Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
@jpet :
Jan, kan je nog eens een mooie grafiek posten, met je deskundige analyse erbij ?
Thx.

Men neme twee dobbelstenen. Rol deze 13 keer. In het geval van een oneven uitkomst, alles op rood. Ik bedoel: koopadvies. Behalve als Jupiter in Gemini staat.

Fait vos jeux, Rien ne va plus!

Maar een fijne jpet analyse, die nu toch in de zevende hemel is, is altijd leuk om te lezen. Overigens jammer dat de analyst (DaveT) op het US forum gestopt is, die heeft net een kind gekregen. Dat was ook altijd leuk om te lezen, vooral zijn lange termijnvisie was interessant.
 
@jpet :
Jan, kan je nog eens een mooie grafiek posten, met je deskundige analyse erbij ?
Thx.

Niet zo heel veel spannend nieuws sinds de cijfers over 2014. Volgens mij is het belangrijkste nieuws van de laatste dagen dat Tesla 1/3 van de medewerkers in China heeft laten gaan door de bar slechte verkoop aldaar. Bloggers blijven maar Apple geruchten posten maar het aandeel reageert er niet (meer) op. Stifel heeft nog eens een bezoek gebracht aan de factory en herhaalt zijn target van $400. Bank of America / Merrill Lynch is niet onder de indruk en herhaalt zijn target van $65. De lage target is een gevolg van de gigantische investeringen die nog nodig zijn om de Model X, Model III en Gigafactory up-and-running te krijgen. De hoge kapitaal-vereisten hebben de resultaten over 2014 in het negatief geduwd. Dit was niet wat analysten hadden verwacht en ook niet in lijn met de stretched valuatie. Met dank aan de ECB en het uitzonderlijk goede banenrapport in de US is USD tov de EUR verder doorgestegen naar (nu) 1,06283. Voor Amerikaanse bedrijven die internationaal actief zijn is dit geen cadeau.

Zonder catalyst gaat de koers volgens mij blijven dalen. Maar met de Model X in het vooruitzicht zal die catalyst er in de loop van Q2 wel komen.

Tesla koersverloop voorbije 12 maanden 20150312.jpg
 
Vrijdag raakte bekend dat de rol van Jerome Guillen als Vice President of Global Sales and Service wordt aangepast. Tesla is op zoek naar 3 executives om de sales per regio aan te sturen. Van zodra die aan boord zijn gaat Jerome zich concentreren op Customer Satisfaction (After Sales dus). Hij blijft wel deel uitmaken van het senior executive team. Deze ingreep zou kaderen in een operatie om de verkoop in China op de rails te krijgen.
 
Gisteren zette het aandeel bij 181,40 even een nieuw laagtepunt voor dit jaar (2015). Het vorige dateerde van 14/1 met een koers van 183,50. Hiermee komen we langzaam maar zeker in de buurt van het laagste punt van de afgelopen 52 weken, i.e. 177,22 wat dateert van 9 mei 2014. Ik heb een trigger op 178 staan maar ik betwijfel of ik in beweging te krijgen ben. Zoals ik een tijdje terug al schreef gaan we volgens mij blijven zakken tot er een positieve catalyst opduikt (introductie Model X, sprong in de productiecapaciteit, onverwacht positief giga factory nieuws, ...). De persconferentie rond de release van 6.2 zorgde nog even voor een opleving tot aan het neerwaards gericht trendkanaal. De beweging was deze keer al minder dan in het verleden. Nog niet zo lang geleden kon een tweet van Elon de koers 10% in beweging krijgen. Intussen kent "de markt" hem al een beetje beter en wordt er een spelletje "buy the rumor, sell the news" gespeeld.

Ik ben een paar maanden geleden uitgestapt toen ik merkte dat de execution onvoldoende flawless begon te worden. Deze situatie blijft mijns inziens aanhouden met allerlei logistieke issues waardoor er vertraging ontstaat bij de productie van sommige configuraties. Het probleem met de moeilijk leverbare next generation achterbank is nu al 4 maanden aan de gang en er zijn geruchten dat bepaalde dual motor onderdelen moeilijk leverbaar zijn. In het geheel der dingen geen super belangrijke feiten die wel opgelost zullen geraken. De hoge valuatie van TSLA laat echter geen marge voor dit soort van issues. Ik ben benieuwd hoe Tesla er binnen 2 kwartalen in gaat slagen om vlot de productie op te schalen voor de Model X. Het aantal te sourcen onderdelen zal immers fors de hoogte ingaan en dus ook de kans op extra problemen. De nieuwe paint shop met een veel grotere capaciteit (en die sneller wagens van een jas kan voorzien) is gelukkig een positief element.

De macro-economische factoren zitten jammer genoeg ook niet mee. De dure USD zet de winstcijfers voor de Amerikaanse exporteurs onder druk. De gemiddelde P/E voor de Amerikaanse beurs is de afgelopen 2 jaar stevig aangedikt, de FED staat klaar om de trekker over te halen voor een eerste renteverhoging en onze ECB maakt via het QE programma onze bedrijven aantrekkelijker ten nadele van de Amerikaanse. De Nasdaq staat weer op het niveau van de crashes van 2000 en 2008. Dit maakt velen voorzichtig alhoewel de situatie niet vergelijkbaar is.

Tesla koersverloop voorbije 12 maanden 20150327.jpg
 
Iemand enige opinie over de "non-car" product announcement op Twitter? (e.g. "Home battery pack")

De home battery is gekende informatie waarvan de impact in principe al in de koers vervat zit. Een niet onbelangrijk deel van de productie van de giga factory gaat naar deze toepassing. Maar met TSLA en Elon Musk weet je maar nooit. Even afwachten waar hij donderdag echt mee naar buiten komt.
 
Oops, inderdaad. Ik ben een beetje in de war de laatste dagen. Morgen mag ik kennis maken met mijn P85D en vrijdag gaan halen. :redface:

Je zult wel stijf staan van de adrenaline en niet meer in staat zijn om normal te functioneren nu je vrijwillig een paar dagen wacht op je auto...
Nu begrijp ik ook waarom je je hebt afgemeld voor de bijeenkomst komende donderdag.....:wink:
 
TSLA is er na 7 maand aanmodderen eindelijk in geslaagd boven het dalend trendkanaal uit te stijgen. Dit zou wel eens de start van de ommekeer kunnen zijn. De key trigger hiervoor was het persbericht op 3 april dat in Q1 10.030 wagens werden uitgeleverd (een nieuw record). Maar opgelet, voor Q2 zal dit verder moeten stijgen naar 12.000 wagens om de groei naar 55.000 wagens waar te kunnen maken die Tesla voorop heeft gesteld voor 2015. De hoge valuatie van het aandeel houdt dus rekening met een groei van 50% jaar over jaar die kwartaal na kwartaal moet worden neergezet. Not easy maar ze zijn on track. Het 200-daags gemiddelde staat momenteel op 227,85. Ben benieuwd of we daar de komende dagen en weken terug aansluiting mee kunnen vinden.

Het cijfer van afgelopen week zegt trouwens niet alles. Het is nu wachten op de financiële resultaten voor Q1. Gezien de dure USD is het alles behalve zeker dat de hogere aantallen zich ook vertalen naar betere resultaten. Laat het ons hopen...

Tesla koersverloop voorbije 7 maanden 20150411.jpg
 
Het begint wat op een rounding bottom te lijken. Mijn verwachting is dat de zijwaartse trend nog even aanhoudt, waarbij de prijs eerst de doorbroken rode lijn nog even gaat opzoeken. Zakt de prijs vervolgens niet meer onder de 190, dan is dat wel een opmaat voor een ritje naar boven...
 
De verwachtingen voor vandaag zijn volgens mij aardig hoog, Ik ben benieuwd of er nog positieve koers uitslagen gaan volgen.

Mocht er nou een grote samenwerking met solarcity volgen is dat dan ook geen mooi aandeel met groei potentie? ondanks dat die al aardig is gestegen