SpeedyEddy
Active Member
Dat zou ik nooit doen (en kan dat bij Degiro ook niet. Hou jij het maar bij doorrollende puts op dinsdag/woensdag, ging de laatste keer toch al lekker. En ik bedoelde inderdaad 1 oktober @Xfrank, daarover eens met @Right_Said_Fred. Overigens zullen de kwartaalcijfers naar mijn inschatting meer teweegbrengen dan de deliveries (die op zich uitstekend zijn).Wie weet is het nu een mooi moment om een call optie te schrijven
Vanwege
1. de fors hogere winstmarges in de auto-divisie (naast opbrengst eerdere prijsverhogingen 3 en Y (die pas in Q3 zijn geleverd!!) doet ook de traditioneel lucratiever Model S (+Plaid!)mee, wat nog iets zal verbeteren als de X (plaid) weer geleverd gaat worden. Daarnaast moeten we de referred revenue niet vergeten, zeker als Beta-FSD-Button in US en Canada volledig beschikbaar komt. (NB Referred revenue is tijdelijk gestalde omzet die pas als winst mag worden geboekt als de bijbehorende functionaliteit (conform Amerikaanse boekhoudregels) is opgeleverd aan de klant die er al (i.c. met FSD soms al heel lang geleden) voor betaald heeft. Dus pure winst zonder kosten.
2. mededelingen omtrent Berlijn en Texas (die in oktober vast al wat gaan bouwen (Texas is al gestart as we speak))
3. de enorme verbetering van de winst per aandeel (PE-ratio)
4. tanende belang van Credits daarin.
5. Bevestiging of verbetering van de outlook (950.000 auto's), installed capacity 2 miljoen halverwege 2022
6. Verbluffende Tesla energy cijfers Waaronder ook nieuws:
- Zicht op wat laden door andere merken Tesla gaat opleveren (en hoeveel stall's er uiteindelijk gaan komen: Meer dan 8x alle andere DC aanbieders bij elkaar) en
-Autobidder nieuws
8. Uitspraken over het opvangen van tekorten (chips en batterijen)
9. (Hopelijk) een aankondiging van een meer dan 85% verwachte yield op 4680's,
Kortom financieel alleen maar goed nieuws.
En heel misschien al nieuws over licensering van FSD, maar daarvoor is het vermoedelijk nog te vroeg. (Iedereen snapt na AI-day wel dat het heel lastig wordt om Tesla nog in te halen, alleen wie heeft het geld om het te kopen. Vermoedelijk alleen Toyota en nog wat kleine EV-nieuwkomers.
Over Toyota gesproken, Wie weet bloeit de liefde ooit nog weer op en gaat Toyota iets meer aan EV doen, maar dan met Tesla. Ik zie wel mogelijkheden voor samenwerking, die beide bedrijven op hun missies helpen. (Als Toyota haar Tesla aandelenpakket tot begin 2020 had gehouden was alleen dat al genoeg om financieel een voorsprong op Tesla uit breiden en Tesla op eigen terrein te verslaan. Misschien zijn ze er inmiddels overheen dat ze dat gemist hebben en zien ze in dat alleen samenwerking de achterstand nog kan beperken.