Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
k betwijfel dat de markt voor wagens boven 50k werkelijk zo groot is. Ik heb nooit de moeite gedaan om het uit te zoeken

Astu, gemiddelde prijs is dik 43K.


Maar je hebt een punt, dat is imo de reden dat de MY RWD zo goed verkoopt.

dat Tesla vandaag en de komende jaren enkel auto's verkoopt die de meerderheid zich niet kan veroorloven

Mjah er is wel beweging hoor. De M2 gaat er echt wel komen, en een halvering of meer van de marges houdt de verkopen ook wel op peil.

Project highland komt er ook aan en de geruchten zijn dat dat een goedkopere M3 wordt.
Verder hou ik Energy sterk in de gaten in het komende kwartaalverslag. Als Lathrop 50% capaciteit haalt in 2023 zou dat de marges in een keer weer goed maken mocht het prijswapen ingezet worden.

Maar goed, je verwoordt wel het sentiment in de markt: kan Tesla groeien met de percentages die ze projecteren? De markt lijkt nee te zeggen op dit moment.

Ik denk daar anders over 😁
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Iemand vind het een koopje geloof ik 🤔


FF6A8C96-0DC0-47C3-9B92-627BB5710DE0.jpeg
 
Twee weken! geleden uitgestapt op 162. Het idee was om op 130 weer in te stappen. Maar het blijft maar omlaag gaan. Zijn er nog bodems @SpeedyEddy? Het voelt toch een beetje als een tweede kans om in te stappen. Lange termijn fundamentals zijn prima. Ik denk dat we hier een tijdje geduld moeten gaan hebben. Volgend jaar diepe recessie? Tesla staat er prima voor om daar sterk uit te komen.
Ik zie technisch alleen nog een 97, dan is de allerlaatste gap-up gesloten. Daar doorheen zakkend is alles mogelijk... Toen we zo snel dwars door de 137 heen de 124 bereikten was ik al bang voor de move van gisteren (was gisteren Offline vanwege een "activiteit" van Tesla Owners Club Nederland, dus kon ook niet reageren op de knallen omlaag, maar bij opening was het grootste leed al geleden). Vanochtend begonnen met anticiperen op een 97 (of lager, I'm totally lost what track we are at) Ik ga straks nog even wat puts naar beneden rollen om een margin call weer ruim voor te blijven. Ik blijf zeggen dat we (uiteraard) dichter bij de bodem zijn, maar ik ben een beetje bang voor een complete crash van Nasdaq en S&P in macro-geweld en daar zal ook TSLA een tik van meekrijgen, hoe ridicuul laag we nu ook al staan. Dus ik ben zeer voorzichtig met opties en zal daarvoor een paar (inmiddels aardig wat) aandelen moeten opofferen.
Ik ga aan de onderkant ook zowel in tijd als $ weer met geschreven puts wat korter op de bal zitten, gezien de premies daarvoor. Bij succes rol ik die door om, als we de dip overduidelijk gehad hebben (=boven 150 denk ik nu) weer wat ATM puts een jaar of meer vooruit te schrijven. Verder wat kortlopende far OTM calls voor een beetje zakgeld. Van de open interest in opties voor de komende weken wordt volgens mij niemand nog veel wijzer, wat een spread... Van 40 tot 200 . (Overigens gezien hoeveel winst die gast met die 80.000 puts 40 20 januari '23 (op papier) al heeft gemaakt? gekocht voor 1 of 2 cent.. bij 8 cent heeft die zeker al 100% winst (na aftrek provisie), 80.000 dollar in een paar dagen. @Dikkie Dik)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
De vraag is volgens mij meer of de ommekeer in de gehele markt al per 2023 komt..... ik heb nog te weinig bloed gezien.
Ik geloof dat de tendens bij analisten wel is dat we nog een half jaar door gaan modderen.

Maar ik hoor graag als er andere signalen zijn )
Ik ben het met je eens dat de rest van de markt nog wel last heeft van bloedarmoede. De vix is nog veel te laag, Fear & Greed veel te hoog en alle signalen staan op rood voor de rest van de markt (zie ook mijn post hierboven). Dus die Nasdaq 10.000 die bijna, maar nog steeds niet bereikt is zal niet eens in de buurt van de komende bodem zitten. Dus calls schrijven voor nog steeds te hoog gewaardeerde aandelen in dat licht (denk aan het instorten van de markt voor duurdere aanschaffen, zoals iPhones) is ook een optie die ik overweeg.
 
Ja dat tijdelijke piekje was mooi punt om de calls te schrijven (uiteraard niet voorbij 1 januari, dat is me te link) en de puts die ik had allemaal te sluiten tegen verkoop van aandelen. Ik heb nu nog precies 0 geschreven puts en wacht op de volgende dip. Bij 97 ga ik voorzichtig schrijven, vanwege de oudste gap-up, maar ik heb momenteel 0 vertrouwen dus het zal een sub 75 put zijn. Normaal zou ik dat niet snel doen maar bij een crash koop ik vast ook nog wat far OTM calls voor 2024/2025. Die zijn wel heel goedkoop aan het worden.
[Edit]
Geschreven Posities 30/12/22
(oude) calls 175 en 177.5
nieuwe calls 123
verder HODL aandelen.
[/Edit]
 
Last edited:
  • Like
Reactions: maarten.claes
Weer zo'n crazy volume, zeker voor de week tussen kerst en oud en nieuw.
Tesla is nu met zekerheid het meest oversold sinds het jaar van IPO (de enige keer dat het erger was, was de twee maanden na IPO, toen de koers zakte van 1,64 naar 0,999 (serieus...), Dus je moet straks vermoedelijk heel erg goed mikken straks om precies de bodem te pakken, want op dergelijke punten gaat het in een paar uur (of soms dagen) keihard omhoog, maar je weet nooit of het een stuip of het begin van de rallye is.
Ik ga niet proberen te bodemvissen maar vanaf 97 rustig accumuleren en vast wel een stukje in de buurt van de bodem de opties goed geschreven hebben (t.z.t. achteraf vast te stellen) en van de premies weer wat aandelen teruggekocht. I'll keep you posted..
 
Last edited:
Ik betwijfel dat de markt voor wagens boven 50k werkelijk zo groot is. Ik heb nooit de moeite gedaan om het uit te zoeken, maar veel Tesla-bulls lijken helemaal te vergeten dat Tesla vandaag en de komende jaren enkel auto's verkoopt die de meerderheid zich niet kan veroorloven.
De vergelijking is ook niet zuiver omdat het een illusie is om te denken dat Tesla 20% van de markt in handen kan krijgen. De mobiele telefoonmarkt waarin Apple opereert kent slechts enkele serieuze aanbieders waar de automarkt een behoorlijk divers aanbod kent qua merken, ook op elektrisch gebied.

Neemt niet weg dat ik geloof in het businessmodel van Tesla. Daarnaast, Tesla steekt met kop en schouders uit boven alle andere fabrikanten van elektrische auto's qua techniek en aandrijflijn. Zelfs een fabrikant als Porsche staat in de schaduw van Tesla.

Over Porsche gesproken, dat is bij uitstek een fabrikant die auto's produceert die de meerderheid zich niet kan veroorloven. Toch denk ik dat men bij Porsche niet klaagt over de winstgevendheid :).
 
  • Like
Reactions: nico180
. De mobiele telefoonmarkt waarin Apple opereert kent slechts enkele serieuze aanbieders waar de automarkt een behoorlijk divers aanbod kent qua merken, ook op elektrisch gebied.

Je vergelijkt twee markten op totaal verschillende momenten.

De telefoonmarkt nu is in evenwicht, toen daar de disruptie door Apple net begon waren Nokia, Blackberry, Sony en Siemens de spelers.
We weten wat daar mee gebeurd is.

Nu heb je Apple, Samsung en Xiaomi en de software heeft nog minder spelers, IOS en Android.


De automarkt is nu in disruptie en de grote spelers zijn Toyota, VAG, Stellantis en GM en Ford.

Toyota kan je sowieso al afschrijven, net als Stellantis en GM.

Van VAG blijven misschien een paar niche merken over en die zullen zich terugtrekken in het hogere segment zoals Mercedes en BMW.

De disrupters zijn Tesla en BYD. Hyundai/KIA volgt, en dat zullen in ‘30/‘35 de grote volumemerken zijn.

20 miljoen is volstrekt geen illusie, dat is de planning van Tesla. Tesla legt de lat altijd extreem hoog.

Dit soort systeemdisrupties gaat bovendien exponentieel en niet linear. Een bedrijf als Toyota denkt dat bijvoorbeeld dat ze nog tijd hebben om te draaien maar nee. ICE demand destruction staat voor de deur en gaat het opeens heel snel.

Kodak, Nokia etcetera snel.

Voor meer begrip van disrupties in het algemeen en deze in het bijzonder kan ik je van harte het werk van Tony Seba aanbevelen.

 
Last edited: