Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net gebruik gemaakt van de 22kW paal bij de LaPlace aan de N206 bij leiden. (Kruising A4/N206), werkt super!

greenflux-laplace-leiden.jpg


Collega was met de S onderweg en ik met de Roadster. Daar even afgesproken om te lunchen en tussendoor even 32A tappen.

Sprak de manager van de LaPlace ook nog even. Er zijn nu 4 plekken voor EV's en 2 om te laden. Hij zegt dat het al erg druk is op de plekken en denkt al na over een tweede laadpaal van 22kW.
Om bij de deur te kunnen parkeren, is een invalidekaart handig. Maar tegenwoordig kan het ook met een elektrische auto..:biggrin:
 
Om bij de deur te kunnen parkeren, is een invalidekaart handig. Maar tegenwoordig kan het ook met een elektrische auto..:biggrin:
Ja, inderdaad. Dat merkte ik bij ikea ook gisteren.

Voor de Belgen, om bij ikea te laden zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel loop je naar de jongedame op de ingang en vraag je daar een RFID voor de laadpaal.
Ofwel registreer je je bij Homepage | 4242
Dan zou je via SMS kunnen laden (nog niet getest). Ik had het gisteren geprobeerd maar de website deed wat moeilijk. 's Avonds heb ik me via mijn laptop wel kunnen registreren.

RFID vragen = gratis laden. Ik vermoed dat je via 4242 wel een rekening krijgt
 
Hoe werkt dat nou bij Bluecorner. Als je een prepaid pas besteld, kun je dan wel bij de 22Kwh laders laden? Uit onderstaand plaatje zou ik afleiden van niet:
View attachment 36750

Ik heb bluecorner al eerder gebeld. Kaartje hoef je niet te nemen, binnenkort verrekenen ze met LoveToLoad. Als je dit jaar nog wil laden: Kaartje er langs halen, dan krijg je de melding dat die niet werkt. Vervolgens bel je het nummer van bluecorner, die activeren 'm dan met de hand.
 
Ik heb bluecorner al eerder gebeld. Kaartje hoef je niet te nemen, binnenkort verrekenen ze met LoveToLoad. Als je dit jaar nog wil laden: Kaartje er langs halen, dan krijg je de melding dat die niet werkt. Vervolgens bel je het nummer van bluecorner, die activeren 'm dan met de hand.

Deze mail kreeg ik gisteren van Blue corner:
"Inderdaad, U kan vandaag de dag met uw LOLO kaart laden op de palen van Blue Corner."

in antwoord op de vraag:
"Uw bericht: Ik las dat u een samenwerkingsovereenkomst hebt met E-laad in NL.
Wanneer ik op de E-laad website kijk, dan wordt daar de pas van the new motion: love to load genoemd.

Houdt dat ook ik dat ik met een kaart van love to load ook op de laadpunten van Blue corner kan laden?"
 
Vanochtend bij vertrek uit Maastricht twee retour briefjes onde de ruitenwisser:

image.jpg


Terwijl ik aan het ontpluggen was, kwam er alweer een andere ICE op een van de laadplekken staan. Mevrouw aangesproken, maar zij had het werkelijk niet gezien (en volgens mij ook nog nooit van elektrische auto's gehoord). Ik denk dat een kruis op het parkeervak beter werkt dan alleen een bord.

- - - Updated - - -

Zojuist aangekomen bij Ikea Reims: 285 km met 55,5 kWh (195 Wh/km). Nog 105 km typical range over dus Parijs was rechtstreeks ook nog wel net gelukt. Maar even (gratis!) bijladen geeft wel een wat veiliger gevoel.
Personeel was heel geïnteresseerd en behulpzaam en de paal werkt goed en snel: 85 km range per uur (ben nu blij met de twin chargers).

image.jpg


image.jpg


image.jpg


En zit nu 'lekker' in het Ikea restaurant (met snelle wifi) te werken en het forum bij te lezen. En af en toe druk ik op honk horn als ik mensen voorbij zie lopen. :rolleyes:
 
België schroeft haar ambitie terug, lijkt het: tegen 2020 geen 21.000 laadpunten, maar 12.000 laadpunten, en 3% elektrische voertuigen i.p.v. de beoogde 5% :cursing:
Goed bezig! :redface:

Ah, het is toch weer zo spijtig dat de politiek achter zit, terwijl we in België toch ook heel wat ontwikkeling doen naar EV's (zoals ook mooi samengevat bij DocView - Alles kan schooner). Terwijl België met zijn dicht netwerk van autosnelwegen en vele diesels een echte hotspot is voor fijn stof e.d. Misschien moet dat ook dan maar een gewestelijke materie worden zoals de (niet-bestaande) subsidies.
 
Ik heb mijn S nu drie dagen, en publiek laden is me nog niet gelukt.
Woensdag: De Lucht, accepteert mijn Essent pas niet. Vervolgens in Vianen een E-laad paal, defect.
Donderdag: Maliebaan Utrecht, alles bezet, waarvan 1 Fisker die die als zijn privé parkeerplaats gebruikt, staat er altijd. De twee anderen waren PHEV's
Vrijdag: check vooraf via oplaadpalen laadpunt in Leidsche Rijn, vrij! Ik rij erheen, staat er een crampera op.... Wel aangesloten, niet ladend

Deze ervaringen stemmen me weinig hoopvol, zeker voor mijn vrouw die een i3 gaat rijden (vandaag in gereden trouwens. Lekker bakkie hoor, die pik ik zeker in als ik de stad in moet, veel praktischer dan de S). Reserveren en etiquette zijn mogelijke oplossingen, alsmede mijn oude plan: nadat de auto geladen is, moet je hem binnen 30 minuten laden, anders begint hij weer te dischargen ;)
 
Ik heb mijn S nu drie dagen, en publiek laden is me nog niet gelukt.
Woensdag: De Lucht, accepteert mijn Essent pas niet. Vervolgens in Vianen een E-laad paal, defect.
Donderdag: Maliebaan Utrecht, alles bezet, waarvan 1 Fisker die die als zijn privé parkeerplaats gebruikt, staat er altijd. De twee anderen waren PHEV's
Vrijdag: check vooraf via oplaadpalen laadpunt in Leidsche Rijn, vrij! Ik rij erheen, staat er een crampera op.... Wel aangesloten, niet ladend

Deze ervaringen stemmen me weinig hoopvol, zeker voor mijn vrouw die een i3 gaat rijden (vandaag in gereden trouwens. Lekker bakkie hoor, die pik ik zeker in als ik de stad in moet, veel praktischer dan de S). Reserveren en etiquette zijn mogelijke oplossingen, alsmede mijn oude plan: nadat de auto geladen is, moet je hem binnen 30 minuten laden, anders begint hij weer te dischargen ;)

Zelf heb ik helaas geen mogelijkheid om een prive laadpaal te installeren. Dit betekent dat ik gebruik moet maken van de publieke paal bij mij in de straat. Het zou erg onpraktisch worden als ik elke avond/nacht nadat de S klaar is met laden deze weer weg zou moeten zetten om de paal vrij te houden. Ik houd nu dus ook vaak onnodig een laadpunt bezet, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
 
Zelf heb ik helaas geen mogelijkheid om een prive laadpaal te installeren. Dit betekent dat ik gebruik moet maken van de publieke paal bij mij in de straat. Het zou erg onpraktisch worden als ik elke avond/nacht nadat de S klaar is met laden deze weer weg zou moeten zetten om de paal vrij te houden. Ik houd nu dus ook vaak onnodig een laadpunt bezet, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Dit lijkt me vooral iets voor overdag. 'S avonds voor bewoners, en overdag voor gasten. Maar waarschijnlijk totaal onuitvoerbaar dit. Het zal wel in de tarieven sfeer worden opgelost.
 
Zelf heb ik helaas geen mogelijkheid om een prive laadpaal te installeren. Dit betekent dat ik gebruik moet maken van de publieke paal bij mij in de straat. Het zou erg onpraktisch worden als ik elke avond/nacht nadat de S klaar is met laden deze weer weg zou moeten zetten om de paal vrij te houden. Ik houd nu dus ook vaak onnodig een laadpunt bezet, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Jij hebt waarschijnlijk deze (publieke) paal aangevraagd. Dus zonder jou stond die er niet.
Als je de hele avond (en stukje) nacht staat te laden en 's-ochtends weer vertrekt, zou ik me echt niet bezwaard voelen.
Anders een briefje met nr. achter de voorruit, ben je van je schuldgevoel af (wel onrustig slapen... er kan iemand bellen).
Kijk ook eens 's-avonds op oplaadpalen.nl hoeveel palen in de omgeving vrij zijn; zullen er vast heel wat zijn.....kun je lekker onbezwaard je S 's-nachts laten staan
 
Ik zou het super vinden als iedereen een standaard briefkaartje in de auto zou hebben, en plaatst bij publiek laden. Iets van "Deze auto volgeladen en stroom nodig? Bel even voor overleg naar 06-123". Je kan altijd nee zeggen als je in de bioscoop zit, of iemand in elk geval informeren wanneer je weer wegrijdt, zodat hij/zij daarna kan laden.

Overigens Seth, je hebt wel net wat pech gehad. Mijn ervaringen met de Ampera zijn niet zo heel slecht, in Nederland is het toch best goed geregeld met de laadpalen, en zeker in de grote steden. Ik heb meestal wel een plaats waar ik kan laden, en de pas van New Motion heeft het nog nooit niet gedaan.
 
Ik zou het super vinden als iedereen een standaard briefkaartje in de auto zou hebben, en plaatst bij publiek laden. Iets van "Deze auto volgeladen en stroom nodig? Bel even voor overleg naar 06-123". Je kan altijd nee zeggen als je in de bioscoop zit, of iemand in elk geval informeren wanneer je weer wegrijdt, zodat hij/zij daarna kan laden.

Overigens Seth, je hebt wel net wat pech gehad. Mijn ervaringen met de Ampera zijn niet zo heel slecht, in Nederland is het toch best goed geregeld met de laadpalen, en zeker in de grote steden. Ik heb meestal wel een plaats waar ik kan laden, en de pas van New Motion heeft het nog nooit niet gedaan.

2 keer +1, voor het idee van het briefje, en voor dat ik met de Love To Load pas nog nooit een probleem bij een publieke laadpaal heb gehad. Ook is mjn ervaring dat het best goed gesteld is met de toestand van de laadpalen in Nederland. Ik heb in twee maanden zo'n 10 verschillende palen zonder problemen gebruikt, en slechts één keer misgegrepen, maar dat was een paal in een woonwijk die er helemaal niet meer was.
 
Maandag 25 november mijn Model S opgehaald en thuis direct de meegeleverde 'Lovetoload' pas geactiveerd. In de direct daarna van hen ontvangen email gelezen dat een medewerker binnen 2 werkdagen mijn pas zal activeren. Daarover zal ik een email ontvangen. Dat zou dus woensdag 27 november zijn. Binnen nog weer 2 werkdagen, gisteren dus, zou de pas gebruikt kunnen worden. We zijn nu zaterdagavond 30 november en nog steeds zwijgt Lovetoload of NewMotion in alle toonaarden.
Nou hoor je een gegeven paard niet in de bek te kijken, maar zo gaat het dus niet werken.
Hebben jullie betere ervaringen?
 
Maandag 25 november mijn Model S opgehaald en thuis direct de meegeleverde 'Lovetoload' pas geactiveerd. In de direct daarna van hen ontvangen email gelezen dat een medewerker binnen 2 werkdagen mijn pas zal activeren. Daarover zal ik een email ontvangen. Dat zou dus woensdag 27 november zijn. Binnen nog weer 2 werkdagen, gisteren dus, zou de pas gebruikt kunnen worden. We zijn nu zaterdagavond 30 november en nog steeds zwijgt Lovetoload of NewMotion in alle toonaarden.
Nou hoor je een gegeven paard niet in de bek te kijken, maar zo gaat het dus niet werken.
Hebben jullie betere ervaringen?
Ik heb behalve een laadpas van TNM ook een laadpaal van ze. Ik heb niet veel goede woorden over voor TNM, organisatorisch is het daar een zooitje. Maar één ding dat me wel in positieve zin verraste was hun telefonische helpdesk. Die hebben me ver buiten kantooruren snel geholpen met activeren van laadpassen en de laadpaal. Ik zou er een belletje aan wagen.
 
Maandag 25 november mijn Model S opgehaald en thuis direct de meegeleverde 'Lovetoload' pas geactiveerd. In de direct daarna van hen ontvangen email gelezen dat een medewerker binnen 2 werkdagen mijn pas zal activeren. Daarover zal ik een email ontvangen. Dat zou dus woensdag 27 november zijn. Binnen nog weer 2 werkdagen, gisteren dus, zou de pas gebruikt kunnen worden. We zijn nu zaterdagavond 30 november en nog steeds zwijgt Lovetoload of NewMotion in alle toonaarden.
Nou hoor je een gegeven paard niet in de bek te kijken, maar zo gaat het dus niet werken.
Hebben jullie betere ervaringen?

Ik had dezelfde ervaring. Een beller is sneller. Daarna was mijn kaart nog niet goed gekoppeld in hun backoffice systeem, dat is per mail naar hun info adres snel verholpen.
 
Ik heb behalve een laadpas van TNM ook een laadpaal van ze. Ik heb niet veel goede woorden over voor TNM, organisatorisch is het daar een zooitje. Maar één ding dat me wel in positieve zin verraste was hun telefonische helpdesk. Die hebben me ver buiten kantooruren snel geholpen met activeren van laadpassen en de laadpaal. Ik zou er een belletje aan wagen.

Dat heb ik zojuist, zondagmorgen, gedaan. Inderdaad blijkt mijn pas die op woensdag zou worden geactiveerd nog niet geactiveerd te zijn. Karina van de TNM doet dit direct en zal me een email ter bevestiging sturen.
Karina meldt me dat haar collega die de passen activeert erg druk is. Ik denk eerder dat de organisatie daar niet OK is.
Wordt hopelijk vervolgd. Kan altijd nog een Essent pas bestellen.
 
Ik zou het super vinden als iedereen een standaard briefkaartje in de auto zou hebben, en plaatst bij publiek laden. Iets van "Deze auto volgeladen en stroom nodig? Bel even voor overleg naar 06-123". Je kan altijd nee zeggen als je in de bioscoop zit, of iemand in elk geval informeren wanneer je weer wegrijdt, zodat hij/zij daarna kan laden.

Overigens Seth, je hebt wel net wat pech gehad. Mijn ervaringen met de Ampera zijn niet zo heel slecht, in Nederland is het toch best goed geregeld met de laadpalen, en zeker in de grote steden. Ik heb meestal wel een plaats waar ik kan laden, en de pas van New Motion heeft het nog nooit niet gedaan.
Het is me uiteindelijk ook gelukt gisteren, meteen twee keer, waarvan 1 X op parkeerterrein van de Jaarbeurs (P1). Ik heb nu een Essent pas, een New motion pas (moet nog geactiveerd worden) en een Blue Corner pas. Op zo'n groot parkeerterrein is het overigens wel even zoeken naar de laadpaal :)