. De mobiele telefoonmarkt waarin Apple opereert kent slechts enkele serieuze aanbieders waar de automarkt een behoorlijk divers aanbod kent qua merken, ook op elektrisch gebied.
Je vergelijkt twee markten op totaal verschillende momenten.
De telefoonmarkt nu is in evenwicht, toen daar de disruptie door Apple net begon waren Nokia, Blackberry, Sony en Siemens de spelers.
We weten wat daar mee gebeurd is.
Nu heb je Apple, Samsung en Xiaomi en de software heeft nog minder spelers, IOS en Android.
De automarkt is nu in disruptie en de grote spelers zijn Toyota, VAG, Stellantis en GM en Ford.
Toyota kan je sowieso al afschrijven, net als Stellantis en GM.
Van VAG blijven misschien een paar niche merken over en die zullen zich terugtrekken in het hogere segment zoals Mercedes en BMW.
De disrupters zijn Tesla en BYD. Hyundai/KIA volgt, en dat zullen in ‘30/‘35 de grote volumemerken zijn.
20 miljoen is volstrekt geen illusie, dat is de planning van Tesla. Tesla legt de lat altijd extreem hoog.
Dit soort systeemdisrupties gaat bovendien exponentieel en niet linear. Een bedrijf als Toyota denkt dat bijvoorbeeld dat ze nog tijd hebben om te draaien maar nee. ICE demand destruction staat voor de deur en gaat het opeens heel snel.
Kodak, Nokia etcetera snel.
Voor meer begrip van disrupties in het algemeen en deze in het bijzonder kan ik je van harte het werk van Tony Seba aanbevelen.
Tony Seba is a Lecturer in Entrepreneurship, Disruption and Clean Energy at Stanford University, a serial Silicon Valley entrepreneur and author.
tonyseba.com