Bij een koude accu zie je de streepjes continu en dan had je ook niet kortstondig die hoge regen gehad. Ik reed afgelopen weekend ook weg uit de Alpen, maar bij mij was het ook de kou die regen beperkte (ik zat overigens ook voor 90% vol). Gedurende het eerste half uur had ik vrijwel 0 regen, maar dit was ook duidelijk zichtbaar. In de bergen erg jammer, want het rijdt veel comfortabeler met regen en is ook nog eens een stuk efficiënter. Je moet als wintersporter niet gokken dat je met regen wel weer in het dal komt. Na 1 week kou werkt dat eventjes niet zo fijn.
Ik verwacht dan ook dat het ligt aan de relatief hoge SoC van je batterij. Dit is de charging-curve van een 75D (van overige modellen is die
hier te vinden):
Als je boven de 90% SoC komt is de laadsnelheid beperkt tot ongeveer 20kW. Met een beetje regen kom je al gauw ruim boven de 50kW uit. Vanaf nu begint mijn speculatie... Ik verwacht dat je ook bij een relatief SoC best even kort wat vermogen in de accu kan drukken en boven deze laadcurve uit mag komen. Daarom heb je (bij een warme accu) ook wel volle regen bij 90%. Maar als je bergaf rijdt, dan wordt dat langdurig en dan grijpt het BMS in om de batterij te beschermen tegen langdurig met een te hoog vermogen laden.
Tesla heeft een tijd geleden een bedrijf overgenomen dat supercondensatoren ontwikkeld. Dan zou een systeem -zoals Porsche gebruikt in de Taycan- interessant kunnen worden. Als je dan de remmen aanspreekt, dan ga je heel sterk regenereren en gaat dat die condensatoren in. Lijkt me lastig met one-pedal driving, want "gas" los geeft dan ongeveer een noodstop. Ook bij berg-af rijden zou je tijdelijk de teruggewonnen energie in de condensatoren kunnen opslaan en wat geleidelijker kunnen terugvloeien naar de accu.
De accu is warm: hij heeft de hele dag staan te laden en bij wegrijden was er geen enkel geel streepje te bekennen. Die kwamen pas na enkele minuten rijden en ook enkel bij regen.
In dit geval was laden tot 80% misschien efficiënter geweest, omdat je dan wellicht iets meer regen had gekregen. Maar ik ga ook graag vol weg van de wintersport, zodat je in het begin zeker bent dat je even flink kunt doorrijden...