Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

beperkte 'regen' in de bergen?

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij de afgelopen dagen in de Franse Alpen op dat mijn S uit Q4 2018 zeer beperkte regen heeft wanneer ik naar beneden rijd. De auto laad ik op de berg op tot 80% en wanneer ik vertrek naar het dal heb ik 100% regen. Dat houdt al na een minuut of 3 op terwijl ik geen hoge dalingspercentages heb (zeg zo'n 8%). Wanneer ik 20 minuten later in het dal ben aangekomen heb ik zo'n 4% teruggewonnen via regen. Maar waarom wordt dat al zo snel beperkt in plaats van volle regen gedurende de volledige daling? Neemt de temperatuur dan zo snel toe middels regen?
 
Het valt mij de afgelopen dagen in de Franse Alpen op dat mijn S uit Q4 2018 zeer beperkte regen heeft wanneer ik naar beneden rijd. De auto laad ik op de berg op tot 80% en wanneer ik vertrek naar het dal heb ik 100% regen. Dat houdt al na een minuut of 3 op terwijl ik geen hoge dalingspercentages heb (zeg zo'n 8%). Wanneer ik 20 minuten later in het dal ben aangekomen heb ik zo'n 4% teruggewonnen via regen. Maar waarom wordt dat al zo snel beperkt in plaats van volle regen gedurende de volledige daling? Neemt de temperatuur dan zo snel toe middels regen?
Ik vindt de regen na de laatste software updates ook dramatisch. Met 10 graden buitentemperatuur bijna niets. Dat was voorheen alleen rond het vriespunt. Het gaat uiteindelijk wel ten koste van je remmen en je range.
 
Het valt mij de afgelopen dagen in de Franse Alpen op dat mijn S uit Q4 2018 zeer beperkte regen heeft wanneer ik naar beneden rijd. De auto laad ik op de berg op tot 80% en wanneer ik vertrek naar het dal heb ik 100% regen. Dat houdt al na een minuut of 3 op terwijl ik geen hoge dalingspercentages heb (zeg zo'n 8%). Wanneer ik 20 minuten later in het dal ben aangekomen heb ik zo'n 4% teruggewonnen via regen. Maar waarom wordt dat al zo snel beperkt in plaats van volle regen gedurende de volledige daling? Neemt de temperatuur dan zo snel toe middels regen?

Komt het niet door een te LAGE temperatuur van accu? Bij koude accu is laadsnelheid beperkt -> idem voor regeneratie. Als er weinig regeneratie is neemt de temperatuur ook maar langzaam toe waardoor de regeneratie ook niet snel kan toenemen.
 
Regen is laden. Boven de 90% is dit sterk beperkt. Zou gek zijn om laden te beperken en regen niet.
Misschien moet ik dit traject van 2 jaar geleden eens over doen om te vergelijken.
Van de Simplon pas naar de SuC in Steg-Hohtenn. 46km met min 3% verbruik.
upload_2020-2-26_8-18-28.jpeg
 
Bij een koude accu zie je de streepjes continu en dan had je ook niet kortstondig die hoge regen gehad. Ik reed afgelopen weekend ook weg uit de Alpen, maar bij mij was het ook de kou die regen beperkte (ik zat overigens ook voor 90% vol). Gedurende het eerste half uur had ik vrijwel 0 regen, maar dit was ook duidelijk zichtbaar. In de bergen erg jammer, want het rijdt veel comfortabeler met regen en is ook nog eens een stuk efficiënter. Je moet als wintersporter niet gokken dat je met regen wel weer in het dal komt. Na 1 week kou werkt dat eventjes niet zo fijn.

Ik verwacht dan ook dat het ligt aan de relatief hoge SoC van je batterij. Dit is de charging-curve van een 75D (van overige modellen is die hier te vinden):
BTX5_s75d.png.fc2200f4f40999a64990eb72d0c571ec.png


Als je boven de 90% SoC komt is de laadsnelheid beperkt tot ongeveer 20kW. Met een beetje regen kom je al gauw ruim boven de 50kW uit. Vanaf nu begint mijn speculatie... Ik verwacht dat je ook bij een relatief SoC best even kort wat vermogen in de accu kan drukken en boven deze laadcurve uit mag komen. Daarom heb je (bij een warme accu) ook wel volle regen bij 90%. Maar als je bergaf rijdt, dan wordt dat langdurig en dan grijpt het BMS in om de batterij te beschermen tegen langdurig met een te hoog vermogen laden.

Tesla heeft een tijd geleden een bedrijf overgenomen dat supercondensatoren ontwikkeld. Dan zou een systeem -zoals Porsche gebruikt in de Taycan- interessant kunnen worden. Als je dan de remmen aanspreekt, dan ga je heel sterk regenereren en gaat dat die condensatoren in. Lijkt me lastig met one-pedal driving, want "gas" los geeft dan ongeveer een noodstop. Ook bij berg-af rijden zou je tijdelijk de teruggewonnen energie in de condensatoren kunnen opslaan en wat geleidelijker kunnen terugvloeien naar de accu.
De accu is warm: hij heeft de hele dag staan te laden en bij wegrijden was er geen enkel geel streepje te bekennen. Die kwamen pas na enkele minuten rijden en ook enkel bij regen.
In dit geval was laden tot 80% misschien efficiënter geweest, omdat je dan wellicht iets meer regen had gekregen. Maar ik ga ook graag vol weg van de wintersport, zodat je in het begin zeker bent dat je even flink kunt doorrijden...
 
  • Like
Reactions: zkpq
Regen bij hoge SOC wordt beperkt als je het te veel gebruikt. Regen bij hoge SOC laadt de accu sneller op dan superchargen omdat regen voor korte duur is, als je regen dus veel gebruikt wordt het beperkt zoals superchargen op hoge SOC
 
De accu is warm: hij heeft de hele dag staan te laden en bij wegrijden was er geen enkel geel streepje te bekennen. Die kwamen pas na enkele minuten rijden en ook enkel bij regen.

Hele dag staan laden? Klinkt als laden op 230V? Je accu is niet echt warm te krijgen met 3kW. Zeker niet in de Alpen met zeer lage temperaturen. Met 11kW of 17kW is echt het minimum om temperatuur in het pack te krijgen en uiteraard direct vertrekken.
 
Net zogoed als snelladen van de 85kWh packs is beperkt is het laatste halfjaar de regen bij lagere snelheden ook voor de 100kWh packs verlaagd. Vorige winter had je rond het vriespunt nog wat je nu rond de 10 graden hebt. Dit is ten nadele van je range en zorgt voor overmatige slijtage van de remmen.
 
Ik heb met een voorverwarmde S100D met 90% gewoon praktisch volledige regen beschikbaar gehad bij -1 afgelopen weekend toen ik vanuit Saalbach terug tufde naar NL

De verlaging van regen merk ik enkel bij een afgekoeld pack.
 
Update 18 maanden later: ook vandaag was de regen in dezelfde Alpen weer gecapped terwijl ik nog voldoende accucapaciteit over had. Deze foto is gemaakt een minuut of 8 in de afdaling. Toch merkwaardig dat de regen zo snel softwarematig wordt beperkt?
 

Attachments

  • tempImageGCLW50.png
    tempImageGCLW50.png
    3 MB · Views: 31
Update 18 maanden later: ook vandaag was de regen in dezelfde Alpen weer gecapped terwijl ik nog voldoende accucapaciteit over had. Deze foto is gemaakt een minuut of 8 in de afdaling. Toch merkwaardig dat de regen zo snel softwarematig wordt beperkt?
Ik had het deze vakantie ook, met 90% (en later zelfs bij 80%) opladen aan de schuko bij afdalen naar Schruns vanaf de berg al na een haarspeld of 6 beperking van de regen. Ik kwam ook tot de conclusie dat 60kW aan regen te veel is bij die SoC.
De afdaling waar het om ging was 4km aan lengte en kostte bij de klim 24 km aan typical range.
Het valt ook wel op dat de Wh/km in de grafiek bij de afdaling maar tot -200 gaan en bij stijgen tot +600,
Het lijkt er op dat Tesla bij het ontladen meer marge toe laat dan bij het laden (regen).

IMG_1575.jpg
 
Last edited:
Het zijn 2 zinnen... De auto beslist zelf wanneer ie wel aan vol vermogen kan regeneratief laden, of wanneer dit best beperkt wordt. Vanuit eerdere ervaringen weet ik dat 20º niet speciaal warm of voorverwarmd is om een batterij snel te laten laden. Het kan ook zijn dat de batterij ook te heet wordt, en de koeling onvoldoende... Geen idee... Sweet spot van snelladen is een batterij van 50-60º...

Nu, wij zijn hier maar medegebruikers van een product. Als je een echt antwoord wil, moet je het aan Tesla vragen.
 
Als een koude batterij het probleem was dan had ik direct een beperking gezien.
Misschien duurt het een tijdje voor het BMS detecteert dat hij beter niet oplaadt. Elons wegen zijn ondoorgrondelijk. Zoals @wooter zegt: We kunnen als medegebruiker maar gissen.
Maar 20graden is inderdaad onvoldoende. Vandaar dat een SuC dichtbij huis niet interessant is. Ik juichtte toen die in Aalst open ging (vlak aan mijn afrit, op 6km van mijn huis en waar ik dagelijks passeer), maar ik gebruik hem slechts zelden. Op de heenweg is de batterij koud en op de terugweg wil he vooral thuis zijn. Ik gebruik hem eigenlijk enkel nog om een shotje (10 minuten) bij te laden op de terugweg, als ik plots schrik krijg om thuis te geraken (je zal toch geen SuC voorbij rijden en net voor thuis stranden met een lege batterij).
 
Oh, en nog een opmerking... Weer anekdotisch, maar ik heb ook al gemerkt dat als je bij +80% een afdaling doet, de auto ook nogal conservatief om gaat met regeneratie. Misschien om dezelfde reden dat je bij een Supercharger bij +80% zelden meer dan 50kW kan laden.

Elon verwoordde het enkele weken met dat je een batterij met honderden cellen moet vergelijken met een grote parking: op een lege parking vind iedereen snel plek om zijn autootje te parkeren. Op een volle parking waar hier en daar nog een parkeerplaats vrij is, is het heel wat langer zoeken naar een vrije plek. Hetzelfde lijkt aan de hand te zijn met elektriciteit en een accupack met veel volgeladen cellen.