.
 
  • Like
Reactions: Sjon
Vandaag Fastned geprobeerd, veel files en met 3% aankomen bij de SuC leek me riskant. Goedwerkende app, en direct een reactie op mijn bericht. Dat is goed.
Anderzijds waarom een Fastned bij een TinQ, geen koffie, geen toilet en desolaat. Is te overleven, maar tergend traag, 34kW.
Dit zou liggen aan het BMS, batterij management systeem. Dit verbaast mij, toen ik even later met dezelfde SoC bij SuC stond ging er weer gewoon 111kW in? Dat klinkt toch als een smoes, maar helaas gaat mijn technische kennis niet zover.
 
3% range over.. met een 75 is dat pakweg 10 tot 15 km range nog beschikbaar.. daar kun je toch prima mee aankomen ? in een file gebruik je ook niet zo veel ..
Hoor ik hier een door gewinterde tesla chauffeur? Ik twijfelde ook, maar het was niet echt warm, alles was rood op de route planner en de ochtend files hadden meer range gekost dan ik verwacht had.
Maar volgende keer maar proberen denk ik.
 
enige ervaring kan je me niet ontzeggen -;).. ik raadt het wel aan om dat alleen te doen als je de route naar de SuC min of meer kent... geen omleidingen verwacht etc.. anders neem ik de marge wel wat ruimer... pakweg 20 tot 30 km is in zo'n geval wel fijn voor je gemoedstoestand..... je zal maar net de afslag missen zoals diverse mensen bij Senlis in het begin overkwam (van Noord naar zuid)..
 
Dit is een grafiek van de laadcurve van een Tesla Model S 90 met een CHAdeMO adapter bij een van onze Fastned stations. Zoals je kunt zien neemt de snelheid toe van 41 kW bij 10% SoC tot bijna 49 kW bij 80% SoC. De laadcurve van een Tesla met een andere batterijcapaciteit zal er waarschijnlijk anders uit zien, maar die heb ik niet paraat.

Charge speed Tesla S 90.png
 
Dit is een grafiek van de laadcurve van een Tesla Model S 90 met een CHAdeMO adapter bij een van onze Fastned stations. Zoals je kunt zien neemt de snelheid toe van 41 kW bij 10% SoC tot bijna 49 kW bij 80% SoC. De laadcurve van een Tesla met een andere batterijcapaciteit zal er waarschijnlijk anders uit zien, maar die heb ik niet paraat.

View attachment 206408
Kijk, nu gaan we input krijgen.
Er zijn lies, damned lies and statistics. Eén grafiekje nijgt snel naar de laatste categorie.
Mijn sessie startte op 15% SoC en kwam niet boven de 34kW. De laadtijd was 50% langer dan gepland. Altijd lastig als je een afspraak hebt en je kunt niet rekenen op je leveranciers.
Kun je over overzicht maken van de laadsnelheid van alle Tesla's van 15% tot 50% en daar een trendlijn doorheen zetten?
Top.
 
@Gerard60: Ik had je eerder deze week al via de email van meer informatie voorzien, maar nog even de samenvatting hier: Je hebt 9,12 kWh geladen in 14:30. Dat maakt een gemiddelde laadsnelheid van 37.8 kW (waarbij het in het begin wat langzamer geweest zal zijn en aan het einde wat sneller).

Het is niet mogelijk om alle verschillende battery packs van Tesla op een hoop te gooien. Er zitten namelijk wezenlijke verschillen in de packs waaronder het voltage. Zo heeft de 70/75 kWh batterij een lager voltage dan de 90 kWh batterij bijvoorbeeld (350 versus 400 V volgens 70 kWh battery versus 90 kWh battery | Tesla Motors). Door dit verschil zal de laadsnelheid van jouw S75 zo'n 10% lager zijn dan die van de S90. Als ik dan naar jouw laadsessie kijk klopt dat ook.

Als je meer wilt lezen over snelladen en hoe dit zit met voltages etc. dan verwijs ik je graag naar deze blog: The exciting future of fast charging.
 
Waarom geef je Fastned de schuld van de langere laadtijd dan je had verwacht? Volgens mij zijn je verwachtingen vooral fout:
CHAdeMO levert maximaal 125A bij 500V. Echter is de spanning van een S 90 batterij +/- 350V bij 0% en +/- 400V bij 100%. Van een S75 is dat maar +/- 300V bij 0% en 350V bij 100%. Een S75 haalt theoretisch dus maar 300V*125A=37,5kW bij 0% vol. Vanaf +/- 75% vol limiteert een S75 de maximale stroom al zodat een CHAdeMO lader dan al niet meer de 125A kan leveren. De maximale snelheid die je tussen 15% en 50% theoretisch kan halen is bij 50% waar de spanning van de batterij ongeveer 330V is, dus 330V * 125A = 41,3kW.

In de praktijk heb je dan altijd nog wel ergens wat verliezen, bij de SuperCharger haal je ook niet de 135kW, maar maximaal 111kW, e.d. dus 34kW is aan de lage kant (10-20% lager dan theoretisch maximaal haalbaar) maar niet super onverwacht wat mij betreft.

Edit: Terwijl het typen van dit bericht heeft Roel hierboven al een toelichting geplaatst, die ik pas na het posten zag. Excuses!
Daaruit volgt dat je blijkbaar 37,8 kW gemiddeld hebt gehaald. 9,12 kWh is maar 13% van de bruikbare capaciteit van een S75. Als je van 15% bent begonnen, ben je bij 28% gestopt, daar haal je net 315V of zo dus 39,4 kW maximaal. Gemiddeld theoretisch maximaal 38,45 kW, wat dan weer behoorlijk dicht in de buurt van 37,8 kW komt.
 
Last edited:
@rvdput en TimElectric
Het lijkt erop dat Fastned een marketing probleem heeft.

Misschien ben ik wel te verwend door Tesla of de betreffende sales van Tesla. Toen ik het had over een batterij waren zijn eerste opmerkingen dat de range voor de 75kWh maar net boven de 300km was. En op de website staat duidelijk vermeld dat een 90kWh batterij geen 312km in 30 minuten laad maar slecht 270km. En ik hou van duidelijkheid en eerlijkheid.
En het viel mee, bij 100km/uur is 350 km geen probleem en laden gaat met een piek van 111kWh, je hebt nauwelijks tijd om koffie te drinken.

Juridisch gezien is er pas sprake van schuld bij een verwijtbare fout. Dat hoort thuis bij de rechter en niet in een posts, dus laten we vooral feiten boven water halen.

Marketing is natuurlijk vooral verwachtingen management door de aanbieder.
Fastned meldt op haar website(Laden met een Tesla) ‘laden tot maximaal 50 kW (ongeveer 250 km/u)’.
Het is een uitgebreide pagina en er veel vermeld op de pagina over uitzonderingen voor de S60, de roadster, ander laadstations etc. Maar nergens wordt vermeld dat het maximum per batterij verschilt en een S75 maar maximaal 34kW zeg 165km/uur, haalt.
Als antwoord op een post komt er een grafiekje van een 90kWh batterij. Blijkbaar wordt er door Fastned geshopt in de gegevens om een zo gunstig mogelijk beeld te geven.
Dus mocht ik al verwachtingen hebben dan zijn deze gewekt door Fastned.

In mijn posts heb ik gevraagd om ervaringen met de Fastned charger om dat ik niet begreep waarom mij 50kW belooft wordt en ik maar 34kW krijg.
Uit de grafiek blijkt dat Fastned informatie heeft over de laadsnelheden. Het is niet moeilijk transparant te zijn over de werkelijke laadsnelheden, marketing technische helpt dat. Daarnaast begrijp ik dat Fastned weet of hadden kunnen weten dat ze geen 50kW in een Tesla kunnen pompen en al helemaal geen 250km in een uur.
Ik had me voor kunnen stellen dat Fastned op haar webpagina had kunnen zetten:
- Een 90kWh batterij laad bij Fastned met 45kW, 225 km/u.
- Een 75kWh batterij laad bij Fastned met 34kW, 165 km/u.’
- Daarnaast worden u extra kWh in rekening gebracht vanwege laadverliezen.’
Dat had het eenvoudiger gemaakt, dan had ik iets langzamer, zuiniger, gereden en door kunnen rijden naar de SuC.
De hele berekening van Tim kan ook, maar ik moet bekennen dat ik vrees dat niet iedereen onmiddellijk de juiste conclusie zal trekken.

Maar goed de huidige stand van zaken in mijn voorlopige conclusies, na 1 keer laden en deze posts:

+ Goedwerkende app, en direct een reactie op mijn bericht.
- Waarom een Fastned bij een TinQ? Geen koffie, geen toilet en desolaat.
- Bij een S75 haalt Fastned 34kW, en de vermelde 50kW is technisch onmogelijk.
- De informatie van Fastned is onvolledig en daardoor onbetrouwbaar.
+ Voor deze eenmalige tegenvaller hoef je niets te betalen.

Aarzel niet om het één en ander recht te zetten.
Ik zal eens een ander station proberen en kijken of het daar beter gaat.
 
Volgens mij val je vooral over de zin: "Met deze adapter kun je laden tot maximaal 50 kW (ongeveer 250 km/u) aan de CHAdeMO stekker." Voor de duidelijkheid; nu staat er "Met deze adapter kun je laden tot maximaal 50 kW (ongeveer 250 km/u) aan de CHAdeMO stekker (afhankelijk van de uitvoering)." maar dat stond er gister nog niet.

Ik vat de "tot maximaal 50 kW" op als: Fastned kan maximaal 50kW leveren via de adapter aan een Tesla en mits je de goede condities (waaronder de juiste uitvoering van het accupakket) hebt kan je tot 50 kW laden. Ze zeggen niet, met deze adapter laad je met 50 kW. Maar ik begrijp wel waar je verwarring vandaan komt.

Dan nog even iets anders: Je kan tot maximaal 50 kW laden aan de CHAdeMO lader van Fastned. Waarbij dan de instantane maximale snelheid inderdaad ongeveer 250 km/u is, dat zegt natuurlijk niets over de opgeladen energie over een uur in km's uitgedrukt. Je kan 250 km/u rijden op de snelweg, maar dat is heel iets anders dan 250km in een uur afleggen!
 
Volgens mij val je vooral over de zin: "Met deze adapter kun je laden tot maximaal 50 kW (ongeveer 250 km/u) aan de CHAdeMO stekker." Voor de duidelijkheid; nu staat er "Met deze adapter kun je laden tot maximaal 50 kW (ongeveer 250 km/u) aan de CHAdeMO stekker (afhankelijk van de uitvoering)." maar dat stond er gister nog niet.

Ik vat de "tot maximaal 50 kW" op als: Fastned kan maximaal 50kW leveren via de adapter aan een Tesla en mits je de goede condities (waaronder de juiste uitvoering van het accupakket) hebt kan je tot 50 kW laden. Ze zeggen niet, met deze adapter laad je met 50 kW. Maar ik begrijp wel waar je verwarring vandaan komt.

Dan nog even iets anders: Je kan tot maximaal 50 kW laden aan de CHAdeMO lader van Fastned. Waarbij dan de instantane maximale snelheid inderdaad ongeveer 250 km/u is, dat zegt natuurlijk niets over de opgeladen energie over een uur in km's uitgedrukt. Je kan 250 km/u rijden op de snelweg, maar dat is heel iets anders dan 250km in een uur afleggen!

Precies, volgens mij zit hem het probleem in de "tot" 50 kW aanduiding en de verwachting dat Tesla's in staat zijn om meer dan 50 kW te ontvangen. Dan kun je de conclusie trekken dat je die 50 kW haalt op momenten dat een SuC dat ook kan. Als dat in de praktijk dan niet gebeurt, kan ik mij voorstellen dat je verrast wordt. Immers kent niet iedereen de technische achtergrond om tot een bepaald laadvermogen te komen. Vanuit Fastned begrijp ik heel goed dat het niet te doen is om voor alle auto's aan te geven wat het maximale vermogen is. Nu ik echter lees dat Chademo met 500V werkt, is het misschien wel handig om te rekenen met 400V voor het maximum? Of zijn er elektrische auto's die met 500V werken?
 
Er wordt al met 400V gerekend: CHAdeMO levert écht theoretisch 62,5 kW (500V*125A), in de praktijk zijn er geen auto's met een accu spanning boven de 400V, vandaar dus 50 kW (400V * 125A).

Het probleem met CHAdeMO is de limitatie van maximaal 125A. Hierdoor kan je die theoretische maximum van 50 kW nooit écht halen. Want die haal je alleen bij een (bijna) volle accu en dan is je laadsnelheid gelimiteerd. In de praktijk levert een CHAdeMO lader aan een S85 of S90 dus 41-48 kW.
Een SuperCharger heeft die stroom-limitatie niet en haalt prima 330A bij een lege accu in een S90 en zelfs 370A in een S75.

Mocht CHAdeMO dus meer dan 125A kunnen leveren (gezien alles, dus ook bekabeling etc) dan zou een Tesla het prima kunnen accepteren. Maar helaas zijn we daar niet. CCS 1.0 ondersteunt maximaal 200A (dat wil niet zeggen dat de huidige laders dat kunnen leveren overigens) en de aankomende CCS 2.0 maximaal 350A. Met CCS 2.0 kom je dus in de buurt van SuperCharger snelheden. Maar dan moet Tesla dat nog wel gaan ondersteunen.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: rvdput and CO2CLEAN