Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening fiscaal/financieel voordeel elektrische wagen voor vennootschap in België

This site may earn commission on affiliate links.
Eens hou je er mee op. Enige andere optie is overlaten, maar de overnemer zal die passiefrekening niet negeren en de uitgestelde belasting van de overnameprijs aftrekken.
Laat ons er dan vanuit gaan dat de overnameprijs van die orde is dat die paar duizend euro liquidatiereserve het verschil niet gaan maken... wishful thinking misschien, maar ik ga't toch proberen :-D
 
  • Like
Reactions: Phil V
daar ga ik niet van uit.
ik heb mijn vastgoedportefeuille nameliijk in mijn vennootschap opgebouwd en zal op die manier mijn pensioen uitbetalen tot ik er het hoofd bij leg :-(

Klopt !

Dan zal de vereffenaar dat van de eerstvolgende opbrengsten van je vastgoed aftrekken vooraleer aan je erfgenamen over te maken.
Niet aan te ontkomen.

Denk dat dit niet correct is Phil.
Vennootschap is geen persoon, als je een vennootschap hebt dien je te zorgen dat je kinderen mee "ingeschreven" staan, en is ie perfect overdraagbaar zonder één cent kosten als jij komt te gaan... .
 
Klopt !



Denk dat dit niet correct is Phil.
Vennootschap is geen persoon, als je een vennootschap hebt dien je te zorgen dat je kinderen mee "ingeschreven" staan, en is ie perfect overdraagbaar zonder één cent kosten als jij komt te gaan... .
Inderdaad, als je ze de vennootschap laat erven ipv te liquideren en het geld te laten erven. Maar dan zitten zij nog altijd met de passiefrkekening, hebben zij 6600€ minder geërfd.
 
Ze erven de vennootschap niet, er wordt gewoon een nieuwe bestuurder gekozen. ;)
Ze gaan wel de aandelen erven.

Ter informatie: die extra 20% aftrekbaarheid is niet verplicht. Je kan ook kiezen om voor 100% ipv 120% af te trekken. Waarom zou je dat doen: wel, ooit zal je belastingen betalen op die 20%. De vraag is of het belastingsregime op dat moment al dan niet gunstiger zal zijn dan nu of niet. Ik heb er vorig jaar dan ook voor gekozen om slechts voor 100% af te trekken. Er vanuit gaande dat de demografische evolutie van die aard is dat de belastingen in Belgie op lange termijn alleen maar omhoog kunnen gaan, en dat er voor het moment nog steeds de ietwat gunstige regime van de liquidatiereserve bestaat, leek het me veiliger om die 20% niet af te trekken.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Frank C and Phil V
mh... Er is een race-to-the-bottom bezig in Europa mbt corporate taxes......
Zo is dat, het zomerakkoord van onze regering laat de vennootschapsbelasting zakken naar 25pct.

Wat dat "erven" betreft, je zou met een zgn. patrimoniumvennootschap wel gek zijn om te wachten met die aandelenoverdracht tot na je dood, zorg dat je het gros van de aandelen bij leven al schenkt aan je kinderen en behoud de controle door jezelf en je partner als statutair bestuurder te benoemen en wat grendels in te bouwen in de statuten. Die liquidatiereserve kan daar nog lang staan, ik mag aannemen dat de waarde van de activa (patrimonium) toch fors sneller stijgt. Je kan de "vermeden" belasting nu beter gebruiken om dat patrimonium uit te breiden, ik weet zeker dat je dat geld rendabeler kan inzetten dan de staat dat zou doen.
 
  • Like
Reactions: Firebird
mh... Er is een race-to-the-bottom bezig in Europa mbt corporate taxes......

Klopt, maar dat is maar 1 component, de component roerende voorheffing is op een paar jaar van 15 naar 30% gegaan, en daar is totaal geen sprake van dat die verlaagd wordt. Het zou me trouwens niet verwonderen moest die nog verhoogd worden om de put in het zomer akkoord te financieren. Het zou met niet verwonderen moest de RV tegen de 50% zit over een aantal jaren zoals de personenbelasting.