Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
@Inferi0r je moet je echt wat meer verdiepen voor je iets post. Het gaat om toekomst, niet om nu, en om het hele plaatje, marktpositie, vertical integration en winstmarges. Big Auto is "small"op al die vlakken en Tesla is "huge". Vergeet niet dat solar nog groter moet worden dan automotive en Tesla nu al geld verdient (en dat geldt voor weinig en ook steeds minder andere automobielfabrikanten)
Fundamenteel gezien heeft Tesla nog jaren van groei voor de boeg en dat geldt voor geen enkele andere fabrikant. Koop jij nog een snel devaluerende auto van een fabrikant die het misschien niet gaat redden? (en dan vergeten we even het dealernetwerk en de garages die men allemaal mag gaan sluiten als men al in gaat zetten op electrisch). Die Legacy is een echte molensteen.
 
@Inferi0r je moet je echt wat meer verdiepen voor je iets post. Het gaat om toekomst, niet om nu, en om het hele plaatje, marktpositie, vertical integration en winstmarges. Big Auto is "small"op al die vlakken en Tesla is "huge". Vergeet niet dat solar nog groter moet worden dan automotive en Tesla nu al geld verdient (en dat geldt voor weinig en ook steeds minder andere automobielfabrikanten).

Ik verdiep mij wel hoor, anders ga ik gisteren niet even short toen het wel heel hard ging, nu geen positie meer overigens.

Al die dingen die jij zegt, golden ook voor Tesla toen die 2 maanden geleden op 400 dollar stond. Dan is 2000 dollar keer 5 en dus moet er wel heel veel wezenlijk veranderd zijn.

Ja, 400 dollar was veel te laag, maar 2000 imho te hoog. Als jij er zo zeker van bent dat 2000 nu in 2020 al zeker te rechtvaardigen is onder het mom van jouw argumenten (die stonden net zo goed in maart 2020) mag ik aannemen dat je al je spaargeld er tot de laatste cent hebt ingestoken in maart ;)?

Maar nogmaals de argumenten die jij aandraagt zijn geen fundamentale argumenten, dat kun je ook zeggen als de koers morgen door een marketorder op 5000 dollar staat. En ja toekomstperspectief zit in de aandeelprijs maar dat geldt net zo goed voor alle onzekerheid die bij elk bedrijf spelen.

Anyway, gisteren sloot Tesla op 1500 dus een uitstekende kans om met Longs bij de Nederlandse brokers je slag te slaan, want tot 2000 dit jaar is een hele boel winst;)
 
Het gaat om toekomst, niet om nu
SpeedyEddy, als het om het nu ging, dan stond TSLA op 50$ nog te hoog, rekening houdende met de huidige omzet, de huidige winst. Uiteraard kijkt een belegger naar de toekomst, maar aan een koers van 1.500$ verwacht men wel erg veel van Tesla en verwacht men ook dat alle andere automerken bij de pakken blijven zitten.
De vraag is dus niet alleen of men de mogelijkheden van Tesla zelf misschien wat te hoog inschat maar ook of de veronderstelling dat de andere automerken zich, indien de zaken zouden evolueren zoals men van Tesla verwacht, zonder verzet laten afslachten, wel realistisch is.
 
SpeedyEddy, als het om het nu ging, dan stond TSLA op 50$ nog te hoog, rekening houdende met de huidige omzet, de huidige winst. Uiteraard kijkt een belegger naar de toekomst, maar aan een koers van 1.500$ verwacht men wel erg veel van Tesla en verwacht men ook dat alle andere automerken bij de pakken blijven zitten.
De vraag is dus niet alleen of men de mogelijkheden van Tesla zelf misschien wat te hoog inschat maar ook of de veronderstelling dat de andere automerken zich, indien de zaken zouden evolueren zoals men van Tesla verwacht, zonder verzet laten afslachten, wel realistisch is.
Tesla wordt vaak met Apple en Amazon vergeleken, waarbij Apple nog het meest aansluit qua business model.
De AppStore maakt ongeveer de helft van de winst van Apple, dat is de verwachting bij Tesla ook met RoboTaxi.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik verdiep mij wel hoor, anders ga ik gisteren niet even short toen het wel heel hard ging, nu geen positie meer overigens.

Al die dingen die jij zegt, golden ook voor Tesla toen die 2 maanden geleden op 400 dollar stond. Dan is $2000 do keer 5 en dus moet er wel heel veel wezenlijk veranderd zijn.

Ja, 400 dollar was veel te laag, maar 2000 imho te hoog. Als jij er zo zeker van bent dat 2000 nu in 2020 al zeker te rechtvaardigen is onder het mom van jouw argumenten (die stonden net zo goed in maart 2020) mag ik aannemen dat je al je spaargeld er tot de laatste cent hebt ingestoken in maart ;)?

Maar nogmaals de argumenten die jij aandraagt zijn geen fundamentale argumenten, dat kun je ook zeggen als de koers morgen door een marketorder op 5000 dollar staat. En ja toekomstperspectief zit in de aandeelprijs maar dat geldt net zo goed voor alle onzekerheid die bij elk bedrijf spelen.

Anyway, gisteren sloot Tesla op 1500 dus een uitstekende kans om met Longs bij de Nederlandse brokers je slag te slaan, want tot 2000 dit jaar is een hele boel winst;)
Inderdaad, AL mijn spaargeld in Tesla en Inderdaad Longs bijgekocht op de lows van vandaag. Ten koste van 1 aandeel. Want ¯\_(ツ)_/¯ als het spaargeld op is moet je wat....
$ 2000 verwacht ik direct na 22 juli wel en nog hoger na 22 september.
Het spelen met turbo’s heeft me dit jaar per saldo een uitbreiding van 1/7 van mijn huidige aandelen portefeuille opgeleverd, dus I put my money where my mouth is.
Maar ja, klopt dat er dips kunnen zijn die ik niet voorzie en dan loopt er wel eens een turbo de mist in. Lange termijn zit ik goed met de aandelen waar ik nauwelijks aan kom. (Na een forse daling (meer dan 10%) ruil ik er wel eens een (paar) om voor wat turbo’s long om op een snel bereikte top het omgekeerde te doen. Aan turbo’s short brand ik mijn vingers niet meer. Dat gaat te vaak fout en dat zegt ook wel iets over de algemene trend.)
 
  • Informative
Reactions: Klaas
SpeedyEddy, als het om het nu ging, dan stond TSLA op 50$ nog te hoog, rekening houdende met de huidige omzet, de huidige winst. Uiteraard kijkt een belegger naar de toekomst, maar aan een koers van 1.500$ verwacht men wel erg veel van Tesla en verwacht men ook dat alle andere automerken bij de pakken blijven zitten.
De vraag is dus niet alleen of men de mogelijkheden van Tesla zelf misschien wat te hoog inschat maar ook of de veronderstelling dat de andere automerken zich, indien de zaken zouden evolueren zoals men van Tesla verwacht, zonder verzet laten afslachten, wel realistisch is.
Er is geen concurrent die nog slagkracht heeft. Vergeet niet dat Tesla 8 mrd dollar cash heeft liggen om te investeren. De rest kan niet investeren (kijk de balansen maar na). En als het nodig is kunnen ze met 2 % verwatering 20 mrd ophalen om voor de S&P inclusion extra aandelen te drukken voor indexfondsen(die daar altijd om vragen). Short term verwatering long term nog een betere positie om (door Corona in waarde dalende) grond en machines te kopen en nog meer te versnellen. Waar de concurrentie moet zien de oude voorraad te lozen en zit te twijfelen of ze nog wel nieuwe (winstgevende???) ICE-auto’s zullen maken. Elektrische kunnen ze (in concurrentie met Tesla) alleen met verlies maken, als ze al aan batterijen kunnen komen, batterijen van (keer na 22/9) mindere garnituur. Ik spreek jullie nog wel over 4 jaar en blijf ondertussen vol investeren.
 
En vergeet niet: mogelijke licentie van batterijtechniek....
Inderdaad, heb ik hier ook al eerder gememoreerd. Tesla kan zich voor de oude batterij-techniek laten betalen door de concurrentie en daarmee (door volop te investeren in de nieuwe techniek) de voorsprong vergroten (zie cashpositieaargument in mijn post direct hierboven)
Net als met de ZEF-credits. Concurrentie laten betalen en deze op afstand te laten volgen. Wel belangrijk dat als ze overleven wel elektrisch gaan. Daar is Musk niet op tegen, integendeel. Hij heeft liever dat ze overleven, maar als ze niet veranderen nemen nieuwe partijen het over. Onderdeel van dat overleven is wel afscheid van het importeur-dealer-model. En ook dat is ontzetttend vervelend. Zeker als je nog jaren wordt aangesproken voor garantie en onderhoud. Het is een soort bankschroef waar ze in vast zitten en ik heb daar ook geen oplossing voor zonder collateral damage (lees massa-ontslagen en vernietiging van kapitaal). Toen Elon ze uitdaagde om mee te gaan was er nog een weg. Die raakt door de coronacrisis afgesloten. Men heeft er het geld gewoon niet meer voor.
 
Last edited:
>$1.500 vind ik ook duizelingwekkend hoog.
Van $35 naar zo'n $200 een kleine 7 jaar geleden vond ik dat toen ook (ze hadden 1 fabriek, maakten een paar S'jes en failliet gaan was toen nog zeker een reële uitkomst; of de gen3 ooit echt zou komen...; maar wel voor het eerst een kwartaal positieve cashflow)

Het opvallende is dat de conversatie over hoe reeel de koers van TSLA is, en hoeveel toekomstverwachting al ingeprijsd is, zich al die jaren inhoudelijk telkens heeft herhaald qua argumenten.
Aan de ene kant wordt het steeds vergeleken met de Old-school fabrikanten en beurswaarden afgezet tegen huidige omzetten&afzetten&winsten (en soms ook de "coming-Tesla-killers" erbij).
En aan de andere kant tegen de potenties die er zijn voor Tesla en de ouwetjes.

Die 2 kanten van de conversatie zijn al die jaren eigenlijk niet veel veranderd, de meningen niet, en de potenties niet (onverminderd hoog voor Tesla).
Het enige wat wel echt veranderd is, is de progressie die Tesla bereikt heeft (en onverminderd aan het bereiken is), de koers van TSLA en dat Tesla meer dan een auto-fabrikant is geworden.
(en - inhoudelijk niet van groot belang, maar toch - dat niet meer wordt voortdurend geroepen dat Tesla failliet gaat; ergens ook jammer, vond het altijd wel leuk daar repliek op te geven).

Zo maar een observatie, iedereen hier veel TSLA-$'s gewenst!
 
>$1.500 vind ik ook duizelingwekkend hoog.
Van $35 naar zo'n $200 een kleine 7 jaar geleden vond ik dat toen ook (ze hadden 1 fabriek, maakten een paar S'jes en failliet gaan was toen nog zeker een reële uitkomst; of de gen3 ooit echt zou komen...; maar wel voor het eerst een kwartaal positieve cashflow)

Het opvallende is dat de conversatie over hoe reeel de koers van TSLA is, en hoeveel toekomstverwachting al ingeprijsd is, zich al die jaren inhoudelijk telkens heeft herhaald qua argumenten.
Aan de ene kant wordt het steeds vergeleken met de Old-school fabrikanten en beurswaarden afgezet tegen huidige omzetten&afzetten&winsten (en soms ook de "coming-Tesla-killers" erbij).
En aan de andere kant tegen de potenties die er zijn voor Tesla en de ouwetjes.

Die 2 kanten van de conversatie zijn al die jaren eigenlijk niet veel veranderd, de meningen niet, en de potenties niet (onverminderd hoog voor Tesla) (...)
Inderdaad, schrol voor de grap alleen maar eens door pagina 1 van dit draadje (mei 2013)...... koers nog geen € 100 , maar veel te hoog, overgewaardeerd, buitensporige proporties, risico te hoog, koers niet reëel, te hoog genoteerd, heleboel verwachting,
(en mochten er hier forumleden zijn die niet weten wat opties zijn, je krijgt uitleg ;))
Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen
 
Inderdaad, schrol voor de grap alleen maar eens door pagina 1 van dit draadje (mei 2013)...... koers nog geen € 100 , maar veel te hoog, overgewaardeerd, buitensporige proporties, risico te hoog, koers niet reëel, te hoog genoteerd, heleboel verwachting,
(en mochten er hier forumleden zijn die niet weten wat opties zijn, je krijgt uitleg ;))
Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen
haha, leuk om terug te lezen.
mei 2013 waren mijn eerste stappen in de beurs. 440 aandelen gekocht aan 83.33$ toen;)
Als er tegenwoordig geen 83$ bij komt op een dag, vinden we het maar een zwakke dag geweest:p
 
Last edited:
>$1.500 vind ik ook duizelingwekkend hoog.
Ik ook.

Maar je moet beseffen als iedereen z'n aandelen wil houden, en er niemand verkoopt, dat de prijs dan omhoog gaat. Dat is zo met VW Californias, dat is zo met vinex-wijken, en dat is zo met Tesla aandelen.

En waarom wil iedereen z'n aandelen houden, en anderen aandelen kopen? Omdat de concurrentie inderdaad op achtervolgen is aangewezen en ze het tot nu toe niet een even goed of beter product in de markt kunnen plaatsen. De meeste concurrenten blinken misschien uit in 1 of 2 parameters maar moeten het afleggen tegen andere parameters waar een Tesla dan beter tegen scoort. En dat is net het scenario waar Apple vs de rest in zit, met de iPhone niet als leider in marktaandeel, maar wel als trendsetter en marktleider.

Bijgevolg denk ik ook dat het aandeel nog zal stijgen. Maar vraag me niet hoeveel, en op welke termijn. En het zal ooit dalen, en die daling zal ook gebeuren voor de warmtedood van het heelal, maar verder gaan mijn voorspellingen niet.
 
  • Funny
Reactions: fivari and zkpq
Iedereen wil zijn aandelen houden: euh??? er worden per dag +24M aandelen verhandeld. Dat zijn dan toch ook 24M aandelen die men niet wil houden. Een beurskoers heeft, op de IPO na, niet zo veel met vraag en aanbod te maken. Het is een complexe krabbenmand vol manipulatie, technische factoren, pump and dump, shortsellers, margin calls, insiders' buying and selling enz...sinds enige tijd aangevuld met QE en gratis Covid19-geld.
Voorbeeldje: de massaal aangekochte Out of The Money (OTM) calls (1 optie heeft betrekking op 100 aandelen en er werden er duizenden van aangekocht) van vorige week is zo'n vorm van manipulatie: de marketmakers (MM) zijn verplicht voor verkochte call opties, ook al zijn ze ver OTM een dekking aan te houden. Ik las 20%. Dus als je 1 OTM call aankoopt, moet de MM 20 aandelen kopen. Als je 1000 OTM call opties aankoopt moet je dus 20.000 aandelen aankopen als MM enz...
De prijs van die opties was vrij laag: logisch ook de strike lag, gelet op de korte resterende looptijd, bijna zeker buiten bereik. Dergelijke opties aankopen is dus een betaalbare manier om koopdruk te creëren in het aandeel.
Je zal zien hoeveel moeite (en belastinggeld) het weer zal kosten als de huidige rally omkeert en al die margin-kopers en beleggers in afgeleide producten moeten gered worden om te vermijden dat het systeem implodeert. Met als drogreden het overeind houden van de economie. Sinds maart heeft de fed zijn balans bijna verdubbeld. we staan nu op ruim 7.000 miljard $ tegenover net geen 4T$ voordien.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg