Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Schol:cool:
20211025_231810.jpg
 
3x het normale volume dus dit was ook zeker een shortsqueeze.
En ik denk ook dat er voor veel naked shorters een doekje gevallen is (days to cover was maar 1/2 dag)
Verder misschien heel veel institutionele beleggers (misschien zelfs ABP, nieuws gehoord?) die nu toch instappen, alhoewel de SEC-rating nog net "speculative"is maar dan wel de hoogste categorie.
Over Hertz:
  1. Wat @michelh al zei (100.000 huurauto's is miljoenen rijervaringen=demand funded for the coming years want een Tesla rijden doet een Tesla kopen kan ik ook vanuit de EV-experience melden, zeker in vergelijking met "the competition").
  2. Vergeet niet dat een dergelijke order (20% van de huidige vloot erbij) veel zegt over TCO, en de periode dat je een voertuig in de vloot kunt handhaven zonder hoge kosten. Dit gaat een nieuwe vraag vanuit de concurrentie en LM's opleveren.
  3. Dus er worden binnen no time nieuwe fabrieken aangekondigd en een versnelling van de ramp-up van de huidige kent geen financiele grenzen.
  4. Tesla 31/12 schuldenvrij?
 
  • Like
Reactions: Klaas and Xfrank
Ieder negatief bericht over Tesla zal nu ook een scherpe daling gaan opleveren, want short squeeze is vooral lucht.
"Musk verkoopt aandelen Tesla" (hij zal wel moeten omdat zijn opties gaan verlopen en hij na verzilvering geen belastingkan betalen als zijn inkomen nihil is)
"Weer een ongeluk met autonoom rijdende tesla"

Ik ontraad hefboomproducten Tesla (en heb die momenteel zelf ook niet (gisteren ook totaal op het verkeerde moment uitgestapt))
Of zoals WimS ooit zei en @wooter hierboven aanhaalde: Gewoon aandelen houden, dan maak je alles mee.
 
Last edited:
Gefeliciteerd voor wie nog geen hoogtevrees heeft. Persoonlijk snap ik er niks meer van;

koers/winst Tesla = 451x (saxo)
koers/winst VW = 7,6x (saxo)

Wat is een goede koers winst verhouding volgens Google?

Over het algemeen wordt een verhouding van 10 of lager als een lage koers-winstverhouding gezien. Dat wijst op een goedkoop aandeel. Een verhouding tussen 10 en 17 wordt gezien als gemiddeld en een verhouding boven 17 wordt als hoog bestempeld. Dat wijst op een duur aandeel.


Als ik verder reken: Tesla maakt nu ongeveer 1 miljoen auto's per jaar. Rekenen met een verkoop van 70k per auto kom je ongeveer op 70 miljard omzet. Winst ongeveer 15%, dus 10,5 miljard.

Toch is de beurswaarde 1024 (koers) * 1,004,264,852 (aandelen) = 1.028.367.000.000. Om op een gezonde kw/winst verhouding te komen (bv. 15), zou Tesla 1028mld / 15mld = 68,5mld winst = 6,5 Miljoen auto's per jaar moeten fabriceren. Ze hebben nu 2 fabrieken voor 1mln auto's, dus komen nog 5,5 mln/500k= 11 gigafabrieken te kort voor de huidige koersprijs. Twee staan klaar om op te starten, dus nog 9 fabrieken nodig?

Een order van 100.000 auto's heeft niet zoveel toegevoegde waarde als ze toch al op hun productielimiet zitten. Waanzin.
 
In het licht van de gaps up wil ik even memoreren dat er in mijn theorie vandaag pas een nieuwe Gap-up is als Tesla boven 1045 opent (of daarboven opent en in de loop van de dag omlaag alsnog de 1045 aantikt) anders is die van gisteren nog valide en blijft bij geen nieuwe Gap-up een terugval de komende dagen/weken naar lage 900's niet denkbeeldig (zoals bij de aankondiging van Tapering door Jerome Powell bijvoorbeeld)
 
Gefeliciteerd voor wie nog geen hoogtevrees heeft. Persoonlijk snap ik er niks meer van;

koers/winst Tesla = 451x (saxo)
koers/winst VW = 7,6x (saxo)

Wat is een goede koers winst verhouding volgens Google?

Over het algemeen wordt een verhouding van 10 of lager als een lage koers-winstverhouding gezien. Dat wijst op een goedkoop aandeel. Een verhouding tussen 10 en 17 wordt gezien als gemiddeld en een verhouding boven 17 wordt als hoog bestempeld. Dat wijst op een duur aandeel.


Als ik verder reken: Tesla maakt nu ongeveer 1 miljoen auto's per jaar. Rekenen met een verkoop van 70k per auto kom je ongeveer op 70 miljard omzet. Winst ongeveer 15%, dus 10,5 miljard.

Toch is de beurswaarde 1024 (koers) * 1,004,264,852 (aandelen) = 1.028.367.000.000. Om op een gezonde kw/winst verhouding te komen (bv. 15), zou Tesla 1028mld / 15mld = 68,5mld winst = 6,5 Miljoen auto's per jaar moeten fabriceren. Ze hebben nu 2 fabrieken voor 1mln auto's, dus komen nog 5,5 mln/500k= 11 gigafabrieken te kort voor de huidige koersprijs. Twee staan klaar om op te starten, dus nog 9 fabrieken nodig?

Een order van 100.000 auto's heeft niet zoveel toegevoegde waarde als ze toch al op hun productielimiet zitten. Waanzin.
VW sales 2020: -15% YoY
Tesla sales 2020: +40% YoY
Ook Tesla's marge is op dit moment (Q3) 30%+ (EBITDA 23%), terwijl die van VW een stuk lager is.

Bij sterkte groei en veel investeringen is de multiple veel hoger dan bij een stagnerende/dalende trend, dus zo gek is het niet.
 
Gefeliciteerd voor wie nog geen hoogtevrees heeft. Persoonlijk snap ik er niks meer van;

koers/winst Tesla = 451x (saxo)
koers/winst VW = 7,6x (saxo)

Wat is een goede koers winst verhouding volgens Google?

Over het algemeen wordt een verhouding van 10 of lager als een lage koers-winstverhouding gezien. Dat wijst op een goedkoop aandeel. Een verhouding tussen 10 en 17 wordt gezien als gemiddeld en een verhouding boven 17 wordt als hoog bestempeld. Dat wijst op een duur aandeel.


Als ik verder reken: Tesla maakt nu ongeveer 1 miljoen auto's per jaar. Rekenen met een verkoop van 70k per auto kom je ongeveer op 70 miljard omzet. Winst ongeveer 15%, dus 10,5 miljard.

Toch is de beurswaarde 1024 (koers) * 1,004,264,852 (aandelen) = 1.028.367.000.000. Om op een gezonde kw/winst verhouding te komen (bv. 15), zou Tesla 1028mld / 15mld = 68,5mld winst = 6,5 Miljoen auto's per jaar moeten fabriceren. Ze hebben nu 2 fabrieken voor 1mln auto's, dus komen nog 5,5 mln/500k= 11 gigafabrieken te kort voor de huidige koersprijs. Twee staan klaar om op te starten, dus nog 9 fabrieken nodig?

Een order van 100.000 auto's heeft niet zoveel toegevoegde waarde als ze toch al op hun productielimiet zitten. Waanzin.
Als het "going concern" zou zijn dan heb je gelijk.

Tesla doet alleen meer dan auto's maken.
Ze ontwrichten de volledige auto markt en de volgende markt die ze gaan ontwrichten is de energie markt.

Die twee fabrieken gaan binnen een jaar naar een jaarproductie van 0 naar 500.000 auto's idd de totaal productie van de fabrieken moet ca. 2.000.000 voor Berlijn zijn en 3.000.000 voor Austin. Tesla Nevada (even vergeten?) moet in 2030 3.000.000.000kWh aan accu's gaan produceren. Austin en Berlijn gaan hun eigen accu's maken... dus die accu's uit Nevada die genoeg zijn voor 40.000.000 LR modellen zullen vrijwel uitsluiten gebruikt worden voor de energie markt.

Wanneer ze FSD en bobotaxi van de grond krijgen dan is het voor een autobedrijf zonder FSD mogelijkheid game over.
Wat denk je dat het doet met de transportmarkt als je Robo Semi's kunt laten rijden i.p.v. diesel trucks met chauffeur..
Het klopt dat dit nog niet zeker is maar omdat Tesla tot nu toe, al is het met Elon Time, alles waar maakt en daarvoor betaald men ook.

De fabrieken worden nu gebouwd vanuit de cashflow van de auto's.
Tesla maakt ca. 30% marge (en is stijgende) op de auto's en VW slechts 14% (en is dalende). Andere fabrikanten zijn nog slechter...

Zulke info zie je niet in een eenvoudige koers/winst verhouding. Er spelen heel veel markers mee die minder regulier zijn.
 
Last edited:
Haha, robo-semi's. Zoveel fantasie heb ik niet :) Mijn Tesla kan nog niet 10 meter rijden zonder bestuurder, laat staan zichzelf opladen onderweg of met een oplegger achteruit inpakkeren en lossen.

Maargoed, mijn verwachting is dat als alle milieu-subsidies voor elektrische voertuigen opdrogen, de bijtelling naar de 22% gaat en de wegenbelasting weer normaal is, hoeveel Tesla's van 60k worden dan nog in nederland verkocht? En dan is nederland nog een rijk land die elektrisch kan stimuleren. Tesla drijft op subsidies; dit sprookje kan toch nooit nog 6x zo groot worden terwijl de duitse fabrieken op stoom komen met echte premium modellen?
 
Haha, robo-semi's. Zoveel fantasie heb ik niet :) Mijn Tesla kan nog niet 10 meter rijden zonder bestuurder, laat staan zichzelf opladen onderweg of met een oplegger achteruit inpakkeren en lossen.

Maargoed, mijn verwachting is dat als alle milieu-subsidies voor elektrische voertuigen opdrogen, de bijtelling naar de 22% gaat en de wegenbelasting weer normaal is, hoeveel Tesla's van 60k worden dan nog in nederland verkocht? En dan is nederland nog een rijk land die elektrisch kan stimuleren. Tesla drijft op subsidies; dit sprookje kan toch nooit nog 6x zo groot worden terwijl de duitse fabrieken op stoom komen met echte premium modellen?

Sjongejongejonge, ik wist niet dat dit soort ideeen er nog waren.
Ten eerste: de uitdaging in het maken van goede elektrische auto's zat en zit hem nog steeds vooralsnog in: bereik, laadsnelheid en laadinfrastructuur.
Goede mooie carroserien bouwen dat doen alle automerken al 100 jaar, dat kunnen ze echt wel.
Maar ik sprak laatst in Duitsland wederom een E-Tron rijder die zei dat zijn volgende auto een Tesla ging worden.
Reden: te weinig bereik, en te veel problemen bij het laden.
De enige modellen die naar mijn mening een goed zorgeloos alternatief zijn voor de 3 en de Y zijn de Ioniq5 en de EV6.
En die zijn zo'n 10k goedkoper, maar waarom zou Tesla zijn prijzen verlagen als ze de auto's toch wel verkopen? Dan ben je gewoon gek als je dat nu al doet.
Dat gaat natuurlijk wel een keer komen, met produktie in Berlijn voor Europa hoeven ze geen 10% invoerrechten meer te betalen.
Daarnaast werken ze uiteraard ook al veel langer aan een Model 2 (of Model Q) met een price target van 25k.....
En dan zijn deze modellen ook met 22% bijtelling gewoon net zo bereikbaar als de vergelijkbare fossiele varianten.

En de kwaliteit van de auto's uit China is gewoon goed. En die uit Berlijn zullen vergelijkbaar of nog beter zijn.
 
Haha, robo-semi's. Zoveel fantasie heb ik niet :) Mijn Tesla kan nog niet 10 meter rijden zonder bestuurder, laat staan zichzelf opladen onderweg of met een oplegger achteruit inpakkeren en lossen.

Maargoed, mijn verwachting is dat als alle milieu-subsidies voor elektrische voertuigen opdrogen, de bijtelling naar de 22% gaat en de wegenbelasting weer normaal is, hoeveel Tesla's van 60k worden dan nog in nederland verkocht? En dan is nederland nog een rijk land die elektrisch kan stimuleren. Tesla drijft op subsidies; dit sprookje kan toch nooit nog 6x zo groot worden terwijl de duitse fabrieken op stoom komen met echte premium modellen?

Als je denkt NL of zelfs alleen EU dan heb je per definitie je argument verloren.
Mijn Tesla rijdt dagelijks meer dan 30km zelfstandig heen en ook weer terug naar huis en dat is obv slechts EAP. Dus als jouw Tesla nog geen 10m zelfstandig kan rijden dan ontbreekt er kennelijk iets op jouw Tesla. Wellicht een classic zonder AP?

Welke subsidies drijft Tesla als je het op wereld niveau bekijkt?
Audi heeft 19 fabrieken nodig om 800.000 ICE auto's te maken. Tesla maakt er meer in één fabriek.
De Audi GT modellen zijn vergelijkbaar met een Model 3 maar hebben een prijs dubbel die van een Model S.
VAG maakt bewust weinig EV's omdat ze op iedere EV geld verliezen.
Voor 400.000 ID.3 en ID.4 heeft VW 25.000 man nodig Tesla gaat in Berlijn 500.000 M3 en MY maken met 10.000 man.

Hoe meer de Duitse fabrieken op stoom komen des te meer geld gaan ze verliezen.
Van de old auto geef ik VW nog de beste kans om te overleven. De rest zal echt gemarginaliseerd worden.
Dit zal niet alleen door Tesla zijn maar ook wat er voor de rest uit China gaat komen.
 
Welke subsidies drijft Tesla als je het op wereld niveau bekijkt?

Ik neem aan dat je dat zelf ook kun googlen. Elk land waar Tesla floreert is de regering met geld aan het strooien. Mijn X kost evenveel als een golfje van 40k in de totale kosten. En dat voor een SUV. Als de regering weer de kraan dicht draait krijgen we het volgende beeld:
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-10-26 om 15.09.36.png
    Schermafbeelding 2021-10-26 om 15.09.36.png
    31.8 KB · Views: 25