Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de situatie toch wel wat lastig worden. Als de directeur van het bedrijf wat toch onder een vergrootglas ligt, op vrijdag dik 7,5% verliest dan gewoon doorgaat met off-focus zaken, zoals updates over de Unreal-engine, dan is dat koren op de molen van iedereen die afvraagt of ze de juiste beslissingen gaan maken. Een beetje focus op de hoofdzaken zou in deze tijd geen slecht idee zijn, denk ik...
Je bent niet de enige die dat schrijft. Puur in het belang van de discussie, wat zijn eigenlijk die hoofdzaken en wat zou hij daarin kunnen verbeteren?
 
Gewoon even terug met beide voeten op de grond is niet slecht voor een aandeel. Leedvermaak vind ik misplaatst. Met een economisch reële waardering zal Tesla veel verder raken dan een eendagsvlieg in de geschiedenisboeken.

Ik kreeg vorige week toevallig voor het eerst een mail van Tesla servicecenter om snel voor 5 juni aan zeer gunstige voorwaarden stockwagens aan te kopen. Ik heb de indruk dat er nog enkele uitschieters gaan volgen dit jaar.
 
Gewoon even terug met beide voeten op de grond is niet slecht voor een aandeel. Leedvermaak vind ik misplaatst. Met een economisch reële waardering zal Tesla veel verder raken dan een eendagsvlieg in de geschiedenisboeken.

Ik kreeg vorige week toevallig voor het eerst een mail van Tesla servicecenter om snel voor 5 juni aan zeer gunstige voorwaarden stockwagens aan te kopen. Ik heb de indruk dat er nog enkele uitschieters gaan volgen dit jaar.
Wat waren die voorwaarden dan?
 
Ik denk dat de twijfel of de vraag wel zo enorm is, voornamelijk de reden is van de dalende beurskoers.
Bij de introductie van de model 3 werd er gerept over 400.000 reserveringen enkel in de eerste paar maanden. Ik heb toen ook meteen ingeschreven om ervoor te zorgen dat ik nog in het eerste 2 jaar van de productie een auto kon krijgen. Ze zouden immers de eerst twee jaar beperkt beschikbaar zijn gezien het groot aantal reserveringen.
Nu blijkt na nog geen 2 jaar leveren waarbij ondertussen een groot deel van de westerse wereld beleverd wordt, er circa 250.000 geleverd zijn en de productie nog steeds niet op de "beloofde" 10.000 auto's per week is, er eigenlijk helemaal geen wachtlijst te zijn.
Ondertussen kannibaliseert de 3 de S&X.

Dit werpt wel een bearish outlook op de groeimogelijkheden van TESLA. Ondertussen verandert het fiscaal gunstige klimaat en zijn een aantal grote automerken hun BEV productie op stoom aan het brengen.

Enig lichtpuntje is China in mijn opinie.
 
Met mijn bovenstaande verhaal wilde ik eigenlijk niet zoals de media aangeeft zeggen dat TESLA over 10 maanden failliet is maar wel dat de waarde van het aandeel een gepaste correctie ondergaat.
Er wordt komend jaar waarschijnlijk wel een keer een operationele winst behaald, daar geloof ik wel in, echter de gouden bergen zijn enigszins uit zicht.
 
Met mijn bovenstaande verhaal wilde ik eigenlijk niet zoals de media aangeeft zeggen dat TESLA over 10 maanden failliet is maar wel dat de waarde van het aandeel een gepaste correctie ondergaat.
Er wordt komend jaar waarschijnlijk wel een keer een operationele winst behaald, daar geloof ik wel in, echter de gouden bergen zijn enigszins uit zicht.
Het zal operationele winst voor de bühne zijn, zolang als de volledige elektrificatie van het wegvervoer nog geen feit is heeft het geen nut om winst (= ongebruikt kapitaal) te maken. Alle mogelijke winst zal wel geïnvesteerd worden in schaalvergroting, verlagen van de prijzen en groei.
 
Het is inderdaad maar net hoe je het boekhoudkundig vorm geeft, maar al het geld gaat voorlopig gewoon op ;)
Ja maar naast dat het geld opgaat gaat aan investeringen wordt er met de business zelf zonder investeringen ook nog geen winst gemaakt. Dat is waar de shareholders zich druk om maken. Naast dat ze zich waarschijnlijk nog meer druk maken om het feit dat de verwachte groei van de vraag enigszins achterwege blijft en daarmee het zicht op toekomstige operationele winst is teruggeschroefd.
 
Ja maar naast dat het geld opgaat gaat aan investeringen wordt er met de business zelf zonder investeringen ook nog geen winst gemaakt. Dat is waar de shareholders zich druk om maken. Naast dat ze zich waarschijnlijk nog meer druk maken om het feit dat de verwachte groei van de vraag enigszins achterwege blijft en daarmee het zicht op toekomstige operationele winst is teruggeschroefd.

Waar baseer je de bewering op dat er zelfs zonder investeringen geen winst wordt gemaakt?

Overigens werden de verhalen die nu over Tesla worden geschreven jarenlang ook over Amazon geschreven. Dat bedrijf ploegde een groot deel van de inkomsten terug in investeringen om verder te groeien, waardoor het vrijwel nooit winst maakte. En kijk, nu is het een van de waardevolste bedrijven ter wereld. Dat komt voor Tesla ook nog.
 
Waar baseer je de bewering op dat er zelfs zonder investeringen geen winst wordt gemaakt?

Overigens werden de verhalen die nu over Tesla worden geschreven jarenlang ook over Amazon geschreven. Dat bedrijf ploegde een groot deel van de inkomsten terug in investeringen om verder te groeien, waardoor het vrijwel nooit winst maakte. En kijk, nu is het een van de waardevolste bedrijven ter wereld. Dat komt voor Tesla ook nog.
hieruit:
https://ir.tesla.com/static-files/b2218d34-fbee-4f1f-ac95-050eb29dd42f

operating loss in volgens de boekjes een negatieve EBIT. Hierin zitten wel de afschrijvingen van de investering maar niet de investeringen zelf.
 
Wat ik overal uit proef;ook hier in deze post zijn "emoties". Die hebben uiteraard wel een grote invloed op de koers van een aandeel, maar niet op cijfers. Het lijkt mij dat de cijfers op een gegeven moment voor zichzelf gaan spreken.
Deze factor (de aandeelhouders met hun grillige emoties, die zakelijke aandeelhouders aansteken) was ik trouwens vergeten op te nemen in mijn rijtje. Op basis van die emoties denk ik niet dat ik een beslissing zal nemen om te kopen danwel te verkopen of ik moet echt op hele korte termijnen mijn winst en verlies willen nemen.
 
Wat ik overal uit proef;ook hier in deze post zijn "emoties". Die hebben uiteraard wel een grote invloed op de koers van een aandeel, maar niet op cijfers. Het lijkt mij dat de cijfers op een gegeven moment voor zichzelf gaan spreken.
Deze factor (de aandeelhouders met hun grillige emoties, die zakelijke aandeelhouders aansteken) was ik trouwens vergeten op te nemen in mijn rijtje. Op basis van die emoties denk ik niet dat ik een beslissing zal nemen om te kopen danwel te verkopen of ik moet echt op hele korte termijnen mijn winst en verlies willen nemen.
De cijfers spreken toch eigenlijk voor zich. Uitgangspunt van de eerste sterke koerstijging in 2016 was 400k aan model 3 reserveringen vervolgens doorstijgen toen de verwachtte productiecijfers model 3 werden aangekondigd. Vervolgens dip omdat productiecijfers tegenvielen nu nog meer dip omdat de vraag tegenvalt.
Of zie ik het te simpel?
 
De cijfers spreken toch eigenlijk voor zich. Uitgangspunt van de eerste sterke koerstijging in 2016 was 400k aan model 3 reserveringen vervolgens doorstijgen toen de verwachtte productiecijfers model 3 werden aangekondigd. Vervolgens dip omdat productiecijfers tegenvielen nu nog meer dip omdat de vraag tegenvalt.
Of zie ik het te simpel?
Is er echt een dip te verwachten over het hele jaar of is er een dip vanwege de uitspraken van Elon?
Niets zo veranderlijk dan de klant EN Elon!
 
Vroeger willen instappen in Tesla (echt aan het begin), nooit gedaan, destijds geld in eigen bedrijf gestopt. Maar toen geloofde ik er in en nu nog steeds, omdat ik snap wat ze doen (althans dat denk ik).
Ben dus nu een instapmoment aan het zoeken, want linksom of rechtsom..... tesla is geld waard (bierviltjes logica).


quote-ignore-the-stock-market-ignore-the-economy-and-buy-a-business-you-understand-warren-buffett-145-84-16.jpg
 
Vroeger willen instappen in Tesla (echt aan het begin), nooit gedaan, destijds geld in eigen bedrijf gestopt. Maar toen geloofde ik er in en nu nog steeds, omdat ik snap wat ze doen (althans dat denk ik).
Ben dus nu een instapmoment aan het zoeken, want linksom of rechtsom..... tesla is geld waard (bierviltjes logica).


quote-ignore-the-stock-market-ignore-the-economy-and-buy-a-business-you-understand-warren-buffett-145-84-16.jpg
Helemaal mee eens.
Alleen denken er natuurlijk meer zo en dat is waarom het aandeel tesla zo hoog staat/stond, lees een hoge waarde heeft tov de resultaten op dit moment. Dit is enkel en alleen gebaseerd op toekomstige verwachte winst. De vraag van eenieder is echter hoe hoog die winst op welk moment gaat zijn.