Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe ziet zo'n Scandinavisch kastje er uit? Ik wist niet dat deze al bestaan. Scheelt inderdaad weer ontwikkelkosten (+keurmerk gedoe, etc) voor potentiele aanbieders van langzaam laden initiatieven.

Het is niet alleen voor de standkachel, het is ook om de olie of koelvloeistof te verwarmen tijdens de winter.
Het zijn erg eenvoudige aansluitingen die aan de gevel of op een simpele paal zijn gemonteerd. Wat ik heb gezien zijn het een soort water/vorst bestendige 230V buiten aansluitingen.
 
Gisteren weer een discussie gehad over bereik en laadpalen met een petrolhead... zijn stelling was: ja leuk die laadpalen, maar het zijn er maar 3.000 en ze staan altijd op plekken waar je net niet hoeft te zijn.

Toen bedacht ik me: wacht eens even.... Er zijn geen 3.000 laadpunten... Er zijn er minimaal 500 miljoen. Ieder huis heeft er minstens 50. Weliswaar niet zo snel, maar dat is voor heel veel mensen ook geen probleem. De vraag zal worden: hoe unlocken wij dit e-goud? Hoe rekenen we dat af?

In Noorwegen/Zweden/Finland vond je al tientallen jaren geleden Schuko's op alle parkeerplaatsen, om de standkachel in koude winters aan te houden. Laat dat een voorbeeld zijn voor andere landen en maak goedkope kastjes voor huishoudens die hun stroompunt willen aanbieden en zo iets willen verdienen. Een soort crowdsourced aanbieder voor langzame maar overal aanwezige oplaadpunten. Misschien iets voor ons gesprek Jean?

Bespreek dat zeker eens met Jean. Is namelijk precies de suggestie die ik aan hem deed. Ik heb al wel ideeën over de uitvoering (techniek en facturatie). Ik was niet van plan zelf het initiatief te nemen om zoiets in te markt te zetten: te groot financieel risico. Maar ik wil best bijdragen aan het concept.
 
Met betrekking tot het slechts parkeren op openbare (laad)parkeerplaatsen als er ook daadwerkelijk gelaad wordt, vraag ik mij af in welk tijdperk we leven.
Dit moet toch gemakkelijk op te lossen zijn?
Er is elektriciteit voorhanden, dus met een beetje elektronica moet het mogelijk zijn om (elektronisch af te rekenen) parkeertarief afhankelijk te maken van het al dan niet gelijktijdig laden?
Dus parkeertarief A gedurende laden + eerste kwartier na stoppen laden, om de tijd te geven het voertuig te verplaatsen.
Blijft het voertuig staan, gaat daarna het hogere (en in ieder geval hoger dan de omliggende plaatsen) parkeertarief B in.
Simpel en dat werkt volgens mij nog altijd het beste!
 
Met betrekking tot het slechts parkeren op openbare (laad)parkeerplaatsen als er ook daadwerkelijk gelaad wordt, vraag ik mij af in welk tijdperk we leven.
Dit moet toch gemakkelijk op te lossen zijn?
Er is elektriciteit voorhanden, dus met een beetje elektronica moet het mogelijk zijn om (elektronisch af te rekenen) parkeertarief afhankelijk te maken van het al dan niet gelijktijdig laden?
Dus parkeertarief A gedurende laden + eerste kwartier na stoppen laden, om de tijd te geven het voertuig te verplaatsen.
Blijft het voertuig staan, gaat daarna het hogere (en in ieder geval hoger dan de omliggende plaatsen) parkeertarief B in.
Simpel en dat werkt volgens mij nog altijd het beste!
Had ik ook bedacht, maar misschien kun je in sommige auto's het laden wel terugschroeven tot 1A bijvoorbeeld. De mens probeert altijd slimmer te zijn dan datgene wat al bedacht (en ingevoerd) is...:wink:
 
Bespreek dat zeker eens met Jean. Is namelijk precies de suggestie die ik aan hem deed. Ik heb al wel ideeën over de uitvoering (techniek en facturatie). Ik was niet van plan zelf het initiatief te nemen om zoiets in te markt te zetten: te groot financieel risico. Maar ik wil best bijdragen aan het concept.

Grappig. Ik heb ook al eens aan zoiets zitten denken, een laadpaal netwerk wat je met elkaar deelt. Uitwisselen op basis van gelijkwaardige kosten. Facturatie en planning moet simpel zijn. Enfin, als ik iets kan bijdragen hoor ik het wel.
 
Dan wordt het dus een minimaal aantal amperes dat geladen moet worden, om niet in het hogere parkeertarief te geraken!

Of het hele laden en parkeerbelasting betalen in de Yellowbrick app, inclusief ook een reserveringsoptie voor een laadplek. Dat laatste is echt cruciaal voor de acceptatie van shorter range EV's. Mijn vrouw in haar i3 vindt het geen probleem om naar Delft of Leiden te rijden (75km) maar de wetenschap dat ze misschien niet terug kan komen omdat de laadpaal bezet is, levert een soort pre-trip range anxiety op. Met moderne middelen en samenwerking moet dit toch oplosbaar zijn? Ik heb een functioneel ontwerp wel in mijn hoofd zitten.
 
Goed idee om zelf een open brief te schrijven namens de gebruikers van het Tesla forum en daarin je zorgen te delen over de gewijzigde laadtarieven. Het Formule E team is niet degene die je zou moeten aanschrijven, maar die het namens jullie bij de overheid zou kunnen aankaarten. Overigens zit een van de forumleden in het Formule E team :wink:: http://www.nederlandelektrisch.nl/thema/formule-e-team/organisatie/

Wat is eigenlijk de exacte rol van dat Formule E-team? Is het ook een soort belangenvereniging voor elektrisch rijden? Zo niet, is deze er eigenlijk al of zou deze niet opgericht moeten worden? Als de MRB voor oldtimers met een euro verhoogd wordt dan staat de FEHAC bijvoorbeeld meteen op zijn achterste benen en gaat kijken wat er gedaan kan worden (juridisch, lobbyen en media). Er moeten komende jaren/decennia nog wel wat strijden gestreden worden denk ik, bijvoorbeeld als de accijns inkomsten op benzine en diesel terug beginnen te lopen en het geld ergens anders vandaag gehaald moet worden.
 
Of het hele laden en parkeerbelasting betalen in de Yellowbrick app, inclusief ook een reserveringsoptie voor een laadplek. Dat laatste is echt cruciaal voor de acceptatie van shorter range EV's. Mijn vrouw in haar i3 vindt het geen probleem om naar Delft of Leiden te rijden (75km) maar de wetenschap dat ze misschien niet terug kan komen omdat de laadpaal bezet is, levert een soort pre-trip range anxiety op. Met moderne middelen en samenwerking moet dit toch oplosbaar zijn? Ik heb een functioneel ontwerp wel in mijn hoofd zitten.
Technisch waarschijnlijk niet echt moeilijk nee. Grootste uitdaging uiteraard: standaardisatie / hoe krijg je alle betrokkenen precies op 1 lijn?
Er moet wellicht ook nog een werkbaar iets overblijven voor EV-rijders zonder smartphone (of zonder de kennis hoe een smartphone te gebruiken...) en/of bij storingen in verbindingen o.i.d.
Zonder een partij als het Formule E-team krijg je het nooit rond denk ik, dus...
 
Had ik ook bedacht, maar misschien kun je in sommige auto's het laden wel terugschroeven tot 1A bijvoorbeeld. De mens probeert altijd slimmer te zijn dan datgene wat al bedacht (en ingevoerd) is...:wink:
Helaas! Het Pilot signaal staat 6A t/m 80A toe. Lager dan 6A kan je niet adverteren.

Aangeven of de afnemer 1 of 3 fase mag afnemen zit er al helemaal niet in.
 
Helaas! Het Pilot signaal staat 6A t/m 80A toe. Lager dan 6A kan je niet adverteren.

Aangeven of de afnemer 1 of 3 fase mag afnemen zit er al helemaal niet in.
Zo had ik dat niet bedoeld... maar andersom: als een EV-rijder parkeert en aansluit om de auto te laden, kan hij in sommige auto's misschien wel op een heel lage waarde laden, bijvoorbeeld die genoemde 3 of zelfs 1 Amp. En op die manier een hele tijd het moment uitstellen dat de auto terugmeldt aan de laadpaal dat de accu volledig geladen is.
Dat heeft met de grenzen van het pilotsignaal niet zoveel van doen.
 
Zo had ik dat niet bedoeld... maar andersom: als een EV-rijder parkeert en aansluit om de auto te laden, kan hij in sommige auto's misschien wel op een heel lage waarde laden, bijvoorbeeld die genoemde 3 of zelfs 1 Amp. En op die manier een hele tijd het moment uitstellen dat de auto terugmeldt aan de laadpaal dat de accu volledig geladen is.
Dat heeft met de grenzen van het pilotsignaal niet zoveel van doen.

Of intussen verwarming en verlichting ed aan laten om zo langer te laden tot vol...
 
Ergens op een kaart heb ik gezien dat er een publieke laadpaal staat in Brugge, Torhoutsesteenweg.
Blijkt deze nu te staan aan sterrenrestaurant Hertog Jan (vandaag gezien).
Het is een groene paal met 2 aansluitingen en er staat op vermeld "mode 3".
Wat betekent dit? Welke kabel heb je dan nodig?
Mode 3 is wat we nodig hebben. Je hebt een type2 kabel nodig. Da's de normale laadkabel die je bij openbare palen gebruikt.
 
Ergens op een kaart heb ik gezien dat er een publieke laadpaal staat in Brugge, Torhoutsesteenweg.
Blijkt deze nu te staan aan sterrenrestaurant Hertog Jan (vandaag gezien).
Het is een groene paal met 2 aansluitingen en er staat op vermeld "mode 3".
Wat betekent dit? Welke kabel heb je dan nodig?

Mode 3 betekent dat het laadpunt 'communiceert' met de auto en aan de hand daarvan bepaalt of en hoeveel stroom er naar de auto kan voor de veilgheid