Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Nou nou, voor een tientje minder de andere helft gekocht (128,38).
-C 150 volgende week maar gesloten (per saldo goed voor weer 20 gratis aandelen), die 155 van morgen laat ik maar even. Zo hard zal t niet omhoog gaan.
175 en 177,50 staan wel voor een dubbeltje in mijn etalage. Lijkt me echt een dag om voor de zekerheid maar winst te nemen op de scherpst geschreven calls. Nog maar even hopen dat die -P190 en -P185 niet worden uitgeoefend.
 
Zo weer eens 6% naar beneden. Is dit nu een aandeel met intrinsieke waarde? :eek: Je kan beter bitcoin bezitten ;).

Gekheid op een stokje: wederom koopmoment maar het geld is op en vrouwlief wil iets moois dit jaar.
Het mooie is de box 3 vermogensrendementheffing voor dit jaar of vrouwlief dat ook vindt.......
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Zo weer eens 6% naar beneden. Is dit nu een aandeel met intrinsieke waarde? :eek: Je kan beter bitcoin bezitten ;).

Gekheid op een stokje: wederom koopmoment maar het geld is op en vrouwlief wil iets moois dit jaar.
Het mooie is de box 3 vermogensrendementheffing voor dit jaar of vrouwlief dat ook vindt.......
Haha ja. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Maar bijkopen, nee. Teveel mooie koopmomenten die niet zo mooi bleken te zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Veel mineur de laatste tijd voor het aandeel TSLA. De oorzaak is duidelijk denk ik. Verkopen van Elon en veel gedoe rondom Twitter.

Als je aandeelhouder bent en verwacht dat de malaise nog wel een tijdje aan kan houden en zeker geen forse koerssprongen omhoog verwacht, dan zou je kunnen overwegen om calls te schrijven op je aandelenbezit.

Voordat je dat doet is het belangrijk om 1 Griek van de optie-pricing goed te begrijpen en dat is de Delta. De delta is een belangrijke optiegriek en heeft betrekking op de verandering in de prijs van een optie in verhouding tot een verandering in de prijs van de onderliggende waarde. De delta geeft dus weer in welke mate de optiepremie fluctueert bij een koersstijging of –daling van het onderliggende aandeel.

Voorbeeld: Als een optie een delta van 50 heeft en het aandeel TSLA stijgt 1 dollar dan wordt de optie 50 dollarcent meer waard.

Voor de beeldvorming, een deep in the money optie heeft een delta die bijna gelijk is aan 100. Een at the money optie 50, een out of the money optie 30,20 of 10. Dus een call TSLA uitoefenprijs $10 is delta 100, een call TSLA $150 is delta 50 en een call TSLA $210 is delta 10.

Waarom is die delta zo belangrijk? Die is belangrijk omdat je, als je risico's wil beheersen (zeer belangrijk bij het handelen in opties), moet weten welke optie je kunt schrijven aan de hand van je aandelenpositie. Een optie handelt altijd over 100 aandelen. Een koers van een optie moet je dus altijd vermenigvuldigen met 100.

Als je bijvoorbeeld 20 aandelen TSLA hebt dan heb je een delta van 20. Heb je er 45 dan heb je een delta van 45, enzovoorts. Laten we het aantal van 20 als voorbeeld nemen. Als je een dergelijk aantal aandelen bezit is het risicovol om een call $150 te schrijven. Die call is ATM en heeft dus een delta van 50. Dat betekent dat als de koers van TSLA 1 dollar stijgt je optie 50 dollar stijgt en je aandelen worden slechts 20 dollar meer waard, verlies 30 dollar. Een call 20 januari 2023 $175 zou dan wel een optie zijn, die kent een delta van plm. 13. Voor die call ontvang je iets meer dan $400 (gebaseerd op prijzen van vrijdag).

Waarom kies ik voor een optie met delta 13 terwijl ik delta 20 in porto heb? Omdat er ook nog zoiets bestaat als de Gamma. De gamma geeft de mate van verandering van de delta weer als gevolg van een koersverandering van de onderliggende waarde. Als de koers stijgt zal de delta toenemen, andersom geldt natuurlijk dat als de koers daalt, de delta ook daalt. Maar ik ga van het positieve uit dat de koers toch nog wel wat op zal lopen :).

Belangrijk: Laten we bovengenoemd voorbeeld nemen, je hebt 20 aandelen gekocht op een koers van $230. Je besluit om de januari call $175 te schrijven en later deze week doet Volkswagen een bod van $300 per aandeel TSLA. Dan helpt geen lieve moedertje je meer en moet je verlies nemen. Geen escape mogelijk. Dan moet je 100 aandelen leveren voor $175. Dus 80 aandelen bijkopen tegen ongetwijfeld een prijs die dicht tegen de $300 ligt.

Hoe groot die kans is moet je uiteraard zelf inschatten maar ik vond het toch belangrijk om te melden als risico. Zeker als je calls gaat schrijven met een uitoefenprijs die onder je aankoopprijs ligt en als je aandelenbezit minder dan 100 aandelen is.

De tekst is al lang genoeg geworden merk ik. Vragen? Graag! :)
Het was toch niet zo'n gek idee om calls te schrijven ;)
 
De meeste lange termijn investeringen komen voort uit mislukte speculaties. Die heb ik niet zelf verzonnen hoor.

Mooi voorbeeld is ook de befaamde Put 190 2025. Flinke premie destijds maar nu is de premie nog flinker met een margin van heb ik jou daar. Want een put 190 kan ook 190 dollar waard worden.
 
We zullen ondertussen ook wel in de rubriek margin calls terecht gekomen zijn en die zijn zelfvoedend...
Ik waarschuwde al voor het voorkomen daarvan en ik denk dat vandaag de shorters een heel goede dag hebben, nog wat extra olie op het vuur door deep in the money Lange termijn put's te laten uitvoeren. (Dat risico heb ik ook op een paar puts, gelukkig gaat dat om maar een paar euro verlies per contract as we speak en het zijn er niet gek veel, maar ja als die aandelen die in je mandje krijgt wil je ze natuurlijk wel graag weer kwijt en dat is niet heel erg koersbevorderend. We hebben die "absolute bodem" van 124 onder de vorige, 137 wel in twee dagen vanaf 150 weten te vinden en dat is normaal niet een teken van sterkte. Precies wat de jongens met de diepe zakken wilden hebben ze bereikt. Jammer (en niet toevallig) dat dat vlak voor het eind van het jaar gebeurt. Vanwege windowdressing blijven de fundmanagers er nog een paar dagen vanaf, hoe goedkoop het ook lijkt.
Tip: Heb beter geen gekochte puts of geschreven calls op 2 januari, want je loopt een groot risico dat je daar verlies op gaat lijden.
Het glas is hopelijk niet half, maar helemaal leeg en ligt bovendien kapot op straat waar het bloed doorloopt.
We hadden eters vanavond, dus het grootste spektakel niet live mogen aanschouwen. Ik ga eens kijken naar ViX, Nasdaq en Fear&Greed.
Ik vermoed dat die nog te positief staan, want alleen met Tesla ben je al dagenlang het l.......e. Gekeken; Ja dus......
Er moet wel verrekte goed nieuws aankomen binnen enkele dagen. Hetzij macro, hetzij $TSLA specifiek.
 
  • Like
Reactions: Nick-m