We naderen het dal inderdaad
@wooter en niemand weet waar en wanneer de bodem is. Maar dat we dichter bij de bodem dan bij de top zijn is voor Tesla toch wel een zekerheidje als:
- de vraag naar je product op peil blijft (want levertijden alsmaar oplopen)
- je bedrijf zelfs prijzen kan verhogen (stijgende kosten kan doorberekenen) zonder dat de vraag aanzienlijk inboet
(- er genoeg cash is om zelfs een afgedwongen leverstop lang te kunnen overleven)
- de concurrentie niet kan leveren en daardoor klanten aan jou verliest
- de concurrentie geen winst maken op het product dat het jouwe moet beconcurreren
- de brandstof voor jouw product veeeeeel goedkoper is (en er minder energie-eenheden worden verbruikt) dan dat voor het legacy-product dat jouw product aan het vervangen is
- het sentiment om de brandstof voor het legacy-product te blijven kopen helemaal omslaat door externe factoren.
Een einde aan de Russische dreiging zal de hele markt doen katapulteren maar de vraag is of je daarop moet wachten want dat zal zo snel gaan dat je een heel stuk gaat missen. Werk eens met een lage PE-ratio; TSLA zal t.z.t. toch wel boven de 50 staan?
Door de late start van Berlijn en Austin drukken de kosten daarvan (die je moet nemen zodra je gaat leveren) extra zwaar in dit kwartaal, dus misschien kun je het je permitteren om daarop te wachten, maar wat zullen de Q1 leveringen daarvoor al met de koers hebben gedaan?
Een advies anders dan "even door de zure appel heen bijten" en "na regen komt zonneschijn" kan ik niet met een gerust hart geven.
Hen die (deels) uitgestapt zijn wens ik veel wijsheid en vooral geluk toe. De volatiliteit is nu nog jullie vriend (en die van mij, met mijn geschreven opties)
EDIT: En als om wat voor reden dan ook de olie- en gasexport van Rusland stil komt te liggen zal de verschuiving naar elektriciteit sneller gaan (en die ook wel duurder worden, dat zien we nu al) maar zal vooral efficiency nog zwaarder gaan tellen. Een rijdende kachel legt het energetisch echt af tegen een efficiënte EV.