Op 1 kW laden is dan wel heel sympathiek en houdt rekening met de rest. Ik vrees dat niet iedereen dat doet of er überhaupt over nadenkt. de meeste EV rijders hebben eigenlijk geen idee helaas. Zo zie je de X ook al laden, blijkbaar zonder het gevraagd te hebben...
1kW is 5A…. is niet sympathiek, is gewoon de max
mega voltage drop i.v.m. de weerstand van kabels en meer dan 5A ga je niet willen trekken.
Verder, enkel hier in Nederland hebben we van die suffe 3x25A aansluitingen.
De verhalen over dat een camping maar beperkte aansluiting heeft. Ja, bij de boer misschien maar een Franse camping middelgrote camping.
Zoals al aangegeven, check hoeveel mensen er elektrisch koken tegenwoordig. Ook hebben campings vaak hutjes met daar ook kookplaten. Dat gaat om flinke vermogens die ook allemaal tegelijk verbruiken.
Hier in Nederland zijn die aansluitrechten bizar duur en daarom zijn praktisch alle laadpalen maar 11kW.
Tarieven | Stedin
3 x 50A = 1.064,38 ex
3 x 80A = 1.726,78 ex
Voor thuis niet interessant maar voor een grootverbruiker valt het vind ik dan wel mee. 30A / 20kW voor nog geen 700 EUR en dus in totaal 55kW. Dan moeten er dus zeg maar 55 EV's op 5A aan het laden zijn om je aansluiting om te laten vallen.
Laten we even rekenen:
55 (aantal ev's)* 12 (uren per dagen laden) * 1 (kw) * 0.26 (marge in euro) = 171.6 EUR WINST per dag. Natuurlijk het zijn er geen 55 maar maar 5 ofzo.
Het Capaciteitstarief zal zo'n campingbaas graag aftikken als gasten graag in de nacht hun EV willen aftoppen op hun plekje tegen 50 cent per kWh.
Natuurlijk doet de campingbaas het slimmer. Bij de ingang een aantal snelladers plaatsen tegen een tarief van 35 cent zodat de investering om heel de camping te verzwaren niet nodig is en die krenterige Nederlanders gaan met dat verschil van 15 cent never nooit op hun plek laden :-D
Dynamisch laden door het vermogen van de laadpalen te reduceren op de vraag van de camping. Ik zie hier wel een concept bedrijfsplan ontstaan trouwens