Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening fiscaal/financieel voordeel elektrische wagen voor vennootschap in België

This site may earn commission on affiliate links.
Aanvraagdatum: 14/06/2014
3 dagen te laat !! Na 11 juni is de premie nog maar 2000 (auto) en 150 (laadpunt)
Aanvraag staat op : dossier ontvankelijk.

Heb mail gestuurd met de vraag wanneer ik goedkeuring mag verwachten...... nog aan het wachten.

Nuttig :
NACE code nodig.
Code vr premie auto : 641
Code vr premie laadpunt : 200004

De - weliswaar beperkte - ecologiepremie (Vlaanderen) verdwijnt nu helemaal voor elektrische wagens vanaf 17/11 ?
En de steun voor laadinfrastructuur ook.
De nieuwe lijst bevat m.i. enkel nog een tegemoetkoming voor voer/vaartuigen op waterstof, en voor vrachtwagens op aardgas... :crying:
 
Last edited:
De - weliswaar beperkte - ecologiepremie (Vlaanderen) verdwijnt nu helemaal voor elektrische wagens vanaf 17/11 ?
En de steun voor laadinfrastructuur ook.
De nieuwe lijst bevat m.i. enkel nog een tegemoetkoming voor voer/vaartuigen op waterstof, en voor vrachtwagens op aardgas... :crying:

Inderdaad, ik begrijp echter niet de logica achter waarom waterstof wel en puur elektrisch niet. Lobby?
Je zou denken dat Vlaanderen vindt dat er intussen genoeg laadpalen zijn... Merkwaardig beleid.
 
typisch Belgisch: subsidie geven aan dingen waar weinig of geen interesse voor is, van zodra er interesse komt, afschaffen!

net een mail gehad van agentschap ondernemen. Dit is hun motivering voor de aanpassing
Geachte,
Via deze weg willen we de gekende contactpersonen van aanvragen voor een ecologiepremie op de hoogte brengen van een nakende aanpassing van de limitatieve technologieënlijst in de EP-Plus steunregeling.

Vanaf 17 november wordt de limitatieve lijst met technologieën die in aanmerking komen voor subsidiëring met de ecologiepremie afgeslankt tot 30 technologieën. De weerhouden selectie bevat de meest performante technologieën, en de technologieën die het meeste bijdragen aan het behalen van de Kyoto-engagementen, de Europese 20/20/20 doelstellingen en de Vlaamse milieubeleidsdoelstellingen. De nieuwe technologieënlijst zal van toepassing zijn op steunaanvragen ingediend vanaf 17 november 2014.
 
Last edited:
typisch Belgisch: subsidie geven aan dingen waar weinig of geen interesse voor is, van zodra er interesse komt, afschaffen!

net een mail gehad van agentschap ondernemen. Dit is hun motivering voor de aanpassing
Geachte,
Via deze weg willen we de gekende contactpersonen van aanvragen voor een ecologiepremie op de hoogte brengen van een nakende aanpassing van de limitatieve technologieënlijst in de EP-Plus steunregeling.

Vanaf 17 november wordt de limitatieve lijst met technologieën die in aanmerking komen voor subsidiëring met de ecologiepremie afgeslankt tot 30 technologieën. De weerhouden selectie bevat de meest performante technologieën, en de technologieën die het meeste bijdragen aan het behalen van de Kyoto-engagementen, de Europese 20/20/20 doelstellingen en de Vlaamse milieubeleidsdoelstellingen. De nieuwe technologieënlijst zal van toepassing zijn op steunaanvragen ingediend vanaf 17 november 2014.
Nog snel een tweede Tesla bestellen dan.
 
En dan niet vergeten dat die premie bij je winst komt ( of mijn boekhouder ziet dat fout ) en er dus vennootschapsbelasting op verrekend wordt! En als je de wagen dan nog gedeeld privé rijdt, gaat dat percentage er ook nog eens overheen...

Klopt, maar zoals een mede-TMC-er het een paar weken geleden formuleerde. Een gegeven paard mag je niet in de ... kijken. :scared:
 
Same hier, vandaag ok de brief in de bus ontvangen dat ik recht heb op 2150 euro subsidie. Alle beetjes helpen dus dat is zeker nog een mooi kerstcadeau voor volgend jaar :biggrin: (aan hun gemiddelde snelheid)


Eindelijk! Ik heb vandaag de brief van Agentschap Ondernemen ontvangen waarin mijn aanvraag voor een ecologiepremie wordt goedgekeurd. Iets meer dan 4 maanden geduld moeten oefenen...
 
Same hier, vandaag ok de brief in de bus ontvangen dat ik recht heb op 2150 euro subsidie. Alle beetjes helpen dus dat is zeker nog een mooi kerstcadeau voor volgend jaar :biggrin: (aan hun gemiddelde snelheid)

Weet je wat ik denk? Ze hebben gewacht tot de laatste week van december om zeker te zijn dat het niet meer op het budget van 2014 komt (dat waarschijnlijk al maanden op is).
 
Is bedoeld om je aan te passen aan hun ritme... ik wacht ondertussen al 7 maanden op hun akkoord voor uitbetaling van de laatste schijf (40%) :crying:

Een dikke maand geleden nog druk over en weer gemaild met de controleur van het dossier. Zij snapte een deel niet van de aftrekbaarheid van BTW. Omdat de BTW maar voor de helft gerecupereerd werd, stelde ze dat de auto voor de helft privé gebruikt werd. Na veel uitleg en wetteksten, heb ik sindsdien niets meer gehoord. Zal inderdaad pas in 2015 betaald worden vrees ik.
 
Nog even een vraagje voor de Belgen over verschil tussen eenmanszaak en BVBA met betrekking op aankoop Model S

Ik heb een paar weken terug een uitgebreide testrit gemaakt in Aartselaar met de blauwe S85 ( 1-JXJ- ) en ben nu echt overtuigd van mijn wens: Wil hem !!

Ik ben zelfstandige en kan de auto dus op de zaak kopen, maar hier heb ik niet de "120% aftrek" mogelijkheid zoals in een BVBA, de DIV- en taksregeling natuurlijk wel.
De kostenaftrek in een eenmanszaak is 50% voor een Tesla en het maakt hierop nu geen enkel verschil of ik elektrisch rij of een Maserati koop.
Nu vroeg ik me af wat mijn voordeel is als mijn eenmanszaak omschakel naar een BVBA?
Enerzijds natuurlijk komt de 120% aftrek mogelijkheid boven water die een aanzienlijk verschil biedt, maar dan heb ik een Voordeel Alle Aard aan mijn been, die als ik goed geïnformeerd ben toch iets van een € 5.000,- per jaar wordt.
Ik ga jaarlijks een 15.000km rijden met de auto. Ik vermoed/hoop de auto 12-15 jaar te kunnen houden… .
Komt mijn 120% niet in "negatief" als ik jaarlijks die 5K moet betalen tegenover de 50% in een eenmanszaak?

Iemand al die berekening gemaakt?
Wat is jullie mening?
Is het voordeliger om BVBA te worden?
Klopt die waarde VAA?
Hoelang plannen jullie de Tesla te houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties… .

Xavier