Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ze zijn er! website en kortingscode staan in mijn onderschrift ;)

Ik heb hem 2 weken geleden laten maken.. Wat wel aangegeven is, is dat de 32a aansluiting op 16a afgezekerd zou moeten zijn.... dat is vaak een probleem, want dat weet je niet altijd, en is vaak niet het geval bij openbare locaties... Schijnt dat je dan een verplichting hebt om het koppelstuk te zekeren.... Wat kan er dan gebeuren als hij op 32a afgezekerd is? Kan je UMC dan doorbranden?
 
Ik heb hem 2 weken geleden laten maken.. Wat wel aangegeven is, is dat de 32a aansluiting op 16a afgezekerd zou moeten zijn.... dat is vaak een probleem, want dat weet je niet altijd, en is vaak niet het geval bij openbare locaties... Schijnt dat je dan een verplichting hebt om het koppelstuk te zekeren.... Wat kan er dan gebeuren als hij op 32a afgezekerd is? Kan je UMC dan doorbranden?

Ik zie het probleem eigenlijk niet. De UMC neemt in elk geval maar 16A af. Het probleem zou kunnen zijn dat je er een apparaat dat meer vermogen vraagt op zou zetten. Maar dan ga je normaal gezien rechtstreeks op de 32A aansluiting werken (want dat apparaat zou dan ook een 32A stekker moeten hebben)
 
Ze zijn er! website en kortingscode staan in mijn onderschrift ;)
TMC20 en TMC30 werken niet.... ;)

Ik heb hem 2 weken geleden laten maken.. Wat wel aangegeven is, is dat de 32a aansluiting op 16a afgezekerd zou moeten zijn.... dat is vaak een probleem, want dat weet je niet altijd, en is vaak niet het geval bij openbare locaties... Schijnt dat je dan een verplichting hebt om het koppelstuk te zekeren.... Wat kan er dan gebeuren als hij op 32a afgezekerd is? Kan je UMC dan doorbranden?
Nee, je UMC zal niet door branden.

Doorgaans is een 32A socket ook op 32A afgezekerd. Electrotechnisch gezien kan je echter 32A door een 16A socket halen met zo'n verloopstuk. De Model S zal dat echter niet doen, dus het is wat dat betreft veilig. Tegen de regels in is het wel.
 
Ik heb hem 2 weken geleden laten maken.. Wat wel aangegeven is, is dat de 32a aansluiting op 16a afgezekerd zou moeten zijn.... dat is vaak een probleem, want dat weet je niet altijd, en is vaak niet het geval bij openbare locaties... Schijnt dat je dan een verplichting hebt om het koppelstuk te zekeren.... Wat kan er dan gebeuren als hij op 32a afgezekerd is? Kan je UMC dan doorbranden?

Dit moet ik er bij zetten als disclaimer omdat het anders niet volgens de regels is zoals Wido al aangeeft. In de praktijk is dit extra afzekeren niet nodig. De UMC zal hierdoor ook niet kunnen doorbranden oid. Wat in het theoretische geval zou kunnen gebeuren is dat wanneer eerst de UMC een fout heeft en opeens veel meer stroom dan de maximale 16A per fase (maar minder dan 32A) zou gaan gebruiken dat dan het verloopkabeltje (wat dus 2.5mm2 aders heeft) zou kunnen doorsmelten. Allemaal heel theoretisch maar voor gebruik met de Tesla UMC is het geen issue want die kan maximaal 16A per fase trekken bij gebruik van de rode adapter.
Ga je een lasapparaat of iets anders aansluiten die langere tijd 32A per fase gaat trekken via dit verloopje dan zou je een gesmolten verloopkabel kunnen krijgen, maar ik ga er van uit dat dit verloopje niet hiervoor gebruikt gaat worden. Heb de tekst inmiddels een beetje aangepast om dit nog duidelijker te vermelden.

Edit: leuk plaatje om het verschil tussen CEE32 en CEE16 te verduidelijken:
32A-16A-adapter_5.JPG
 
Last edited:
Ik reed net langs de snellader bij Van der Valk in Middelburg en die is ook vervangen door The New Motion! Hoewel ze het zelf nog niet hebben aangekondigd staat hij er al wel. Staat nog wel uit, dus ik denk dat het een kwestie is van aan zetten en er kan met CCS, CHAdeMO en 43kW AC worden geladen.
 
Dit moet ik er bij zetten als disclaimer omdat het anders niet volgens de regels is zoals Wido al aangeeft. In de praktijk is dit extra afzekeren niet nodig. De UMC zal hierdoor ook niet kunnen doorbranden oid. Wat in het theoretische geval zou kunnen gebeuren is dat wanneer eerst de UMC een fout heeft en opeens veel meer stroom dan de maximale 16A per fase (maar minder dan 32A) zou gaan gebruiken dat dan het verloopkabeltje (wat dus 2.5mm2 aders heeft) zou kunnen doorsmelten. Allemaal heel theoretisch maar voor gebruik met de Tesla UMC is het geen issue want die kan maximaal 16A per fase trekken bij gebruik van de rode adapter.
Ga je een lasapparaat of iets anders aansluiten die langere tijd 32A per fase gaat trekken via dit verloopje dan zou je een gesmolten verloopkabel kunnen krijgen, maar ik ga er van uit dat dit verloopje niet hiervoor gebruikt gaat worden. Heb de tekst inmiddels een beetje aangepast om dit nog duidelijker te vermelden.

Edit: leuk plaatje om het verschil tussen CEE32 en CEE16 te verduidelijken:
View attachment 54405

Loek, nog bedankt voor de snelle levering. Wederom top service.
 
Ik moet volgende week in de binnenstad van Amsterdam zijn en ik geef eigenlijk de voorkeur aan een P+R of een parkeergarage rondom de stad om vervolgens in een kort tijdsbestek naar het CS te reizen (<10minuten).

Heeft iemand een idee waar ik het beste kan parkeren? Ik heb een keer op Zuidpark gestaan (40 laders) alleen kreeg toen maar 16A enkel fase.
Hetzelfde geldt dacht ik voor alle P+R terreinen waar alleen maar 16A beschikbaar is. Ik moet ook weer terug naar Groningen dus een plek met minimaal 3x16 zal toch wel heel fijn zijn!

Ik ben een beetje huiverig om met de Model S door de binnenstad te rijden. Om nog maar te zwijgen over de smalle plekken! :wink:
 
Ik moet volgende week in de binnenstad van Amsterdam zijn en ik geef eigenlijk de voorkeur aan een P+R of een parkeergarage rondom de stad om vervolgens in een kort tijdsbestek naar het CS te reizen (<10minuten).

Heeft iemand een idee waar ik het beste kan parkeren? Ik heb een keer op Zuidpark gestaan (40 laders) alleen kreeg toen maar 16A enkel fase.
Hetzelfde geldt dacht ik voor alle P+R terreinen waar alleen maar 16A beschikbaar is. Ik moet ook weer terug naar Groningen dus een plek met minimaal 3x16 zal toch wel heel fijn zijn!

Ik ben een beetje huiverig om met de Model S door de binnenstad te rijden. Om nog maar te zwijgen over de smalle plekken! :wink:

De laders op Zuidpark zijn wel degelijk 32A maar met de oude software moest je altijd even wachten en dan na 5 minuutjes het amperage opvoeren. Inmiddels is dat met 5.9 niet meer zo.

Een rustigere en bredere plek is er in Amsterdam niet zover ik weet!
 
De laders op Zuidpark zijn wel degelijk 32A maar met de oude software moest je altijd even wachten en dan na 5 minuutjes het amperage opvoeren. Inmiddels is dat met 5.9 niet meer zo.

Een rustigere en bredere plek is er in Amsterdam niet zover ik weet!
Ze zijn niet allemaal 32A. Je moet wat verder naar achteren door rijden. Sommige lijken inderdaad maar 1-fase te zijn.
 
Ze zijn niet allemaal 32A. Je moet wat verder naar achteren door rijden. Sommige lijken inderdaad maar 1-fase te zijn.

Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en helaas zonder succes. De auto helemaal door naar achteren gereden waar ook de uitrit zit en hier op 3 verschillende palen geprobeerd: alle palen gaven een knipperend rood licht aan. Vervolgens in de hoek gestaan tegenover de Taxi overkappen met Chademo en hier werkte het wel op 15A 1 fase.

Ik was toch wel benieuwd of er 32A palen waren en heb het even nagevraagd, maar volgens een taxi chauffeur is alles "enkel fase" en zijn alleen de ChaDeMo "snelladers". Hij vertelde ook dat ze vanaf September met Tesla gaan rijden in plaats van de Leaf en dat dan hun hele laadhub geupgraded zal worden naar "snelladers".
 
Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en helaas zonder succes. De auto helemaal door naar achteren gereden waar ook de uitrit zit en hier op 3 verschillende palen geprobeerd: alle palen gaven een knipperend rood licht aan. Vervolgens in de hoek gestaan tegenover de Taxi overkappen met Chademo en hier werkte het wel op 15A 1 fase.

Ik was toch wel benieuwd of er 32A palen waren en heb het even nagevraagd, maar volgens een taxi chauffeur is alles "enkel fase" en zijn alleen de ChaDeMo "snelladers". Hij vertelde ook dat ze vanaf September met Tesla gaan rijden in plaats van de Leaf en dat dan hun hele laadhub geupgraded zal worden naar "snelladers".
Dat is heel raar! Ik heb daar namelijk echt 3-fase 32A geladen op een van de achterste plaatsen. Tot 3x toe.
 
Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en helaas zonder succes. De auto helemaal door naar achteren gereden waar ook de uitrit zit en hier op 3 verschillende palen geprobeerd: alle palen gaven een knipperend rood licht aan. Vervolgens in de hoek gestaan tegenover de Taxi overkappen met Chademo en hier werkte het wel op 15A 1 fase.

Ik was toch wel benieuwd of er 32A palen waren en heb het even nagevraagd, maar volgens een taxi chauffeur is alles "enkel fase" en zijn alleen de ChaDeMo "snelladers". Hij vertelde ook dat ze vanaf September met Tesla gaan rijden in plaats van de Leaf en dat dan hun hele laadhub geupgraded zal worden naar "snelladers".

Gek een zeker Taxi bedrijf met elektrische Leafs is klant van mij en daardoor kom ik daar om de 2 weken. Ik zal van de week eens aan de heren vragen hoe het echt zit.

- - - Updated - - -

Gisteren mijn laatste keer noord Nederland gedaan met langzaam laden gehannes (volgende keer hopelijk Zwolle). We sliepen in Pieterburen en hebben tijdens een diner in Bedum kunnen laden bij de sporthal, ik kende de e-laadpaal met maar 1 uitgang nog niet.

De volgende dag naar Lauwersoog gereden met het idee om daar even de boot naar Schiermonnikoog te pakken terwijl de auto kon laden. De paal stond op alle kaarten op groen maar bij aankomst stonden er 2 auto's vast aan de paal (vergrendeling was nog actief) en de lampen stonden op rood. Even contact opgenomen met e-laad en die gaven aan dat na lange tijd laden de sessie wordt onderbroken en de eigenaar met de kaart de sessie kan beëindigen met de kaart. Ik heb dit nog niet eerder gehoord, volgens de mevrouw komt dit vaker voor als auto's er al lang staan.

Voor ons prima te doen met de Tesla maar als je daar aankomt met je i3 is het stevig balen.

IMG_2573.JPG