Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Wie weet is het nu een mooi moment om een call optie te schrijven :cool:
Dat zou ik nooit doen (en kan dat bij Degiro ook niet. Hou jij het maar bij doorrollende puts op dinsdag/woensdag, ging de laatste keer toch al lekker. En ik bedoelde inderdaad 1 oktober @Xfrank, daarover eens met @Right_Said_Fred. Overigens zullen de kwartaalcijfers naar mijn inschatting meer teweegbrengen dan de deliveries (die op zich uitstekend zijn).
Vanwege
1. de fors hogere winstmarges in de auto-divisie (naast opbrengst eerdere prijsverhogingen 3 en Y (die pas in Q3 zijn geleverd!!) doet ook de traditioneel lucratiever Model S (+Plaid!)mee, wat nog iets zal verbeteren als de X (plaid) weer geleverd gaat worden. Daarnaast moeten we de referred revenue niet vergeten, zeker als Beta-FSD-Button in US en Canada volledig beschikbaar komt. (NB Referred revenue is tijdelijk gestalde omzet die pas als winst mag worden geboekt als de bijbehorende functionaliteit (conform Amerikaanse boekhoudregels) is opgeleverd aan de klant die er al (i.c. met FSD soms al heel lang geleden) voor betaald heeft. Dus pure winst zonder kosten.
2. mededelingen omtrent Berlijn en Texas (die in oktober vast al wat gaan bouwen (Texas is al gestart as we speak))
3. de enorme verbetering van de winst per aandeel (PE-ratio)
4. tanende belang van Credits daarin.
5. Bevestiging of verbetering van de outlook (950.000 auto's), installed capacity 2 miljoen halverwege 2022
6. Verbluffende Tesla energy cijfers Waaronder ook nieuws:
- Zicht op wat laden door andere merken Tesla gaat opleveren (en hoeveel stall's er uiteindelijk gaan komen: Meer dan 8x alle andere DC aanbieders bij elkaar) en
-Autobidder nieuws
8. Uitspraken over het opvangen van tekorten (chips en batterijen)
9. (Hopelijk) een aankondiging van een meer dan 85% verwachte yield op 4680's,
Kortom financieel alleen maar goed nieuws.
En heel misschien al nieuws over licensering van FSD, maar daarvoor is het vermoedelijk nog te vroeg. (Iedereen snapt na AI-day wel dat het heel lastig wordt om Tesla nog in te halen, alleen wie heeft het geld om het te kopen. Vermoedelijk alleen Toyota en nog wat kleine EV-nieuwkomers.

Over Toyota gesproken, Wie weet bloeit de liefde ooit nog weer op en gaat Toyota iets meer aan EV doen, maar dan met Tesla. Ik zie wel mogelijkheden voor samenwerking, die beide bedrijven op hun missies helpen. (Als Toyota haar Tesla aandelenpakket tot begin 2020 had gehouden was alleen dat al genoeg om financieel een voorsprong op Tesla uit breiden en Tesla op eigen terrein te verslaan. Misschien zijn ze er inmiddels overheen dat ze dat gemist hebben en zien ze in dat alleen samenwerking de achterstand nog kan beperken.
 
Ik voorzie net als @SpeedyEddy veel positief nieuws over Q3. De cijfers van @The Accountant geven daar goede onderbouwing voor.

Dan de projectie over 2021 (en verder). Dat vind ik moeilijker. Ik denk dat de opsomming van feiten ook voor Q4 en 2022 gaat gelden, dat is dus positief. Waar mijn angst zit, is tweeledig:
- FSD: ik veracht met een verdere uitrol dat er steeds meer functies verbeteren en erbij komen. Dat is positief. Maar wij weten allemaal dat het een kwestie van tijd is tot het eerste ongeluk gebeurt... En dan gaan wij een onzekere tijd tegemoet;
- Musk: grootste angst is dat hij wegvalt. Rationeel weet ik dat er genoeg capabele mensen zijn om door te gaan, maar dat het een klap gaat geven weet ik zeker. Dat wegvallen kan zijn wegens ongeluk of ziekte, maar ook omdat hij (net als Space-X en Neuralink) andere interesses krijgt.

Voor concurrentie, milieuwetgeving, bonussen ed ben ik niet zo bang.
 
- Musk: grootste angst is dat hij wegvalt.
Ik mis bij deze risico opsomming telkens het risico dat de belegger zelf vroegtijdig wegvalt. Dat is dan toch net zo relevant, qua beleggingsafweging ?
Ik zie bijvoorbeeld een 90 jarige voor me die van zijn broer wat vermogen ge-erfd heeft en zich zorgen maakt dat Elon wegvalt...
Zie ook een eerdere post #5,140
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Ik mis bij deze risico opsomming telkens het risico dat de belegger zelf vroegtijdig wegvalt. Dat is dan toch net zo relevant, qua beleggingsafweging ?
Ik zie bijvoorbeeld een 90 jarige voor me die van zijn broer wat vermogen ge-erfd heeft en zich zorgen maakt dat Elon wegvalt...
Zie ook een eerdere post #5,140
Nee, dat is totaal iets anders. Als ik wegval vallen de aandelen gewoon in mijn erfenis en dan kunnen vrouw en kinderen er nog van profiteren.
 
Nee, dat is totaal iets anders. Als ik wegval vallen de aandelen gewoon in mijn erfenis en dan kunnen vrouw en kinderen er nog van profiteren.
Ik begrijp je wel (zit in het zelfde schuitje) maar toch komt het argument mij oneigenlijk over als een soort van niveauverwisseling. Ineens valt het buiten jezelf en gaat het om liefde...

Twee frimanten kunnen het risico dat de ander wegvalt ook zo wegdenken... als de ander wegvalt is een risico maar als ik wegval... is het liefde o_O

Overigens, hoeveel beleggers gaan samen met vrouw en kinderen bijvoorbeeld met de auto op vakantie...

Als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed. ;)
 
Last edited:
Ik begrijp je wel (zit in het zelfde schuitje) maar toch komt het argument mij oneigenlijk over als een soort van niveauverwisseling. Ineens valt het buiten jezelf en gaat het om liefde...

Overigens, hoeveel beleggers gaan samen met vrouw en kinderen bijvoorbeeld met de auto op vakantie...
Met een Tesla is de kans dat je dat met z'n allen niet overleeft wel erg klein (ravijnen en aanrijdingen met trucks e.d. uitgezonderd..)
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ah, geen idee..
Dit is de club achter BusinessAM, Newsmonkey, en enkele andere clickfarms


Zo presenteren ze BusinessAM aan adverteerders:

 
  • Like
Reactions: JanG007
And almost 760 it really was. Volgende week vrijdag 780, maandag 4 oktober 800 ruim voorbij, plm 24 oktober (vermoedelijke dag na kwartaalcijfers) 900, eind januari 1200. Dit is maar een mening.. Één ding moet ik nog wel kwijt. Zodra FSD in de USA echt wordt vrijgegeven en de eerste doden zullen vallen zal dat als onacceptabel worden geïnterpreteerd en kan een daling van misschien wel 40% volgen. (Dat dan (logisch) inmiddels beredeneerd kan worden hoeveel honderden levens gespaard zijn speelt geen enkele rol. Dat er mensen sterven door appende/dronken/onbevoegde/hardrijdende bestuurders wordt 1000x beter verteerd dan een robot die zoiets veroorzaakt. Zeker als het een Tesla is.)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
NB voor de newbies: Als Ark Invest (Cathy Wood) van een positie aandelen verkoopt, is dat een gevolg, maar niet vanwege een verwachting. Ze beheren een portfolio die ze meestal in evenwicht proberen te houden, dus stijgt een aandeel daarbinnen sneller dan de rest moet er een keer een deel worden verkocht en als er een aandeel te hard daalt wordt het bijgekocht, vanwege evenwichtige percentielen.
Als er om een andere reden wordt verkocht of verkocht volgt er altijd een verklaring voor de deelnemers in het fonds. Dus geen verklaring van Ark Invest=Geen nieuws=clickbait-waardig event.
 
And almost 760 it really was. Volgende week vrijdag 780, maandag 4 oktober 800 ruim voorbij, plm 24 oktober (vermoedelijke dag na kwartaalcijfers) 900, eind januari 1200. Dit is maar een mening.. Één ding moet ik nog wel kwijt. Zodra FSD in de USA echt wordt vrijgegeven en de eerste doden zullen vallen zal dat als onacceptabel worden geïnterpreteerd en kan een daling van misschien wel 40% volgen. (Dat dan (logisch) inmiddels beredeneerd kan worden hoeveel honderden levens gespaard zijn speelt geen enkele rol. Dat er mensen sterven door appende/dronken/onbevoegde/hardrijdende bestuurders wordt 1000x beter verteerd dan een robot die zoiets veroorzaakt. Zeker als het een Tesla is.)

Dat laatste is ook de reden dat slechts een heel select groepje de laatste FSD software krijgt:

E_mX2u7WUAEmPoZ


Het resultaat is dan gelukkig weer wel dat er bij hun letterlijk 0 ongelukken zijn gebeurd, terwijl bij het zien van de beelden die hun tonen toch echt wel duidelijk is dat het beslist nog niet foutloos is, of zelfs maar in de buurt van foutloos. Voorlopig rijdt de gemiddelde tiener stukken veiliger.
 
Dat laatste is ook de reden dat slechts een heel select groepje de laatste FSD software krijgt:

Het resultaat is dan gelukkig weer wel dat er bij hun letterlijk 0 ongelukken zijn gebeurd, terwijl bij het zien van de beelden die hun tonen toch echt wel duidelijk is dat het beslist nog niet foutloos is, of zelfs maar in de buurt van foutloos. Voorlopig rijdt de gemiddelde tiener stukken veiliger.

Laat svp het Tesla aandelen draadje niet ook door FSD-discussies overgenomen worden... :mad:
 
En nog erger.. 734, zonder enig tesla specifiek gerelateerd nieuws, maar we zien t vaker: daling% van indices*2=daling Tesla. De turbo’s van vrijdag doen t natuurlijk even niet zo goed, dus ik probeer nog wat vallende messen te vangen zonder te gaan bloeden…. . Mochten de Chinezen hun banken niet verplichten om Evergrande wat meer slack te gunnen is er misschien een black swan in de maak en is dit nog maar het begin van de daling van indices. Er worden vandaag al heel wat oplopende trendkanalen aan de onderkant verlaten. De beurzen zullen na veel lagere opening nog wel iets opveren wellicht maar het ziet er niet heel goed uit. Het gaat in diverse landen met lage vaccinatiegraden niet goed en ook dat gaan we merken.
 
Mooie dag om een oud foutje te herstellen en de aandelen over te brengen van mijn DEGIRO Basic account naar mijn Custodian account. Dat kan helaas alleen via de tegenrekening en dan zit je een paar dagen zonder aandelen. Gemiddelde verkoopprijs iets onder de 735. Tevens de vallende messen maar weer losgelaten. Dus een paar dagen zonder TSLA en PLTR het slagveld overzien… hopelijk time ik goed. In mijn Basic account speel ik nog wat met AMC (met inmiddels gratis aandelen gokken op een shorsqueeze en alle ingrediënten daarvoor komen nu bijeen) en zit nog het geld van de vallende messen (verkochte TSLA turbolongs) om deze straks weer op te rapen van de bodem.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas