Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.

Klaas

Active Member
Mar 15, 2016
2,314
1,327
nederland
Wij zijn voornemens met de nieuwe Model 3 en de vouwwagen over een paar weken met vakantie te gaan en gebruik maken van diverse campings in Europa.
Met de Model 3 wordt een (1 fase) UMC meegeleverd met een blauwe campingstekker (en met zelfs een gewone stekker). Ook is er zoiets als 'camper mode', wie weet iets voor de kids. Wat bijladen op eigen campingplaats ligt dan voor de hand.

Nu kom ik op sommige campingfora ook negatieve geluiden van mede-kampeerders tegen over elektrische auto's die bijladen op eigen campingplaats. Met name natuurlijk wanneer sprake is van een vast stroomtarief. herkennen jullie dergelijke geluiden van mede kampeerders?
Wat is de mores tegenwoordig? Kun je gewoon die stekker inpluggen of is dat 'vloeken in de kerk' en is het verstandig dit telkens na te vragen? Of speelt dit helemaal niet meer, soms kamperen we bijvoorbeeld naast mega grote camper-bussen die ook wel wat stroom verbruiken...:rolleyes:

Met individuele stroommeters per plaats speelt het niet. Ik kwam ergens ook tegen dat de camping voor elektrische en hybride auto's een opslag van een 2 euro per dag hanteerde. Dergelijke campings hebben er kennelijk geen probleem mee.

Natuurlijk gaan wij zoveel mogelijk onderweg laden (de gratis supercharger km moeten op;)).
 
Ik zou toch bij het inchecken navragen of het geaccepteerd/toegestaan is door de camping baas. Soms is de elektrische installatie er niet op berekend en soms wel. Wat dan de mede kampeerders ervan vinden boeije... Er zullen vast ook mede kampeerders zijn die hun airco op de caravan dag en nacht laten draaien.
 
  • Like
Reactions: tCC_
Wij zijn voornemens met de nieuwe Model 3 en de vouwwagen over een paar weken met vakantie te gaan en gebruik maken van diverse campings in Europa.
Met de Model 3 wordt een (1 fase) UMC meegeleverd met een blauwe campingstekker (en met zelfs een gewone stekker). Ook is er zoiets als 'camper mode', wie weet iets voor de kids. Wat bijladen op eigen campingplaats ligt dan voor de hand.

Nu kom ik op sommige campingfora ook negatieve geluiden van mede-kampeerders tegen over elektrische auto's die bijladen op eigen campingplaats. Met name natuurlijk wanneer sprake is van een vast stroomtarief. herkennen jullie dergelijke geluiden van mede kampeerders?
Wat is de mores tegenwoordig? Kun je gewoon die stekker inpluggen of is dat 'vloeken in de kerk' en is het verstandig dit telkens na te vragen? Of speelt dit helemaal niet meer, soms kamperen we bijvoorbeeld naast mega grote camper-bussen die ook wel wat stroom verbruiken...:rolleyes:

Met individuele stroommeters per plaats speelt het niet. Ik kwam ergens ook tegen dat de camping voor elektrische en hybride auto's een opslag van een 2 euro per dag hanteerde. Dergelijke campings hebben er kennelijk geen probleem mee.

Natuurlijk gaan wij zoveel mogelijk onderweg laden (de gratis supercharger km moeten op;)).
Goede vraag. Wij gaan nu een paar jaar met de Tes op vakantie (voorheen vliegtuig, hier houden de CO2-reductie-rekenmeesters vast geen rekening mee. Omtzigt, leest u mee?)
Tot dusver sliepen we meestal in airbenb achtige huisjes en laadde ik altijd wel wat bij. Meestal vroeg ik het, soms deed ik het gewoon. Laatste tijd merk ik dat verhuurders om vergoeding vragen. En dat is natuurlijk prima. Komende zomer gaan we op een camping in Zweden ‘glampen’. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen en hoe het laden gaat zijn. Eigenlijk hoop ik gewoon op betalen naar gebruik, dan is er ook geen gezeur/onduidelijkheid.
Benieuwd hoe anderen dat doen!
 
Ik vroeg het altijd na bij de eigenaar. En dat was met de kleine Outlander PHEV accu (gaat 9 kWh in). Heb het voor komende vakantie even opnieuw gevraagd. Met name vanwege Spanje met zijn 6A aansluiting. Daar kon ik met de fixed 10A lader van de Outlander niet laden. De Model 3 kan naar 5A worden teruggedraaid, maar ik mag de auto wanneer nodig even bij de receptie parkeren om 13A te kunnen pakken. In Frankrijk mag ik een 16A campingstekker pakken als die nog niet bezet zijn of gewoon 13A via de stekker. Maar bij mijn twee campings dus geen probleem. Net als de hotels in Oostenrijk, gewoon vragen.
 
Dat zijn wel positieve geluiden. Tis natuurlijk ook het mooiste als je gewoon op je bestemming (de camping) kan laden.
Overigens is op een bierviltje uit te rekenen dat 't met bijvoorbeeld 5A afnemen echt maar om paar euro per dag zou gaan, helemaal op een camping met een grootverbruik tarief. Die betaal ik graag bij voor 't comfort van een altijd volle accu.
 
  • Informative
Reactions: michelh
Ik ga proberen gewoon te laden op mijn camping plekje. Mijn doel is om met 70% op de camping aan te komen en om de dag een dagtrip te maken en weer naar max 70% te gaan. Ik vermoed dat ik dan ~30kW/2 = 15kW per dag moet bijladen. Dat moet makkelijk lukken en is denk ik gemiddeld zelfs teveel. Dit geef ik gewoon even aan maar het gaat dan om 15*0.18 = 2,70 Euro per dag en dat is ruim onder wat ik per dag moet betalen.
 
  • Informative
Reactions: Sregor and Klaas
Ik zie eigenlijk weinig campings waar je nog de auto bij de tent mag parkeren.

Als de medecampeerders het prima vinden wanneer je moet afrekenen per kWh, maar er een probleem mee hebben wanneer je gratis kilometers bij kunt laden dan is het niets meer dan ordinaire afgunst. "Hij rijdt gratis en wij moeten straks weer duur tanken". Daar zou ik mij niets van aantrekken.

Ik zou het wel even overleggen met de camping zelf.

Wij gaan deze week naar Hongarije naar een park zonder laadfaciliteiten. Heb per mail bevestiging dat ik danwel uit een Schuko in de parkeergarage kan laden danwel met een haspeltje uit het huisje waar we zitten. Hoef ik niets voor te betalen. Ik heb het idee dat ik de 1e bezoeker ben die daar met een EV komt.
 
Ik ga proberen gewoon te laden op mijn camping plekje. Mijn doel is om met 70% op de camping aan te komen en om de dag een dagtrip te maken en weer naar max 70% te gaan. Ik vermoed dat ik dan ~30kW/2 = 15kW per dag moet bijladen. Dat moet makkelijk lukken en is denk ik gemiddeld zelfs teveel. Dit geef ik gewoon even aan maar het gaat dan om 15*0.18 = 2,70 Euro per dag en dat is ruim onder wat ik per dag moet betalen.

Waarom naar max 70%?
 
Paar weken terug 2 weken op een camping in normandie gestaan. We camperen wel luxe (glamping) met ons eigen tentje. Had vooraf gemaild met de vraag of er laadpalen zijn of dat ik kan betalen om te laden bij de tent. Hier werd erg rap een antwoord op gegeven, dat ik kan laden bij de tent zonder extra kosten. Ging wel maar met 10/12 km/u.. dus kreeg hem vaak precies voldoende vol voor een road trip (om de dag).
 
Thuis even de meegeleverde UMC uitgeprobeerd met de zwarte schuko stekker in een gewoon stopcontact, wanneer ik de laadsnelheid in de auto beperk dan krijg ik de volgende laadsnelheiden:
Met 5 A 1 a 2 km per uur
6A:3 km 7A:4 km 8A:6 km 9A:7km 10A:8km 11A:10km 12A:12km 13A:13km
Is 5A wel zo ongeveer het maximale waarmee je een campingplaats moet willen belasten of is iets meer ook verantwoord...
 
Thuis even de meegeleverde UMC uitgeprobeerd met de zwarte schuko stekker in een gewoon stopcontact, wanneer ik de laadsnelheid in de auto beperk dan krijg ik de volgende laadsnelheiden:
Met 5 A 1 a 2 km per uur
6A:3 km 7A:4 km 8A:6 km 9A:7km 10A:8km 11A:10km 12A:12km 13A:13km
Is 5A wel zo ongeveer het maximale waarmee je een campingplaats moet willen belasten of is iets meer ook verantwoord...

Het verschilt nogal per camping, maar er zijn 3 soorten automaten in gebruik bij campings;

6 Ampere
10 Ampere
16 Ampere

Toevallig was ik deze week nog op een camping die had overal 6 ampere automaten. Maar een camping in Duitsland waar ik een week eerder was had 10 ampere. Alles komt dus voor.

Beste is gewoon even vragen of vooraf uitzoeken. Ik zie overigens vrij vaak dat de kasten met automaten open staan, ik vermoed omdat ze flauw zijn om bij elke keer dat iemand z'n senseo aan zet de automaat weer omhoog te gooien. Als dat het geval is kun je gewoon even kijken wat er op de automaat staat voor waarde. Meestal is dat iets als B6, C6, B10, C10 of B16, C16. De B/C betreft de uitschakelkarakteristiek (hoe lager in het alfabet, hoe eerder hij zal uitschakelen bij overbelasting). Het getal geeft de nominale amperage aan (aantal ampere's dat je continue / vollast mag gebruiken)

Ook staat het vaak wel op de website van de campings.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Rustig bijladen hier op camping in Toscane gaat prima met Model 3 SR+ ingesteld op 6A op een aansluiting die afgezekerd blijkt met een 6,5A zekering achter een 30 mA aardlekschakelaar en een 16A hoofdschakelaar (voor 4 campingstekkers).

De auto staat naast de tent geparkeerd en om diefstal van waardevolle spullen uit de auto te reduceren hebben we de apps maar even ontkoppeld (smartphone ligt zeker minder dan 9m van auto) en openen we de auto nu maar even alleen met het Tesla pasje.

Of is er nog een andere manier om openen van de auto te voorkomen als je smartphone.zo dichtbij ligt? Bluetooth telkens aan en uit zetten vind ik geen optie.
 
Beetje off-topic, maar wel onder kampeerders.
Campermode uitgeprobeerd op de camping, zo het in onderstaande link wordt aangegeven. Maar de Climate controle slaat na 4 uur uit. Met de melding “ climate control is uitgeschakeld , omdat deze 4 uur ingeschakeld was”
Iemand een tip hoe je camper mode voor de gehele nacht activeert ?
Real Life Model 3 Road Trip: Day 1 – first time camping! – Next Wave Mobile Apps
 
  • Disagree
  • Informative
Reactions: nico180 and Flaker
Net terug van twee weken Frankrijk waar we ook gewoon op de camping hebben geladen. 6A aansluitingen dus de Tesla op 5A gezet en met 11km/u geladen, geen enkel probleem. Vooraf wel even gevraagd, uiteindelijk hoefde we er volgens mij niet eens extra voor te betalen maar heb gewoon de stroomkosten voor een staanplaats betaald (wij hadden een chaletje) voor die paar dagen dat we dit hebben gebruikt (niet veel gereden in Frankrijk, heerlijk op de camping blijven hangen).
 
Beetje off-topic, maar wel onder kampeerders.
Campermode uitgeprobeerd op de camping, zo het in onderstaande link wordt aangegeven. Maar de Climate controle slaat na 4 uur uit. Met de melding “ climate control is uitgeschakeld , omdat deze 4 uur ingeschakeld was”
Iemand een tip hoe je camper mode voor de gehele nacht activeert ?
Real Life Model 3 Road Trip: Day 1 – first time camping! – Next Wave Mobile Apps

Er is een kampeermodus voor!

Selection_001.png