Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Qpark gaat eindelijk iets doen aan die ouderwetse laders....

2016-01-28 19.56.27.png
 
O ja, een kleine update volgend op het gesprek wat ik had met het Projectbureau Amsterdam Elektrisch:

ALLE huidige palen worden vanaf april vervangen door nieuwe palen van Nuon/Heijmans en uitgebreid naar 4.000 punten;
Nuon/Heijmans hebben deze aanbesteding gewonnen en zelf voor vervanging gekozen, zou beter te managen zijn (logisch)
Nuon/Heijmans voert de oude palen af en die worden hergebruikt of elders ingezet
De nieuwe palen zijn "smarter" dan de huidige waarvan sommigen afgezekerd zijn op 3x25A en met 2 Tesla's er al uit kunnen klappen (herkenbaar doordat laadstroom in de Tesla al blijft steken op 13A)
Storingen op de oude palen moeten gewoon sneller verholpen worden, daar wordt Essent nogmaals op gewezen. Maar de motivatie is er natuurlijk met het einde in zicht niet heel erg.

En toevallig staan ze vanochtend bij mij in de straat inderdaad de laadpaal te vervangen.
En volgens deze mannen werd mijn mooie 40A laadpaal vervangen door de 25A versie [emoji15][emoji15][emoji20].
Ik hoop maar dat ze ongelijk hebben, zal het vanmiddag zien...

7fdf98c44baea6a978452ccdd64231b3.jpg
 
Last edited:
Gisterenmorgen heb ik me aan de laadpaal gehangen in de parking onder het gerechtsgebouw aan het station van Hasselt en toe ik 's avonds terug toekwam toonde mijn zijde van de laadpaal blauwe ledjes dat die aan het laden/vergrendeld was en de andere zijde was rood. Ik heb minstens 10 keer geprobeerd terug los te koppelen, maar helaas...

Twee mannen van securail zijn toen komen kijken en dachten dat ze de kabel er wel uit konden trekken, maar ik heb hun maar snel op andere gedachten gebracht omdat je gewoon de hele kabel stuk trekt, mocht je die er al uit krijgen als die vergrendeld is.

Ik heb mijn kabel dan maar achtergelaten en wacht nu op een telefoontje van de technieker... Normaalgezien hoor ik er vandaag iets van en dan kan ik mijn kabel terug gaan ophalen.

Ik heb toch al aan heel wat palen geladen, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets aan de hand heb. Zijn er nog onder jullie met gelijkaardige ervaringen?
 
Feedback van het laden onderweg naar Stockholm :

Hotel Lindtner, Hamburg: SuC geraken niet boven de 60A - max. laad snelheid 120km - en dit op 2 verschillende palen.
Nu aan het laden in Braak - 8 laadpunten - zeer mooi drank/eet gelegenheid in de buurt - 1 groot nadeel je kan niet betalen met een buitenlandse betaalkaart nog visa ... hadden geen cash bij
 
echt waar? ik dacht dat er in Amsterdam geen openbare paal was die met 22KWh kon laden.

Niet per aansluiting maar 2 x 11kWh volgens mij wel.

Afijn, vandaag is *eindelijk*, 10 dagen nadat ze hem hebben geplaatst deze nieuwe laadpaal geactiveerd.
Na 3 keer erover bellen met het meldpunt storingen van Nuon/Heijmans.
Niet dat je daardoor ooit wordt teruggebeld ofzo, nee die mogelijkheid kennen bedrijven tegenwoordig niet meer geloof ik. Via twitter heb je meer kans geholpen te worden; als ze dan niet reageren is er altijd de mogelijkheid dat dit zich en publiek tegen zich keert.

Wat me opvalt aan de nieuwe palen: in eerste instantie gaat hij laden op 3x12A.
Na een halve minuut ofzo gaat hij omhoog naar 3x16. Zal het smart charging algoritme wel zijn? Er zit helaas geen label op de paal waaraan je kan aflezen wat de hoofdaansluiting is. Ben benieuwd wat er gebeurt als er een andere Tesla naast komt staan...
 
Last edited:
Wat me opvalt aan de nieuwe palen: in eerste instantie gaat hij laden op 3x12A.
Na een halve minuut ofzo gaat hij omhoog naar 3x16. Zal het smart charging algoritme wel zijn? Er zit helaas geen label op de paal waaraan je kan aflezen wat de hoofdaansluiting is. Ben benieuwd wat er gebeurt als er een andere Tesla naast komt staan...
Dit doet de Nuon paal in mijn straat sinds enkele maanden ook. Vroeger vrijwel gelijk 3x16A, maar er hebben een keertje 2 Tesla's gestaan. Toen klapte een fase eruit en ging het opladen trager (+/- 35kmpu). Na een storingsmelding was het opeens weer 3x16A maar dan met de ook door jou geconstateerde vertraging. Sindsdien is de paal 100% betrouwbaar gebleken. (los van ICE-ing en plugin hybrides)