Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Briefje op de ruit mss een optie?
Ik heb er laatst eentje aangesproken. Hij vertelde me dat hij de auto in de pauze wel eens had verzet (want vol). Maar vervolgens zag hij dat de anderen bleven staan, dus deed hij dat voortaan ook maar....
Ik heb voorgesteld om er een paar simpele laadpalen speciaal voor plug-ins bij te plaatsen (of gewoon 220v stopcontact). Die dingen laden met max 3,6 kW, zonde van de beschikbare (dure) 22 kW palen.
 
Last edited:
Gewoon nadat de SoC op 100% komt per uur gaan rekenen ipv per kWh, idee?

Soort parkeer/blokkeer kosten.

De portemonnee is de enige weg om gedrag aan te passen bij sommigen.

Ook een win voor de laadpaal exploitant: aan een bezette laadpaal die niet levert verdienen ze immers niks, die kost alleen geld. Eerlijk toch?
 
Last edited:
Ik heb er laatst eentje aangesproken. Hij vertelde me dat hij de auto in de pauze wel eens had verzet (want vol). Maar vervolgens zag hij dat de anderen bleven staan, dus deed hij dat voortaan ook maar....
Ik heb voorgesteld om er een paar simpele laadpalen speciaal voor plug-ins bij te plaatsen (of gewoon 220v stopcontact). Die dingen laden met max 3,6 kWh, zonde van de beschikbare (dure) 220 kWh palen.

wow :smile:

en de eenheden-politie komt er ook nog aan. :wink::biggrin:
 
Als we toch gaan muggenziften; het laden gaat met 3,6 kW en het zijn 22 kW palen...

Foei, hoe pak je iemand eigenlijk rep punten af?

Ik denk dat Wido dat wel kan. Onderwerp ligt hem ook aan het hart, trouwens.

(Dirk was me voor.)
 
Last edited:
Mag ik vragen hoe lang het duurt voor dat de Ampera volledig is opgeladen? En doe je dat dan met een "gewone" 220 V 16 A aansluiting (die voor de terrasreiniger en de bladblazer zeg maar), of die van je Tesla? Vergeleken met veel andere auto's vind ik een Ampera niet lelijk hoor.

Zo'n 3 uur bij een laadpaal (laden op 16 ampère 230V = 3680W, dus per uur laad je 3,68 kWh bij) en zo'n 5 uur op een normaal stopcontact (laden op 10 ampère 230V = 2300W).

Bij het laden op een normaal stopcontact moet je je er wel van vergewissen dat de installatie deugdelijk is, dit zijn serieuze vermogens gedurende een lange tijd. Ook een stofzuiger kan 2300W trekken, maar due staat meestal niet 5 uur achter elkaar aan.

En de ampera is wel degelijk lelijk. Ik dacht eerst nog dat ik wel zou wennen aan het ontwerp, naar ook na 3 jaar en 8 maanden bezit vind ik hem niet mooi. Hij rijdt wel lekker, mijn vrouw vindt hem prima. De S vindt zij te groot...
 
Nou de Ampera is er. ON TOPIC: Ik dacht ik zet hem bij de laadpaal op de A4 daar bij de KFC. Maar ja als je dat voor de eerste keer doet is dat toch wel even een leermomentje. Moet nou eerst de kabel in de paal of eerst in de auto? Moet je eerst dat pasje langs die paal halen, voor of na dat je bent aangesloten? Op een gegeven moment begon de Ampera zacht te toeteren. Geen groen lampje op de laadpaal. Na alle mogelijkheden te hebben uitgeprobeerd ging er op de paal een groen lampje branden en zat de kabel muurvast. Dus broodje eten etc. Bij terugkomst zag ik in plaats van een groen, een blauw lampje op de paal. Dus ik dacht, zo dat is snel opgeladen. Alles weer ingepakt en starten. 0 bijgeladen!. pfff. OFF TOPC: Nou dan maar thuis aan de gewone stekker. Rode lampen.... verlengkabel gezocht en aan de andere kant van het huis ingestoken. En ja hoor de Ampera toetert (...) en alle lampjes groen. En we zitten nog niet in het donker. Welkom in de wereld van electrisch rijden. Alle begin is ook hier moeilijk....

Zo'n 3 uur bij een laadpaal (laden op 16 ampère 230V = 3680W, dus per uur laad je 3,68 kWh bij) en zo'n 5 uur op een normaal stopcontact (laden op 10 ampère 230V = 2300W).

Bij het laden op een normaal stopcontact moet je je er wel van vergewissen dat de installatie deugdelijk is, dit zijn serieuze vermogens gedurende een lange tijd. Ook een stofzuiger kan 2300W trekken, maar due staat meestal niet 5 uur achter elkaar aan.

En de ampera is wel degelijk lelijk. Ik dacht eerst nog dat ik wel zou wennen aan het ontwerp, naar ook na 3 jaar en 8 maanden bezit vind ik hem niet mooi. Hij rijdt wel lekker, mijn vrouw vindt hem prima. De S vindt zij te groot...
 
Nou de Ampera is er. ON TOPIC: Ik dacht ik zet hem bij de laadpaal op de A4 daar bij de KFC. Maar ja als je dat voor de eerste keer doet is dat toch wel even een leermomentje. Moet nou eerst de kabel in de paal of eerst in de auto? Moet je eerst dat pasje langs die paal halen, voor of na dat je bent aangesloten? Alle begin is ook hier moeilijk....

Klopt Arthur, bekende ellende in het begin.
Voor specifieke vragen over de Ampera kan ik je niet helpen, maar voor wat betreft de laadpalen: als de kabel in zowel auto als in de paal is gestoken (de volgorde is bij de Tesla niet van belang) moet je je pasje bij de paal voor de lezer houden.
Bij de meeste palen verandert de kleur van de led van de paal van groen dan naar lichtblauw.
Je pasje dan nog niet weghalen, want even later schakelt de paal over naar een donkerblauwe kleur.
Daarna kan je je pasje weer opbergen: de auto is gestart met laden.
Succes en welkom in de "wondere wereld van A, W, Wh, kW, kWh etc."
Omschakelen van "1 op 15" naar "200 Wh/km" kost even wat tijd.
Maar het is de moeite waard. :smile:
 
Kijk daar heb ik wat aan, heldere instructie. Dank!

Klopt Arthur, bekende ellende in het begin.
Voor specifieke vragen over de Ampera kan ik je niet helpen, maar voor wat betreft de laadpalen: als de kabel in zowel auto als in de paal is gestoken (de volgorde is bij de Tesla niet van belang) moet je je pasje bij de paal voor de lezer houden.
Bij de meeste palen verandert de kleur van de led van de paal van groen dan naar lichtblauw.
Je pasje dan nog niet weghalen, want even later schakelt de paal over naar een donkerblauwe kleur.
Daarna kan je je pasje weer opbergen: de auto is gestart met laden.
Succes en welkom in de "wondere wereld van A, W, Wh, kW, kWh etc."
Omschakelen van "1 op 15" naar "200 Wh/km" kost even wat tijd.
Maar het is de moeite waard. :smile:
 
En je bent er in no time aan gewend -;)

Wat moet je controleren als het niet 123 werkt..??

bij een gewone Type 2 kabel (die Tesla gebruikt): kan nog wel eens voorkomen dat de kabel er aan de paal-kant niet goed in zit. Bij de Tesla is dat feitelijk nooit het geval. Kabel eruit (als deze al geblokkeerd is eerst pas er langs halen) en deze er ferm weer insteken.
Bij de UMC van tesla aangesloten op een gewoon stopcontact (chuko): stekker (=polen) omdraaien, of de verlengkabel is te lang, of het spanningsverschil is te groot.
 
best lullig zo'n kort kabeltje over je Panamera gedrapeerd, met de dikte van een schemerlamp-snoertje.
IMG_20151127_210049.jpg