Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ben het niet eens met de plotselinge en sterke prijsstijging van E-laad, maar ik denk niet dat ze met de huidige prijzen winst maken. Ga maar eens op de kaart kijken op wat voor afgelegen plekken er overal E-laad palen staan, zo ongeveer op ieder dorpsplein. Er moet wel overal vastrecht betaald worden en installatie en onderhoud. Naar mijn idee is het vooral de overheid (als grote subsidiegever van E-laad) te verwijten dat er niet betere langetermijn afspraken zijn gemaakt over prijzen etc. Op rendabele plaatsen kun je dan commerciële partijen hun gang laten gaan en op de dorpspleinen vooralsnog gesubsidieerde E-laad palen bijvoorbeeld.
 
Ben het niet eens met de plotselinge en sterke prijsstijging van E-laad, maar ik denk niet dat ze met de huidige prijzen winst maken. Ga maar eens op de kaart kijken op wat voor afgelegen plekken er overal E-laad palen staan, zo ongeveer op ieder dorpsplein. Er moet wel overal vastrecht betaald worden en installatie en onderhoud. Naar mijn idee is het vooral de overheid (als grote subsidiegever van E-laad) te verwijten dat er niet betere langetermijn afspraken zijn gemaakt over prijzen etc. Op rendabele plaatsen kun je dan commerciële partijen hun gang laten gaan en op de dorpspleinen vooralsnog gesubsidieerde E-laad palen bijvoorbeeld.
De business-case rondom publieke palen is en blijft moeilijk. Overal dat vastrecht, meterhuur en die 10.000kWh van de overheid.
 

Tesla will open up its Supercharger patents to boost electric car adoption


Tesla will open up its Supercharger patents to boost electric car adoption

Kan interessant worden ....

Mmh, ik weet het niet, hoe meer SC-compatibele EV's hoe groter de kans op wachtrijen...

Als aandeelhouder is het natuurlijk interessant over een nieuwe inkomstenstroom te beschikken.

- - - Updated - - -

Ben het niet eens met de plotselinge en sterke prijsstijging van E-laad

Dan zeg je je abonnement toch gewoon op? (als je ze niet nodig hebt)
 
Dan zeg je je abonnement toch gewoon op? (als je ze niet nodig hebt)

Ik ben sowieso afhankelijk van publiek laden en bovendien is E-laad niet de partij die de abonnementen aanbiedt, dat doen o.a. Essent, Nuon en TheNewMotion. Zij berekenen slechts de hoge tarieven van E-laad door wanneer je van een E-laad paal gebruik maakt. Zelf heb ik nog het geluk dat de publieke paal bij mij in de straat niet van E-laad is, anders was ik de sjaak geweest.
Voor incidentele laders maakt het allemaal niet zo heel veel uit of pakt het zelfs gunstig uit als door de marktwerking commerciële partijen opstaan die overal laadpalen gaan aanleggen. Voor laders die afhankelijk zijn van publieke laadpalen (maar geen invloed hebben op welke aanbieder waar palen neerzet) kan het een pijnlijke situatie worden.
Daarnaast zijn er nog de plug in hybride auto's. Daarvan hoop je dat ze zo veel mogelijk laden om in ieder geval in de steden uitstootvrij te rijden. Dat kun je vergeten als de tarieven zo hoog worden.
 
Ik heb een reactie voorbij zien komen van de directeur van stichting E-laad over dit onderwerp. Zal vragen of ik deze hier mag posten of dat hij zelf hier wil reageren.

Hallo, Pauline hier (vrouw van Merijn). Ik lees het forum al een tijdje mee maar heb nog niet eerder gepost. Ik ben o.a. project manager bij Dutch INCERT, de samenwerking van kennisinstellingen in Nederland op het gebied van elektrische mobiliteit. Heb even intern afgestemd en deel graag deze reacties met jullie. De voorzitter van Dutch INCERT verwoorde het als volgt:

Het probleem zit vooral in Nederlandse wet en regelgeving rond de laadpaal-stroomaansluiting op straat (een categorie die nog niet bestaat).
Omdat het in begin vanwege snelheid opportuun was om een laadpaal dan maar als een huisaansluiting te beschouwen zijn ook de tarieven daaraan (wettelijk) gekoppeld.
Voor een geïntegreerde aanbieder (bv Nuon) is dat niet zo'n probleem omdat ze zelf de stroom leveren met een lage kostprijs.
Een Charge Point Operator (CPO) moet echter de stroom inkopen en wordt beschouwd als een kleinverbruiker huis, dus betaalt de consumentenprijs.
Dit leidt nu tot een niet vlak speelveld voor de verschillende aanbieders, met de huidige grote en oneerlijke ongelijkheid in tarief tot gevolg.

Dit was in aanvulling op deze reactie van de directeur van E-laad:

Het is geenszins onze bedoeling om EV "om zeep" te helpen. Integendeel! Dat zou ook vreemd zijn nadat wij vanuit e-laad een zeer substantieel bedrag in EV hebben geïnvesteerd en dat nog steeds doen. Meer dan enige andere partij in de EV markt. Omdat we geloven in EV en omdat dit een substantiële impact voor de netbeheerders heeft. Dat doet Elaad overigens niet namens de overheid, een veelgehoord misverstand, maar namens en betaald door de samenwerkende netwerkbedrijven. We hebben daarmee EV in Nederland mede mogelijk gemaakt. En ik durf de stelling wel aan dat we met EV in Nederland nooit zover waren gekomen zonder de initiatieven vanuit Elaad.

Dan de kosten. Tot voor kort is onze infra om niet ter beschikking gesteld aan de serviceproviders, The New Motion, Nuon, Greenflux en anderen (12 in totaal). Dit is in de situatie waarin publieke laadinfra geen publieke taak is maar een marktverantwoordelijkheid een onlogische, ongezonde en onhoudbare situatie. Geen enkele commerciële partij zal immers willen investeren in publieke laadinfra als zij de investering niet kan terugverdienen. En meer laadinfra zullen we hard nodig hebben. Met de introductie van de installatievergoeding worden voor het eerst de kosten van de laadinfra, beheer en onderhoud, doorberekend aan de serviceproviders. Dit is in nauw overleg met alle marktpartijen in alle openheid en volledige transparantie gebeurd. Óf en hoe zij dit doorberekenen aan hun klanten is niet aan de Charge Point Operator (in dit geval Elaad/EVnetNL) maar aan de partij die het klantcontact heeft, de serviceproviders.

Tot slot wil ik nog opmerken dat wij met de huidige installatievergoeding slechts een zeer beperkt deel van de werkelijke kosten doorberekenen aan de serviceproviders. Juist en vooral om de ontwikkeling van Ev niet in de kiem te smoren. Het maakt slechts een tot nu toe ontbrekende kostencomponent ( gedeeltelijk) inzichtelijk. De huidige businesscase van openbare laadinfra is helaas nog zwaar verlieslatend. Door diverse partijen wordt met man en macht gewerkt aan het verder naar beneden brengen van de kosten van laadinfra. Elaad en de netwerkbedrijven dragen daar waar mogelijk en toegestaan aan bij.

Ik hoop dat ik met deze reactie e.e.a. in perspectief heb kunnen plaatsen. Maar realiseer mij ook dat ik daarmee het gevoel bij de eindgebruiker en de kostenverhoging helaas niet kan wegnemen.

Op de website van E-laad is meer info te vinden: http://www.e-laad.nl/
 
Hallo, Pauline hier (vrouw van Merijn). Ik lees het forum al een tijdje mee maar heb nog niet eerder gepost. Ik ben o.a. project manager bij Dutch INCERT, de samenwerking van kennisinstellingen in Nederland op het gebied van elektrische mobiliteit. Heb even intern afgestemd en deel graag deze reacties met jullie. De voorzitter van Dutch INCERT verwoorde het als volgt:



Dit was in aanvulling op deze reactie van de directeur van E-laad:



Op de website van E-laad is meer info te vinden: http://www.e-laad.nl/
De conclusie is dus:
Met man en macht de situatie veranderen zodat een laadpaal niet meer een huisaansluiting is maar een eigen identiteit krijgt met passende tarieven energiebelasting (voorlopig nul?).
Waarom zou die conclusie niet in bovenstaand artikel staan?
 
Daarnaast zijn er nog de plug in hybride auto's. Daarvan hoop je dat ze zo veel mogelijk laden om in ieder geval in de steden uitstootvrij te rijden. Dat kun je vergeten als de tarieven zo hoog worden.

Wat mij betreft mogen die plug-ins op benzine gaan rijden. In Utrecht staat er te vaak zo'n pleur-in hybride op een laadplek. Voor mijn Tesla niet zo'n probleem, maar voor onze i3 vervelender. Dan betaal ik liever wat meer.
 
Wat mij betreft mogen die plug-ins op benzine gaan rijden. In Utrecht staat er te vaak zo'n pleur-in hybride op een laadplek. Voor mijn Tesla niet zo'n probleem, maar voor onze i3 vervelender. Dan betaal ik liever wat meer.
Probleem zal alleen opgelost kunnen worden door iets te doen aan de... tarieven!! Er zal een check moeten komen voor parkeerwachters of de geparkeerde EV/PHEV niet alleen aangesloten is maar ook actief aan het laden is. Dan moet er naast een kWh-tarief ook een tarief komen per uur, en liefst iets hoger dan het algemene parkeertarief in die omgeving. Dan wordt het voor een PHEV onaantrekkelijk daar te parkeren en - meestal onterecht - lange tijd een laadplek bezet te houden. Omgekeerd levert dit prijsmechanisme misschien mogelijkheden voor providers om extra marge te halen, en hoeft de kWh-prijs misschien niet opgevoerd te worden zoals nu gedaan is door E-Laad. Als de betreffende gemeenten dat 'parkeergeld' tenminste niet opeisen!