Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Carwash Model X

This site may earn commission on affiliate links.
1) Ooit van iemand gehoord dat ik met de Model X niet de wasstraat met borstel in moet gaan. Want borstels laten krassen achter en er bestaat de kans dat de borstel de vaste spoiler van mijn X beschadigd.
2) Ook staat me bij dat er voor vliegen op voorruit geen speciaal vliegen verwijderings middel gebruik moet worden omdat dan de werking van de ruitenwissers niet meer goed zou zijn. Datzelfde zou ook gelden voor de wax "fase" in een wasstraat. Daar wordt ook over de voorruit wax gesproeid.

Wat 1) betreft: contactloos reinigen is dan de oplossing. Er zijn special (contactloze) wasstraten ; maar niet bij mij in de buurt. Dus dan ga ik in een wasbox met hoge druk en shampoo en osmosme vrij naspoelen. Maar daar wordt de wagen niet echt helemaal schoon van. Nu heb ik op internet gelezen over een schoonmaakmiddel met bacteriën Contactloos Reinigen kopen online (officiële pagina) of via een pro nano wasmiddel Pronano Webshop.
Iemand die ervaring heeft met een van beide methoden ? De eerste is nog in een soort test maar de tweede zie ik regelmatig voorbij komen op internet en advertenties.
Ben gewoon benieuwd wat de beste was methode zou zijn.
Wat 2) betreft; klopt die stelling ? Want dan moet ik voor het wassen eerst met een sponsje alle vliegen en insecten van de voorruit krabben met kans op krassen. Nu ben ik minuten lang bezig met de hoge druk reiniging in een box en nog krijg ik ze niet allemaal ervan af.
 
Voorruit nat maken en krant erop. Insecten zullen week worden door de natte krant. Daarna afspuiten en eventueel met Glassex na bewerken of gewoon een prop maken van een krant en streeploos na wrijven.
Ja inderdaad....en de krant kan dan bij het oud papier. Simpel maar ik ga het zeker eens proberen.

Okay...dat lost het probleem met de vliegen op de voorruit op.......maar de rest van de wagen is nog steeds vuil ....
Iemand ervaring met contactloos reinigen zoals met Pro Nano of wassen met bacteriën ?
 
Last edited:
Ja inderdaad....en de krant kan dan bij het oud papier. Simpel maar ik ga het zeker eens proberen.

Okay...dat lost het probleem met de vliegen op de voorruit op.......maar de rest van de wagen is nog steeds vuil ....
Iemand ervaring met contactloos reinigen zoals met Pro Nano of wassen met bacteriën ?
Daar zijn hier, onder meer door mij, pagina's over volgeschreven.
Een auto was met hoge druk afspuiten en dan verwachten dat ie schoon wordt is een utopie.
Mijn werkwijze:
1. Afspuiten met hoge druk
2. Auto besproeien met foam (40 cc Monelli op 400 cc water)
3. Na 5 minuten inweken wassen met fleece mop op steel, hoef je niet te bukken en kom je makkelijk op het midden van het dak. Mop zo nu en dan dopen in emmer schoon water
4. Afspoelen met hoge druk, mag ook gewoon met tuinslang
5. Aanhangend water wegblazen met bladblazer
6. Drogen met fleecedoek.

Totale tijd minder dan een half uur. Daarna kun je de auto vertroetelen met binnen de ramen lappen, stofzuigen e.d.
 
Dat van die bladblazer is een super idee.
Maar wat is Monelli ?
Het wassen, poetsen, coaten enz. van auto's is een wereld apart, met diverse fora waarop je urenlang kunt lezen en je verbazen over de toewijding/fanatisme waarmee diverse personen (meestal mannen) hun voertuig vertroetelen. Er zijn er vast meer, maar lees eens rond op Carclean.com Forum
Ik foam, net als Wim, mijn auto met Monello Magic Foam. Dat neemt flink wat vuil weg zonder de lak aan te raken. De fanatici gaan dan met het zogenaamde twee emmer systeem aan de gang om het laatste vuil te verwijderen. Ikzelf gebruik gewoon een autowasborstel op de slang. Dat idee van de bladblazer is geweldig, dat ga ik zeker proberen. Dat ben ik dan weer niet tegengekomen bij de vertroetelaars op het forum.
Als je zo'n foamlans gaat kopen, geef dan wel op welke hogedrukreiniger je hebt en hoeveel bar dat ding geeft. Dat is nogal bepalend voor de dikte van het schuim dat je krijgt.
veel succes,

Edit: zag nu pas, dat Wim zijn link ook verwijst naar Carclean.
 
Dat foam heb ik nooit geprobeerd, maar meestal ben ik niet zo'n fan van hogedrukreinigers. Ik heb ze nog nooit nodig gehad om een auto schoon te maken. Het nadeel van je auto afspuiten met een hogedrukreiniger dat je het evt. aanwezige zand met kracht over de lak beweegt en dat kan gaan krassen. Het ziet er naar uit dat ze hier de hogedrukspuit relatief "zacht" hebben staan, dus dat zal wel goed gaan. Ik spoel de auto eerst altijd met een normale slang en dat zou ik ook blijven doen als ik dat foam zou kiezen. Better safe, then sorry.

Relatief veel Tesla bezitters kiezen trouwens voor een lakbehandeling. Standaard lak van de Tesla schijnt niet top te zijn, dus als je echt heel precies bent dan is dat wellicht iets om te overwegen.

Twee emmers is overigens altijd een goed idee. Eén emmer voor het spoelen van de spons en één emmer voor het sop. Bij erg vuile auto halverwege even het spoelwater verversen en altijd van boven naar beneden werken. Vergeet ook niet even de portieren en achterklep open te doen en ook de verborgen delen even netjes mee te pakken.

Velgen doe ik ook altijd met een aparte spons die ik alleen voor velgen gebruik. Remslijpsel is geen fijn spul, dus dat wil ik niet in mijn spons hebben. Voordeel van de Tesla is dat je de remmen minder gebruikt en ik merk echt minder remstof op mijn velgen vergeleken met mijn vorige auto. Nadeel van de Model S is dat die best groot is en je wat langer bezig bent. :)
 
De X heeft wel een heel groot voordeel om de voorruit schoon te maken: je kunt makkelijk in de opening van de falcon wing doors staan om de bovenkant van de voorruit schoon te maken. Even insprayen met Glassex en met een zachte doek kun je zo bijna heel de voorruit schoon maken ;)
 
Dat foam heb ik nooit geprobeerd, maar meestal ben ik niet zo'n fan van hogedrukreinigers. Ik heb ze nog nooit nodig gehad om een auto schoon te maken. Het nadeel van je auto afspuiten met een hogedrukreiniger dat je het evt. aanwezige zand met kracht over de lak beweegt en dat kan gaan krassen.

Door die foamlans komt het schuim er niet met hoge kracht uit, de vloeistof wordt met veel lucht gemengd en dat geeft het schuim. Dus die angst hoef je niet te hebben.
 
Ik heb mijn X nog nooit gewassen... de ene dag is ie wat schoner dan de andere, afhankelijk van het weer ;)

Maar dat gezegd hebbende, waar gaan al die X-en in Eindhoven naar toe om hun auto schoon te krijgen? Of staan de Eindhovense glimmende X bezitters elke zaterdag met twee emmers op de oprit? :cool:
 
Daar zijn hier, onder meer door mij, pagina's over volgeschreven.
Een auto was met hoge druk afspuiten en dan verwachten dat ie schoon wordt is een utopie.
Mijn werkwijze:
1. Afspuiten met hoge druk
2. Auto besproeien met foam (40 cc Monelli op 400 cc water)
3. Na 5 minuten inweken wassen met fleece mop op steel, hoef je niet te bukken en kom je makkelijk op het midden van het dak. Mop zo nu en dan dopen in emmer schoon water
4. Afspoelen met hoge druk, mag ook gewoon met tuinslang
5. Aanhangend water wegblazen met bladblazer
6. Drogen met fleecedoek.

Totale tijd minder dan een half uur. Daarna kun je de auto vertroetelen met binnen de ramen lappen, stofzuigen e.d.
Wim,
Je vergeet het afspoelen/afspuiten na het foamen voordat je gaat wassen, anders wrijf je het vuil alsnog over de auto.
 
Wim,
Je vergeet het afspoelen/afspuiten na het foamen voordat je gaat wassen, anders wrijf je het vuil alsnog over de auto.
Ik vergeet dat opzettelijk. Voor het foamen heb ik alle zand en modder al verwijderd. Wat er nog opzit is heel fijn stof. Dat is tijdens het foamen in de foam opgelost.
Ik ga, met een fleece mop op een steel, direct wassen in de foam. Dat doe ik met veel vers water. Levert een uitstekend resultaat zonder krassen op.
 
1) Ooit van iemand gehoord dat ik met de Model X niet de wasstraat met borstel in moet gaan. Want borstels laten krassen achter en er bestaat de kans dat de borstel de vaste spoiler van mijn X beschadigd.
2) Ook staat me bij dat er voor vliegen op voorruit geen speciaal vliegen verwijderings middel gebruik moet worden omdat dan de werking van de ruitenwissers niet meer goed zou zijn. Datzelfde zou ook gelden voor de wax "fase" in een wasstraat. Daar wordt ook over de voorruit wax gesproeid.

Wat 1) betreft: contactloos reinigen is dan de oplossing. Er zijn special (contactloze) wasstraten ; maar niet bij mij in de buurt. Dus dan ga ik in een wasbox met hoge druk en shampoo en osmosme vrij naspoelen. Maar daar wordt de wagen niet echt helemaal schoon van. Nu heb ik op internet gelezen over een schoonmaakmiddel met bacteriën Contactloos Reinigen kopen online (officiële pagina) of via een pro nano wasmiddel Pronano Webshop.
Iemand die ervaring heeft met een van beide methoden ? De eerste is nog in een soort test maar de tweede zie ik regelmatig voorbij komen op internet en advertenties.
Ben gewoon benieuwd wat de beste was methode zou zijn.
Wat 2) betreft; klopt die stelling ? Want dan moet ik voor het wassen eerst met een sponsje alle vliegen en insecten van de voorruit krabben met kans op krassen. Nu ben ik minuten lang bezig met de hoge druk reiniging in een box en nog krijg ik ze niet allemaal ervan af.


Ik mis nog steeds het antwoord op de vraag of een X in de wasstraat kan? Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik heb voor al mijn autos to nu to een flat fee abonnement op de wasstraat gehad en was dat voor de X ook van plan
 
Ja je X kan gewoon door de wasstraat.
Eens in de 2 à 3 weken breng ik een bezoek aan de wasstraat in Tilburg,
MacWash Ringbaan Zuid, Quickwash Ringbaan Oost of ANAC Zevenheuvelenweg, de laatste heeft de voorkeur, daar doen ze de binnen kant ook voor je.
Eigenlijk klap ik nooit de spiegels in, dan worden die ook schoon, ze worden wel eens ingeklapt door de borstels, maar daar zijn knopjes voor om ze weer te openen (net zo, als je denkt dat het toch niet past :D (is nog niet gebeurd))
Na 20 mnd en 70.000km zie je inderdaad 'swirls'. Als dat over een paar jaar erger wordt en ik ga me er aan ergeren, kan ik haar altijd nog wrappen.
Maar eenieder moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt, ik ben van mening dat de X er voor mij is en niet andersom;)
 
  • Like
Reactions: robertvg