Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels al een aantal maanden trotse eigenaar van de Model 3, maar er is nog één punt wat ik niet helemaal snap.
Elke keer dat ik aan publieke laadpaal sta, moet ik in de app eerst de "laadpoort ontgrendelen" alvorens ik de kabel aan de Tesla kant eruit kan trekken. In mijn vorige Plugin hybride was het niet nodig.

De stappen die ik doe:
1. De laadpaal scannen met de NewMotion pas.
2. Het laden stopt dan. De kabel aan de paal kant eruit trekken.
3. De kabel aan de Tesla kant eruit proberen te trekken. Zit muurvast.

Ook het openen van de auto (via de app), of één van de deuren, of kofferbak heeft geen effect.
Hierdoor moet ik nu elke keer al lopend naar de auto de app openen, het laden stoppen en de laadpoort ontgrendelen.

Ben ik de enige die dit heeft?
Nope, heb hetzelfde. Als het geen tesla lader is moet ik hem altijd via de app of display van de M3 ontkoppelen. Zelfs als auto al ontgrendeld is.... Verbaas mij er ook over. Je zou denken dat als auto ontgrendeld is en laadsessie gestopt is (door auto of laadpaal) dat de laadpoort zich ook zelf ontgrendelt???
 
Nope, heb hetzelfde. Als het geen tesla lader is moet ik hem altijd via de app of display van de M3 ontkoppelen. Zelfs als auto al ontgrendeld is.... Verbaas mij er ook over. Je zou denken dat als auto ontgrendeld is en laadsessie gestopt is (door auto of laadpaal) dat de laadpoort zich ook zelf ontgrendelt???
Dit verbaasde mij laatst ook tijdens het superchargen. Maar andersom geredeneerd is er ook wel wat voor te zeggen.
Als ik mijn Golf GTE ontgrendelde stopte de auto met stroom afnemen van de laadpaal.
Stel dat ik mijn M3 parkeer bij een SuC, nog even mijn creditcard-houder wil pakken oid, en hij ontgrendeld direct. Dan moet hij daarna weer opstarten. Kost wellicht ook een sessie, in het geval van een Supercharger (Tenminste, ik denk dat het daar 'laadkabel los = einde sessie is).
 
Dit verbaasde mij laatst ook tijdens het superchargen. Maar andersom geredeneerd is er ook wel wat voor te zeggen.
Als ik mijn Golf GTE ontgrendelde stopte de auto met stroom afnemen van de laadpaal.
Stel dat ik mijn M3 parkeer bij een SuC, nog even mijn creditcard-houder wil pakken oid, en hij ontgrendeld direct. Dan moet hij daarna weer opstarten. Kost wellicht ook een sessie, in het geval van een Supercharger (Tenminste, ik denk dat het daar 'laadkabel los = einde sessie is).

Dit kost absoluut geen sessie. Sessie stopt pas bij het aanbieden van je pasje aan de laadpaal.

Bij mijn Volvo werkt het gewoon op het ontgrendelen van de auto. Dan wordt de sessie voor 20 seconden onderbroken en heb je 20 seconden om de laadkabel te verwijderen. Doe je dat niet? Lockt hij de kabel weer en zet de laadsessie voort.

Ik vind het ideaal werken.
 
Nope, heb hetzelfde. Als het geen tesla lader is moet ik hem altijd via de app of display van de M3 ontkoppelen. Zelfs als auto al ontgrendeld is.... Verbaas mij er ook over. Je zou denken dat als auto ontgrendeld is en laadsessie gestopt is (door auto of laadpaal) dat de laadpoort zich ook zelf ontgrendelt???
Bij mijn GTE moet je eerst het laden stoppen, en dan pas de auto openen. Als je de auto opent, en dan de sessie stopt, zit de stekker aan de autokant ook muurvast. En soms zit hij zonder reden muurvast, dan is de enige optie re-cyclen: Auto op slot, paal weer starten, paal stoppen, auto openen.
A propos: vorig jaar was er een stroomstoring op het net waar ik woon. Laadpaal op rood, en uit security overweging releasde de paal de laadkabels niet! Overal onbezette palen met de kabel er nog in, want tja, de bestuurders moesten toch ergens heen...
 
Hoe zit het eigenlijk met stekker op de destination chargers van Tesla. Als ik het goed begrijp zijn dit echte Tesla chargers (dus ik neem aan alleen bruikbaar voor Tesla's, i.t.t. bijvoorbeeld NewMotion of Nuon palen), maar tot de Model 3 was meen ik de de-facto aansluiting op een Tesla die speciale Tesla-aansluiting.

Kan ik hieruit afleiden dat de destination chargers zo'n aansluiting hebben? Of hadden die altijd een Type-2 in Europa en moesten Tesla-rijders voor destination chargers altijd al een adapter gebruiken?

En als ik toch aan het vragen ben, worden de kosten van een destination charger op dezelfde manier automatisch belast als een supercharger d.m.v. het herkennen van de auto (d.w.z. zonder pasje ofzo)?
 
Alle aansluitingen van Destination Chargers zijn van het type Type 2. Sommigen hebben binnenin een dipswitch die omgezet is om enkel toe te laten om enkel Tesla's te laden, maar andere Destination Chargers zijn misschien ingesteld dat ze elke elektrische auto met een Type 2 connector kunnen laden.

De Destination Chargers worden niet aangerekend zoals de superchargers. Eigenlijk zijn het Tesla Wall Chargers die bij restaurants en hotels staan, en het is aan het hotel of restaurant om te beslissen hoe en wat ze aanrekenen. Vaak wordt de stroom gratis aangeboden voor klanten.
 
Tesla "Destination Charger" stekker:

Tesla-type-2-supercharger-outlet-1004.jpg


Een "klassieke" Destination Charger zal zo uitgevoerd zijn:
1535818068_ios.jpeg


Deze heeft dan de dip-switch omgezet om enkel Tesla's te laden.

Ernaast staat dan een identieke Tesla Wall Charger, zonder het bordje "Tesla Vehicles", en die kan alle voertuigen met zo een Type2/CCS stekker die nu courant is in de meeste EV's laden.
 
Hoe zit het eigenlijk met stekker op de destination chargers van Tesla. Als ik het goed begrijp zijn dit echte Tesla chargers (dus ik neem aan alleen bruikbaar voor Tesla's, i.t.t. bijvoorbeeld NewMotion of Nuon palen), maar tot de Model 3 was meen ik de de-facto aansluiting op een Tesla die speciale Tesla-aansluiting.

Kan ik hieruit afleiden dat de destination chargers zo'n aansluiting hebben? Of hadden die altijd een Type-2 in Europa en moesten Tesla-rijders voor destination chargers altijd al een adapter gebruiken?

En als ik toch aan het vragen ben, worden de kosten van een destination charger op dezelfde manier automatisch belast als een supercharger d.m.v. het herkennen van de auto (d.w.z. zonder pasje ofzo)?
Je haalt de CCS en Type-2 door elkaar. CCS wordt alleen gebruikt voor DC snelladen, en daarvoor heb je bij de MS en MX een adapter nodig. De Type-2 aansluiting op de destination chargers is precies dezelfde als op openbare AC laadpalen, en kan dus door elke Tesla zonder adapter gebruikt worden. Met een dip-switch kan de eigenaar van een destination charger bepalen of deze ook niet Tesla's ondersteunt. Dit geldt overigens ook voor de Tesla Wall Charger.

De Type-2 aansluiting op een MS en MX is een aangepast type die zowel AC als DC snelladen ondersteunt. Snelladen met deze modellen kan alleen zonder adapter bij Tesla Superchargers. Bij alle andere snelladers heb je of de CCS of de ChaDeMo adapter nodig voor deze modellen.

Meer info: EV Connectors – Type 1, Type 2, CCS, CHAdeMO [Visual Guide]
 
Je haalt de CCS en Type-2 door elkaar. CCS wordt alleen gebruikt voor DC snelladen, en daarvoor heb je bij de MS en MX een adapter nodig. De Type-2 aansluiting op de destination chargers is precies dezelfde als op openbare AC laadpalen, en kan dus door elke Tesla zonder adapter gebruikt worden. Met een dip-switch kan de eigenaar van een destination charger bepalen of deze ook niet Tesla's ondersteunt. Dit geldt overigens ook voor de Tesla Wall Charger.

De Type-2 aansluiting op een MS en MX is een aangepast type die zowel AC als DC snelladen ondersteunt. Snelladen met deze modellen kan alleen zonder adapter bij Tesla Superchargers. Bij alle andere snelladers heb je of de CCS of de ChaDeMo adapter nodig voor deze modellen.

Meer info: EV Connectors – Type 1, Type 2, CCS, CHAdeMO [Visual Guide]

Ik ben me bewust van de Type-2 en CCS aansluitingen, maar ik dacht dat de oudere Tesla's geen Type-2 (of CCS) aansluiting hadden, maar een speciale Tesla-aansluiting, zie afbeelding hieronder van een adapter waaruit af te leiden valt wat voor aansluiting op de auto ik bedoel

ODU-EV-Connectors-Figure-1.png


Als de auto een dergelijke aansluiting heeft stel ik mij zo voor dat Tesla chargers vroeger geen Type-2 stekker hadden, die passen immers niet in een auto die een stekker als in bovenstaande afbeelding verwacht (dus waarom zou Tesla chargers uitbrengen met een stekker waarvoor elke Tesla-gebruiker een adapter nodig heeft). Vandaar mijn aanname dat destination chargers geen standaard Type-2 stekkers zouden hebben, maar de speciale Tesla-aansluiting.

Ik begrijp uit de reacties dat dit niet het geval is, dat is goed om te weten.
 
Wat zouden jullie aanraden naast het superchargen van laadpas? Ik rij voornamelijk in België, Nederland, Duitsland en Italië. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het bos niet meer door de bomen zie en heb ook geen zin in 20 laadpasjes in de wagen te leggen.
 
De NewMotion laadpas heeft het grootste bereik, is gratis te krijgen (geen abonnementskosten) en redelijke prijzen. NewMotion is recent wel overgenomen door Shell...

Plugsurfing is de tweede optie; iets kleiner qua bereik mar eveneens geen abonnementskosten en redelijke prijzen.

Je kan een hele hoop opties vergelijken op Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Tot 900% goedkoper
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De NewMotion laadpas heeft het grootste bereik, is gratis te krijgen (geen abonnementskosten) en redelijke prijzen. NewMotion is recent wel overgenomen door Shell...

Plugsurfing is de tweede optie; iets kleiner qua bereik mar eveneens geen abonnementskosten en redelijke prijzen.

Je kan een hele hoop opties vergelijken op Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Tot 900% goedkoper
Bedankt hier kan ik mee verder.
 
Ik weet niet of dit in dit draadje thuis hoort, maar toch een opmerking over de vindbaarheid van de SUC's. Ik kwam vandaag vanuit de Eifel met 5% lading in Urmond aan om bij te laden voor de rit naar huis. Het was op dat moment 'matig' weer (regen en wind). De SUC kon ik in eerste instantie niet vinden. Parkeerplaats van der Valk was goed vol veel heen en weer rijdende ICE's ... De SUC's liggen verstopt achter het hotelgebouw ontdekte ik dankzij een vriendelijke ICE-er. Ik was overigens niet de enige zoekende Tesla-rijder. Waarom zie ik wel richtingbordjes voor de trage laders van andere merken en niet zoiets voor Tesla.
Jullie begrijpen wellicht dat ik ineens een aanval van 'range anxiety' kreeg :oops: , wat gelukkig snel gecureerd werd :).
 
Ik weet niet of dit in dit draadje thuis hoort, maar toch een opmerking over de vindbaarheid van de SUC's. Ik kwam vandaag vanuit de Eifel met 5% lading in Urmond aan om bij te laden voor de rit naar huis. Het was op dat moment 'matig' weer (regen en wind). De SUC kon ik in eerste instantie niet vinden. Parkeerplaats van der Valk was goed vol veel heen en weer rijdende ICE's ... De SUC's liggen verstopt achter het hotelgebouw ontdekte ik dankzij een vriendelijke ICE-er. Ik was overigens niet de enige zoekende Tesla-rijder. Waarom zie ik wel richtingbordjes voor de trage laders van andere merken en niet zoiets voor Tesla.
Jullie begrijpen wellicht dat ik ineens een aanval van 'range anxiety' kreeg :oops: , wat gelukkig snel gecureerd werd :).

Heel herkenbaar. Heb daar inderdaad ook een keer aan de verkeerde kant van het hek gestaan. Sta je in een woonwijk, waar je niet meer uit komt. Maar gelukkig is er bij Urmond wel altijd plek :) Wellicht heeft het een iets met het ander te maken :)