Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht even dat het 1 april was toen ik wakker werd en las dat onze fijne stille auto’s vanaf 1 juli volgend jaar (en bestaande vanaf 1 juli 2020) minimaal 56db herrie moeten gaan maken <20km p/u, waarbij het geluid moet lijken op dat van een verbrandingsmotor. :(:eek::mad:


Cookies op AD.nl | AD.nl
Het is hier een weekje Dutch Designweek geweest, en dit jaar hadden ze Renault EV's rondrijden in plaats van Volvo's (prima ontwikkeling),
maar wat een takkenherrie hier op het kruispunt, waar de Zoe's in bosjes overheen kwamen draven.
Die Zoe's maken (net als de Mitsubishi's) een kolereherrie als ze aan komen rijden, ik hoor het zelfs door drie lagen glas heen. Veel irritanter dan een ICE, want daarvan neemt het motorgeluid af wanneer ie remt (voor een kruispunt bijvoorbeeld) en neemt het weer toe (tot minder dan die Zoe's tenzij het van die wanne-be robotbak plofautootjes zijn) als ie over het kruispunt heen is.
Bij die EV's blijft het geluid gewoon aan en constant totdat ie een eind verder is.

Bizar ondoordachte maatregel, en slechte keuze van het type geluid van Renault/Mitsubishi ook. :mad:
 
Ik dacht even dat het 1 april was toen ik wakker werd en las dat onze fijne stille auto’s vanaf 1 juli volgend jaar (en bestaande vanaf 1 juli 2020) minimaal 56db herrie moeten gaan maken <20km p/u, waarbij het geluid moet lijken op dat van een verbrandingsmotor. :(:eek::mad:

Cookies op AD.nl | AD.nl

Over 100 jaar wordt hier smalend en vol verbazing over zoveel domheid over geschreven.
 
Over 100 jaar wordt hier smalend en vol verbazing over zoveel domheid over geschreven.
Verbaast mij eigenlijk toch ook weer niet. Ik kan geregeld buren en andere mensen besluipen met mijn MS, zonder dat ze mij in de gaten hebben :) Op mijn vorige "auto" de Matsubatsu PHEV zat ook een geluidje dat je ook uit kon schakelen. Voor hybrides is zo'n geluid sinds 2017 verplicht.
Als het echt moet dan maar een Ferrari V12 geluid
 
Ik dacht even dat het 1 april was toen ik wakker werd en las dat onze fijne stille auto’s vanaf 1 juli volgend jaar (en bestaande vanaf 1 juli 2020) minimaal 56db herrie moeten gaan maken <20km p/u, waarbij het geluid moet lijken op dat van een verbrandingsmotor. :(:eek::mad:


Cookies op AD.nl | AD.nl
Maar retrofit is volgens mij nog niet nodig voorlopig. Dus als je in je huidige auto blijft rijden, is het nog een tijdje stil. Gelukkig...
 
Ja, maar schakel je het uit dan krijg je wel een aansprakelijkheidsprobleem (ook al had de betrokken voetganger een hoofdtelefoon op, en was ie aan 't sms'en, toen ie overstak). Ik vind die regel (en dan nog vooral het idee dat een ICE-motor moet worden nagebootst) meer dan een flauwe aprilgrap; ik word er écht kwaad van. Wij (ICE- en hybride-rijders) weten immers toch dat we minder hoorbaar zijn bij zeer lage snelheden? Dus zijn we toch gewoon dubbel zoveel op onze hoede én dubbel zoveel hoffelijker (zo ervaar ik dat toch, al tien jaar)? Nee, zegt de wetgever: gewoon lawaai blijven maken, dat hebben we nodig: de dreiging met verkeersagressie, da's de oplossing.

Trouwens bij mijn laatste reis in de VS had ik een of andere SUV met een V8 onder de kap te leen, en met automaat natuurlijk: die dingen hoor je echt ook niet onder de 20 km/u.

Dus ik zou echt gaan voor het geluid van een Mercedes 200D anno 1980, da's ten minste een realistischs dreiging, en ook geweldig leuk voor de bewoners van onze binnensteden :mad:
 
Yes !!!!!!! :)
BE5D082D-8EA0-462B-BD97-29CC41C6437C.png
 
  • Like
Reactions: Superendo
De logica van zo'n wetgeving ontgaat me volledig: waarom is de regel alleen van toepassing op elektrische voertuigen (en hybrides). Als het daadwerkelijk om de veiligheid van de voetgangers zou gaan, dan zou de regelgeving voor alle auto's (of zelfs alle voertuigen) moeten gelden. Dadelijk krijgen we nog advertenties te zien waarbij een benzineauto wordt aangeboden die "stiller is dan een elektrische auto"...
 
De logica van zo'n wetgeving ontgaat me volledig: waarom is de regel alleen van toepassing op elektrische voertuigen (en hybrides). Als het daadwerkelijk om de veiligheid van de voetgangers zou gaan, dan zou de regelgeving voor alle auto's (of zelfs alle voertuigen) moeten gelden. Dadelijk krijgen we nog advertenties te zien waarbij een benzineauto wordt aangeboden die "stiller is dan een elektrische auto"...
Ik heb vele jaren gereden in Audi S6, een 8-cilinder met hydraulische klepbediening.
Stationair draaiend vrijwel niet hoorbaar. Ik kon tot 1 meter achter voor mij lopende wandelaars rijden zonder dat zij mij hoorden.