Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Letten we op allemaal? Elon is on a rampage, en geeft eigenlijk aan meer aandelen TSLA te willen hebben anders maakt hij Tesla niet de leider in AI en robotica waar iedereen al een tijd zijn geld op zet.


Scherm­afbeelding 2024-01-15 om 23.03.05.png
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Letten we op allemaal? Elon is on a rampage, en geeft eigenlijk aan meer aandelen TSLA te willen hebben anders maakt hij Tesla niet de leider in AI en robotica waar iedereen al een tijd zijn geld op zet.


View attachment 1009215


Dan weet je wat je moet stemmen bij de volgende aandeelhoudersvergadering 😁

Eh bien, hij heeft sowieso nog een heel pak opties wat zijn aandeel omhoog brengt naar ik dacht 20% maar die mag hij pas over een paar jaar verzilveren, en waar nog een rechtszaak over loopt aangespannen door iemand met negen 9! aandelen.

Dit is de verdere uitleg van Elon die mist in jouw screenshot:


Een volgend compensatie plan met als voorwaarde Tesla naar 10 biljoen market cap te brengen zou mijn stem wel krijgen overigens.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Dat was te verwachten. De eerdere doelstellingen zijn bereikt of toch ooit aangetikt geweest. Daardoor is zijn optieplan achterhaald en verworden tot een bijna lege doos. Je wordt niet de rijkste man ter wereld zonder ook erg uit te zijn op geld.
Voor wie Tesla in detail volgt: welke fractie van alle gecumuleerde historische winst is in de zakken van EM beland? Ik denk dat de fractie ruim groter is dan 1 want ik lees na een simpele zoekopdracht bv. winst 2022 (was dat niet het meest winstgevende jaar?) 12,6 miljard $ en vermogen EM 178 miljard $.
Maar ook deze bijkomende eis zal hier waarschijnlijk niet voor al te veel verontwaardiging zorgen.
Bovenstaande 'bierviltberekening' is uiteraard vereenvoudigd en daardoor te bekritiseren, maar in essentie komt het er toch op neer.
 
Een volgend compensatie plan met als voorwaarde Tesla naar 10 biljoen market cap te brengen zou mijn stem wel krijgen overigens.
Mijn stem ook. Maar deze discussie rauw op X gooien is weer zo onverstandig. Want je ziet dat hij in de tweets erna (oa die jij toevoegde) aan damage control doet omdat snel het narratief ontstond dat de bod het tegenhield en er mogelijk een conflict zou zijn.

Zijn communicatie is zo onhandig (eerst hard iets stellen in dan in latere tweets nuanceren of context geven) en leidt tot onnodig drama. Alle bulls waaien alle kanten met hem op maar de koers krijgt weer klappen.
 
Mijn stem ook. Maar deze discussie rauw op X gooien is weer zo onverstandig. Want je ziet dat hij in de tweets erna (oa die jij toevoegde) aan damage control doet omdat snel het narratief ontstond dat de bod het tegenhield en er mogelijk een conflict zou zijn.

Zijn communicatie is zo onhandig (eerst hard iets stellen in dan in latere tweets nuanceren of context geven) en leidt tot onnodig drama. Alle bulls waaien alle kanten met hem op maar de koers krijgt weer klappen.


Het lijkt hem met name ook om stemrecht te gaan wat ergens logisch is vanwege zijn grote zorgen vwb AI.

Extra stemrecht is ook te regelen zonder extra aandelen natuurlijk.


En qua communicatie? Tja, verwacht je nou serieus verbetering op dat gebied?
 
Last edited:
Extra stemrecht is ook te regelen zonder extra aandelen natuurlijk.

Ik denk dat dat lastig wordt.
Vóór de IPO had dat gekund, maar nu niet meer.
Tenzij alle aandeelhouders instemmen met het uit handen geven van hun macht, maar dat zie ik zo gauw niet gebeuren.

Mijn inschatting is dat dat de reden is waarom hij het via X heeft gecommuniceerd, om aandeelhouders duidelijk kan maken waarom hij het vraagt.
Maar of dat handig is gecommuniceerd, daarover zijn de meningen denk ik wel duidelijk.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik
Tuurlijk, om die talloze feestjes op al die privé eilanden te betalen.

Elon ten voeten uit 😂
Waar heb ik dat beweerd? Wil je met zo'n opmerking mijn statement weerleggen?
Bij hem en bij veel andere superrijken gaat het eerder om macht, economische macht in de eerste plaats, maar ik zie hem (in de toekomst maar ook nu al via zijn erg dure X) ook op politiek vlak zijn vermogen aanspreken om macht uit te oefenen. GESCHIEDENIS schrijven, ONSTERFELIJK worden.
 
Voor wie Tesla in detail volgt: welke fractie van alle gecumuleerde historische winst is in de zakken van EM beland? Ik denk dat de fractie ruim groter is dan 1 want ik lees na een simpele zoekopdracht bv. winst 2022 (was dat niet het meest winstgevende jaar?) 12,6 miljard $ en vermogen EM 178 miljard $.
Van die 12,6 miljard is ongeveer precies 0 cent in de zakken van Elon terecht gekomen. Of was zijn salaris nou toch 1 symbolische dollar?

Een groot misverstand is dat er een grote geldstroom in de zakken van Musk stroomt, maar je geeft zelf al aan dat daarmee niet te verklaren is waarom hij zo rijk is. Hoe kan hij ooit $178.000.000.000 vergaard hebben terwijl geen van zijn bedrijven bij elkaar ooit zoveel winst hebben gemaakt? Inderdaad. Dat klopt niet.

Zijn vermogen bestaat uit de waarde van de aandelen die hij heeft in zijn bedrijven. Hij bezit 13% van de Tesla aandelen, dus zijn vermogen bestaat uit 13% van de waarde van Tesla. Plus de waarde van (zijn aandeel in) SpaceX, Boring Company, enzovoort. Het is dus geen bedrag op zijn rekening, maar een papieren waarde. Stort de koers in, dan wordt hij "armer". Stijgt de koers, dan is hij ineens weer "rijker".

Waarom anders had hij zoveel moeite om de $44 miljard voor Twitter bij elkaar te schrapen? Hij kon toch gewoon even $44 miljard pinnen? Nope. Hij moest een deel van zijn bezittingen verkopen of gebruiken als onderpand voor leningen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dus optieplannen kosten het bedrijf niets? Dat dacht ik niet.
Uiteraard heeft niemand 178 miljard $ op een rekening staan, uiteraard is dat belegd in allerhande vormen van bezit, van cash over krypto tot goud, van aandelen in een bedrijf over obligaties tot vastgoed. Om vervolgens een investering te doen, moet je inderdaad die andere vormen van bezit "vrijmaken" of de tegenpartij moet ze aanvaarden als betaalmiddel.
Dat hij al zo'n belangrijk aandeel heeft in Tesla, zou voldoende motivatie moeten zijn om ook AI uit te bouwen binnen Tesla. Het is immers voor 13% zijn eigen bezit.
 
Dus optieplannen kosten het bedrijf niets? Dat dacht ik niet.
Uiteraard heeft niemand 178 miljard $ op een rekening staan, uiteraard is dat belegd in allerhande vormen van bezit, van cash over krypto tot goud, van aandelen in een bedrijf over obligaties tot vastgoed. Om vervolgens een investering te doen, moet je inderdaad die andere vormen van bezit "vrijmaken" of de tegenpartij moet ze aanvaarden als betaalmiddel.
Dat hij al zo'n belangrijk aandeel heeft in Tesla, zou voldoende motivatie moeten zijn om ook AI uit te bouwen binnen Tesla. Het is immers voor 13% zijn eigen bezit.
Hij vind zelf van niet en heeft ook de keuze om het in een ander bedrijf van hem te doen.
Tevens geeft hij aan waarom hij dat vindt. Uiteraard is jouw gegeven motivatie meer waar want jij weet het...
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Waar heb ik dat beweerd? Wil je met zo'n opmerking mijn statement weerleggen?
Bij hem en bij veel andere superrijken gaat het eerder om macht, economische macht in de eerste plaats, maar ik zie hem (in de toekomst maar ook nu al via zijn erg dure X) ook op politiek vlak zijn vermogen aanspreken om macht uit te oefenen. GESCHIEDENIS schrijven, ONSTERFELIJK worden.

Musk wil Mars koloniseren, daar is hij altijd al helder over geweest. Wat zijn motivatie is is gissen, dat weet alleen de man zelf.

Geschiedenis heeft hij geschreven en zal hij schrijven, onsterfelijkheid lijkt me met zijn lifestyle niet echt een realistisch doel.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Hij vind zelf van niet en heeft ook de keuze om het in een ander bedrijf van hem te doen.
Tevens geeft hij aan waarom hij dat vindt. Uiteraard is jouw gegeven motivatie meer waar want jij weet het...
Ik wil niet zeggen dat je naief bent, maar toch.
Mijn visie, maar ik verwacht niet dat die hier algemene bijval krijgt, EM maakt hier gebruik van de AI-hype om een nieuwe bijkomende lucratieve verloning te forceren. Hij krijgt dat uiteraard niet op die manier verkocht en trekt daarom twee nieuwe kaarten:
  • die van onvoldoende beslissingsmacht. Of 25% van de aandelen hem die extra beslissingsmacht zouden geven, weet ik niet maar het is nog steeds geen meerderheid van de stemmen. Als je project voldoende onderbouwd is, kan je vermoedelijk
    • in beide gevallen voldoende aandeelhouders overtuigen. De meeste CEO's van beursgenoteerde bedrijven moeten inspraak van aandeelhouders.
      • die van de chantage: als jullie niet akkoord gaan dan steek ik de AI-ontwikkelingen in een ander bedrijf. Tesla is ook niet zijn bedrijf hé. Hij is er een grote aandeelhouder van (13%).
 
Dit vond ik behulpzame tweets om te begrijpen hoe Musk aan zijn belang van 25% kan komen.

View attachment 1009365View attachment 1009366


Een buyback is wishful thinking van een aandeelhouder die de koers omhoog wil hebben. Dat geld is nodig voor investeringen, gaat niet gebeuren.

Tesla kan eenvoudig extra aandelen uitgeven maar dat leidt wel tot dilution. Simpelste is om hem meer preferente aandelen te geven zodat hij 25% voting power krijgt, dat is wat hij wil.
 
Ik wil niet zeggen dat je naief bent, maar toch.
Mijn visie, maar ik verwacht niet dat die hier algemene bijval krijgt, EM maakt hier gebruik van de AI-hype om een nieuwe bijkomende lucratieve verloning te forceren. Hij krijgt dat uiteraard niet op die manier verkocht en trekt daarom twee nieuwe kaarten:
  • die van onvoldoende beslissingsmacht. Of 25% van de aandelen hem die extra beslissingsmacht zouden geven, weet ik niet maar het is nog steeds geen meerderheid van de stemmen. Als je project voldoende onderbouwd is, kan je vermoedelijk
    • in beide gevallen voldoende aandeelhouders overtuigen. De meeste CEO's van beursgenoteerde bedrijven moeten inspraak van aandeelhouders.
      • die van de chantage: als jullie niet akkoord gaan dan steek ik de AI-ontwikkelingen in een ander bedrijf. Tesla is ook niet zijn bedrijf hé. Hij is er een grote aandeelhouder van (13%).
Daar staat tegenover dat alles wat Elon zegt en doet door jou per definitie in twijfel getrokken wordt en wel kwaadwillend moet zijn.

Ik denk dat dit meer zegt over hoe jij in het leven staat.

En nogmaals hij kan ook gewoon verder gaan met AI in X-AI en hoeft het dus echt niet onder te brengen bij Tesla.