Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels zijn de 13 Sep waardeloos afgelopen (lees ik mag de premie behouden a 3,05 waarvoor ik ze geschreven had) dat was nog knap spannend met de zwakte van afgelopen week.
De 135 Put voor 27-sep staat nu rond de 40 cent, maandag gaat er een stop op met een take profit voor het geval de koers sterk keldert en mogelijk als die onder de 25 cent duikt dat ik hem sluit. Ontvangen premie is dan 2,00 inc tx kosten en voor die 2 tientjes ga ik niet onnodig risico lopen als de markt wat verzwakt.
Helemaal dramatisch kan het niet worden immers deze put is nu vol gedekt door mijn lange termijn put op 150. Als Tesla morgen naar 0 gaat wordt ik verplicht om voor $135 aandelen te kopen echter met mijn long put op 150 kan ik deze iemand anders blij mee maken die ze dan verplicht moet afnemen voor $150.


Succes komende week!

Wxll
 
Last edited:
Inmiddels zijn de 13 Sep waardeloos afgelopen (lees ik mag de premie behouden a 3,05 waarvoor ik ze geschreven had) dat was nog knap spannend met de zwakte van afgelopen week.
De 135 Put voor 27-sep staat nu rond de 40 cent, maandag gaat er een stop op met een take profit voor het geval de koers sterk keldert en mogelijk als die onder de 25 cent duikt dat ik hem sluit. Ontvangen premie is dan 2,00 inc tx kosten en voor die 2 tientjes ga ik niet onnodig risico lopen als de markt wat verzwakt.
Helemaal dramatisch kan het niet worden immers deze put is nu vol gedekt door mijn lange termijn put op 150. Als Tesla morgen naar 0 gaat wordt ik verplicht om voor $135 aandelen te kopen echter met mijn long put op 150 kan ik deze iemand anders blij mee maken die ze dan verplicht moet afnemen voor $150.


Succes komende week!

Wxll

oke, goed afgelopen. well done.
ik sta nog steeds aan de zijlijn....
 
Daar is niets mis mee rustig afwachten, pas instappen als het voor jou klopt is een betere strategie dan met z'n allen naar de deur :)

Plan tot expiratie
Mijn laatste geschreven optie Sep27'13 135 PUT staat nu op 0.34 nog, bijna $2,00 gezakt in waarde per optie. Als Tesla een nieuw High maakt dan laat ik hem door lopen tot expiratie, de prijs zal dan snel onder de $0.10 zakken. Mocht het rommelig blijven komende dagen maar aandeel >$150 dan mogelijk al onder de $0.20 sluiten. En zakt de prijs naar 150 dan is het goed monitoren en een quick exit te maken als de 150 breekt.

Is morgen trouwens in A'dam interessante (verwacht ik althans) presentatie van Chris Boon. Hij is psycholoog en trader en geeft mogen ene gratis lezing ( lees hij komt zijn training promoten echter wat ik gehoord heb is deze avond zeer nuttig en maar vleugje marketing) ga er in ieder geval langs.
Voor de liefhebber dus:
Avond-seminar Daytrading op dinsdag 17 Sept 2013

Succes de komende 11 dagen!

Wxll
oke, goed afgelopen. well done.
ik sta nog steeds aan de zijlijn....
 
In de VS heeft Deutsche Bank gisteravond een rapport uitgebracht en ze denken dat $ 200 een reeel koersdoel zou zijn....dat kan leuk worden vandaag (ook al omdat ik om 16u mijn SIG187 mag ophalen).

Bron: Stock Market & Financial Investment News: Educated Investors Get Live Stock Market News Feeds & Alerts at The Fly On the Wall

Gister avond na beurs viel me wel op dat de aftermarket ongeveer 2% hoger stond, hoewel ik geen nieuws kon vinden. Het zou inderdaad wel leuk zijn. (maar nooit zo leuk als je model s ophalen natuurlijk:wink: succes en we zien de fotos wel verschijnen hoop ik!)
 
Vandaag de geschreven put Sep27 135 gesloten op 0.15 ik had gisteren al een nieuwe geschreven en deze wilde ik kwijt om de exposure weer te verlagen.

Nieuwe geschreven put 18Oct13 155.0 PUT voor $4.75
Dekking is nog steeds de 16Jan15 2015 PUT die inmiddels al voor meer dan 50% afbetaald is met de geschreven opties van afgelopen 3 maanden.

Scenario's: Koers stijgt door naar $200
Zodra de aandelen tussen de 190 en de 200 komen ga ik de LEAP put opnieuw optrekken tot een delta van 0.4 ongeveer. Mijn verwachting is dat veel mensen wel hoogtevrees zullen krijgen op $200 en hun greed hun laat verkopen op $200, voordat deze markt drop komt wil ik goedkoop de long PUT doorrollen omhoog en eventueel als het al kan de geschreven put dan ook sluiten.
Als de markt dan in de verkoop mode gaat en wat omlaag valt schrijf ik opnieuw een nieuwe put om de verhoogde vola door de drop na 200 te pakken.

Scenario II
We blijven hangen rond 175 of zakken..
Vrij onwaarschijnlijk nu we net een nieuwe all time high hebben neergezet. Verwacht wel nog dat er mogeljk een klein tikje terug komt naar $173 ( mogelijk dat ik daar mijn koop orders al neer leg) en dan door duwt naar $200.

Scenario III
Prijs zakt door de 165 heen omlaag, dan hedge ik mijn geschreven put of sluit deze.
Mijn aandelen en winst tot $150 zijn dan gedekt door de lang lopende put.

-- update --
Heb inmiddels een doorlopende order geplaatst die de 150 put verkoopt gecombineerd met de 165 put aankoopt voor een gezamelijk bedrag van 7,40 Mocht de markt daar plots langs komen dan wordt ogenblikkelijk mijn optie doorgerold naar 165.

Wxll
 
Last edited:
Vandaag de geschreven put Sep27 135 gesloten op 0.15 ik had gisteren al een nieuwe geschreven en deze wilde ik kwijt om de exposure weer te verlagen.

Nieuwe geschreven put 18Oct13 155.0 PUT voor $4.75
Dekking is nog steeds de 16Jan15 2015 PUT die inmiddels al voor meer dan 50% afbetaald is met de geschreven opties van afgelopen 3 maanden.

Scenario's: Koers stijgt door naar $200
Zodra de aandelen tussen de 190 en de 200 komen ga ik de LEAP put opnieuw optrekken tot een delta van 0.4 ongeveer. Mijn verwachting is dat veel mensen wel hoogtevrees zullen krijgen op $200 en hun greed hun laat verkopen op $200, voordat deze markt drop komt wil ik goedkoop de long PUT doorrollen omhoog en eventueel als het al kan de geschreven put dan ook sluiten.
Als de markt dan in de verkoop mode gaat en wat omlaag valt schrijf ik opnieuw een nieuwe put om de verhoogde vola door de drop na 200 te pakken.

Scenario II
We blijven hangen rond 175 of zakken..
Vrij onwaarschijnlijk nu we net een nieuwe all time high hebben neergezet. Verwacht wel nog dat er mogeljk een klein tikje terug komt naar $173 ( mogelijk dat ik daar mijn koop orders al neer leg) en dan door duwt naar $200.

Scenario III
Prijs zakt door de 165 heen omlaag, dan hedge ik mijn geschreven put of sluit deze.
Mijn aandelen en winst tot $150 zijn dan gedekt door de lang lopende put.

-- update --
Heb inmiddels een doorlopende order geplaatst die de 150 put verkoopt gecombineerd met de 165 put aankoopt voor een gezamelijk bedrag van 7,40 Mocht de markt daar plots langs komen dan wordt ogenblikkelijk mijn optie doorgerold naar 165.

Wxll

'k snap er niks van:smile:
 
Ik ook niet hoor...
:redface:
Was followup van aantal posts.. maar als het te complex is..
Waar raak je de weg kwijt?, Als je het interessant vind wil ik het best uitleggen.
Zo complex is het namelijk niet als je wat Basis kennis opties hebt van kopen en schrijven van opties.

Zal het proberen in Jip & Janneke uit te schrijven :)

Ik koop een lang lopende put. Dit is een put met een maximale loop tijd dwz de tijd dat ik hem kan gebruiken.
Die vind je in je put tabel bij je broker. Voor tesla is dat 16 Jan 2015. Dus op 16 januari 2015 loopt mijn optie af.

Wat doet zo'n PUT? Een PUT geeft mij het 'recht' om mijn aandelen voor een bepaalde prijs te verkopen ongeacht de huidige prijs van de aandelen en op elk moment dat ik de knop in druk "excersise" dan worden mijn aandelen verkocht voor de waarde die je bij de put ziet staan.

De put die ik nu heb is 150. dwz dat ik altijd per put 100 aandelen kwijt kan voor $150 per stuk tussen nu en 2015.
Als Tesla morgen failliet gaat kan ik nog steeds van dit recht gebruik maken.

Voor dit recht betaal je een bepaald bedrag. Een kenmerk van opties is dat de waarde van een langlopende PUT afneemt, dit gebeurt parabolisch.
Eerst heel langzaam en de laatste 30 dagen van de looptijd razend snel.

Deze langlopende put (ook wel LEAP genoemd) wordt dus langzaam minder waard maar de langlopende neemt minder snel in waarde af dan die bijna afgelopen zijn. En hier valt winst te behalen.

Je kan ook zelf PUT's "schrijven" dat wil zeggen dat je iemand het "recht" verleend om aan jou zijn aandelen te leveren voor een vooraf afgesproken prijs. Die prijs is het getalletje wat er bij staat bij de PUT (of call)
En hier komt het mooie daar betaald de koper dus voor. Ik verkoop hem of haar eigenlijk "hope"

In mijn vorige post heb ik een PUT 135 geschreven op 28-augustus voor de looptijd tot 27 September 2013. Daar heb ik $230 voor gekregen van de koper per PUT die ik geschreven heb.
Daarmee heb ik de verplichting om aan de koper van mijn geschreven puts zijn aandelen af te nemen voor $135 als die daar zin in heeft. Echter als de prijs van de aandelen >$135 zal hij/zij dus nooit dat recht uitoefenen en betekend dat ik het ontvangen bedrag a $230 per PUT mag houden.

Op 28 augustus was die PUT nog $230 waard ( 1 put geeft recht om 100 aandelen te lozen voor bv een prijs van 135) en vandaag dus nog maar $15.
En heb ik de positie gesloten omdat er nog maar $15 te verdienen per put tot 27 september en dat mogen ze van me houden en daarmee neem ik ook meteen mijn risico weer uit de markt.
"bij mij kunnen ze hun aandelen dus niet meer kwijt voor 135"
Dit is dat snelle leeglopen van de laatste 30 dagen die ik gebruik van maak.

Wat als het mis gaat? Wel stel de koers duikt naar $50. Dan krijg ik dus per PUT 100 aandelen TSLA geleverd voor het niet zo prettige bedrag van $135 per stuk terwijl ze in de markt nog maar $50 waard zijn.
Echter ik heb nog die PUT 150 van jan 2015 waar ik tot 2015 mijn aandelen mag dumpen maar dan voor $150 per stuk.
Dus in het geval dat Tesla naar $50 gaat krijg ik aandelen voor $135 per stuk en verkoop ze meteen door voor $150 pers stuk met een winst van dus $15 per stuk.


De nieuwe positie die ik nu heb in genomen is dat ik het recht om aandelen aan mij te leveren voor $155 per aandeel verkocht heb. Voor die verplichting heb ik $475 per PUT voor ontvangen.
Als de koers van TSLA boven de $155 blijft mag ik die $475 houden :tongue:
Kwakt de koers in omlaag, dan krijg ik een portie aandelen geleverd voor $155 die ik direct kan door verkopen voor $150 per stuk. Dat zou dus $5 verlies zijn per aandeel. Echter ik heb nog geld gekregen voor de verplichting aan te gaan en dat is 4,75 per aandeel. Dus die mag ik van mijn verlies aftrekken. Dan kom ik dus op een verlies van $0.25 per aandeel verlies als de koers onder de $135 duikt ( ook als het aandeel $0 wordt).

Met de koersstijging van vandaag is deze inmiddels van $475 gezakt naar $300 dus als ik nu "sluit" betaal ik 300 en mag de $175 in de zak houden per put.

Mnja.. ben bang dat het nog steeds niet te begrijpen is wellicht.. of misschien iets meer. Dat hoop ik dan maar.. Misschien naast eens een workshop EVSE, ook workshop opties doen ;-)


Is het nog steeds "te hokus spokus?" of is het wat meer duidelijk waar ik achteraan zit?

Wxll
 
@ Wxll

Bedankt voor de uitleg, of ik het helemaal snap: nee niet echt maar dat ligt niet aan jou uitleg:wink:

Maar klopt het volgende wat ik zeg: stel voor:

Ik verwacht op korte termijn stijging naar $200. doet ik me zelf dan goed als ik een een tesla call optie september $175 koopt. of ziet ik dit nou helemaal verkeerd? zit er meer gedachten gang achter

alvast bedankt

carlos
 
@ Wxll

Bedankt voor de uitleg, of ik het helemaal snap: nee niet echt maar dat ligt niet aan jou uitleg:wink:

Maar klopt het volgende wat ik zeg: stel voor:

Ik verwacht op korte termijn stijging naar $200. doet ik me zelf dan goed als ik een een tesla call optie september $175 koopt. of ziet ik dit nou helemaal verkeerd? zit er meer gedachten gang achter

alvast bedankt

carlos

Dat klopt Carlos,
Een call $175 september geeft het recht om de aandelen tegen $175 te kopen, deze loopt echter wel snel af (vandaag! opties lopen derde vrijdag van de maand af) en is nu al 'in the money' omdat het aandeel op $179 staat, dus duur om te kopen.
Als je niet vertrouwd bent met opties, kun je beter nog even in de onderliggende aandelen handelen.
 
Last edited:
Dat klopt Carlos,
Een call $175 september geeft het recht om de aandelen tegen $175 te kopen, deze loopt echter wel snel af (vandaag! opties lopen derde dinsdag van de maand af) en is nu al 'in the money' omdat het aandeel op $179 staat, dus duur om te kopen.
Als je niet vertrouwd bent met opties, kun je beter nog even in de onderliggende aandelen handelen.

Bedankt voor de bevesteging. Ik was nog niet van plan om met opties te gaan handelen. Maar vind het wel leuk om me er even in te verdiepen. Voorlopig nog maar ff in de aandelen denk:wink:
 
De nieuwe positie die ik nu heb in genomen is dat ik het recht om aandelen aan mij te leveren voor $155 per aandeel verkocht heb. Voor die verplichting heb ik $475 per PUT voor ontvangen.
Als de koers van TSLA boven de $155 blijft mag ik die $475 houden

Kwakt de koers in omlaag, dan krijg ik een portie aandelen geleverd voor $155 die ik direct kan door verkopen voor $150 per stuk. Dat zou dus $5 verlies zijn per aandeel. Echter ik heb nog geld gekregen voor de verplichting aan te gaan en dat is 4,75 per aandeel. Dus die mag ik van mijn verlies aftrekken. Dan kom ik dus op een verlies van $0.25 per aandeel verlies als de koers onder de $135 duikt ( ook als het aandeel $0 wordt).

Wxll

Dit deel is denk ik toch iets te kort door de bocht / iets te veel Jip&Janneke.
Want dan ben je ook je betaalde premie voor de put150 kwijt (die staat nu op ± €3.200,- maar jij zal er iets meer voor hebben betaald). Dus zwaar verlies. Je put verkopen i.p.v. uitoefenen zal aanzienlijk minder verlies opleveren (tenzij het aandeel op $0,- staat).
 
Last edited: