Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor niets of 55 miljard…..iets er tussen in misschien? Die BoD bij Tesla is natuurlijk een wassen neus, dat weet jij ook. Bij iedere andere multinational zouden ze X van de telefoon van de CEO hebben gehaald.

Het verhaal van de rechter rammelt vast (ik ga de uitspraak van 200 pagina’s niet lezen want is niet mijn vakgebied) maar helemaal uit de lucht komt het vast ook niet.

Enfin, the drama continues. Op zijn minst heeft het deze keer zijdelings met Tesla te maken 😉
 
EIgenlijk best schandalig. Je spreekt ruim 6 jaar geleden een beloningsplan af die toen zeer moeilijk haalbaar leek. Meerderheid aandeelhouders gaat akkoord. Zodra s de doelstellingen zijn gehaald en de paycheck kan worden verzilverd en iedere aandeelhouder van toen is rijkelijk gecompenseerd voor zijn aandeel zeggen we tegen de trekker van de kar: dank je maar geen of minder centen. Dat allemaal omdat 1 aandeelhouder met ik begreep slechts 9 aandelen een zaak is begonnen.
 
Last edited:
iets er tussen in misschien?

80% van de aandeelhouders heeft vóór gestemd, waar gaat dit over? Werkelijk niemand dacht dat die doelen gehaald zouden worden, iig niet allemaal. Het werd destijds als volkomen absurd beschouwd.

Die BoD bij Tesla is natuurlijk een wassen neus, dat weet jij ook. Bij iedere andere multinational zouden ze X van de telefoon van de CEO hebben gehaald.


Dat staat hier volledig buiten. Musk heeft een onmogelijke prestatie neergezet en heeft recht op de vergoeding die hem is toegekend door de meerderheid van de aandeelhouders. Dat de BoD procedurele fouten zou hebben gemaakt doet daar niets aan af, punt.

Eh bien, als de sodemieter Tesla Inc in Texas vestigen en een nieuw compensatie plan opzetten.

Enorme voordeel voor de aandeelhouders is dat in Texas Musk geen belasting hoeft te betalen over het uitoefenen van zijn opties, iets wat bij het huidige compensatie plan nog een groot probleem had kunnen worden.

In die zin is het goed nieuws.
 
Waarom zijn ze eigenlijk in Delaware gevestigd? Weet iemand dat?

Overigens, het zou niet moeten mogen (blinde vrouwe Fortuna enzo) maar hoe meer vijanden Musk maakt (incl. politiek) hoe meer headwinds hij voor zichzelf creeërt. Machtige organisaties gaan hem inmiddels bewust tegenwerken omdat het Musk is.

Ook daarom is mijns inziens een meer teruggetrokken of diplomatieke CEO in het belang van de organisatie. Huang (Nvidia) hoor je ook nergens anders over praten dan chips en ai. Functioneert best redelijk. Maar goed, mijn plaat loopt weer vast.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Paco and Maurice1
Vind jij dat Elon voor niets moet werken dan?
Tussen niets en zijn bonus is nog heel wat ruimte. De verloning is gewoon buitensporig. Bovendien werd de totale bedrijfswaarde van 1000 miljard $, waar de bonus deels van af hing, wel aangetikt maar is die ondertussen terug naar af.
Als je de grootte van de bonus bekijkt is (dacht ik) meer dan de gecummuleerde winst van Tesla bij Musk beland.
 
  • Disagree
Reactions: Maurice1
Tussen niets en zijn bonus is nog heel wat ruimte. De verloning is gewoon buitensporig. Bovendien werd de totale bedrijfswaarde van 1000 miljard $, waar de bonus deels van af hing, wel aangetikt maar is die ondertussen terug naar af.
Als je de grootte van de bonus bekijkt is (dacht ik) meer dan de gecummuleerde winst van Tesla bij Musk beland.

Ik heb destijds vóór het compensatie plan gestemd. Ik neem aan dat jij tot de 20% tegenstemmers behoorde?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Tussen niets en zijn bonus is nog heel wat ruimte. De verloning is gewoon buitensporig. Bovendien werd de totale bedrijfswaarde van 1000 miljard $, waar de bonus deels van af hing, wel aangetikt maar is die ondertussen terug naar af.
Als je de grootte van de bonus bekijkt is (dacht ik) meer dan de gecummuleerde winst van Tesla bij Musk beland.
Vooraf maak je afspraken. Je kan niet achteraf zeggen ze zijn buitensporig. Democratisch is bepaald dat het de werkwijze wordt vooraf. Achteraf moet je dan niet gaan zeggen: "Maar dat is niet eerlijk"
 
Waarom zijn ze eigenlijk in Delaware gevestigd? Weet iemand dat?

Overigens, het zou niet moeten mogen (blinde vrouwe Fortuna enzo) maar hoe meer vijanden Musk maakt (incl. politiek) hoe meer headwinds hij voor zichzelf creeërt. Machtige organisaties gaan hem inmiddels bewust tegenwerken omdat het Musk is.

Ook daarom is mijns inziens een meer teruggetrokken of diplomatieke CEO in het belang van de organisatie. Huang (Nvidia) hoor je ook nergens anders over praten dan chips en ai. Functioneert best redelijk. Maar goed, mijn plaat loopt weer vast.
Enerzijds heb je gelijk, anderzijds Musk is niet voor niets zo succesvol. Dan moet je ook wel een bepaalde mate van gek zijn.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
"Dan verkoop je toch gewoon de boot X?"

Wat ik uit het artikel op CNBC begrijp is dat de rechter vindt dat er onvoldoende sprake is geweest van een onderhandeling waarbij het belang van het bedrijf tov Musk is meegenomen.
 
Last edited:
Bovendien werd de totale bedrijfswaarde van 1000 miljard $, waar de bonus deels van af hing

Niet correct. De laatste tranche was voor een market cap van 650 miljard.


Als je de grootte van de bonus bekijkt is (dacht ik) meer dan de gecummuleerde winst van Tesla bij Musk beland.

Er was nooit sprake van een cash bonus. Enkel opties om aandelen te kopen tegen de 2018 koers. Musk heeft geen enkele optie verzilverd uit het 2018 plan wat nu op de helling staat.

Alles op een rijtje, het 2018 plan

IMG_6860.jpeg



Het 2012 plan versus het 2018 plan

IMG_6861.jpeg
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: RobsEV and Maurice1
Delaware is het Luxemburg van de VS. Het heeft de meest lakse regels voor vennootschappen waar ze aan moeten voldoen.

Interessant, wat zou het voordeel dan zijn?

Als publieke, beursgenoteerde onderneming is Tesla toch gehouden te voldoen aan de regels van de S&P 500, de NASDAQ en de NYSE op het gebied van accountancy en governance?
 
Last edited: