Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CC vs TACC vs Autopilot vs Enhanced Autopilot vs FSD

This site may earn commission on affiliate links.
Is er eigenlijk al iets bekend wanneer bv enhanced autopilot of fsd per maand kan worden geabonneerd in Europa?

Is er ook ergens een mogelijkheid om bijvoorbeeld enhanced autopilot te testen alvorens aankoop? Dacht vroeger dat je 48 uur de tijd had om te annuleren? Klopt dat nog?
 
Staat duidelijk vermeld bij activering. 48u restitutie termijn.
Daar mag staan wat het wilt. Wat zegt de wet? Ik dacht 7 of 14 dagen voor een internetbestelling.
Enkel voor particulieren wel. Voor de aankoop van mijn MS had ik al met mijn boekhouder overlegd om de TCO berekening te verifiëren. Toen ik effectief mijn demowagen bestelde was het toch nog enigszins impulsief en moest ik de beschikbaarheid van het cash geld nog regelen. Ik liet ik hem weten dat ik besteld had, maar dat ik sowieso nog bedenktijd had, omdat het een internetbestelling was. Hij antwoordde laconiek dat dit niet gold bij B2B.
Nooit spijt gehad trouwens, maar was wel even spannend.
 
Ik denk dat het iets genuanceerder is. De meesten van ons oefenen doorlopend en lichte 'druk' uit op het stuur om te vermijden dat AP komt klagen. Als ik, in de Model 3 zonder EAP/FSD, AP op heb staan en er is de minste druk op het stuur op het moment dat ik knipper, dan valt lanekeeping uit en rest enkel TACC. Enkel als ik helemaal van het stuur af blijf, blijft ook lanekeeping aan. Het gedrag is overigens wenselijk, je wilt immers niet door de weerstand heen moeten duwen bij elke baanwissel.
Klopt de weerstand is alleen wel nadrukkelijk kleiner. Als er tenminste geen doorgetrokken streep is om verkeer naast je.
Dat is niet waar. Als ik hele lichte druk uit oefen in combinatie met het knipperlicht gaat hij uit autosteer.

Ik heb dat wel vaker gelezen op het forum maar ik herken dit totaal niet dat de weerstand minder is als je het knipperlicht aanzet met m'n S100D 2018.

De weerstand is vind ik niet minder. Overigens is de enige plek om dit te voelen op de snelweg als AP niet de lane change wil uitvoeren of als je op een N-weg of in de stad rijdt.

Ik vind het lane keeping gedrag van de andere merken overigens prettiger. Rijden in een baan en na enkele seconden gaat automatisch lane keeping aan. Zo irritant dat je dat bij Tesla steeds opnieuw in moet schakelen.
 
Ik heb dat wel vaker gelezen op het forum maar ik herken dit totaal niet dat de weerstand minder is als je het knipperlicht aanzet met m'n S100D 2018.

De weerstand is vind ik niet minder. Overigens is de enige plek om dit te voelen op de snelweg als AP niet de lane change wil uitvoeren of als je op een N-weg of in de stad rijdt.
Ik heb het wel al gemerkt op mijn Model X. Ik vermoed dat het komt omdat ik de richtingsaanwijzer nooit door druk, maar gewoon 'm een zetje geef zodat ie 3 keren gaat. Pas als je door drukt, wordt de weerstand kleiner, denk ik.

Ik vind het lane keeping gedrag van de andere merken overigens prettiger. Rijden in een baan en na enkele seconden gaat automatisch lane keeping aan. Zo irritant dat je dat bij Tesla steeds opnieuw in moet schakelen.
YMMV. Ik heb zo met een Ford Edge met CoPilot 360 gereden, en dat lijkt prettig, tot je ook merkt dat dat ding zonder signalen uit kan vallen omdat dat ding misschien denkt dat je van rijstrook wisselt, en je plots rechtdoor gaat in een flauwe bocht op de snelweg.
 
Ik heb het wel al gemerkt op mijn Model X. Ik vermoed dat het komt omdat ik de richtingsaanwijzer nooit door druk, maar gewoon 'm een zetje geef zodat ie 3 keren gaat. Pas als je door drukt, wordt de weerstand kleiner, denk ik.

Waarom zou je in godsnaam je pookje geheel doordrukken op de snelweg? Als je dan van rijbaan bent verwisselend moet je het pookje handmatig weer terug duwen.

Maar zal dat eens proberen om te kijken of dat een verschil maakt.
 
YMMV. Ik heb zo met een Ford Edge met CoPilot 360 gereden, en dat lijkt prettig, tot je ook merkt dat dat ding zonder signalen uit kan vallen omdat dat ding misschien denkt dat je van rijstrook wisselt, en je plots rechtdoor gaat in een flauwe bocht op de snelweg.

Jij hebt het hier over deactivatie. AP/NOA gaat nooit vanzelf uit. Dus als AP gewoon gedetecteerd dat je op de snelweg rijdt dan kan deze gewoon automatisch aan gaan met het bekende AP dingeltje en daarna gewoon aanblijven tot je met je stuur AP uit AP drukt zoals dat nu ook al gebeurd.
 
Waarom zou je in godsnaam je pookje geheel doordrukken op de snelweg? Als je dan van rijbaan bent verwisselend moet je het pookje handmatig weer terug duwen.
Op de snelweg gebruik ik auto lane change, dus duw ik het pookje niet door.

Maar ik duw het pookje ook niet door op gewone wegen waar ik van rijvak wil wisselen, en daar is dan de tegendruk van AP zwaar. Maar als je dus wél het pookje door drukt, meen ik me te herinneren dat die weerstand plots heel wat minder is.
 
Ik heb dat wel vaker gelezen op het forum maar ik herken dit totaal niet dat de weerstand minder is als je het knipperlicht aanzet met m'n S100D 2018.

Ik heb het wel al gemerkt op mijn Model X. Ik vermoed dat het komt omdat ik de richtingsaanwijzer nooit door druk, maar gewoon 'm een zetje geef zodat ie 3 keren gaat. Pas als je door drukt, wordt de weerstand kleiner, denk ik.
Is alweer van een tijdje terug maar hier kan je goed zien hoe het in mijn Model 3 werkt:

 
Ik hou een hele lichte druk op het stuur naar rechts inderdaad maar ik duw hem er niet doorheen. Je ziet het stuur iets draaien zodra ik het knipperlicht aanzet doordat hij stopt met autosteer vanaf het moment dat ik het knipperlicht half bedien.
Dan heb jij de enige Tesla ter wereld waarbij “autosteer” uit gaat zodra je richting aan geeft. Dat zou standaard moeten zijn bij alle Tesla’s.
 
Juist. Zonder EAP/FSD is de weerstand laag.

Heb je op de auto EAP of FSD geactiveerd dan zal je juist een zwaardere weerstand ondervinden, omdat immers de auto zelf de lane change will ondernemen.
De automatische lane change is alleen op de snelweg. Als je het aan hebt staan.

Op een normale 80 km/h weg met twee rijbanen in elke richting heb je geen auto lane change.

Hoe dan ook; er is weerstand. Zij het “laag”. En dat snap ik niet. Waarom is die weerstand er überhaupt als je richting aan geeft?