Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Dé vraag is wat de winst gaat doen want met die enorme kortingen is de marge flink gezakt. Is het toegenomen volume voldoende om dat te compenseren?

Tijdens investor day heeft de CFO al gemeld dat de marges rond de twintig procent zullen zitten.

De ramp van Berlijn en Austin drijft sowieso de COGS flink naaf beneden en Tesla staat bekend om de kosten maniakaal te beheersen.

Ik ben het meest benieuwd wat energy gaat laten zien qua groei.

De negentiende is de earnings call, wordt interessant.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Dé vraag is wat de winst gaat doen want met die enorme kortingen is de marge flink gezakt. Is het toegenomen volume voldoende om dat te compenseren?
Ik heb er vertrouwen in. Er zit met de productiemethodes heel wat marge op denk ik. Die productiemethodes hebben heel wat investering en inlopen gevergd. Ik denk dat ze nu pas zijn gaan renderen.
Grote kost blijft de batterij. Ik weet niet hoe die evolueert. Maar met de toegenomen volumes zullen daar ook wel nieuwe afspraken gemaakt zijn.
Ik zie sociale onrust wel nog iets worden. De werknemers gaan ook hun deel willen ipv alles in prijsverlagingen te laten opgaan. En terecht wellicht.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
terwijl iedereen die recent begon bij Tesla nog steeds wel die verwachting had

Die krijgen nu opties tegen de huidige marktwaarde. Wat denk je dat die waard zijn in over een paar jaar of in 2033?

Maar kijk even de video die ik net heb gepost in het Giga Berlijn draadje. Werknemers aan het woord over hun werk.

Spreekt voor zichzelf.
 
Goed nieuws op vele fronten en met de verkoop cijfers van afgelopen kwartaal ook maar weers eens een duit in het zakje gedaan. Een nieuwe auto en eigen aangifte mocht het vorige maand niet baten om wat te halen.
Hoop dat ook de XET beurs van Tesla eens door de €200,- gaat. 📈🚀
188,48 is toch wel weer een groot verschil vanaf het dieptepunt van €100, +\- maar zeker nog een weg te gaan naar het hoogtepunt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Tijdens investor day heeft de CFO al gemeld dat de marges rond de twintig procent zullen zitten.

De ramp van Berlijn en Austin drijft sowieso de COGS flink naaf beneden en Tesla staat bekend om de kosten maniakaal te beheersen.

Ik ben het meest benieuwd wat energy gaat laten zien qua groei.

De negentiende is de earnings call, wordt interessant.
Ik volg het allemaal wat minder in detail, maar ik zag inderdaad ooit, in vergelijkende tabellen, een marge van ongeveer 20% voor 2022, dus vóór de kortingen werden toegekend.
Nu geeft men gemiddeld een korting van ongeveer 10.000€ op een wagen van ongeveer 60.000€, dat is -17%. Het zou knap zijn dat door de beperkte verhoging van het volume de kostprijs ook met 17% zou dalen. Daardoor denk ik dat de winstmarge per auto flink afneemt en vermoed ik dat de stijging in volume onvoldoende is om de winst op peil te houden.
 
Ik volg het allemaal wat minder in detail, maar ik zag inderdaad ooit, in vergelijkende tabellen, een marge van ongeveer 20% voor 2022, dus vóór de kortingen werden toegekend.
1680516645786.png

????
Nu geeft men gemiddeld een korting van ongeveer 10.000€ op een wagen van ongeveer 60.000€, dat is -17%. Het zou knap zijn dat door de beperkte verhoging van het volume de kostprijs ook met 17% zou dalen.
Kortingen zijn ca. 10% over de productmix, Alleen niet heel veel anders dan 1-1,5 jaar geleden en meestal zelf nog hoger.
Daardoor denk ik dat de winstmarge per auto flink afneemt en vermoed ik dat de stijging in volume onvoldoende is om de winst op peil te houden.
Berlijn en Austin gaan i.p.v. geld verbranden geld opleveren.

Zou schaalgrote ook iets uitmaken?
 
Last edited:
De cijfers bepalen het uiteindelijke resultaat. Ik heb ze niet, maar ik vond ondertussen deze verwoording terug in een artikel naar aanleiding van de cijfers van dit weekend. Het komt wat overeen met het logische gevaar dat ik zelf zag. Maar ongetwijfeld ook afkomstig van iemand die er niets van begrepen heeft.
"With our model pointing to an avg. 1Q23 price cut across all of TSLA’s cars of -$6.0K/car, or -11.7% QoQ, vs. sales growth of just +5.2% QoQ," he said such a figure would be "nothing short of a disaster".
 
Daardoor denk ik dat de winstmarge per auto flink afneemt en vermoed ik dat de stijging in volume onvoldoende is om de winst op peil te houden.
Dat is ook zo, maar er is niet alleen de stijging van volume, maar ook de procesoptimalisatie.
Robotisering, gigapress, de ganse lijn in Berlijn die nu op kruissnelheid is, minder rework, minder bevoorradingsproblemen, waardoor duurdere alternatieven moesten gezocht worden of montage achteraf.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
De cijfers bepalen het uiteindelijke resultaat. Ik heb ze niet, maar ik vond ondertussen deze verwoording terug in een artikel naar aanleiding van de cijfers van dit weekend. Het komt wat overeen met het logische gevaar dat ik zelf zag. Maar ongetwijfeld ook afkomstig van iemand die er niets van begrepen heeft.
"With our model pointing to an avg. 1Q23 price cut across all of TSLA’s cars of -$6.0K/car, or -11.7% QoQ, vs. sales growth of just +5.2% QoQ," he said such a figure would be "nothing short of a disaster".

Geef dan ook de link van het artikel.

In de tussentijd toep ik over met een ander willekeurig citaat


“Non-GAAP Earnings Per Share - $1.09
Including $340M in Credits

Lower input costs as well as cost associated with unwinding the wave have led to positive gains in EPS / off set by a modest price decrease.
I have ASP as flat from Q4 to Q1 (23) and stabilizing.
Also I have energy contributing to the EPS at $0.10 per share this Q
Fiscal costs due to currency are a tail wind in Q1 as opposed to a head wind in prior Q's”.
 
Last edited:
Op verzoek:

Uit jouw citaat waarvoor je ook geen bron geeft: 'off set by a modest price decrease'. Dan zou ik wel eens willen zien wat een aanzienlijke prijsvermindering zou zijn.
 
Last edited: