Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
"In de autowereld wordt verwacht dat inductieladen de toekomst heeft. Het ontbreken van een standaard staat een doorbraak in de weg. Verscheidene autofabrikanten, waaronder Mercedes, Tesla en Volvo, testen binnen hun fabrieksmuren al wel met de techniek."
Tesla is er ook al mee bezig?
Ik dacht dat ze bezig waren met dat snake loading, een slang die zelf je chargepoint vindt.
Het ene sluit het andere natuurlijk niet uit.
 
"In de autowereld wordt verwacht dat inductieladen de toekomst heeft. Het ontbreken van een standaard staat een doorbraak in de weg. Verscheidene autofabrikanten, waaronder Mercedes, Tesla en Volvo, testen binnen hun fabrieksmuren al wel met de techniek."
Tesla is er ook al mee bezig?

Ja, dat las ik en daarom plaatste ik het bericht hier. Lijkt me wel ja, in Zweden meen ik hebben ze toch een stuk weg voorzien hiermee, om tijdens het rijden gewoon op te laden? Hiermee denk ik heb je gelijk het gedoe van die negatievelingen de kop in gedrukt... Over 20 jaar zijn alle wegen gewoon inductie....
 
Klopt, de transporten over grote afstanden gebeuren niet voor niets op (zeer) hoge spanningen. Die kunnen de batterijtjes niet aan en moeten bovendien worden omgevormd wat over grote afstanden verlies geeft. Voordeel, we hoeven dan niet meer te strooien in de winter...
Laden tijdens rijden dmv inductie is trouwens (natuurkundig) onmogelijk, te grote lucht spleet (ook al is die maar mm's)
Kijk naar je inductie kookplaat, leg een theedoek tussen je pan en de plaat, je eten wordt niet gaar...

Dat robot gedoe is naar mijn idee te storingen gevoelig maar zou ook kunnen mits aan de onderzijde van de auto. Nadeel je moet zeer nauwkeurig parkeren (binnen marges) en we weten wie daar moeite mee hebben :rolleyes:
 
Klopt, de transporten over grote afstanden gebeuren niet voor niets op (zeer) hoge spanningen. Die kunnen de batterijtjes niet aan en moeten bovendien worden omgevormd wat over grote afstanden verlies geeft. Voordeel, we hoeven dan niet meer te strooien in de winter...
Laden tijdens rijden dmv inductie is trouwens (natuurkundig) onmogelijk, te grote lucht spleet (ook al is die maar mm's)
Kijk naar je inductie kookplaat, leg een theedoek tussen je pan en de plaat, je eten wordt niet gaar...

Dat robot gedoe is naar mijn idee te storingen gevoelig maar zou ook kunnen mits aan de onderzijde van de auto. Nadeel je moet zeer nauwkeurig parkeren (binnen marges) en we weten wie daar moeite mee hebben :rolleyes:

Niet helemaal correct. Tijdens het rijden zijn er inderdaad op dit moment technische beperkingen, echter de ontwikkelingen in technologie in de algemeenheid gaat steeds sneller. 5 jaar geleden had nog niemand een Smart Phone. Nu is dit wel iets anders, maar gaat erom dat zaken gewoon snel kunnen gaan. Parkeren is wel wat anders. Op 4cm kan je prima inductie deze hoge stromen doorgeven. Veiligheid etc komt echter wel om de hoek kijken. Auto's zullen onderplaten moeten hebben die zakken als ze boven zo een oplaadplaats staan. Overigens ben ik van mening dat een kabeltje inprikken prima is, en went op den duur.

Er zijn al inductie systemen welk op 10 cm 400volt oid kan laden.
 
Wat een berg koper ga je nodig hebben om dit aan te leggen trouwens. En wat voegt het toe?

Als we nu een klein stapje verder gaan: zorg voor een sleepcontact over de grond over de koperen leidingen en we zijn er! Oh nee,dat heeft de metro al. Dan gaat het op een trolleybus lijken.

Even serieus: ik zie hier niets in. Ok, inductie laadplekken wellicht in de toekomst wel, maar niet al rijdende voort.
 
Als we nu een klein stapje verder gaan: zorg voor een sleepcontact over de grond over de koperen leidingen en we zijn er! Oh nee,dat heeft de metro al. Dan gaat het op een trolleybus lijken.

Even serieus: ik zie hier niets in. Ok, inductie laadplekken wellicht in de toekomst wel, maar niet al rijdende voort.

Nee hoor, want wachten terwijl Taxi's aan het laden zijn is ook prima toch....voor sommige thans....

Maar idd... serieus nu ff... wat zou het toch fantastisch zijn, dat je al rijdend (gedeeltelijk) oplaad. Als je dan ook nog eens een extreem hoge opbrengst zonnepaneel als dak hebt, dan is laden alleen nog maar voor de lange routes en in gebieden waar zo een weg niet ligt. Grotendeels probleem opgelost van die zuurpruimen die EV rijden bashen. Wanneer ("Als" is niet de vraag meer) en dan ook al hogere capaciteit accu's zijn, dan kan je met een accu van 300kg gewoon lekker ver komen. Maar met name vrachtwagens zie ik hierin een belangrijke rol spelen. Met je vervuilende dikke diesel vrachtwagen over de weg tuffen, of met een elektrische kosteloos (of sterk gereduceerd) mogen rondrijden, en laden terwijl je aan het rijden bent. 80km/u dus prima te doen lijkt me, en op een vrachtwagen passen aardig wat zonnepanelen.
 
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren, die zonnepanelen op je dak om je auto te laden. Nu zijn de zonnepanelen circa 250 Wp, met een paneelgrootte van circa 1,4 m². Stel dat er twee van die panelen op je autodak zitten (optimistisch), dan levert dat bij volle zon per uur 500 Wh. Daar kom je dan zo'n 2,5 km ver mee (bij 200 Wh/km). Nogal logisch dus dat ze bij Tesla geen zonnepanelen op het dak hebben gezet.

De zonneconstante bedraagt circa 1360 W/m². Meer energie per vierkante meter kun je niet ontvangen. Stel dat je al die stralingsenergie kan omzetten in stroom, en dat heel de bovenzijde van de auto bedekt is met panelen (10 m²?). Dan heb je bij volle zon per uur 13,6 kWh aan energie opgewekt. Dat begint pas ergens op te lijken. Alleen is een 100% omzetting bij lange na nog niet gehaald en heb je ook niet altijd volle zon op je panelen.

Beide zaken in acht genomen moet je dus heel veel panelen kwijt. Dat gaat inderdaad, zoals jij al aangeeft :), bij vrachtwagens misschien wel komen. Alleen die komen er niet met 200 Wh/km ;)
 
Zoals in het stukje ook staat aangegeven is het voor stadsbussen wel interessant om te laden terwijl passagiers in en uit stappen.
Ik zie hier ook wel mogelijkheden voor vrachtauto's/bestelauto's om te laden terwijl zij laden/lossen op daarvoor aangewezen plaatsen.
Het echt fysiek opladen van auto's tijdens het rijden zie ik ook niet direct gebeuren, maar dat er iets leuks voor EV vervoer gedaan kan worden met inductie zie ik wel.
 
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren, die zonnepanelen op je dak om je auto te laden. Nu zijn de zonnepanelen circa 250 Wp, met een paneelgrootte van circa 1,4 m². Stel dat er twee van die panelen op je autodak zitten (optimistisch), dan levert dat bij volle zon per uur 500 Wh. Daar kom je dan zo'n 2,5 km ver mee (bij 200 Wh/km). Nogal logisch dus dat ze bij Tesla geen zonnepanelen op het dak hebben gezet.

De zonneconstante bedraagt circa 1360 W/m². Meer energie per vierkante meter kun je niet ontvangen. Stel dat je al die stralingsenergie kan omzetten in stroom, en dat heel de bovenzijde van de auto bedekt is met panelen (10 m²?). Dan heb je bij volle zon per uur 13,6 kWh aan energie opgewekt. Dat begint pas ergens op te lijken. Alleen is een 100% omzetting bij lange na nog niet gehaald en heb je ook niet altijd volle zon op je panelen.

Beide zaken in acht genomen moet je dus heel veel panelen kwijt. Dat gaat inderdaad, zoals jij al aangeeft :), bij vrachtwagens misschien wel komen. Alleen die komen er niet met 200 Wh/km ;)

Ik geef ook aan hoge opbrengst panelen over een tijdje? De verwachting is toch wel dat er per 2 jaar een verdubbeling plaats zal vinden van opbrengst. Wel nog hoge kosten maar een accu is ook niet goedkoop. Dus als je dus over 5-6 jaar kijkt, zit je gewoon aan de 1500Wp per dak. Het is extra hé, en als je dan onderweg bent en je pikt wat zonne energie ,mee (vaak zal je lange afstanden in de zomer doen ivm vakantie) of als je dan stilstaat en de zon schijnt, prima toch. Daarbij nog straks inductie en je hoeft niet zoveel meer te pluggen onderweg. En als vrachtwagens heeft al snel een dakoppervlakte van 30m2. Met hoog rendementspanelen ga je dan echt wel een eind komen... let wel, over jaar of 5-6. Betere en lichtere accu's erbij....
 
Mocht je ooit in centrum Breskens willen laden, en deze peugeot staat er;
ImageUploadedByTapatalk1431546250.582927.jpg

Dan even aanbellen bij het achtergelegen huis, zodat de eigenaar hem kan verplaatsen ("geen probleem. Tja, die wordt bijna nooit gebruikt en de meesten weten dat ik hier woon en bellen aan").
Duh.
 
image.jpg

Vandaag bij NMM in Soesterberg om het gebouw te bekijken (ik heb het niet zo op wapentuig). Heel druk op de parking. Parkeerwacht ziet mijn MS en loodst mij door wat pionnetjes weg te halen naar 1 van de 2 gratis laadplekken! Voor de deur! Top service!
Niet doorvertellen aan het legertje PHEV's hoor!