Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.
Wij staan nu sinds een week in Bretagne op een camping met destination chargers. Heerlijk zorgeloos, na terugkomst even inprikken.
IMG_20200729_083626.jpg

Milieuvriendelijke camping met eigen groente en kruidentuin ook nog. Best wel uniek.

Had hier wel meer Tesla's verwacht, maar ben de enige.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Wij staan in Zuid-Frankrijk op een camping waarvan ze zelf aan gaven dat er een laadpaal was, maar dat is een lange stekker bij de camper service plaats. Na 1x daar geladen te hebben doe ik het nu bij de eigen plaats op een vrije uitgaand van de elektriciteit paal. Ik wissel nu af met de friteuse van de buurman...
 
Vorige zomer gewoon geladen op de plek. Zolang EV's in Frankrijk nog amper voorkomen zal dat op de meeste campings geen probleem zijn. Het enige probleem is de snelheid. Op de plek heb je theoretisch een 6A 230V aansluiting maar in praktijk dus 5A * 215V ofzo :) dus je red net 1kW. Het is wel heerlijk weer in Frankrijk dus met 175wh/km zit je op 5.75km/u laadsnelheid. Werkt niet echt heel goed samen met lange ritten maar prima om de phantom drain te compenseren en de AC voor vertrek in te schakelen.

Overigins, er bleek bij vertrek een 16A automaat in te zitten dus ik had een stuk sneller kunnen laden in de nacht….
 
Wij staan in Zuid-Frankrijk op een camping waarvan ze zelf aan gaven dat er een laadpaal was, maar dat is een lange stekker bij de camper service plaats.


Ja, dat had ik dus de laatste wintersport. We hebben een laadvoorziening. Blijkt het bij aankomst een 230V stekker te zijn met aardingsissues……Gelukkig was er een destination charger bij een prima restaurant in de buurt waar ik met 17kW kon laden :)
 
Vorige zomer gewoon geladen op de plek. Zolang EV's in Frankrijk nog amper voorkomen zal dat op de meeste campings geen probleem zijn. Het enige probleem is de snelheid. Op de plek heb je theoretisch een 6A 230V aansluiting maar in praktijk dus 5A * 215V ofzo :) dus je red net 1kW. Het is wel heerlijk weer in Frankrijk dus met 175wh/km zit je op 5.75km/u laadsnelheid. Werkt niet echt heel goed samen met lange ritten maar prima om de phantom drain te compenseren en de AC voor vertrek in te schakelen.

Overigins, er bleek bij vertrek een 16A automaat in te zitten dus ik had een stuk sneller kunnen laden in de nacht….
Hier is het tot 10A, dus anderhalve dag en de auto is weer klaar voor vertrek! Gelukkig hebben we alle tijd hier...
 
Heb het hier (camping Zuid Frankrijk) netjes gevraagd en mocht heb na overleg met de technische man op 6A inpluggen (of 16A bij een nieuw punt van ze maar die is verder lopen). Ideaal.
Aangeboden er los voor te betalen maar vonden ze niet nodig omdat we al voor stroom op onze plek betalen.
Ze zeiden dat het de eerste keer was dat de vraag langskwam, maar verderop hangt een X aan de stekker. Als het vaker gebeurt zullen ze er wel wat beleid voor moeten bakken.
Zonder overleg zou ik zelf niet netjes vinden, is geen verwacht gebruikt van het elektriek.
 
  • Like
Reactions: horta
Ze zeiden dat het de eerste keer was dat de vraag langskwam, maar verderop hangt een X aan de stekker. Als het vaker gebeurt zullen ze er wel wat beleid voor moeten bakken.

Ik vraag het ook netjes maar zoals gezegd op 1kWh en even aannemen dat deze er iets van 12 uur aan hangt is dat 12kWh per dag. Campings zijn grootverbruikers en de meesten hanteren nog steeds een dagtarief maar je zult zien dat deze langzaam zullen verschuiven naar een kWh prijs. Op campings zie je meer en meer elektra zoals verlichting uiteraard maar voornamelijk elektrisch koken en lekker een koelkast. Sommigen zelfs vriezers! Over luxe camperen gesproken :)

Laat zeggen dat het ze 18 cent/kWh kost. Dat is 2.16 aan daadwerkelijke kosten dus met een dagtarief van 4 EUR maken ze nog steeds aardig winst. Moet je nagaan, die elektra plekken zijn goudmijntjes! Check hoeveel winst ze pakken als als je niet je auto zou laden :)

Maar ja, dan komt het volgende probleem. De kWh tarieven zijn vaak extreem hoog. Niet gek want die tarieven zijn gebaseerd op het gemiddelde verbruik op een plek.

Uiteraard dan natuurlijk wel die kosten declareren bij je werkgever dan wel je boekhouder want deze zijn overduidelijk te classificeren als vervoerskosten.
 
  • Like
Reactions: horta
Het is belangrijk je te realiseren dat een EV aan de stekker een ander ding is dan een kookplaat die maar kortdurend aan staat. Zelfs een vriezer gebruikt niet extreem veel ten opzichte van een ladende auto. Tevens zal de totale aansluitwaarde van de camping in het oog gehouden moeten worden, die kon wel eens een probleem worden op het moment dat je 6 EV's tegelijkertijd laat laden, al is het maar op 6 A. Bij een 3 fase aansluiting gaat het dan al om een 25 kW, grote kans dat die maximale aansluitwaarde benaderd. Het is tenslotte een camping en geen fabrieksterrein. ;)

Op 1 kW laden is dan wel heel sympathiek en houdt rekening met de rest. Ik vrees dat niet iedereen dat doet of er überhaupt over nadenkt. de meeste EV rijders hebben eigenlijk geen idee helaas. Zo zie je de X ook al laden, blijkbaar zonder het gevraagd te hebben...
 
Bij een 3 fase aansluiting gaat het dan al om een 25 kW, grote kans dat die maximale aansluitwaarde benaderd. Het is tenslotte een camping en geen fabrieksterrein. ;)
...
Thuis heb ik al een 3x25kW aansluiting.... Ik mag aannemen dat een camping al snel op een 3x63 of 3x80 kW of zelfs hogere aansluiting zit, tenzij je een hele kleine camping hebt met slechts een paar plaatsen.
Het afgenomen vermogen loopt snel op met alle voorzieningen op de camping, vriezers, pompen, warmwater, verlichting, restaurant/frituur, aansluitingen op de campeer plekken, etc, etc...
 
Thuis heb ik al een 3x25kW aansluiting.... Ik mag aannemen dat een camping al snel op een 3x63 of 3x80 kW of zelfs hogere aansluiting zit, tenzij je een hele kleine camping hebt met slechts een paar plaatsen.
Het afgenomen vermogen loopt snel op met alle voorzieningen op de camping, vriezers, pompen, warmwater, verlichting, restaurant/frituur, aansluitingen op de campeer plekken, etc, etc...
Je hebt vast geen 3x25 kW aansluiting thuis zoals @WimW al schrijft. 25 kW per fase is 109 A per fase!

Een familielid had een camping, en ze hadden een grote hekel aan mensen die veel stroom verbruikten om de simpele reden dat niemand rekening hield met het gegeven dat ook een camping maar een beperkte aansluiting heeft. Je betaalt de hoofdprijs voor een zware aansluiting, dat haal je er niet uit.
Het feit dat iedere plaats afgezekerd is op 6 A of meer betekent niet dat de gelijktijdigheid toe laat dat iedere plaats ook daadwerkelijk die 6 A afneemt.

Nogmaals een kookplaat staat maar beperkte tijd op max vermogen, en dat laat de hoofdzekering wel toe. Maar 10 uur lang alle plaatsen op max vermogen gaat niet werken. Een hoofdzekering mag je gedurende beperkte tijd, zeg 15 minuten best met een factor 2 overbelasten maar daarna gaat die er echt uit.

Een camping is geen hoog vermogen fabriek waar al een hele zware aansluiting ligt.
 
Campings in Frankrijk zijn niet zo modern over het algemeen. Die had in ieder geval geen automaat. Hoe dat in andere landen zit? Geen idee.

Maar kijkend naar de karakteristieken van een hoofdautomaat mag die best even flink wat meer belasting hebben, toch?
 
Ja hoor, even wel, maar de gelijktijdigheid van enkele EV's en een resem kookplaten rond etenstijd zou wel eens voor halfgare aardappelen kunnen zorgen. Zeker als de hoofdzekering met smeltzekeringen is uitgevoerd die men niet zelf kan vervangen (zoals vroeger ook in BE en NL).
 
Hoeveel procent van de camping gasten zullen over 20 jaar met een EV komen...
Ik verwacht dat camping exploitanten de komende jaren op die ontwikkeling zullen anticiperen.
Wanneer de EV aantallen groot genoeg worden dan zullen sommige campings zich o.a. daarmee profileren. Potentiële camping bezoekers zullen daarop in hun camping keuze kunnen selecteren, gelijk nu ook met hotels gebeurt.
 
Op 1 kW laden is dan wel heel sympathiek en houdt rekening met de rest. Ik vrees dat niet iedereen dat doet of er überhaupt over nadenkt. de meeste EV rijders hebben eigenlijk geen idee helaas. Zo zie je de X ook al laden, blijkbaar zonder het gevraagd te hebben...

1kW is 5A…. is niet sympathiek, is gewoon de max :) mega voltage drop i.v.m. de weerstand van kabels en meer dan 5A ga je niet willen trekken.

Verder, enkel hier in Nederland hebben we van die suffe 3x25A aansluitingen.

De verhalen over dat een camping maar beperkte aansluiting heeft. Ja, bij de boer misschien maar een Franse camping middelgrote camping.

Zoals al aangegeven, check hoeveel mensen er elektrisch koken tegenwoordig. Ook hebben campings vaak hutjes met daar ook kookplaten. Dat gaat om flinke vermogens die ook allemaal tegelijk verbruiken.

Hier in Nederland zijn die aansluitrechten bizar duur en daarom zijn praktisch alle laadpalen maar 11kW.

Tarieven | Stedin

3 x 50A = 1.064,38 ex
3 x 80A = 1.726,78 ex

Voor thuis niet interessant maar voor een grootverbruiker valt het vind ik dan wel mee. 30A / 20kW voor nog geen 700 EUR en dus in totaal 55kW. Dan moeten er dus zeg maar 55 EV's op 5A aan het laden zijn om je aansluiting om te laten vallen.

Laten we even rekenen:

55 (aantal ev's)* 12 (uren per dagen laden) * 1 (kw) * 0.26 (marge in euro) = 171.6 EUR WINST per dag. Natuurlijk het zijn er geen 55 maar maar 5 ofzo.

Het Capaciteitstarief zal zo'n campingbaas graag aftikken als gasten graag in de nacht hun EV willen aftoppen op hun plekje tegen 50 cent per kWh.

Natuurlijk doet de campingbaas het slimmer. Bij de ingang een aantal snelladers plaatsen tegen een tarief van 35 cent zodat de investering om heel de camping te verzwaren niet nodig is en die krenterige Nederlanders gaan met dat verschil van 15 cent never nooit op hun plek laden :-D

Dynamisch laden door het vermogen van de laadpalen te reduceren op de vraag van de camping. Ik zie hier wel een concept bedrijfsplan ontstaan trouwens :)
 
Ik heb het zelf indertijd met de Ourlander ook wel vaak gedaan, 6a of 10a. Maar moreel gezien? Mwah ..

Als je gaat eten in een restaurant met een all you can eat formule dan kan het zo maar zijn dat die ene vent meer eet dan jij en dus meer waar voor zijn (jouw) geld krijgt. Dat is dan maar zo. Maar als die andere vent extra eten nee naar huis neemt in de doggy bag, dan wordt het toch wel een ander verhaal.

Moraal van het verhaal: je kunt het opladen van een ev niet zomaar vergelijken met het gebruik van een airco of electrische kachel.

Als je met kWh af moet (of mag) tikken is het natuurlijk een ander verhaal.
 
  • Like
Reactions: horta
@ramonneke De meeste campings in Frankrijk liggen in de middle of nowhere, en de elektriciteitsvoorziening is nu net niet even goed als in Nederland. De palen langs de weg gezien met het dunne kabeltje?

Je overschat de mogelijkheden, ook die van de middelgrote campings. Daar is nog veel te doen voordat er grote vermogens kunnen worden afgenomen.
 
De meeste campings in Frankrijk liggen in de middle of nowhere,

Als ze in de middle of nowhere een boerderij kunnen voorzien van meerdere 32A krachtstroom aansluitingen zal dat op een camping toch zeker ook wel lukken? Juist omdat ze in Frankrijk veel boven de grond doen i.p.v. onder de grond zijn dat soort investetingen stukken goedkoper.

3x80A is geen grootverbruikers aansluiting he :) ik heb het niet eens over 3x80, dat is enkel nodig voor 55 EV's. Die campings hebben echt wel 3x40A ofzo al liggen. Volgens mij is 40A de standaard in België maar wellicht kunnen onze Vlaamse vrinden daar uitsluitsel over geven.
 
@ramonneke De meeste campings in Frankrijk liggen in de middle of nowhere, en de elektriciteitsvoorziening is nu net niet even goed als in Nederland. De palen langs de weg gezien met het dunne kabeltje?

Je overschat de mogelijkheden, ook die van de middelgrote campings. Daar is nog veel te doen voordat er grote vermogens kunnen worden afgenomen.
Maar ze kunnen dan weer wel veel zonnepanelen neerleggen, evt gecombineerd met een batterijopslag, en/of de auto’s gebruiken als opslag. De toekomst zal het leren. Er komen interessante tijden aan, met winnaars en verliezers.
Overigens laat een land als Noorwegen zien dat het niet in een paar jaar geregeld is. Bij de huisjes daar, ook nog weinig echte voorzieningen en hetzelfde gedoe met uitzoeken van het juiste stopcontact, het trimmen van de laadstroom enz. En Noorwegen loopt toch een paar Jaar voor op ons.
 
  • Like
Reactions: ramonneke