Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn conclusie: die drop van 887 naar 735 die we gisteren hebben gezien is gewoon bewust gecreerd (gemanipuleerd) door een aantal partijen.
M.i. om te verdienen aan nieuwe short posities om eerdere verliezen goed te maken.
Opgaand een berg stop losses van shorters en neergaand een berg stop losses van winstnemers...
In combinatie met market makers die niet schromen flinke hoeveelheden aandelen te kopen om de prijs te stuwen als ze weten dat er iets verderop een berg stoplosses liggen. Vlak ervoor en/of vlak erna kan met gegarandeerde winst verkocht worden... De markt moet tenslotte bewogen worden naar de prijs waar de meeste handel is (daar zijn ze market maker voor).
Zo te zien aan de grote volumes is dat in ieder geval gelukt.
 
En als we nou in de afgelopen weken niet langs station 965 waren gegaan, maar ""gewoon"" van station 500 naar station 760.
Was je dan ook daar uitgestapt?

Nee, dan had ik er dus gewoon nog in gezeten. Oftwel: I chickened out door die enorme volatiliteit. Ik vind het ook eigenlijk maar niks om er niet in te zitten. Ging voor de lange haal en dat wil ik nog steeds. Ik verwacht spoedig weer in te stappen en ga kijken hoe ik er dan relaxter in kan blijven.

Dat lukte trouwens wel tot gisteren. Ik heb de hele rit van 350 naar 178 meegemaakt en ondertussen voortdurend bijgekocht. Stond destijds op flink verlies maar het deed me niet veel. Die zenuwen van staal bleken gisteren ineens haarscheurtjes te hebben. Een goede les.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and zkpq
Ik heb begrepen uit een analyse dat de scherpe piek omlaag mede veroorzakt is door het grote aantal longs die de rit omhoog met een delta-hedge gecovered hebben. Nu begrijp ik met wat onderzoek dat de delta hedge een soort verzekering is van je positie zodat bij een koersval de andere kant op niet alles kwijt bent.... dit word uitgelegd als een derivaten verzameling.

Nu ben ik niet van plan met opties te gaan beleggen, helemaal niet zelfs.
Maar ik zou graag wel meer weten waarom dit zo'n groot effect kan hebben op de koers.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Je vergeet manipulatie door een volledig uit de hand gelopen financiele wereld met al zijn afgeleide producten.
Inderdaad, het Tesla aandeel blijkt redeljik te voorspellen te zijn. De retail belegger heeft niet zo veel invloed. Op dit forum doet @Papafox een behoorlijk goede poging om het allemaal uit te leggen. Ik zit weer klaar voor maandag en heb deze weer flnik wat aandelen erbij gehaald. Iedereen die verkocht heeft, thanks!!
 
Inderdaad, het Tesla aandeel blijkt redeljik te voorspellen te zijn. De retail belegger heeft niet zo veel invloed. Op dit forum doet @Papafox een behoorlijk goede poging om het allemaal uit te leggen. Ik zit weer klaar voor maandag en heb deze weer flnik wat aandelen erbij gehaald. Iedereen die verkocht heeft, thanks!!
Dank!
Dat draadje kende ik niet en het is erg interessant om zijn analyse van de manipulaties van hedge funds en shorts te lezen.
Gaat wel wat tijd kosten om het allemaal te lezen...
Ook interessant om zijn gedachten te vernemen over wat er de laatste dagen is gebeurd.
Op basis van wat ik lees snap ik dat je aan het inkopen bent geweest.:)
 
Dank!
Dat draadje kende ik niet en het is erg interessant om zijn analyse van de manipulaties van hedge funds en shorts te lezen.
Gaat wel wat tijd kosten om het allemaal te lezen...
Ook interessant om zijn gedachten te vernemen over wat er de laatste dagen is gebeurd.
Op basis van wat ik lees snap ik dat je aan het inkopen bent geweest.:)

Volg @Papafox al zeer geruime tijd en hji zit er zelden echt naast. Meestal als hij er naast zit dan is het positiever dan zijn verwachting. en een hele enkele keer net iets negatiever. Ik gebruik altijd nog verschillende andere fora, o.a. reddit. Maar daar zitten met name veel paniek schoppers. zo was daar de voorspelling dat TSLA afgelopen vrijdag flink zou dippen. Maar gewoon goed de cijfers bestuderen zou dat zeer onwaarschijnlijk zijn. Hedgefunds hadden de posities al ingenomen (woensdag/donderdag), dus dan gebeurt er op de vrijdag niet zo veel meer. Maandag en Dinsdag gaan meestal omhoog, en ik zie nu ook geen signalen waarom dat niet zou zou zijn. Mogelijk wordt er maandag of dinsdag ook nog aangekondigd dat er met meerdere shifts gewerkt gaat worden. Het is Elon er alles aan gelegen om een positief kwartaal te draaien (geen record, maar wel positief). Als dat lukt dan kunnen we ons opmaken voor de klapper van het jaar en dat is de S&P inclusion. Als dit tegelijkertijd of rond battery day gaat gebeuren, dan gaan we zeker > 1000.

Battery day wordt zoieso al intressant en zal de voorsprong van Tesla flink onderstrepen, de kosten per kwh gaan opex en capex flink omlaag. Er komt een nieuwe form factor voor semi en truck (en mogelijk ook voor de plaid versies van X en S, (er zijn ontwikkelingen met containers uit Duitsland bij GF1 wat kan duiden op het installeren van een nieuwe productielijn). Het mooiste van de lagere kosten is ook dat de productie snelheid flink omhoog gaat (factor 4), de methode van produceren (cylinders) blijft hetzelfde maar er komt 4-6x meer capaciteit per cell de band af (cellen zijn groter en bevatten % meer capaciteit). Ook verwachten veel dat er maxwell technologie wordt toegepast. dus capex en opex omlaag, sneller opschalen en goedkopere ingredienten (nagenoeg tot geen kobalt meer!).

De prijs per kwh gaat in april definitief (en flink) door de 100$ grens heen.

Dus ja, ik koop me flink in diverse posities en tot nu toe is het een heel leuk rendement.
 
als je het long bekijkt, is blijven zitten toch heel gewoon ?

Ja, dat is gemakkelijk gezegd. Maar mijn eigen ervaring is dat het zweet je in de handen kan staan wanneer de koers bijna verdubbelt (‘funding secured’), vervolgens meer dan halveert (~ 180 dollar), opnieuw door de 420 dollar breekt en vanaf daar nog eens verdubbelt.

Ik heb nu bijna vier jaar de verleiding kunnen weerstaan te cashen of juist het verlies te beperken. Maar gewoon voelde dat geen moment. In 2016 heb ik al mijn stukken RDSA omgewisseld voor TSLA. Extra fijn vond ik daarom deze headline, van een week of anderhalf geleden:
 

Attachments

  • 6436A1FE-C7EF-427A-BFF2-ABB1DC4AA1CC.jpeg
    6436A1FE-C7EF-427A-BFF2-ABB1DC4AA1CC.jpeg
    231.2 KB · Views: 57
Ik zit sinds 2013 met Tesla aandelen. Ingestapt op 76$ tijdens de eerste grote klim en enkele weken later met de helft er weer uit, en mooie winst genomen. Door de jaren heen verschillende malen erin en eruit. Soms om goede momenten, soms op de verkeerde momenten, en meestal op buikgevoel. Want ik ken er eigenlijk geen fluit van.;) Door de jaren een mooi extraatje opgebouwd en is mijn initiële inleg is er terug uit. Nu zit mijn gemiddelde aankoop op 294$ en ga ik er voorlopig niet meer uit. Eventueel erbij kopen als de mogelijkheid zich voordoet. Door de jaren heb ik ondervonden dat ik meer stress heb als ik zonder aandelen zit(ook al heb ik net winst genomen), dan dat ik op verlies sta.

mijn huidige redenering:
Wat als ik nu verkoop?: leuke winst en leuk extra, maar dit gaat mijn leven niet veranderen.
Wat als ik alles kwijt raak?:( Heeeel jammer, maar dit gaat mijn leven niet veranderen. Ik ben immers geen geld kwijt waarvoor ik ooit heb moeten werken.
Wat als het aandeel doet wat sommige voorspellen binnen 5 a 10 jaar? Dan ga ik pensioen tegemoet zonder (geld) zorgen. :)
Want het pensioen dat je krijgt na 40 jaar zelfstandig zijn is gene vette in België.;)
 
Ja, dat is gemakkelijk gezegd. Maar mijn eigen ervaring is dat het zweet je in de handen kan staan wanneer de koers bijna verdubbelt (‘funding secured’), vervolgens meer dan halveert (~ 180 dollar), opnieuw door de 420 dollar breekt en vanaf daar nog eens verdubbelt.

Ik heb nu bijna vier jaar de verleiding kunnen weerstaan te cashen of juist het verlies te beperken. Maar gewoon voelde dat geen moment. In 2016 heb ik al mijn stukken RDSA omgewisseld voor TSLA. Extra fijn vond ik daarom deze headline, van een week of anderhalf geleden:
Als de kern van de onderneming gezond en goed is, dan herstelt de koer zich wel weer. Ik heb bij 178 niet bijgekocht omdat ik dacht dat ie nog wel lager ging, uiteindelijk (flink) bijgekocht net op 200. Er was zo veel negativiteit in de media, maar bij Tesla intern ging het juist heel rap de goede kant op dat deze beslissing een nobrainer was. Zo lang er geen concurrentie is, en iedereen die het probeert nog dieper in de ellende sit dan Tesla is geweest, blijf ik bijkopen.

Tesla is wel een aandeel met flinke swings, maar zo erg als 2019 wordt het niet zo snel meer, of er moet een wereldwijde crisis uitbreken.

(oh en pas op met de media, vooral de Nederlandse media, zij zijn zo slecht geinformeerd dat ze maar wat opschrijven. Klopt in de meeste gevallen echt geen biet van, ik denk dat het ze aan connecties ontbreekt, maar ook de invloed van bijvoorbeeld PON met advertentie inkomsten zal zeker meetellen. Er zijn voldoende " niet professionele" bronnen die veel dichter bij de waarheid zitten, en zaken ook goed verifieren bij verschillende bronnen, de meeste zitten ook hier op het forum, maar via tesmanian komt ook nog wel eens wat)