Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De volgende dag naar Lauwersoog gereden met het idee om daar even de boot naar Schiermonnikoog te pakken terwijl de auto kon laden. De paal stond op alle kaarten op groen maar bij aankomst stonden er 2 auto's vast aan de paal (vergrendeling was nog actief) en de lampen stonden op rood. Even contact opgenomen met e-laad en die gaven aan dat na lange tijd laden de sessie wordt onderbroken en de eigenaar met de kaart de sessie kan beëindigen met de kaart. Ik heb dit nog niet eerder gehoord, volgens de mevrouw komt dit vaker voor als auto's er al lang staan.

Voor ons prima te doen met de Tesla maar als je daar aankomt met je i3 is het stevig balen.
Zou eigenlijk best handig zijn als de laadpaal de kabel vrijgeeft zodra het laden stopt. Kan een ander gebruik maken van de paal. Als de kabel wel aan de auto vergrendeld kan hij niet gestolen worden.
 
Loskoppelen lijkt mij niet verstandig, in Amsterdam zijn ze bijvoorbeeld redelijk snel met slepen als je niet staat te laden op een laadplek.

De laadplek voor de Tesla Flagshipstore in de P.C. is na 2 maanden nog steeds bezet door bouwvakkers.

4eha9aby.jpg
 
Amsterdam heeft het elektrisch rijden blijkbaar toch niet zo hoog op de agenda staan...

- - - Updated - - -

Helaas 0 tips ontvangen mbt laden bij Bataviastad... Na een ochtendje puzzelen blijkt dat ook logisch. Batavia stad heeft geen laadpalen:scared::scared::scared:. Heb met ze gebeld. De buurman, Bataviawerf heeft wel een laadpunt met 2 aansluitingen. Ook gebeld, deze blijken volgens een medewerker altijd bezet gehouden te worden door dezelfde auto's, hij vermoed medewerkers van Bataviastad:cursing:. De receptioniste van Bataviastad meldde wel dat men ermee bezig was... Dichtstbijzijnde laadpunt bij Walibi lijkt ook op 4,6km te liggen:eek:. Dan hebben ze het bij de Efteling beter begrepen.

Met wat beheersing van mijn rechtervoet zou ik het net moeten kunnen halen op een rangecharge. Anders zou mijn keuze geweest zijn te parkeren in Lelystadcentrum vlak bij het station. Daar zijn meerdere parkeergarages met meerdere oplaadpunten, en vervolgens de bus:scared: nemen(is toch zeker 15 jaar geleden dat ik dat heb moeten doen) naar Bataviastad.

- - - Updated - - -

Wat ik me al een poosje afvraag wat het nut is van het plaatsen van palen waar mensen niet lang vertoeven, supermarkten, doe het zelf zaken etc. Leuk voor de bühne maar wat heb je er nou echt aan. Veel logischer is het om ze daar te plaatsen waar men meestal langer verblijft. Ook blijft men in NL stug 11kw palen plaatsen waar in de ons omringende landen vaker standaard voor 22kw gekozen wordt. Typisch voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong.
 
Wat ik me al een poosje afvraag wat het nut is van het plaatsen van palen waar mensen niet lang vertoeven, supermarkten, doe het zelf zaken etc. Leuk voor de bühne maar wat heb je er nou echt aan. Veel logischer is het om ze daar te plaatsen waar men meestal langer verblijft. Ook blijft men in NL stug 11kw palen plaatsen waar in de ons omringende landen vaker standaard voor 22kw gekozen wordt. Typisch voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong.
Vastrecht in Nederland is bizar duur en daar moet eerst wat aan worden gedaan.

Een 2x 22kW paal heeft een 63A aansluiting op het net nodig, dat kost al snel 1500 euro per jaar per paal. Dat is het probleem.
 
Helaas 0 tips ontvangen mbt laden bij Bataviastad... Na een ochtendje puzzelen blijkt dat ook logisch. Batavia stad heeft geen laadpalen:scared::scared::scared:. Heb met ze gebeld. De buurman, Bataviawerf heeft wel een laadpunt met 2 aansluitingen. Ook gebeld, deze blijken volgens een medewerker altijd bezet gehouden te worden door dezelfde auto's, hij vermoed medewerkers van Bataviastad:cursing:. De receptioniste van Bataviastad meldde wel dat men ermee bezig was... Dichtstbijzijnde laadpunt bij Walibi lijkt ook op 4,6km te liggen:eek:. Dan hebben ze het bij de Efteling beter begrepen.

Wat ik me al een poosje afvraag wat het nut is van het plaatsen van palen waar mensen niet lang vertoeven, supermarkten, doe het zelf zaken etc. Leuk voor de bühne maar wat heb je er nou echt aan. Veel logischer is het om ze daar te plaatsen waar men meestal langer verblijft. Ook blijft men in NL stug 11kw palen plaatsen waar in de ons omringende landen vaker standaard voor 22kw gekozen wordt. Typisch voorbeeld van de wet van de remmende voorsprong.
Toevallig gaan wij vandaag naar het pretpark Walibi in Biddinghuizen, die locatie bedoel je hier boven toch niet? Pretpark Walibi zou ook geen laadpunten hebben en is bovendien ruim 30km gelegen van Bataviastad...
Dus Amsterdam sleept geen afvalcontainers van EV-laadplekken? Dan kun je dus een ICE wrappen als afvalcontainer en zonder sleeprisico bij een laadplaats parkeren... :confused:
 
Last edited:
Toevallig gaan wij vandaag naar het pretpark Walibi in Biddinghuizen, die locatie bedoel je hier boven toch niet? Pretpark Walibi zou ook geen laadpunten hebben en is bovendien ruim 30km gelegen van Bataviastad...
Euh, jawel maar ik heb het gehaald. Heb nog 30km over, kan ik morgen op de zaak weer laden. Wel natuurlijk ff bij de receptie langsgelopen en gevraagd waar hun laadpunten nou stonden. Niks gevonden op het hele parkeerterrein:frown:. Vervolgens heel verbaasd gereageerd toen de receptioniste me meldde dat ze er geen hebben:eek:. Ze zijn er wel mee bezig..... Jaja...
 
:redface: We gaan voor mij. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan shoppen. Zo'n 1x per jaar zet ik een knop om en koop alles wat ik mis of nog nodig denk te hebben op het gebied van kleding. Wordt er erg chagrijnig van maar een ritje in de Tesla maakt veel goed:biggrin:.

Aan de overkant van de rondweg zit een schadehersteller die heeft een laadpunt maar slecht 1x 16a dus 9 km per uur, je kan het lopen. Bij bataviastad/werf staat inderdaad een Volvo en een outlander te laden. Dus daar hoef je niet heen.
 
Laden in België betalend?

Ik heb sinds januari van dit jaar regelmatig geladen aan de Belgische publieke laadpalen van Bluecorner, veelal neergeplant in het kader van "elektrischevoertuigeninactie".
De activatie gebeurde in al die gevallen met behulp van de lovetoload -pas, ondertussen hernoemd tot TNM-pas.
Ik kreeg nog nooit een rekening en mijn "mythenewmotion" geeft geen enkele laadsessie.
Is dat bij de andere (Belgische) gebruikers ook zo? En voor de Nederlandse gebruikers?
 
Ik heb sinds januari van dit jaar regelmatig geladen aan de Belgische publieke laadpalen van Bluecorner, veelal neergeplant in het kader van "elektrischevoertuigeninactie".
De activatie gebeurde in al die gevallen met behulp van de lovetoload -pas, ondertussen hernoemd tot TNM-pas.
Ik kreeg nog nooit een rekening en mijn "mythenewmotion" geeft geen enkele laadsessie.
Is dat bij de andere (Belgische) gebruikers ook zo? En voor de Nederlandse gebruikers?
Heb ook al regelmatig geladen bij de palen van Bluecorner. Deze starten met laden zonder de pas te gebruiken. Verwacht dus niet hier ooit een rekening van te ontvangen..:biggrin: