Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019 Model 3 opvolger kiezen

This site may earn commission on affiliate links.
Hier inmiddels zeer tevreden met een MY RWD komende van een M3P uit 2019 (2020 model). Met name de vooruitgang in afwerking interieur en comfort is echt heel groot. Misschien best wel subjectief maar de Model Y voelt gewoon veel 'luxer' of premium, hoe je het ook wilt noemen. Uiteraard is de M3 Performance een hele andere auto, de wegligging en de felheid zijn echt fantastisch maar comfort heb ik altijd gemist. Maar de Model Y stelt gelukkig qua wegligging echt niet teleur, en hoewel die natuurlijk een stuk minder direct stuurt blijft het een fantastische rijervaring. Ook viel me de felheid van de RWD erg mee, meer dan prima voor een 'normale' rijder (ja ik word ook ouder ;-)). Wat me wel opvalt is dat het regeneratieve remmen net wat minder direct aanvoelt. Heeft deels misschien te maken met dat je de RWD vaker tot 100% oplaadt en daarna de regen nog wat minder is? Maar ook daarna lijkt ie me in vergelijking met onze M3P toch wat minder. Geen drama, maar wel merkbaar. Daarnaast best bijzonder dat je na bestelling binnen een paar weken al mag rondrijden in een fonkelnieuwe wagen (in ons geval was het zelfs mogelijk om binnen 1 week nog een exemplaar op te halen (!), maar vanwege vakantie lukte ons dat niet....). Kortom, voor zover nog niet duidelijk, vooralsnog zeer tevreden met de overstap.
Mbt regeneratie, je had bij de M3P natuurlijk ook nog een motor aan de voorkant, waarmee je ook deed regenereren.
 
Ik moet hier echt nog dieper in duiken.. de reden dat ik deze overname overweeg is
  • als overbrugging tot Juniper;
  • FSD behouden (wie weet nog eens overzetten??);
  • 2e auto thuis.
Ben ook heel benieuwd of Athlon de FSD nog waardeert, die heb ik in 5 jaar immers al helemaal betaald..
Ondertussen heb ik te horen gekregen dat ik hem voor €23k kan overnemen, en dat komt overeen met wat ik op andere platforms voor vergelijkbare modellen zie. Dit komt ook vrijwel exact overeen met de vuistregel 1/3 van de nieuwprijs als restwaarde.. ik weet nog niet of ik het ga doen.
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Voor een prijs van 23k maak je vooral Athlon blij. Nu al, maar zeker na de zomer komt er een hausse M3 '19 binnen en zakt die M3 markt ongetwijfeld ver in. Tegen de tijd dan de Juniper voor de deur kan staan, met een vast bij de start een paar duizend euro hogere prijs.

Is het verschil maar zo 10k meer dan nu. Is prijzig 1/2 -3/4 jaar karren.
 
De M3P (sept 2019):
- Y is geen optie, hebben we al (rijdt mijn wederhelft meestal mee), overigens uitstekende auto (lange stukken altijd met de Y).
- Naar prive is optie, financieel meest interessant (staat op de BV en kan ik goedkoop naar prive halen) en auto rijdt nog als nieuw met nul onderhoud (muv de banden). Maar is niet de "leukste" optie.
- Nieuwe M3P, maar die is qua specs niet echt veel rapper, is dan meer de highland afweging (stiller, luxer)..... twijfel dus (en zo veel mooier is die nu ook niet), wel interessant qua prijs (56K). Hebben een Y, dus luxe, vering, stiller, etc ...... heb ik al. Rij eigenlijk alleen korte stukken met de M3P.
- Model S plaid, wellicht eentje uit 2023 (reeks te koop in DE), tussen de 80-90K. Of gewoon nieuw. Heb al vaker in een S gereden, nadeel vindt ik de omvang en ik hou van sportief rijdende en sturende auto's en dat doet een S niet (wel comfortabel), plaid is stuk sportiever (moet nog testritje maken).

Tenzij de Cybertruck komt.........maar schat zo in dat ik nog jaren een andere Tesla ga rijden voordat die komt.
Wordt zo-wie-zo een Tesla, telkens als ik in een andere EV heb gereden (muv de Taycan qua rijeigenschappen) ben ik blij dat ik een Tesla heb.
 
Snap dat gemier over de hoge catalogus waarde na afloop van de 5-jaar lage bijtelling vaak niet zo. Zoals van M3 '19

Waarom zou je hem nu naar privé halen. Gewoon op lage boekwaarde verder, kost het nog minder bijtelling dan de afgelopen 5 jaar.

Vergeet die hoge catalogus waarde. Heb je geen last van. Bijtelling is voor (IB ondernemers nooit meer dan werkelijke kosten.

Wat zullen werk. kosten straks zijn p.j? Ergens tussen 5.5 en 7k Hangt af van % korting op MRB of en wanneer en prijs per kWh. Daar moet je nogal wat zakelijke km's voor declareren. En die maakt je kennelijk niet want dan hadden ze nu na 5 jr wel afscheid genomen met 160k+ gok ik.

Plus van in de zaak > gaat er komende periode iets mis met de batterij of een andere onvoorziene klapper dan heb je die niet privé. De schrapers kun de kWh van laadpaal thuis + PV met opslag aan zaak declareren.
 
Last edited:
Snap dat gemier over de hoge catalogus waarde na afloop van de 5-jaar lage bijtelling nooit zo. Zoals van M3 '19

Waarom zou je hem nu naar privé halen. Gewoon op lage boekwaarde verder, kost het nog minder bijtelling dan de afgelopen 5 jaar.

Vergeet die hoge catalogus waarde. Heb je geen last van. Bijtelling is nooit meer dan werkelijke kosten.

Wat zullen werk. kosten straks zijn p.j? Ergens tussen 5.5 en 7k Hangt af van % korting op MRB of en wanneer en prijs per kWh. Daar moet je nogal wat zakelijke km's voor declareren. En die maakt je kennelijk niet want dan hadden ze nu na 5 jr wel afscheid genomen met 160k+ gok ik.

Plus van in de BV > gaat er komende periode iets mis met de batterij of een andere onvoorziene klapper dan heb je die niet privé. De schrapers kun de kWh van laadpaal thuis + PV met opslag aan zaak declareren.
Dat stukje over die bijtelling en werkelijke kosten klopt, maar alleen in de IB-sfeer. Voor mensen die een BV hebben gaat die vlieger niet op.