Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Deze vraag komt wel vaker terug, daarom even wat getalletjes.
Hieronder een tabelletje met verliezen bij 20 meter kabel en 16A stroom:

draad oppervlakteweerstand
(ohm)
verlies (volt)verlies (Watt)verlies
(euro per kWh)
1.5mm20.581280.029
2.5mm20.34.8750.017
4mm20.23.2500.011
6mm20.1252320.007
Dit is voor 2 aders (heen en weer), dus bij 3fasen moet je de getalletjes x3 doen. Bij 32A ipv 16A alles x2 doen. Dit is bij ideale foutloze kabels met verwaarloosbare contactweerstanden dus in werkelijkheid zullen de getallen nog wel iets hoger zijn.

De wattages en het verlies moeten bij een stroomsterkte van 32A niet x2 maar x4 gedaan worden: immers zowel de stroom als het spanningsverlies verdubbelen en dus verviervoudigen de verloren vermogens. Of nog P = R*I[SUP]2[/SUP]
 
Van alle +/- 70 parkeerplekken in de pc hooftstraat zetten ze de container op de laadplek...

9avudaby.jpg
Daar zitten 4 Tesla's in
 
Ik heb thuis een ICU Tulip (11kW). Nogal lomp design maar heel simpel en probleemloos in het gebruik. Maar op de zaak hebben we een 22kW ICU EVE, en wat een dramading is dat, zeg. Als je niet _precies_ de juiste volgorde aanhoudt bij aansluiten en afkoppelen raakt 'ie helemaal van slag en moet je drie keer om de auto lopen, 6 weesgegroetjes doen en soms een klein regendansje doen om hem weer aan de praat te krijgen :p

Vandaag mijn MSje gehaald. Thuis een 22kw ICU Compact. (afgeknepen op 3x25A) en dan knijp je h'm toch even met bovenstaande opmerking. Maar prima ding. Stekker erin, kaartje ervoor en laden met die geit.
Nog even gestopt en weer opnieuw aangesloten...maar niets aan de hand. Gewoon doen op max. snelheid. (Phff)
IMG_0024.jpg
 
Let op: wel tijdig opzeggen. In de aankondiging van deze tariefswijziging staat 'voor 1 juni 2014'.

Eneco verhoogt nu ook het tarief:
In navolging op deze marktontwikkeling past Eneco haar prijzen aan per 1 juli aanstaande naar
€ 0,36 (incl. BTW) per geladen kWh met een starttarief van € 0,61 (incl. BTW).

Bovendien 3 euro per maand.

Meteen opgezegd...
 
Heeft er al iemand de E-Connect Everywhere Kit aangekocht bij http://www.e-driver.net/tesla-model-s/lade-zubehör/ ?
Lijkt me ideaal voor wie regelmatig op reis is. Zelf ben ik meestal in BE/NL/UK/FR - aan de laadexperts - mis ik dan nog iets of dekt dit alle laadmogelijkheden af ?

Enige reactie van één van de "kenners/geleerden" :wink: op dit forum?

Ik heb zelf ook naar deze kit gekeken. Leek me wel wat.

Dus ... iemand een intelligent oordeel?
 
De wattages en het verlies moeten bij een stroomsterkte van 32A niet x2 maar x4 gedaan worden: immers zowel de stroom als het spanningsverlies verdubbelen en dus verviervoudigen de verloren vermogens. Of nog P = R*I[SUP]2[/SUP]

Goed opgelet! Moet x4 zijn idd.

waarom maal 3 ?
maal 1.5 volstaat.

monofazig loopt door 2 aders (bvb) 16A.
driefazig loopt door 3 aders 16A.

3fase loopt door 4 aders (stergeschakeld - 4e draad is neutraal = retour). Elke fase ziet dezelfde weerstand (fasedraad heen + neutraal terug) dus 3x verlies.
Edit: wacht da's te kort door de bocht, door de neutraal zal normaliter geen stroom lopen, de retour zal zich over 2 fase draden verdelen. Ik kom dan op een factor 2,25 ipv een factor 3 verschil.
 
Last edited:
Goed opgelet! Moet x4 zijn idd.



3fase loopt door 4 aders (stergeschakeld - 4e draad is neutraal = retour). Elke fase ziet dezelfde weerstand (fasedraad heen + neutraal terug) dus 3x verlies.
Edit: wacht da's te kort door de bocht, door de neutraal zal normaliter geen stroom lopen, de retour zal zich over 2 fase draden verdelen. Ik kom dan op een factor 2,25 ipv een factor 3 verschil.

sorry, nog altijd fout.
Er loopt door iedere ader gewoon simpelweg 16A. Per faze verschoven over 120graden - maar het blijft 16A.
en door de neuter inderdaad 0A.
 
Enige reactie van één van de "kenners/geleerden" :wink: op dit forum?

Ik heb zelf ook naar deze kit gekeken. Leek me wel wat.

Dus ... iemand een intelligent oordeel?

Yep ik heb die kit al 4 maanden en gebruik de verlengsnoeren 16 + 32 A regelmatig.
De verloopstekker (met zekering erin !) 32 naar 16A is ook veilig en handig, is echter wel een vrij groot blok maar past vaak direct in 32A stekker. Een verloop 32-16A zonder zekering is wel goedkoper en vindt je op veel web-shops. Verder zit in de kit veel verlopen en stekkers die ik nog nooit gebruikt heb. Maar dat is een veilig gevoel. Al met al kan je zeker in NL zonder deze uitgebreide kit.

Als ik het over zou doen zou ik kopen :
Een verloop 32/16A zonder zekering, een verlengsnoer 5-8m 16A, verlengsnoer blauwe stekker en de blauwe stekker voor de Tesla UMC.
Dat samen met de Tesla rode 16A UMC stekker en de Tesla UMC schuko stekker is echt genoeg.
En uiteraard een type 2 man/vrouw 2mtr + 5 mtr. of zo via laadkabelwinkel.nl
 
Yep ik heb die kit al 4 maanden en gebruik de verlengsnoeren 16 + 32 A regelmatig.
De verloopstekker (met zekering erin !) 32 naar 16A is ook veilig en handig, is echter wel een vrij groot blok maar past vaak direct in 32A stekker. Een verloop 32-16A zonder zekering is wel goedkoper en vindt je op veel web-shops. Verder zit in de kit veel verlopen en stekkers die ik nog nooit gebruikt heb. Maar dat is een veilig gevoel. Al met al kan je zeker in NL zonder deze uitgebreide kit.

Als ik het over zou doen zou ik kopen :
Een verloop 32/16A zonder zekering, een verlengsnoer 5-8m 16A, verlengsnoer blauwe stekker en de blauwe stekker voor de Tesla UMC.
Dat samen met de Tesla rode 16A UMC stekker en de Tesla UMC schuko stekker is echt genoeg.
En uiteraard een type 2 man/vrouw 2mtr + 5 mtr. of zo via laadkabelwinkel.nl

Bedankt André !
 
Vraagje :

een verlengkabel voor 16A zoals deze :

http://www.verlengkabels.com/verlengkabel-15-meter-5g2_5/

Gaat dit werken voor de MS ? (de 15m)

Link is gewoon eenvoudig google (kan dus elders goedkoper of beter zijn).

Waar het mij om gaat is dat het kan zijn dat ik in Italie wel een rode stekker beschikbaar heb, echter er niet met de wagen naast kan perkeren.
Werkt prima!

2.5mm2 is voldoende voor die afstand.
 
Gisteren heb ik geprobeerd te laden in de parkeergarage van het WTC Amsterdam, daar staan twee EV boxen. Laden lukte echter niet, ik kreeg op beide palen een foutmelding in de auto en een rood knipperende box.

Hebben meer mensen deze ervaring aldaar? In het verleden heb ik er meerdere keren gestaan met de ampera, dat ging wel goed.
 
sorry, nog altijd fout.
Er loopt door iedere ader gewoon simpelweg 16A. Per faze verschoven over 120graden - maar het blijft 16A.
en door de neuter inderdaad 0A.

Ach ja je hebt helemaal gelijk, ik ga me in een hoekje zitten schamen :redface:

Hoe heb ik mijn tentamen krachtstroom toentertijd toch gehaald vraag ik me nu af? (is al wel 20 jaar geleden) :crying:

Ik heb mijn originele post gecorrigeerd mocht iemand anders het in de zoekresultaten tegenkomen.