Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Volgend Buffet is het wijs om zo te handelen. Ik heb zijn uitspraak op 25 april ook aangehaald op dit forum, toen de koers van Tesla steeds verder onderuit ging. Ik kreeg toen 6x zoveel bijval als nu ;). Daarna daalde TSLA verder, van $247 naar $179 (-28%). Steeds heb ik mijn positie verder uitgebreid met alles wat ik kon (tot $192). Niet reuze fijn om mee te maken zo'n rit naar beneden, er werd destijds $150 en $110 in het vooruitzicht gesteld. Vanwege mijn liquiditeit moest ik het meeste weer verkopen op $259. Toen de koers eind oktober $297 was heb ik het restant verkocht onder het mom: "van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden". Verder was toen mijn inschatting dat 'meest waarschijnlijk' de volgende daling er aan zat te komen. Die overtuiging heeft erg veel geld gekost, ondanks een uitstekende winst!

Ik heb de koersstijging van TSLA met steeds meer verbazing aangekeken. Boven $900 zal vast en zeker ergens in de toekomst gerealiseerd worden, maar nu is het naar mijn idee totaal doorgeschoten. Ten tijde van de bodem in mei zijn er door partijen enorme posities in call opties ingenomen. Wie weet, goed geïnformeerde vrienden van Musk? Die posities moeten ook een keer gesloten worden en daar gaan de mensen die nu hoog in de boom zitten aan meebetalen.

Vandaar dat ik Buffet opnieuw aanhaal, maar nu aan de andere kant van het spectrum.

Het klinkt toch meer als het verhaal van iemand die de boot heeft gemist en met lede ogen die enorme koersstijging aanschouwt. Dan ga je het voor jezelf goedpraten (totaal doorgeschoten, dat kan toch niet goed blijven gaan). Ik ken dat gevoel uit het verleden, dus kan het je niet kwalijk nemen.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Even een vraag: kan iemand me een broker aanraden waarbij in TSLA-aandelenopties kan worden gehandeld? Ook opties schrijven (gedekt).

Ik zit bij DeGiro met mijn TSLA-aandelen maar ze bieden geen optiemogelijkheden aan. Het gaat trouwens om een zakelijke rekening. Is Binck iets? Of IB? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Als Tesla zijn "bitcoin" moment beleefd, zitten we nu aan het begin...

upload_2020-2-5_9-5-40.png
 
  • Love
Reactions: Maurice1
Even een vraag: kan iemand me een broker aanraden waarbij in TSLA-aandelenopties kan worden gehandeld? Ook opties schrijven (gedekt).

Ik zit bij DeGiro met mijn TSLA-aandelen maar ze bieden geen optiemogelijkheden aan. Het gaat trouwens om een zakelijke rekening. Is Binck iets? Of IB? Heeft iemand hier ervaring mee?
Binck is prima voor zelf beleggen, M.
Ik heb er zowel een zakelijke als een particuliere rekening. Sinds een tijdje zijn beide met één en dezelfde login benaderbaar via zowel website als mobiele app. De tarifering was bespreekbaar en inmiddels naar tevredenheid. De executie is goed en de helpdesk goed bereikbaar en kundig.
Uitbesteed vermogensbeheer was hun achilleshiel; die rekeningen heb ik dan ook opgeheven wegens gebrek aan goed resultaat..
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
Mijn beleggingssuccessen gingen omgekeerd evenredig met de mate waarin ik er mij in verdiept heb: Eerst gewoon meelopen met de massa door te beleggen in telecom en IT (eind jaren 90') met enorme successen. Ik vond me toen een genie.
Nadien, aangestoken door het succes, ernstig studiewerk met boeken rond fundamentele analyse en technische analyse. Investeren ook in individuele aandelen, hefboomproducten en zelf futures (dat zijn pas hefbomen. Met dat instrument verloor de Soc Gen via één "specialist" 5 miljard euro. Mijn advies: blijf er ver vanaf!).

Begin jaren 2000 (flinke terugval van de markt) en later de financiële crisis 2008 ev. (nog flinkere terugval van de markt), had ik toch echt wel de indruk dat verdiepen in de materie niet veel hielp.
Ondertussen zijn we ruim 10j aan het stijgen, hoofdzakelijk dankzij massale en volgehouden geldinjectie in het systeem door de centrale banken. Een pervers mechanisme waardoor de bezittende klasse er beter op wordt en diegenen die hun geld verdienen door te werken er relatief op achteruit gaan, maar ik wil geen politiek statement maken.
Dat die geldinjectie blijft voortduren met een alsmaar stijgende balans voor de centrale banken als gevolg en de roep om meer injectie van de Amerikaanse politiek ondanks de hoogconjunctuur steeds luider klinkt is op zich al merkwaardig én verontrustend tegelijkertijd. Het lijkt wel alsof het probleem nog steeds niet opgelost is.

Ik verwacht dus al jaren op zijn minst een pauze in de stijging. Dit als lange inleiding voor waarom mijn visie op Tesla allicht totaal verkeerd is.
De waardering van Tesla is altijd al hoog geweest, maar op dit moment krijg ik toch een gevoel van extreme euforie. Volgens alle klassieke waarderingsmodellen is het aandeel extreem duur. Maar niets belet dat het nog extremer wordt. Ik heb in het verleden, net als heel wat Belgen, mijn broek nog gescheurd aan de hype rond Lernaut en Hauspie. Op een moment had ik de enorme winsten minstens deels moeten verzilveren en moeten aanvaarden de verdere stijging te missen. Niet iedereen kan op de top uitstappen.
Ik heb thuis nog Technical Analysis of the Financial Markets van John J. Murphy liggen, bezieler van de website StockCharts.com | Advanced Financial Charts & Technical Analysis Tools
Wie zich een beetje in dergelijke analyse wil verdiepen maar het boek niet wil kopen kan op de website een schat aan info vinden. Vooral ChartSchool | Technical Analysis Education | StockCharts.com is informatief.
De beweging van gisteren zou kunnen zijn: een exhaustion gap met na de turbulente dag een Long-Legged Doji als resulterende candle. Wordt allemaal op voornoemde pagina's uitgelegd. Dat is technische geen positieve combinatie en mogelijk een indicatie van een trendomkeer.
Anderzijds is het moreel van de troepen ijzersterk, hoewel ik niet helemaal begrijp waarom. Op relatief korte termijn wordt Tesla een autoproducent zoals anderen met "normale" waarderingen gebaseerd op een winst per aandeel, marges en rendementen. Heeft men al eens berekend welke winsten en marges er moeten gerealiseerd worden om de huidige koers te verantwoorden?
 
de kans dat ik blijf zitten is 99.8%
ik stap uit in volgende gevallen.
1/ als een ferme short squeeze zich voordoet (huidige koers x2 op zeer korte termijn)
2/ als de aandelen in vrije val voorbij mijn aankooppunt dreigen te gaan
3/ Als ze 5000$ a 6000$ halen
4/ Als E.M. sterft
Geen van deze vier heeft zich tot nu toe voorgedaan. Dus ik blijf zitten.
target date is 1oktober 2023. Dan ga ik met pensioen;)
 
Ben vandaag uitgestapt, de swings werden me toch te heftig en de bedragen die eraf vlogen te groot. Mooie rit van gehad van 240 naar 760. Een winst gemaakt waar anderen tien jaar lang voor moeten werken. Eigenlijk obsceen. Ik heb nog volop vertouwen in de toekomst van Tesla, dus ik stap waarschijnlijk weer in als de fluctuaties wat minder zijn geworden.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Andre and PaulusdB
Ben vandaag uitgestapt, de swings werden me toch te heftig en de bedragen die eraf vlogen te groot. Mooie rit van gehad van 240 naar 760. Een winst gemaakt waar anderen tien jaar lang voor moeten werken. Eigenlijk obsceen. Ik heb nog volop vertouwen in de toekomst van Tesla, dus ik stap waarschijnlijk weer in als de fluctuaties wat minder zijn geworden.
En als we nou in de afgelopen weken niet langs station 965 waren gegaan, maar ""gewoon"" van station 500 naar station 760.
Was je dan ook daar uitgestapt?
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ben vandaag uitgestapt, de swings werden me toch te heftig en de bedragen die eraf vlogen te groot. Mooie rit van gehad van 240 naar 760. Een winst gemaakt waar anderen tien jaar lang voor moeten werken. Eigenlijk obsceen. Ik heb nog volop vertrouwen in de toekomst van Tesla, dus ik stap waarschijnlijk weer in als de fluctuaties wat minder zijn geworden.
Van harte gefeliciteerd Fred! Heb je de rit van 240 naar 180 vorig jaar niet meegemaakt?
 
Last edited: