Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Deze nieuwsbrief kreeg ik uit Oostenrijk.

Inderdaad, daar nu bij een Zoe een gratis kaart met een jaar gratis laden.

Het is niet zo'n gek idee als de autoindustrie zelf op deze manier "het voortouw neemt". Blijft altijd de nog jaren aanhoudende belangen die ze hebben bij ICE's wat mogelijk een volle inzet kan afremmen.

Succes vandaag!


http://newsletter.inca.at/publicsho...A8F66CAB&AID=3DD0825C358478EBE22E0CF8CEEEE81C
 
Nog een voorbeeld van het fenomeen 'liever niet verkopen tegen een hoge geafficheerde prijs dan wel verkopen tegen een lagere prijs.'

Hier gaat het over autokerkhoven vol nieuwe auto's.

Zag het vanochtend op Twitter. Vaag verhaal. Inderdaad veel foto's van grote opslagplaatsen, maar enige onderbouwing van zijn verhaal ontbreekt. Er worden 65 miljoen auto's per jaar gemaakt. Die worden vervoerd op dit soort jongens. Er gaan zo 5.000 tot 7.000 auto's op zo'n boot. Die rijden niet allemaal even naar de dealer op de dag dat de boot in een haven aankomt. Er zijn tientallen van dit soort boten, en er zijn dus ook tientallen havens waren (tien)duizenden auto's opgeslagen moeten worden, deels als voorraad, deels om ze in een aantal weken uit te leveren naar de dealers. Als je 1% voorraad nodig zou hebben (wat me erg weinig lijkt), heb je het al over 650.000 auto's die in havens staan, gewoonweg onderweg naar hun eindgebruiker. Als elke geproduceerde auto 1 week in een haven staat (tussen aankomst en uitlevering naar dealer), dan heb je het over 1,2 miljoen auto's.

Om nu een hele lading luchtfoto's te tonen van grote opslagplaatsen, met een verhaal daarbij dat al die auto's daar staan te roesten en nooit meer verkocht zullen worden? Daar zou ik toch wel eens wat cijfermateriaal bij willen zien (productie vs verkopen bijvoorbeeld). Of foto's van verouderde modellen die weg staan te roesten..
 
Om nu een hele lading luchtfoto's te tonen van grote opslagplaatsen, met een verhaal daarbij dat al die auto's daar staan te roesten en nooit meer verkocht zullen worden? Daar zou ik toch wel eens wat cijfermateriaal bij willen zien (productie vs verkopen bijvoorbeeld). Of foto's van verouderde modellen die weg staan te roesten..

+1

kijk eens naar deze foto Google Maps (satellite view)

gewoon de opslagplaats van invoerder D'Ieteren (VW-groep) in Erps-Kwerps.
 
Uit pure nieuwsgierigheid (en omdat het weer was om eens een ijsje te pakken) ben ik net op de terugweg even gestopt bij de Vundelaar. Idee was om te kijken om het nu daadwerkelijk 'achter de app' zit.
Tot mijn verrassing staat er een Leaf bij de console waar ook de AC op zit. De bestuursters kwam vrijwel direct aanlopen.
Bleek een medewerkster van FastNed te zijn. Vanaf vandaag inderaad alles via de app. Zij was kennelijk ondermeer op pad om de functionaliteit te testen.

Omdat we er nu toch samen waren hebben we gelijk de gelegenheid gebruikt om te testen of je ook inderdaad Chademo en AC tegelijk kunt gebruiken op 1 console.

Daarvoor dus ter plekke de app gedownload en geregistreerd. Allemaal erg makkelijk en straigth forward.
Aardige feature van de app is dat hij via GPS al ziet bij welk station je staat en je alleen nog maar hoeft te kiezen welke console (1 of 3) je wilt gebruiken.
Daarna kun je Chademo of AC kiezen en klaar.
Werkt allemaal erg makkelijk (alleen een paar keer 'verder' knop nodig, daar waar het logischer lijkt om de keuze knop ook direct als bevestiging te gebruiken).

Enige probleem is dat mijn auto (net als vorige keer) niet fatsoenlijk wil communiceren met deze lader. (had ik haar van te voren voorspeld). Afsluiten van laadsessie via de app etc werkt allemaal weer keurig (0,0 kWh geladen dus ook 0,00 afgerekend)

Conclusie: Tegelijk laden lijkt prima te werken. Laden van de MS is nog een probleem.
Dat probleem is nu dus direct gemeld bij FastNed en ik gok dat ze er nog wel op terug zullen komen.

Overigens wist ze nog te melden dat vanaf vandaag de app nodig is maar dat (om te wennen en de app te testen) het laden de komende twee weken nog gratis is (1 juni als ingang betaling gok ik).

Dus alle rechtgeaarde Nederlanders kunnen nu nog even snel langs de FastNed stations (want als het gratis is...)
 
Snap hun verhaal wel maar ik zie daar (voorlopig) echt geen gezonde business case in. Misschien over een jaar of tien als 20% in NL (fictief getal) in FEV's rijdt. Hybrides gaan hier iig niet voor langs de snelweg staan wachten.
Uitzonderingen daar maar ze zullen daar weinig Tesla's zien, zeker nu Tesla een (gratis) Supercharger heeft aangekondigd in Noord-Nederland en twee in België en een hele hoop in Duitsland.

ImageUploadedByTapatalk1400572802.590961.jpg
 
Ik lees dit in hun verhaal: Fastned ontvangt geen subsidie en rekent daarom een commerciële prijs.

Op snelladers zit momenteel enorme subsidie wel tot 25000,- per snellader. Dus hoezo geen subsidie. Zitten ze nu echt te slapen daar bij FastNed??

EDIT: Subsidie op snelladers is per provincie geregeld.
 
Last edited:
Beste Allemaal,

Als CEO van Fastned reageer ik graag op de discussie over de prijs van laden bij Fastned en de achterliggende business case.

De prijs van het laden is nodig als dekking voor de investeringen t.b.v. het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations. Denk aan het verkrijgen van de vergunningen, realiseren van netaansluitingen, ontwerp en bouw van stations, aanschaf van laders, ontwikkelen van betaalsysteem, onderhoud, het zorgen voor de benodigde financiering, etc, etc. Vergelijk het met het bouwen van een dekkend GSM netwerk. De prijs van een telefoontje is praktisch nihil, maar je betaalt voor het netwerk. Dit geldt ook voor Fastned. De prijs van stroom is maar een klein deel van de totale kosten.

De prijs die Fastned vraagt voor snelladen is niet anders dan die van bestaande aanbieders van snelladen. Dat is ook logisch, want ook zij hebben te maken met dezelfde investeringen en kosten. Voor deze marktconforme prijs levert Fastned wel de hoogste uptime van Nederland en zorgt zij ervoor dat alle laadstandaarden aanwezig zijn.

Overheden willen graag dat elektrisch rijden doorbreekt. Daarom stimuleren ze aankoop van elektrische auto’s en nemen ze (lokaal) het initiatief om laadpalen te installeren en de exploitatie te subsidieren. De werkelijke prijs van opladen aan een laadpaal ligt rond 1 euro per kWh, terwijl de gebruiker slechts 30 cent per kWh afrekent. De rest wordt betaald door de gemeenschap. De overheid kiest tot op heden voor exploitatie in eigen beheer en niet voor een uniforme subsidie per kWh voor iedereen. Fastned komt niet in aanmerking voor overheidssteun en moet dus de werkelijke prijs rekenen.

Fastned kijkt ver vooruit en ziet niet hoe overheden op grote schaal kunnen doorgaan met het doorplaatsen van dure laadpalen, gefinancierd vanuit gemeenschapsgeld. Publiek laden aangeboden door overheden of private partijen zal op termijn dus ook richting de werkelijke prijs bewegen. Dat is ook niet erg, immers de elektrische auto wordt snel goedkoper, waardoor de ‘total cost of ownership’ nog altijd aantrekkelijk is.

Dan is er nog het laadgedrag. Ook Fastned gaat er vanuit dat mensen waar mogelijk zo goedkoop mogelijk thuis of op kantoor laden. Af en toe wil je ook opladen onderweg omdat je accu leeg is. Daarnaast zien we ook dat slechts een kwart van de Nederlanders een eigen oprit heeft en dus afhankelijk is van langzaam laden bij publieke laadpalen. Fastned biedt een antwoord op het nu al nijpende tekort aan publieke laadpalen. Een tekort dat alleen maar groter wordt door de enorme groei van plug-in hybrids.

Fastned werkt aan de infrastructuur van de toekomst. We nodigen iedereen uit om met ons mee te denken hoe we dat beter kunnen doen. Op woensdag 28 mei vanaf 16u is iedereen van harte welkom bij ons op kantoor aan de Amsteldijk 166 te Amsterdam. Svp wel even aanmelden ivm hapjes & drankjes via [email protected]


NB, zie hier een blog voor nog meer informatie over dit onderwerp: [url]http://fastned.tumblr.com/post/85510090631/de-prijs-van-laden[/URL]
 
Tja, bruto marge is natuurlijk nog geen winst. Leg dat maar eens uit.

Wel hebben ze mijn voorbeeld van het blikje priklimonade overgenomen. Zonder bronvermelding, maar daar doe ik niet moeilijk over. Ik gun hen wel een Fanta.