Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zou een stock split een koersstijging tot gevolg moeten hebben? Fundamenteel verandert er toch niets. De enige reden die ik me kan bedenken is dat iedereen denkt dat het daardoor zal stijgen en dus bijkoopt in de hoop dat ...
Een aandeel van $200 is bereikbaarder voor gewone mensen dan eentje van $1200. En ook de optie contracten worden kleiner (elk optie-contract is voor 100 aandelen), wat betekent dat meer mensen kunnen instappen.

Apple heeft al 5 keren een stock split gedaan om telkens in die ~$200 zone te geraken. Waarom doen bedrijven dit? Wel, bedrijven zitten op de beurs niet voor jouw en mijn profijt, maar om kapitaal op te halen om te gebruiken in hun investeringen en groei. Als je als bedrijf je aandelen in waarde ziet stijgen, wilt het ook zeggen dat je meer kapitaal kan ophalen, of met de verkoop van minder aandelen even veel kapitaal kan ophalen.

Een stock split hoeft niet een stijging van de waarde van het aandeel te veroorzaken, maar meestal is dat wel wat gebeurt.
 
Een aandeel van $200 is bereikbaarder voor gewone mensen dan eentje van $1200. En ook de optie contracten worden kleiner (elk optie-contract is voor 100 aandelen), wat betekent dat meer mensen kunnen instappen.

Apple heeft al 5 keren een stock split gedaan om telkens in die ~$200 zone te geraken. Waarom doen bedrijven dit? Wel, bedrijven zitten op de beurs niet voor jouw en mijn profijt, maar om kapitaal op te halen om te gebruiken in hun investeringen en groei. Als je als bedrijf je aandelen in waarde ziet stijgen, wilt het ook zeggen dat je meer kapitaal kan ophalen, of met de verkoop van minder aandelen even veel kapitaal kan ophalen.

Een stock split hoeft niet een stijging van de waarde van het aandeel te veroorzaken, maar meestal is dat wel wat gebeurt.
Dat van de opties kan een argument zijn om het aandeel te splitsen, maar legt niet uit waarom de koers daardoor zou stijgen.
Er wordt enkel bij de IPO en bij bijkomende aandelenuitgifte kapitaal opgehaald. Maar ook daarvoor maakt het niet uit of een niet-gesplitst aandeel een koers heeft van 1000$ of dat de aandelen na een 5:1 split een koers hebben van 200$.
Mijn punt was: er wordt vanuit gegaan dat een splitsing de koers opdrijft, maar daar is eigenlijk geen enkele fundamentele reden voor.
 
  • Stock split is een symptoom van een sterk stijgend aandeel.
  • Betere verhandelbaarheid leidt tot meer handel en dus meer kopers.
  • Door een stock split komt het aandeel positief in de publiciteit.

Allemaal redenen die wellicht niet als fundamenteel betiteld kunnen worden.

Maar ook niet-fundamentele redenen hebben een invloed op de koersontwikkeling. :)
 
Mijn punt was: er wordt vanuit gegaan dat een splitsing de koers opdrijft, maar daar is eigenlijk geen enkele fundamentele reden voor.
Naast fundamentele parameters zoals aantal verkochte producten en marge per verkocht product, zou je inmiddels toch ook moeten weten dat er ook niet-fundamentele parameters de prijs van iets kunnen opdrijven. Ik bedoel maar, als je morgen je huis te koop zet kan je toch ook een hogere vraagprijs vragen, en dat ligt niet aan het feit dat je huis nu 20% beter mensen onderdak kan schaffen dan 10 jaar geleden. Dat ligt ook aan een hoop andere, externe factoren.

In het geval van Tesla is de P/E ratio overigens de laatste 3 kwartalen gestabiliseerd rond ~350. Klopt, dat is nog altijd 10-40x meer dan Toyota, GM, Volkswagen, Stellantis of Ford, maar ook niet meer de 100x meer zoals voorheen. Dat wil zeggen dat naast de niet-fundamentele parameters zoals FOMO en het gevoel dat $TSLA naar de maan gaat omdat iedereen het ding koopt, er ook fundamentele parameters gunstiger worden voor Tesla.
 
Dat van de opties kan een argument zijn om het aandeel te splitsen, maar legt niet uit waarom de koers daardoor zou stijgen.
Er wordt enkel bij de IPO en bij bijkomende aandelenuitgifte kapitaal opgehaald. Maar ook daarvoor maakt het niet uit of een niet-gesplitst aandeel een koers heeft van 1000$ of dat de aandelen na een 5:1 split een koers hebben van 200$.
Mijn punt was: er wordt vanuit gegaan dat een splitsing de koers opdrijft, maar daar is eigenlijk geen enkele fundamentele reden voor.

Niet alles is te verklaren. Maar dan zeggen we gewoon: "VRAAG NIET HOE HET KAN MAAR GENIET ERVAN!" :p
 
wat een lange lonten aan die minuten-candles. Het mag wat kosten, ons belastingvoordeel..
[Edit] het gaat maar door...iemand een clue? Nasdaq down, maar dat kan het niet alleen zijn..

Die dagkoersen kunnen zo afleiden van het grotere geheel.

Als je naar de TA kijkt, dan zitten we aan de bovenkant van een grote bull flag (waarvan de bovenkant wordt gevormd door de dalende lijn over de recente toppen), Bij een doorbraak naar boven kunnen er zo een paar honderd punten bijkomen. En we lijken nu ook een kleine bull flag te vormen binnen de opgaande lijn van de afgelopen week. Meestal bevindt zo'n bull flag zich halverwege een koersbeweging, dus als we die doorbreken naar boven kunnen we naar de 1300 (235 punten van 885 tot 1120 en dan die 235 punten optellen bij 1065).

chart.PNG
 
Vraag is (rumors) of EM nu echt klaar is met verkoop aandelen. Op zich lijken de volumes niet al te groot en de dip valt wel mee. Althans, nu nog wel :)

Ik wacht rustig af: jammer van die 50 dollar (vanochtend gekocht tegen 1100) maar dat maken we in januari wel weer goed...
 
Papafox post vandaag #3,578 (...)My feeling is that we saw some really expert tweaking of TSLA stock today by market makers. They really don't want TSLA closing above 1100 this Friday and are willing to expend energy to make it so.(...)

Je zou bijna in de verleiding komen om voor komende vrijdag (morgenavond) met aandelen gedekte calls te verkopen met een expiratieprijs vlak boven de 1.100....
 
Last edited:
Papafox post vandaag #3,578 (...)My feeling is that we saw some really expert tweaking of TSLA stock today by market makers. They really don't want TSLA closing above 1100 this Friday and are willing to expend energy to make it so.(...)

Je zou bijna in de verleiding komen om voor komende vrijdag (morgenavond) met aandelen gedekte calls te verkopen met een expiratieprijs vlak boven de 1.100....
Waarom niet een -1100p/-1100c short strangle? :) Beetje double dippen aan beide kanten :D. Ga voor jan07 en je credit is x8 per contract. Als je margin niet zo groot is, kan je een iron condor proberen.

Maar dit is ook gewoon 100% gokken.

Ik heb gisteren mijn dec31 -945p +810p, dec31 4x -1250c +1390c en jan07 -890p +870p's met circa 90% winst gesloten, en een nieuwe jan07 -1045p +870p opgezet. Beetje kort ITM, maar ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is dat we tegen 7 januari landen onder de 1050.
 
Er wordt overigens vandaag stevig op de FUD trom getrommeld, met headlines dat meer dan een half miljoen auto's een recall krijgen omwille van een veiligheidsprobleem.

Ik denk dat dit vandaag de pret wat gaat drukken.

 
Er wordt overigens vandaag stevig op de FUD trom getrommeld, met headlines dat meer dan een half miljoen auto's een recall krijgen omwille van een veiligheidsprobleem.

Ik denk dat dit vandaag de pret wat gaat drukken.


Tsja, dat een achteruitkijkscherm uitvalt, dat is me toch een enorm safety issue hoor... Zullen we gelijk dan maar de honderden miljoenen auto's van de weg halen die alleen een achteruitkijkspiegel en twee zijspiegels hebben? Of de miljoenen bestelwagens die zelfs niet eens een achteruitkijkspiegel hebben?
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ook interessant om te weten dat de NHTSA dit bericht al op 21 December naar buiten bracht.

Maar toen was er genoeg FUD beschikbaar over het vermeende afstoten van Elon's aandelenbelang in Tesla.

Daarom is deze nothing burger netjes opgespaard totdat Elon klaar was met de herschikking van zijn aandelen.
 
  • Like
Reactions: robertvg and wooter
Ik kreeg deze ochtend nog de melding dat Tesla in China nu echt wel dood en begraven is:


Hier met 12ft.io paywall ladder: 12ft |

Ook weer een artikel met samenraapsels van de afgelopen maanden + een reactie van een kwaaie chinees op Weibo dat ie nu écht geen Tesla gaat kopen.

Verrassing: twitter loopt er vol van.

Maar het recall nieuws leek beter te plakken. Leek, we zitten al weer aan 1075.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred