Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou serieus gaan beleggen @Stijntje
Zie trouwens geen lijntjes in jouw posts of bedoelde je de opmerking op 10 december?
Inderdaad, je bent verder terug gaan graven dan ik 😀
Je zal toch moeten toegeven dat je bovenste rode lijn door de hoogste toppen van de periode voor 10 december gaat en je onderste lijn door de laagste punten. Het was mijn suggestie toen om die te trekken, maar toen zei je dat de enige relevante lijnen al op je grafiek stonden.
Ik wil me absoluut niet postuleren als beurskenner, juist integendeel. Ik zat er volgens mij 'boenk op', maar zie dit eerder als een teken dat het hele beursgebeuren vooral toeval is. Neemt natuurlijk niet weg dat ik mezelf wel wil uitroepen tot een beursgoeroe met een beter inschattingsvermogen dan Gary Black en Cathie Wood samen 🤣
 
Voor de volledigheid moet je wel de volgende dingen meetellen in je voorspellingen:
  • Musk die via Twitter vraagt of ie 10% van z’n aandelen moet verkopen (was misschien nog voorzienbaar omdat ie opties had die gingen verlopen)
  • Plannen van de Federal Reserve om de rente langzaam te gaan verhogen
  • Troepenopbouw en inval van Rusland in Oekraine
Stonden alle 3 niet op mijn bingo kaart :eek:
 
  • Like
Reactions: robertvg
Juist, dat
en dat in combinatie met wat handelen met voorkennis en koersmanipulatie via tweets...
Ahhh nu was je net goed bezig, en plots ga je weer helemaal TSLAQ :confused:

Koersmanipulatie lijkt me wat sterk. Door zijn tweet heeft ie zich armer gemaakt dan als ie netjes zijn aandelen via de privé markt stilletjes had verkocht, zoals zowat alle andere CEO’s doen…
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als kaderlid heb je de verplichting de aan- en verkoop van aandelen van je bedrijf te melden.
Klopt. Doet ie toch?

Als kaderlid heeft ie zelfs niet de verplichting om de aan- en verkoop van aandelen te melden via Twitter. Had ie dat niet gedaan, dan was de koers niet gezakt en had ie nog meer geld voor zijn aandelen gekregen.

Dat riedeltje alsof ie de koers in zijn voordeel manipuleert door te Twitteren is inmiddels wel achterhaald. Meestal is het omgekeerde waar: als ie twittert, trekt de koers rood weg.
 
Screenshot 2022-03-04 at 09.50.55.png


Alle aandeelhouders zoeken graag zoveel mogelijk zekerheid.
Lijnentrekkerij (sorry: technische analyse) is daar eentje van, maar deze lijnen laten mooi zien waarom ik daar niet in geloof.
Het "klopt tot het niet klopt".

We zouden perfect twee mooie neerwaartse lijnen kunnen trekken tussen pakweg februari en mei 2021.
Met economische argumenten waarom er een neerwaartse trend is.
En met de voorspelling dat de koers ergens eind 2022 rond de 200 a 300 dollar zou gaan liggen.
De grafiek laat zien dat het toch echt anders is gelopen.

Waar het volgens mij wel om gaat: zaken als hoe Tesla nu bezig is met bouwen van fabrieken, innoveren, winst per auto etc.
In een enorm tempo, met een hard stijgende winst per aandeel.
Vroeger of later zal dat, denk ik, uitmonden in een flink hogere koers dan nu.
Veel meer zekerheid is er volgens mij niet te vinden.
 
Inderdaad, al die lijnen zijn interpretaties van iemand die met z’n cursor kiest welke pieken en dalen voor hen relevant lijken, en daaruit komt dan een voorspelling.

Ik heb in mijn TradingView ook nog zo een paar lijnen, getekend in 2021 en gebaseerd op het koersverloop van 2020 die beweren dat we nu tussen de 1000 en 1400 zouden moeten zitten. 🤷‍♂️.

Tesla het bedrijf doet het goed. TSLA het aandeel is veranderd, en is al even de grootste optie-markt ter wereld. En dat betekent dat het erg lucratief is geworden om de prijs van het aandeel op het einde van de week telkens op interessante posities te laten landen. En da’s jammer als je had gehoopt dat het aandeel op 1200 stond, en leuk als je zoals mij en SpeedyEddy wat calls of puts had staan die niet ITM mogen eindigen.
 
Oh ja en sorry dat ik me toch weer aan een tweetal koersvoorspellingen $TSLA heb gewaagd in een post waarin ik zeg dat ik dat juist niet meer zou doen. @Stijntje , @wooter schreef al dat je op een bepaald moment lijnen gaat trekken waarvan je denkt dat die relevant zijn. Op 10 december was er per saldo nog een oplopende trend, lange termijn. Pas op 28/1 was er een eerste kleine, mogelijk valse, negatieve doorbraak en 18 februari de tweede en serieuzere. Dan pas wordt een andere trend dominant en is de oude vermoedelijk definitief doorbroken. Zo werk ik. Dus het is in mijn ogen inderdaad meer een gevalletje octopus dat jij dat op 10 december inderdaad toevallig, al goed zag. Dat geldt misschien ook wel voor mijn NASDAQ 10.000 voorspelling alhoewel daar een fundamentele redenering op zat: Zwaar overbought, dus is het wachten op een black swan, waarvan ik dacht dat het china zou worden (die komen heel goed weg in een globale recessie waarin een knappende vastgoedbubbel niet eens meer zal opvallen).
 
Voorwaardelijke toestemming "Grünheide" is binnen, Ik heb de persconferentie gevolgd (en real-time vertaald voor onze engelstalige vrienden).
Tesla heeft 2 weken nodig om met realtime metingen aan te tonen dat de in de aanvraag genoemde waarden niet worden overschreden. Indien dat blijkt te kloppen kan Tesla zonder verdere procedure doorgaan met de productie. Er is geen einddatum aan de vergunningverlening verbonden. (dus onbeperkt geldig).
Aangezien het realtime metingingen zijn start de productie volgens mij dan ook maandag (en wellicht morgen al)direct, want anders kun je niet meten wat de werkelijke emissiewaarden zijn.
 
Kleine correctie op mijn bericht aangaande Grünheide: De meetapparatuur (als onderdeel van de vergunningverlening want als tegemoetkoming aan de bezwaren)kan de komende twee weken worden geplaatst , daarna start de productie echt en ik vermoed dat het dan heel hard gaat want er komen complete batterypacks (2170’s) aan uit Shanghai voor 260.000 auto’s per jaar (5000 per week) aan totdat de batterijenfabriek aldaar er zelf genoeg kan maken. De ramp-up zal het uiteraard niet direct dergelijke aantallen opleveren, maar als we weten dat in Q3 of Q4 de eigen batterijenfabiek van Grünheide start zal de runrate per ultimo mogelijk al tussen 250.000 en 300.000 liggen. De aantallen van 2022 (gegeven 1 kwartaal vrijwel niks) zullen rond de 130.000 liggen.
Als de grondstoffenmarkt kan leveren. Vermoedelijk blijven chips een probleem (nu de oorlogsindustrie de vraag ook verhoogt) en aluminium is er nog wel genoeg, maar de prijzen lopen al flink op (dus de marges zouden kunnen dalen, alhoewel Tesla de prijzen voorlopig nog kan blijven verhogen). De eindelijk eens positieve pers voor een uit zijn hart sprekende en handelende Elon zal ook gratis reclame voor Tesla opleveren en vraagversterkend werken.
Macro zijn we nog maar aan het begin van het ontstaan van problemen, laat staan dat er oplossingen zijn. Ook al zou er morgen een definitief bestand tussen Rusland en Oekraïne zijn. Rentemaatregelen zullen zeer beperkt nodig zijn want er moet meer geld naar energie, direct en indirect (door prijsverhogingen) zodat er minder overblijft voor investeringen. Je ziet al een dalende 10Y yield, de afgelopen dagen. Wat en wanneer voor $TSLA de volgende bodem is is moeilijk te voorspellen, maar mijn slecht functionerende theewater zegt me dat het wel eens dichterbij kan zijn dan velen denken. Hoe dan ook is het achteraf gezien nu al een koopje. (Herinner mij daar begin volgend jaar eens aan.)
 
Last edited:
nb. Olie-onafhankelijkheid en strijdende Gas/Olieprijzen vormen de bodem onder de vraag naar Tesla’s en vooral daarom beweegt het aandeel de komende tijd mogelijk al tegen de markt in, omhoog.
Correctie op vorige bericht: Niet de batterijenproductie start in Q3/4,, maar de omzetting van de model Y productielijnen van Chinese 2170-packs naar 4680-packs van Grünheide zelf. De batterijproductie zal veel eerder (moeten) starten. Dat was ook een van de oorzaken voor het vertragen van de vergunnningen.